למרות שהמדינה השקיעה מאות מיליוני שקלים בפרויקט "כנף ציון" – מטוס בכירי המדינה, מתברר שמשרד ראש הממשלה התמהמהו בהגשת טופסי הרישוי – והוא יישאר מקורקע. כך לפי דיווח הבוקר של כתב התעופה והתיירות של "ישראל היום", שמעון יעיש.

רה"מ הקודם, בנימין נתניהו, לא הספיק להשתמש במטוס, ולכן מי שאמור היה לחנוך אותו הוא מחליפו, נפתלי בנט. אולם בנט, שייצא בשבוע הבא לפגישה הראשונה עם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לא ישתמש ב"כנף ציון".

במקום זאת, המדינה תחכור מטוס מאל על לצורך הטיסה המיוחדת, כפי שנהוג בישראל זה עשרות שנים, בעלות של עשרות אלפי דולרים.

השקעה של מאות מיליונים ש"ח

כזכור לפני כחמש שנים החל אחד הפרויקטים התעופתיים הגדולים בתולדות המדינה – מטוס ראשי המדינה שזכה לשם "כנף ציון". על פי המלצות ועדה ממשלתית, הוחלט בממשלה לרכוש מטוס שישמש באופן בלעדי את נשיא המדינה ואת ראש הממשלה בטיסותיהם לחו"ל, כפי שמקובל במרבית מדינות העולם.

התעשייה האווירית נבחרה להתאים את המטוס שנרכש, בואינג 767 ישן, לצרכים המיוחדים של טיסות המנהיגים. נוסף על כך, הותקנו על "כנף ציון" רכיבי ביטחון ותקשורת ייחודים, על מנת שראש הממשלה יוכל לנהל מהאוויר מצב חירום. על פי ההערכות, שדרוג המטוס, שעלותו פחות מ-20 מיליון דולר, עלה עד היום כמה מאות מיליוני שקלים, ולפני חודשים ספורים הושלמה בנייתו.

מטוס "כנף ציון" (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)

במשרד התחבורה מסבירים כי אמנם הבנייה הפיזית של המטוס הושלמה, אולם תהליך הרישוי שלו לא הסתיים, ולכן בנט לא יוכל לעשות בו שימוש בשבוע הבא. עם זאת, בכירים במשרד מציינים כי במשרד ראש הממשלה התעכבו בהגשת הטפסים הנדרשים וגם כאשר חלק מהם הוגשו, הדבר לא נעשה בצורה נכונה – וזו הסיבה שבגינה התעכבה הפעלת המטוס בחודשים ארוכים.

אותם גורמים מסרו לעיתון "ישראל היום" כי: "הייתה התקדמות מסוימת אבל מאוד איטית. חלק מהטפסים שהוגשו לא היו נכונים, והתהליך מתעכב רק בגלל זה. כל זה אמור להתבצע על ידי משרד ראש הממשלה. המטוס לא יכול להיות בשימוש עד שיושלם התהליך".