מי באמת מגלה פנים בתורה שלא כהלכה?
מה חבל, שבמקום לאמץ את דרך רבותינו מהעבר, ולפתור את בעיות הגיור, מאמצים דרך קיצונית, שלא פותרת את הבעיה במדינה, ורק מגבירה בפועל את נישואי התערובת
הואיל והרבנות הראשית ודובריה יוצאים שוב, נגד כל מי שנוקט כפסיקתם של גדולי ישראל המקלים בגיור, ומציירים כי שיטתם היא האמת המוחלטת והיחידה, נדרשתי שוב להתייחס לנושא, כדי שלא תהיה חלילה שתיקה כהודאה.
להלן אמנה את הסיבות, שאין לחוש לדבריהם בענייני גיור, וכי טעו בהוראה בדברים פשוטים, ואין כאן כי אם שלטון, כוח ופוליטיקה.
להלן הטעויות אשר להן השלכות חמורות ביותר:
1. כאשר הרבנות מחליטה, שלא להכיר בתוקפם של גיורים, שנעשו על ידי רבנים ות"ח אורתודוקסים, שכל מעשיהם על פי השולחן ערוך, ועשו לגר: מילה, טבילה וקבלת מצוות, ורק משום שלא עברו דרכה, היא פוסלת את גיורם, והיא בעצם מתכחשת להלכות מפורשות, וזו טעות חמורה.
וזאת יש לדעת, שעל פי הדין להסכמתה או אי הסכמתה, אין מעמד ותוקף על פי ההלכה. אפילו בזמן בית המקדש, בית הדין הגדול לא פסל גיורים, שנעשו על ידי הדיוטות, כמ"ש הרמב"ם בפי"ג ה' איסורי ביאה, וכל שכן גיורי תלמידי חכמים.
2. הדין הוא, כי גיורים בהתאם למסורת הפסיקה, הנשענת על גאוני עולם ופ
סקיהם, תקפים המה, וכל האומר שהם בטלים, מוציא דיבה על גדולי ישראל מהעבר, מסתיר את האמת, ומגלה פנים בתורה שלא כהלכה.
3. כשהרבנות הראשית מבטלת למפרע גיור שכבר נעשה, או שאינה מכירה בתוקפו של גיור (שלפי ההלכה היינו הך), הרי שיש כאן שוב, גילוי פנים בתורה שלא כהלכה. הרי כל תלמיד חכם יודע, "מל וטבל הרי הוא כישראל לכל דבר, ואפילו חזר לסורו וכו" (יבמות מ"ז ע"ב, שו"ע סי' רס"ח סי"ב).
4. כשמפרסמים, שגיור שייעשה לא דרך הרבנות הראשית, הרבנים הראשיים לא יחתמו על תעודות הגיור, זהו איום לא מוצדק, ומלבד שהוא עיוות הדין יש כאן עינוי דין, ואיסור חמור מדאורייתא של "צער ואונאת הגר", שעליו הזהירה התורה ב-36 מקומות.
5. על ידי הפצת דברים מעין אלו, הרבנות מרפה את ידי המתגיירים, והם עלולים לחשוב כי גיורם אינו תקף, ועקב כך לזנוח את היהדות, ואפילו להתגרש שלא על פי ההלכה, וכך עלולים להתווסף ממזרים בישראל.
6. הכותבים ומרמזים שכל גיור שנעשה שלא על פי ההוראות המפורשות של הרבנות הראשית, אינו לפי ההלכה, והם בעצם מעוותים את ההלכה, ככל האמור לעיל.
7. בשנים האחרונות הרי ידוע לכל כי הרבנות שינתה את פניה, ואימצה גישה מחמירה יותר, תוך התעלמות מוחלטת ממסורת הפסיקה הקודמת שלה עצמה, ושל גדולי תורה בעבר, ספרדים ואשכנזים כאחד. שיטתם ופסיקתם הנוכחית היא בבחינת גזרה, שאין רוב הציבור יכול לעמוד בה, והיא מזיקה ליהדות ולעם ישראל בארץ ובגולה, וגורמת איבה ושנאה בעם, מלבד ההתבוללות הנוראה שרק מתגברת בגישה מחמירה זו.
8. ברור שאי אפשר להישמע לעיוות הדין הנורא הזה, ובמקום שיש חילול השם, אין חולקים כבוד לרב. אהה ה' אלוקים, איך נעשתה כזאת בישראל, לעוות מסורת הפסיקה בגיור, להכשיל את הרבים, להרחיק "זרע ישראל", ולחלל את השם בעיני ההמון.
ועל כיוצא בזה זעק גם האחיעזר (ח"ג ס' כ"ח). וכן על זה כתב מרן הרב עוזיאל בתשובתו המפורסמת, בשו"ת משפטי עוזיאל (ח"ז סימן כ') שיתבעו לדין, ויאמר עליהם "ואת הנדחת לא השבותם ואת האובדת לא ביקשתם" (יחזקאל לד,ד). וגדולה תוכחה זאת מאותה התוכחה של קבלת גרים "קשים גרים לישראל" וכו'.
וכך כתב גאון עוזנו הרב יוסף משאש, בעניין הנוקטים בדרך ההקצנה בגיור, בשו"ת מים חיים (ח"ב יו"ד סימן ק"ח): "ומי אשם בכל זה? הרבנים המתחסדים, שאינם חכמים לראות את הנולד ואת תוצאות הזמן".
דברים אלו נכתבים מתוך כאב, על כך שמתקיימת בנו נבואת יחזקאל, שעליה כתב כמתנבא, מרן הרב עוזיאל זצ"ל. יה"ר שיתקיים במהרה האמור שם בהמשך הפרק: "הנני אל הרועים ודרשתי את צאני מידם, והשבתים מרעות צאן".
מה חבל, שבמקום לאמץ את דרך רבותינו מהעבר, ולפתור את בעיות הגיור, מאמצים דרך קיצונית, שלא פותרת את הבעיה במדינה, ורק מגבירה בפועל את נישואי התערובת.
ויש לזכור תמיד כי, המחמיר בגיור מקל בהתבוללות. ואם יש לרבנות הראשית ולראשיה מה להשיב על כל דבריי אלה, אדרבה ואדרבה. והשומע ישמע והחדל יחדל.
=======
הרב חיים אמסלם הוא יו"ר תנועת 'עם שלם', אב"ד לגיור, מחבר ספר 'זרע ישראל' ורב קרן 'זרע ישראל'.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו