מי מגלה פנים בתורה שלא כהלכה?/תגובה לרב אמסלם
גדולי ישראל יצאו תחילה נגד שיטת הגיור למסורתיות, דהיינו שהמעוניין להתגייר אינו צריך לעבור את כל תהליך הגיור המקובל היום, ואינו צריך להתחייב על קיום כל המצוות

במאמרו 'מי באמת מגלה פנים בתורה שלא כהלכה?' תקף חיים אמסלם בבוטות את רוב ככל גדולי ישראל שבדורנו, הן החרדים והן מהציונות הדתית, רק שאמסלם לא הבהיר לנו על מה באמת יצא קצפם עליו.
גדולי ישראל יצאו תחילה נגד השיטה החדשה שהמציאו אמסלם וחבריו מארגון 'גיור כהלכה', והיא שיטת הגיור למסורתיות, דהיינו שהמעוניין להתגייר אינו צריך לעבור את כל תהליך הגיור המקובל היום, ואינו צריך להתחייב על קיום כל המצוות, אלא די בכך שיחיה אורח חיים מסורתי שמשמעותו קידוש בשבת, הדלקת נרות שבת ועוד כמה רסיסי מצוות, ומאידך הוא יכול להמשיך לחיות כאדם חילוני.
מבחינת אמסלם, מכיוון שגויים אלו הם מזרע ישראל, דהיינו שהאבא יהודי והאם גויה אז אין קבלת מצוות מעכבת בהם, כדבריו בספרו 'זרע ישראל' (עמ' רפ"ב): "שאין דנים במי שהוא מזרע ישראל כדיני הגויים, ואין קבלת מצוות מעכבת בהם", וגם אין לחייבם בקיום כל המצוות, וזה מנוגד לכל הפוסקים ולשו"ע.
כדי לסבר את האוזן של הקוראים, אביא מקצת ציטוטים מעקרונות ודרך הגיור של 'גיור כהלכה', כפי שהופיעו בעבר באתר שלהם, ומהם יוכל הקורא להתרשם בצורה הפשוטה, על החורבן שאנשים אלו מביאים עלינו, ועל הסכנה הנוראית לעם ישראל.
– "אנו מאמינים כי מעמד הגיור אינו יעד סופי, אלא התחלה של דרך שתלך ותתפתח בעתיד".
– "אנו מעודדים את המתגייר לקיים אורח חיים יהודי-מסורתי (ולאו דווקא דתי). בהמשך לכך, אנו לא מחייבים לשלוח את הילדים לבית ספר דתי, ומאפשרים לגייר ילדים גם אם אמם לא יהודיה".
– "למה אין קורס הכנה לגיור? דייני גיור כהלכה אינם מתייחסים למעמד בית הדין כאל שלב הסיום של התהליך, אלא כאל תחילת דרכו הארוכה של המתגייר בעולם היהדות".
– "מה מצופה מהמתגייר? בית הדין מעודד את המתגייר לחיות אורח חיים יהודי מסורתי. בבסיס הגיור מונחת ההנחה שמעמד בית הדין הינו נקודת ההתחלה של דרך, בה זהותו היהודית של המתגייר תלך ותתעצם".
– "הגישה כלפי המתגיירים ב"גיור כהלכה" שונה מזו שברבנות, וכן התהליך הוא אחר".
– "האם "גיור כהלכה" מחייבת לשלוח את הילדים לבית ספר דתי? לא. אנו מעודדים את הורי הילדים המתגיירים לשלב את ילדיהם במסגרות חינוכיות מתאימות, המחנכות לקיים אורח חיים יהודי-מסורתי".
לאור הדברים המזעזעים הללו, קמה הזעקה הגדולה של גדולי ישראל נגד אמסלם וחבריו, ולא משום נימוקי הבל אחרים שמביא אמסלם.
אמסלם נקט במאמר זה בשיטת ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה וזריקת בוץ על מתנגדיו, בהטיחו נגדם שהאינטרסים שלהם הם כח ושלטון, וז"ל: "ואין כאן כי אם שלטון, כח ופוליטיקה", וכן: "כשהרבנות הראשית מבטלת למפרע גיור שכבר נעשה או שאינה מכירה בתוקפו של גיור הרי שיש כאן שוב, גילוי פנים בתורה שלא כהלכה", כלומר מייחס לרבנים הראשיים ולמועצת הרבנות גילוי פנים בתורה שלא כהלכה.
אמסלם מזכיר לנו את דברי חז"ל: "כל הנגעים אדם רואה חוץ מנגעי עצמו", אז בואו ואזכיר לכולנו את מה שאמרו גדולי ישראל האמיתיים שבדורנו על אמסלם, וניווכח מי הוא המגלה פנים בתורה שלא כהלכה.
מו"ר מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל, יחד עם חברי מועצת חכמי התורה של ש"ס פרסמו מכתב נגדו, והגדירוהו מגלה פנים בתורה שלא כהלכה, וז"ל: "… והקדיח תבשילו ברבים למצוא חן בעיני שונאי התורה. והוא כתלמיד המבעט ברבותיו, בבחינת וישמן ישורון ויבעט. עבירה גוררת עבירה, התחיל בסילוף ההלכה בענייני גיור של בתי הדין הרבניים שלנו, וגילה פנים בתורה שלא כהלכה…וגרם חילול ה'". וכן חתם על מכתב זה גם מורו ורבו, הנאמ"ן רבי מאיר מאזוז שליט"א, שהסכים והוסיף: "כבר גילינו דעתנו שאין לנו חלק ונחלה איתו".
כמו כן, גילוי דעת נוסף וחמור יצא ע"י גדולי רבני אשכנז זצוק"ל, ומהם: "הגרי"ש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן, הגר"ש וואזנר, הגר"נ קרליץ, הגרמ"י ליפקוביץ, הגר"ש אויערבך, וגם הם גינו דיעות אלו בזה"ל: "הינו מגלה פנים בתורה שלא כהלכה, ואינו בר הוראה כלל".
וכך כותב הגר"ח קנייבסקי שליט"א וז"ל: "דבר ברור שאם אין מקבל עליו לשמור כל המצוות, אפילו אומר בפיו שמקבל, ואנו יודעים ברור שאין בדעתו, אין בגרותו כלום, כמש"כ באחיעזר (סי' כ"ו סק"ד), שאם יודע קודם שיחלל שבת ויאכל טריפות אין בגרותו כלום, ובחזו"א (יו"ד סי' קי"ט סק"ב), וכ"כ שאר אחרונים, "ואפי' דבר א' אין מקבל לשמור". "והרי הוא גוי גמור לכל דבר, וכל שאין מודה בזה הוא אפיקורס גמור".
יוצא, שנגד כל הרשימה הזו של גדולי ישראל השמיץ אמסלם וכינה אותם מגלים פנים בתורה שלא כהלכה. ירא העם וישפוט.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו