פרשת תצווה: משה לא מוזכר בפרשת השבוע, ואהרון אחיו מוזכר יותר משלושים פעמים! התורה רוצה שנתמקד באהרון ולא במשה. משה נותן התורה, איש התורה, ואהרון – הכהן. בפרשתנו התורה רוצה להתמקד בכהונה ולא בתורה.
תפקידיה של הכהונה כפי שמופיע בפרשה הם שניים: דבר אחד פונקציונלי, הדלקת המנורה בתחילת הפרשה, הקטורת בסופה, חציה השני מדבר על הקורבנות, פעולות שונות שיש לעשות במקדש, לתפעל בו, לפעול בתוכו. אך חלקה הראשון של הפרשה מדבר על בגדי הכהונה, על הכבוד, על התפארת, על הרושם, על החוויה.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
יהודי שמגיע למקדש או למשכן מצפה לקבל מהכוהנים שני דברים, אחד – מעשי, להקריב קורבן חטאת, אשם, תודה או משהו אחר. אך מעבר לכך הוא רוצה להתרשם, הוא רוצה להתבשם, הוא רוצה להרגיש קרבת אלוקים ולהתחבר לקב"ה. כי הכהונה איננה רק פונקציונלית אלא גם חווייתית, ועל שניהם התורה מדברת בפרשת השבוע.
אנחנו יודעים מההיסטוריה שזה לא תמיד עבד. גם בבית ראשון וגם בבית שני פעמים רבות הכוהנים הבאישו את המקדש, ולא בדיוק כבדו אותו, ולא גרמו להתבשמות רוחנית של העם. אולי הם מילאו את הפונקציה של הקרבת קורבנות, אבל כל החוויה של קרבת אלוקים ממש לא נעשתה, די לנו אם ניזכר בחופני ופנחס.
התופעה הזו אולי מסבירה לנו דבר מאוד מעניין. גם בפרשתנו בחנוכת המשכן, גם בספר יחזקאל המדבר על חנוכת בית המקדש השלישי, וגם בספר עזרא המספר על חנוכת בית המקדש השני, בכל הפעמים מוקרבים גם קורבנות חטאת. והדבר צריך באור, חטאת על מה? הרי לא היו עברות.
הפרשנים הולכים לכיוונים שונים, ואולי ניתן להציע, שהתורה הרי יודעת שהכוהנים יחטאו לתפקידם, גם במשכן וגם במקדשים השונים, ולכן בתחילת הדרך התורה מצווה להקריב חטאת, על העתיד, חטאת המלמדת איך לא להתנהג, ומה לא לעשות, חטאת המזהירה איך כן לקרב את עם ישראל לבורא עולם.
יהי רצון שנזכה במהרה לראות כוהנים בעבודתם ולוויים בשירם ובזמרם.
מה דעתך בנושא?
4 תגובות
0 דיונים
משה אהרון
מאותה הסיבה שבפתח חומש ויקרא נאלץ הקב"ה לקרוא למשה. מאותה הסיבה שמו לא מופיע בפרשת "תצווה"
22:00 13.02.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
על ליבו .למרות שצפוי הוא בגלל תכונה זו להיכנע ולתת את ידו לחטא העגל. מי שקיבל תורה מפי הגבורה מתקשה לעיתים להתכופף למען השלום. הממשק עם מדת הדין המוחלטת ...
על ליבו .למרות שצפוי הוא בגלל תכונה זו להיכנע ולתת את ידו לחטא העגל. מי שקיבל תורה מפי הגבורה מתקשה לעיתים להתכופף למען השלום. הממשק עם מדת הדין המוחלטת ממלאת ומעכבת..... לפיכך צווה משה "הקרב אילך את אהרון אחיך". שציווי הוא שתמיד יהא כח הפרשנות הפחות מחמיר, יהא כנותן הטון בבחינת האמת והשלום אהבו לבסוף השלום מכריע . וכי לא בכדי,כל התורה השווה לחושן 0 תהא על ליבו של אהרון ביחד עם כלל ישראל . יסוד נוסף זה של תורה ועם ישראל מצוי היה יותר באיש השלום - אהרון הכהן. משה אהרון
המשך 09:20 11.02.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
סודו של החושן - תורה של שלום ============================= כשמשה עלה למרום הראה לו הקב"ה את המשכן ואת כל כליו . ביותר תמה והתפעל משה מהחושן . שהיו משובצים...
סודו של החושן - תורה של שלום ============================= כשמשה עלה למרום הראה לו הקב"ה את המשכן ואת כל כליו . ביותר תמה והתפעל משה מהחושן . שהיו משובצים בו שמות בני ישראל בזוהרם של אבנים טובות . מיד שאל משה לפשרו ואמר לו הקב"ה תורה שאני נותן לבני ישראל שהיא כולה אורה ודרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום . לפיכך משפטה של התורה ודווקא בכל פסיפס הגוונים יהא נטוע בכלל ישראל . שמשפטה ואמיתה של התורה פוזרו כזיקוקים של שלהבת בנשמתם של בכלל ישראל. שחושן המשפט מאיר לעולם וזווקא בשלל אורם של כל ישראל ללא יוצא מהכלל . כשהוסיף הקב"ה ואמר למשה כי החושן יהא על ליבו של אהרון חלשה מעט דעתו של משה שסבר כי בבואתה הנאמנה של התורה ודווקא ביחד עם עם ישראל. דין הוא שתהא תמיד על ליבו שלו כמי שניתנה תורה על ידו. ליטף הקב"ה את משה כמי המפייסו ואמר תורתם של ישראל תהא על ליבו למי ששם נפשו בעבורם להשכין בהם שלום תמיד . שגם אמיתה של תורה מתגלית בעולם אך בשלום ובדרך השלום. נ.ב. מי שקיבל תורה מפי הגבורה מתקשה לעיתים להתכופף למען השלום. לפיכך צווה משה "הקרב אילך את אהרון אחיך" שציווי הוא שתמיד יהא כח הפרשנות הפחות מחמיר כנותן הטון וכי כל התורה השווה לחושן תהא על ליבו ביחד עם כלל ישראל יסוד נוסף זה של תורה ועם ישראל מצוי היה יותר באיש השלום - אהרון הכהן. משה אהרון
המשך 09:06 11.02.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
בס"ד. פרשת השבוע ואתה תצווה" קרויה רק על שם הציווי בעוד שהעיקר הוא "ואתה". ולפיכך שראוי שתקרא בשמה המלא : "ואתה תצווה". שגם בפתח פרשה זו מצויה גולת הכותרת של...
בס"ד. פרשת השבוע ואתה תצווה" קרויה רק על שם הציווי בעוד שהעיקר הוא "ואתה". ולפיכך שראוי שתקרא בשמה המלא : "ואתה תצווה". שגם בפתח פרשה זו מצויה גולת הכותרת של בניין המשכן "העלאת נר התמיד במשכן שיאיר את כל העולם. לפיכך הדגש "ואתה". שעד עתה צוויתי - אני הקב"ה. והוראת בהר מהות כל ציווי. עתה לעניין העלאת האור בעולם אין אתה נזקק לציווי מפורש מפי הגבורה. אלא אתה חייב לצוות גם מעצמך מכח עצומותך. וכך כל "משה" בדורו לצוות כן להאיר אך אור ולהשכין שלום בבני ישראל ובעולם כולו. ולפיכך גם מיד יש את הפרשייה המשלימה: "ואתה הקרב אילך את אהרון אחיך" . להסמיך כאמור גם שלום לאור. משה אהרון
המשך 08:55 11.02.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר