מי באמת מגלה פנים בתורה שלא כהלכה? - סרוגים

מי באמת מגלה פנים בתורה שלא כהלכה?

מה חבל, שבמקום לאמץ את דרך רבותינו מהעבר, ולפתור את בעיות הגיור, מאמצים דרך קיצונית, שלא פותרת את הבעיה במדינה, ורק מגבירה בפועל את נישואי התערובת

מי באמת מגלה פנים בתורה שלא כהלכה?
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

הואיל והרבנות הראשית ודובריה יוצאים שוב, נגד כל מי שנוקט כפסיקתם של גדולי ישראל המקלים בגיור, ומציירים כי שיטתם היא האמת המוחלטת והיחידה, נדרשתי שוב להתייחס לנושא, כדי שלא תהיה חלילה שתיקה כהודאה.

עוד באותו נושא

גיור זה לא רק תעודה, גיור זה שינוי באורח חיים


7

להלן אמנה את הסיבות, שאין לחוש לדבריהם בענייני גיור, וכי טעו בהוראה בדברים פשוטים, ואין כאן כי אם שלטון, כוח ופוליטיקה.

להלן הטעויות אשר להן השלכות חמורות ביותר:

1. כאשר הרבנות מחליטה, שלא להכיר בתוקפם של גיורים, שנעשו על ידי רבנים ות"ח אורתודוקסים, שכל מעשיהם על פי השולחן ערוך, ועשו לגר: מילה, טבילה וקבלת מצוות, ורק משום שלא עברו דרכה, היא פוסלת את גיורם, והיא בעצם מתכחשת להלכות מפורשות, וזו טעות חמורה.

וזאת יש לדעת, שעל פי הדין להסכמתה או אי הסכמתה, אין מעמד ותוקף על פי ההלכה. אפילו בזמן בית המקדש, בית הדין הגדול לא פסל גיורים, שנעשו על ידי הדיוטות, כמ"ש הרמב"ם בפי"ג ה' איסורי ביאה, וכל שכן גיורי תלמידי חכמים.

2. הדין הוא, כי גיורים בהתאם למסורת הפסיקה, הנשענת על גאוני עולם ופ

סקיהם, תקפים המה, וכל האומר שהם בטלים, מוציא דיבה על גדולי ישראל מהעבר, מסתיר את האמת, ומגלה פנים בתורה שלא כהלכה.

3. כשהרבנות הראשית מבטלת למפרע גיור שכבר נעשה, או שאינה מכירה בתוקפו של גיור (שלפי ההלכה היינו הך), הרי שיש כאן שוב, גילוי פנים בתורה שלא כהלכה. הרי כל תלמיד חכם יודע, "מל וטבל הרי הוא כישראל לכל דבר, ואפילו חזר לסורו וכו" (יבמות מ"ז ע"ב, שו"ע סי' רס"ח סי"ב).

עוד באותו נושא

"בתי הדין לגיור נמצאים על הקצה המקל ביותר"


4

4. כשמפרסמים, שגיור שייעשה לא דרך הרבנות הראשית, הרבנים הראשיים לא יחתמו על תעודות הגיור, זהו איום לא מוצדק, ומלבד שהוא עיוות הדין יש כאן עינוי דין, ואיסור חמור מדאורייתא של "צער ואונאת הגר", שעליו הזהירה התורה ב-36 מקומות.

5. על ידי הפצת דברים מעין אלו, הרבנות מרפה את ידי המתגיירים, והם עלולים לחשוב כי גיורם אינו תקף, ועקב כך לזנוח את היהדות, ואפילו להתגרש שלא על פי ההלכה, וכך עלולים להתווסף ממזרים בישראל.

6. הכותבים ומרמזים שכל גיור שנעשה שלא על פי ההוראות המפורשות של הרבנות הראשית, אינו לפי ההלכה, והם בעצם מעוותים את ההלכה, ככל האמור לעיל.

עוד באותו נושא

הרב יוסף מאיים: זה מה שנעשה אם חוק הגיור יעבור


136

7. בשנים האחרונות הרי ידוע לכל כי הרבנות שינתה את פניה, ואימצה גישה מחמירה יותר, תוך התעלמות מוחלטת ממסורת הפסיקה הקודמת שלה עצמה, ושל גדולי תורה בעבר, ספרדים ואשכנזים כאחד. שיטתם ופסיקתם הנוכחית היא בבחינת גזרה, שאין רוב הציבור יכול לעמוד בה, והיא מזיקה ליהדות ולעם ישראל בארץ ובגולה, וגורמת איבה ושנאה בעם, מלבד ההתבוללות הנוראה שרק מתגברת בגישה מחמירה זו.

8. ברור שאי אפשר להישמע לעיוות הדין הנורא הזה, ובמקום שיש חילול השם, אין חולקים כבוד לרב. אהה ה' אלוקים, איך נעשתה כזאת בישראל, לעוות מסורת הפסיקה בגיור, להכשיל את הרבים, להרחיק "זרע ישראל", ולחלל את השם בעיני ההמון.

ועל כיוצא בזה זעק גם האחיעזר (ח"ג ס' כ"ח). וכן על זה כתב מרן הרב עוזיאל בתשובתו המפורסמת, בשו"ת משפטי עוזיאל (ח"ז סימן כ') שיתבעו לדין, ויאמר עליהם "ואת הנדחת לא השבותם ואת האובדת לא ביקשתם" (יחזקאל לד,ד). וגדולה תוכחה זאת מאותה התוכחה של קבלת גרים "קשים גרים לישראל" וכו'.

עוד באותו נושא

כהנא: "בגלל סמוטריץ' יש היום גיורים רפורמים"


37

וכך כתב גאון עוזנו הרב יוסף משאש, בעניין הנוקטים בדרך ההקצנה בגיור, בשו"ת מים חיים (ח"ב יו"ד סימן ק"ח): "ומי אשם בכל זה? הרבנים המתחסדים, שאינם חכמים לראות את הנולד ואת תוצאות הזמן".

דברים אלו נכתבים מתוך כאב, על כך שמתקיימת בנו נבואת יחזקאל, שעליה כתב כמתנבא, מרן הרב עוזיאל זצ"ל. יה"ר שיתקיים במהרה האמור שם בהמשך הפרק: "הנני אל הרועים ודרשתי את צאני מידם, והשבתים מרעות צאן".

מה חבל, שבמקום לאמץ את דרך רבותינו מהעבר, ולפתור את בעיות הגיור, מאמצים דרך קיצונית, שלא פותרת את הבעיה במדינה, ורק מגבירה בפועל את נישואי התערובת.

ויש לזכור תמיד כי, המחמיר בגיור מקל בהתבוללות. ואם יש לרבנות הראשית ולראשיה מה להשיב על כל דבריי אלה, אדרבה ואדרבה. והשומע ישמע והחדל יחדל.

=======

הרב חיים אמסלם הוא יו"ר תנועת 'עם שלם', אב"ד לגיור, מחבר ספר 'זרע ישראל' ורב קרן 'זרע ישראל'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
34 תגובות - 21 דיונים מיין לפי
1
מוכן לקיים דיון...
צבי | 20-01-2022 9:48
מוכן לקיים דיון עם אנשי תורה ולא עמודי חשמל כמו מתן כהנא, אנשים שלמדו בישיבות ודנו בעומק הסוגיאב אלו האנשים הראויים, ולא חברי ימינם ימין שקר ומלכות הרשעה תעקר ותשבר במהרה בימנו
2
כל מה שאתה כותב זה בהנחה שהגיורים נעשו כמו שצ
צדוק | 20-01-2022 9:55
שצריך אלא שהרבנות לא צריכה לקחת בלעדיות. ובכן, כל מי שמכיר את הגיורים שלכם יודע שלא זו האמת במקרה שלכם. כולם יודעים שאתה מלמד גרים לשקר בבתי דין לגיור של רסקין. ומפאת העובדה הפשוטה הזו, הרבנות ואיתה גדולי הרבנים, נזהרים לתת לכם חשיבות בסיסית כדי שבהיבט הכללי לא יתעוות הדין. התוכחות שאתה שם בפיהם של הרב עוזיאל והרב משאש לא רלוונטיות לנקודה הזו. אלו תוכחות כלפי כאלו שלא מוכנים לגייר כאלו שכן רוצים להתגייר, ומטילים עליהם את כל דקדוקי המשנב. בפועל, בתי הדין לגיור בארץ מקילים ביותר, וכולם יודעים את זה.
3
מי שמנהל בתזמון...
ישראל בן שחר | 20-01-2022 9:58
מי שמנהל בתזמון ובעידוד את כל ההכפשה נגד מתן כהנא על כל מה שהוא יעשה ולא משנה מה הוא יעשה זה בצלאל סמוטריץ' שמלא בקינאה יהירות ושינאה נגד מתן כהנא סמוטריץ' מוכן להחריב את המדינה העיקר שהוא לא יראה את מתן מצליח איש מסכן ומסוכן הסמוטריץ הזה שהקבה יציל אותנו ממנו עליו נאמר תועבת ה' כל גבה לב
4
יחיד בדורו
גבי | 20-01-2022 10:08
בעולם מתוקן, הרב אמסלם היה הראשון לציון ובזכות חריפותו ובקיאותו, היה מתיר עגונות, מקרה הבריות ומצמצם את ההתבוללות. עוד יעריצו אותו בדורות הבאים, כמגדל אור שדיבר אמת ללא פחד, על אף הרדיפות. בינתיים, המזייפים שולטים ומעוותים את היהדות.
"חריפותו ובקיאותו"
יוסי | 20-01-2022 11:21
אתה כנראה לא קראת בספרים שלו. הבן אדם חלש מאד מאד.
5
מה חבל שהרב...
א.ד.ק | 20-01-2022 10:15
מה חבל שהרב לא כתב שום דבר הלכה בפסק זה. הרב חזר על עצמו ואמר את אותה טענה נואשת שיש להקל כיוון שיש להקל מאחר וחייבים להקל. בדברים אלו לא רק שאין ממש, אלא אין שום דבר! הרב עומד בתוקף שאם מחמיר בגיור אז אלו שגוירו שלא כהלכה לא יהיו גרים. אולי לאוזניים..
6
אם הגרים האלה...
זלמן | 20-01-2022 10:21
אם הגרים האלה נשארים גויים, לא פתרנו שום בעיה של התבוללות. לכן לנפנף בנושא ההתבוללות זה לא רלוונטי, כי השאלה היא האם הגיור תופס או לא, ואם הוא לא תופס אז לא רק שלא מנענו התבוללות אלא רק הגברנו אותה.
7
כמה בעיות
י ו | 20-01-2022 10:25
א. ההנחה שאפשר לפתור את בעיית העולים באמצעות גיור לא מבוססת כלל ולהפך רוב ככל העולים הלא יהודים לא יסכימו לקיום מצוות עפי הדרישה של המיקל ביותר (ובצדק מבחינה הלכתית מותר להם להסתפק ב מצוות בני נח) ב. אי אפשר להציג את זה כאילו אין פה דיון והכל פוליטי, זה פשוט לא נכון יש על זה דיונים אצל גדולי הפוסקים (אגמ ועוד באתר של ר מיכאל אברהם הוא מפרט את הדיונים בהרחבה)) - וכשפונים מחוץ לעולם בית המדרש ומגייסים עזרה מכאלה שלא מחוייבים בכלל הלהלכה (ישראל ביתנו) בעקבות זה שרוב עולם התורה לא בדעתו (בתו של הרב עובדיה אמרה מפורשות ששמעה שביקש שיפסיקו להביא אותו אליו) זה בעייתי מאוד. ג. אי אפשר להתעלם מההשלכות של גיורים שתוקפם במחלוקת (אמנם הכותב מתכחש לזה אבל ודאי שיש פוסקים שלא מקבלים גיורים כפי שהוא מציע אפילו בדיעיבד) על אחדות ישראל - שחלילה לא יהיה מצב של יום שנאסרו מגזרים לבא זה בזה. כותב בצער כי הקלות שכנראה לא יגרמו להרבה גרים נוספים בפועל יכולים להוציא שם רע על כלל המתגיירים ובכלל ליצור מחלוקת לגבי יהדותם של ציבורים שלמים חלילה.
8
מי שאומר שאישה יכולה לטבול באמבטיה
אלי | 20-01-2022 10:42
מי שאומר שאישה יכולה לטבול באמבטיה (בתנאי שהמים לא שאובים, והאמבטיה מכילה 40 סאה) הוא המגלה פנים בתורה, כי יודע שלא התנאי הראשון יתקיים, ובאמבטיות שלנו גם לא השני.
9
אטום לבו
סוסו | 20-01-2022 11:19
הבחור אובססיבי לנושא. למה אתה מסתיר את נקודת המחלוקת בינך לבין מתנגדיך? אתה אומר שאפשר קבלת מצוות ביעני, שכולם מבינים שאין שום כוונה, והם אומרים שאי אפשר. זה כל ההבדל. חיים אמסלם תומך בבלוף, של כאילו קבלת מצוות, שיגרום לכך שכל סודני יוכל מחר להתגייר בחמש דקות, ואילו הרבנים האמתיים, מתנגדים לכך. אין רמאות בתורה שלנו. זה ההבדל. חיים המציא המצאות של זרע ישראל, שטויות שכל הרבנים אמרו לו, אתה מקשקש, והוא חוזר וחוזר, כזונה השבה אל קובתה.
לא סיסמאות...
ו | 21-01-2022 0:23
לא סיסמאות כפרה....
כבר עכשיו...
רון | 20-01-2022 19:27
כבר עכשיו יש שני עמים החרדים הוציאו את עצמם מכלל ישראל
הבחור האובססיבי...
יואב | 20-01-2022 18:42
הבחור האובססיבי הוא פוסק הלכה שהתמחה בנושא ואתה בור חוצפן. היו לא מעט פוסקים במהלך הדורות שסברו אחרת.
@. את...
איתן כהן | 20-01-2022 13:33
@. את החרדים שפחות חשופים לציבור הזה שים לב: אתה גורם לכך שיהיו פה שני עמים. חרדים, ושאר עם ישראל. האם זוהי המטרה? להיפך לשני עמים. כולנו רוצים שיהיה פה גיור שמקובל על כולם. ואם יש מחלוקת איך עושים זאת, זאת מחלוקת הלכתית. וכמו כל מחלוקת הלכתית, צריך לתת לגדולי ישראל להכריע בנושא ולהגיע לעמק השווה. שום חוק לא יוכל להכריע בנושא.
, יש...
איזו דרך יבור לו אדם - הדרך האמצעית. לא קיצוניות. | 20-01-2022 11:59
, יש בארץ מאוד אלפי אנשים שאינם יהודים על פי ההלכה, אבל הם באים ממשפחות בהן סב או סבתא היו יהודים, רובם הגיעו מברית המועצות. אם לא יגוירו יהיו עימם הרבה נישואי תערובת והתבוללות עצומה. גיור בדרכי נועם יכול לקרב אותם ליהדות ולמנוע התבוללות בהיקף עצום. את החרדים שפחות חשופים לציבור הזה - זה פחות מעניין. אבל אם ישראל חפצת חיים, היא חייבת למצוא את הדרך ולתת להם מענה. הגישה של הרב אמסלם מקרבת ולא מרחיקה - ומעוגנת בהלכה.
10
אני לא מבין מה עברייני המין של דרעי מתלוננים
משה | 20-01-2022 11:28
איזה דמות חרדית של בני תורה אפשר ללמוד מהם בדיוק??
11
הכותב מתלונן על...
אברהם | 20-01-2022 11:29
הכותב מתלונן על אונאת הגר שיש באיום של הרבנות לא להכיר בגיור שלא נעשה דרכה. בא נסתכל על זה מהצד השני: אולי מי שהולך בכח נגד הרבנות הוא זה שמאנה את הגר? אם ננסה לבחון רק במישור הפרקטי ולא העקרוני-הלכתי: אין שום סיכוי שהחרדים יקבלו את הגיור של אמסלם ושות'. אז למה לגייר אנשים שחצי מעמי ימשיך להסתכל עליהם כגויים? לכן ברור שיש לקבוע סטנדרטים שיהיו מקובלים על כולם (או רוב הפוסקים העיקריים). כל מי שהולך נגד זה ומנסה בכח לגייר אנשים שישארו כגויים בעיני חלקים נרחבים מהעם הרי שהוא בעצמו זה שמאנה את הגר. את הויכוח צריך להשאיר בבית המדרש. לא בכנסת ובטח לא לא לתת לאנשי ליברמן להכריע בו
הלוואי שמישהו...
אברהם | 20-01-2022 21:16
הלוואי שמישהו היה מצליח באמת לשרטט את השוני האמיתי בדרך שביננו לחרדים בדברים הנוגעים הלכה למעשה. לא את מה שכל אחד בבחירתו האישית בוחר להחמיר או להקל, אלא את הדברים שבאמת יוצאים מתוך הדרך: בגלל שאני דתי לאומי אני פוסק כך וכך ולא אחרת. כשנעשה את זה באופן אמיתי נראה שאין הרבה הבדל. חוצמזה, שוב במישור הפרקטי: היית ממליצה למישהו להתגייר באופן שחצי מעם ישראל ימשיך להסתכל עליו כגוי?? היית ממליצה למישהי להתגרש באופן שחצי מעמי יסתכל על בניה כממזרים?? אני לא.
