היהודי שברח מקייב: "פחדתי, כי אני בלארוסי, הרי ירו בישראלי בטעות"

היהודי שברח מקייב: "פחדתי, כי אני בלארוסי, הרי ירו בישראלי בטעות"

פנחס, מוזיקאי יהודי מקייב, מספר את סיפורו יוצא הדופן על ההמלטות מהלחימה באוקראינה כאזרח בלארוסי, על החשדנות שבדרך, השינה במרתף בית הכנסת והמחסומים בכפרים

"פחדתי, כי אני בלארוסי, הרי ירו בישראלי בטעות"
  פליטים אוקראינים על הגבול (צילום: שאטרסטוק)

פנחס (השם המלא שמור במערכת), הוא מוזיקאי יהודי תושב קייב, נשוי עם ארבעה ילדים. הוא גר במדינה כשש שנים, במקור, הוא בכלל מבלארוס. בראיון מיוחד לסרוגים הוא מספר על המסע הקשה שלו ושל משפחתו לעבור את הגבול לאוקראינה, והקושי לעבור את הגבול כשיש לך אזרחות של מדינה שדרכה פלשו הרוסים.

בבלארוס השקרים התחילו כבר מזמן

"אני אזרח בלארוס ויש לי משפחה שם, ההורים שלי בבלארוס", מספר פנחס. "כפי שאתה יודע, הם ביחד עם רוסיה ממש. הם לא אומרים שם שיש מלחמה, הם אומרים שיש "מבצע". מי שאומר את המילה מלחמה עושים לו בעיות. בבלארוס זה ככה כבר מזמן, אני חושב שהנשיא הנוכחי (לוקשנקו) אינו נשיא לגיטימי".

עוד באותו נושא

שגריר רוסיה: "לא הפצצנו את באבי יאר, זה פייק"

ישנו במרתף בית הכנסת

"היינו בקייב בזמן שהמלחמה התחילה. אספנו את הדברים שלנו מיד כשהתחילה המלחמה אבל לא עזבנו כי לא ידענו לאן ללכת. בסוף הלכנו לאיזה בית כנסת ישן, התחבאנו במרתף שלו, 3 ימים היינו שם. בשבת הגיע הרב ואמר שהוא רואה שזה מסוכן ופיקוח נפש, ומי שיש לו רכב חייב לקחת את הילדים ועוד משפחות ולצאת מהעיר כי הם סוגרים עליה. הוא נשאר עד שכל מי שהוא מכיר מהקהילה יצא".

"בנס יצאנו מהעיר", מתאר פנחס. "עכשיו יותר גרוע שם, ממש בלגן, ברוך ה' שיצאנו. כבר אז ירו כל הזמן, היו אזעקות כל הזמן. נסענו למערב, לקהילה יהודית שגם שם לא היה בטוח".

המחסומים והגשרים ההרוסים

"היו מחסומים רבים בדרך, גם בכפרים. לא נסעו בדרכים ראשיות כי פוצצו הרבה גשרים על מנת שהרוסים לא יגיעו לערים. בכל כפר שאליו אתה נכנס יש מחסום כזה, עומדים אנשים עם רובים, זה לא משטרה, זה אזרחים שמגנים על הכפר שלהם. נסענו לשם כמה משפחות, ישנו שם 2 לילות. היו אזעקות ופגע טיל".

"בבוקר החלטנו לנסוע למערב ולעבור את הגבול. הבעיה שהיו הרבה אנשים שלא נתנו להם לעבור את הגבול כי הם היו בגילאי 18-60 (הגיל בו מחויבים הגברים להתגייס למילואים). אפילו מישהו שהולך לא טוב היה חייב ללכת לצבא בקהילה שלנו. בגלל שאני בלארוסי אני לא חייב להתגייס שם. אנחנו נסענו עם המשפחה לבד דרך לבוב".

חשדנות מצד האוקראינים

כאמור, בעקבות העובדה שפנחס אזרח בלארוסי ונמצא באוקראינה כשוהה זמני, הוא חווה חשדנות רבה בדרך לגבול: "שמתי דגל אוקראיני על החלון כי האוטו שלי עם מספר בלארוסי. היו עוצרים אותנו המון, שואלים אותנו לאן אנחנו נוסעים ולמה. היה לנו רק אישור זמני להיות במדינה. פחדתי מאוד, בגלל שאני מבלארוס. הרי ירו בישראלי כשחשבו שהוא צ'צ'ני".

אחרי מסע של ימים ארוכים הצליחו סוף סוף פנחס ומשפחתו להגיע למחוז מבטחים: "עברנו את הגבול עם הונגריה במקום שברוך ה' לא היו הרבה רכבים. התמקמנו פה בעיר קטנה, יש פה שליח חב"ד חברותי והוא קיבל אותנו. זה כמו בגן עדן פה".

"אולי אעלה לארץ"

פנחס מדגיש כי התושבים באוקראינה זקוקים לתרומות רבות: "פתחנו המון קרנות, צריכים המון כסף כדי לעזור לכל אלה שלא יצאו הם צריכים אוכל, תרופות ועוד"

בסוף הריאיון אומר פנחס כי הוא שוקל להגר למספר מקומות, בהם ישראל: "בכל מקרה נראה לי שנסע לארץ, יש לי שם המון חברים. אחרים הציעו לי גם לטוס לארה"ב".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
שקד=שקר שקד היא נוכלת...
אלי | 04-03-2022 12:42
שקד=שקר שקד היא נוכלת פוליטית בזויה ממש כמו חבר שלה בנט השקרן. בנט וכנופיית ימינה הם סכנה חמורה לישראל!
2
תגובה לסיפורי ההבל של ה''מוזיקאי'' המגוייס
Йегуди Игаэл Львович | 06-03-2022 19:43
ב''ז נדיר. בעוד כאמה יהודים חרדים, רק 7 מהם אזרחים דכאן, בחרו לברוח למדינתנו בעלארוס, ארץ ב''נ שליווה, - הרי שכיר-המערב הזה - תוך שהוא מפחד מהפשיסטים האוקראינים - הלך למערב, ועכשיו הוא מפיץ שקרים זדוניים נגד מולדתו, מספר הבלים. אחיו הצעיר בבעלארוס היה מהתומכים הפעילים - בכספם ממש - בניסיון ההפיכה הטרוריסטי, שיזם המערב המזויין במדינתנו השליוה בקיץ תש''פ. עניין משפחתי :--))