, זאת...
שרה | 20-01-2022 11:52
, זאת אומרת, לפי גישתך - יש להחיל את קני המידה ואת דרכם של החרדים. זה שאיננו פועלים על פי דרכם בהרבה מאוד תחומים - לא משנה.
12
אין אפשרות לרבנות...
נו באמת | 20-01-2022 11:44
אין אפשרות לרבנות להבחין בין גיור שנעשה כדין לגיור מזוייף
@ ומי יודע...
נו באמת | 20-01-2022 15:31
@ ומי יודע אם הרבנים היו אורתודוכסים
כתוב על...
חיפאי | 20-01-2022 13:21
כתוב על הכותיים. והרבה מהמתגיירים לא עושים זאת לשם שמיים אלא לנישואין או שילדהם יוכרו כיהודים
גיור
ירא ה' | 20-01-2022 12:43
מה זה גיור מזוייף איפה כתוב בגמרא או בהלכה מה זה גיור מזוייף?! כל עוד הגר באמת מתכוון לשם שמים לשמור את כל מצוות התורה גיורו גיור וכך גם המקלים עושים ומקיימים. ותדע שגם אחרי גיורים רבים של הרבנות הרבה גרים לא שומרים תורה ומצוות...
13
גיור
ירא ה' | 20-01-2022 11:45
כל מילה בסלע, חזק ואמץ והרב אל תפחד להגיד את דעותיך
14
השסניקים לוקחים שוחד כמובן...) בגיור
ציון | 20-01-2022 12:40
אל תפסיקו את השוחד!!! תנו שוחד לרבני שס קחו גיור!!!!
15
תביא את הגמרא...
חיפאי | 20-01-2022 13:20
תביא את הגמרא שהיא מקור לזרע ישראל ואז נדבר על מגלה פנים....אם אין מקור לכך בגמרא וגם בזמן עזרא היו זרע ישראל ובכל זאת הוא דרש שיוציאו את הנשים הנוכריות ואת ילדיהן אז אתה מחדש משהו שלא הופיע בהלכה. ואם בגלות היו מקרים נקודתיים אתה רוצה להפוך לסחף . ואענת התבוללות היא לא טענה היא המצאה. תמיד היו שהתבוללו לא בגלל זה נהפוך את כל הגויים ליהודים. נו. ברצינות
16
ישראל צריכה עומק...
Hyim Yosef | 20-01-2022 14:20
ישראל צריכה עומק דמוגראפי כדי לשרוד ולכן יש להרחיק את המיעוט החרדי מניהול המדינה . הוא רק מפריע ולא תורם כלום לחיזוק המדינה
17
מעניין שלא הבאת...
דני | 20-01-2022 16:47
מעניין שלא הבאת נספח נוסף להלכה והוא שאם הגר לא מתכוון בשעת מעשה לשמור תורה ומצוות, ולא מקיימם לאחר הגיור כל מעשה הגיור כלל לא נחשב! כמו שכתוב ברמבם התבונן ותראה מה תהי אחריתם
מחלוקת, לא...
יואב | 20-01-2022 18:39
מחלוקת, לא כל הפוסקים סברו ככה.
18
עמדה ראויה אבל...
אורי | 20-01-2022 19:50
אבל כרגע המצב הוא שאו שתומכים ברבנות הראשית או שהופכים את המדינה למדינת כל אזרחיה. עם גיורים רפורמים וגיורים לא מפוקחים בעליל. זה המצב וחבל שהרב אמסלם לא מבין כלום מה הוא גורם
19
חיייי הצחקת שהרבנות...
חנן | 21-01-2022 1:31
חיייי הצחקת שהרבנות תשיב על השטויות שלך ילד בכיתה א' ישיב עליהם
בכבוד… ...
ימשיך כבודו | 21-01-2022 13:10
בכבוד…
20
זה בסדר מר...
יהודי | 22-01-2022 23:40
זה בסדר מר אמסלם, אף אחד לא מתייחס לשתיקה שלך כהודאה, ואף אחד גם לא נותן מידי הרבה חשיבות לגיבוי השטויות שרשמת. מה שכן נזקף לזכותך, זו הזכות להוות דוגמה חיה להיכן עלול אדם להידרדר כשהוא רודף אחר הכבוד.
21
התרת טבילה באמבטיה בקורונה, אז מה אתה רוצה?
גילה | 24-01-2022 12:45
קישור להיתר המפוקפק... https://www.srugim.co.il/437611-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%90%D7%9E%D7%A1%D7%9C%D7%9D-%D7%91%D7%92%D7%9C%D7%9C-%D7%94%D7%9E%D7%A6%D7%91-%D7%9E%D7%95%D7%AA%D7%A8-%D7%9C%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%98%D7%91%D7%95%D7%9C-%D7%91