עשרה בטבת תשפ"ב. בשנת תש"ט קבעה הרבנות הראשית לישראל את יום י' בטבת, כיום הקדיש הכללי לזכרם של נספי השואה שיום קבורתם לא נודע. באולפן סרוגים התארח עקיבא סלע, לשעבר סמנכ"ל משרד החינוך וכיום מנהל המרכז 'מירושלים לליטא'.
הנביא יחזקאל מתאר את המצור על ירושלים כ"קיר ברזל" שהוצב בינינו ובין הקב"ה, וזה מתאר גם את המצור בבית ראשון וגם את הסתר הפנים הגדול שהיה לפני שמונים שנה.
סלע מציין כי כשמדברים על ליטא "היהודית", מתייחסים לליטא רבתי, הכוללת היום גם את רוב ביילורוסיה וחלקים מלטביה, והגבולות השתנו במשך השנים כמה וכמה פעמים.
בתוך כשבוע הושמדה רוב יהדות ליטא
"בשונה מיהדות פולין, שהחזיקה בזמן הכיבוש הגרמני כשנה וחצי בגטאות, לפני שהתחילה ההשמדה, רובה הגדול של יהדות ליטא נרצח בתוך שבעה עד עשרה ימים מאז שהגיעו הגרמנים במבצע ברברוסה. מתוך רבע מיליון יהודים בליטא, נשארו אחרי כמה חודשים רק כ-40,000 אלף, ואלה קובצו בגטאות".
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
בגטו קובנה ובגטו וילנה היו מרידות וחלק מהיהודים הצליחו להימלט ליערות שמסביב ולהצטרף לפרטיזנים. בביילורוסיה פעלה קבוצת הפרטיזנים של האחים ביילסקי, שנלחמה עד השחרור והצילה מאות יהודים.
דווקא בהקשר של יום הקדיש הכללי, יש לנו כיום מידע על תאריך הרצח של רוב הקהילות והעיירות. הרוסים איתרו את בורות הירי, ובדקו את מספר הנספים. יו"ר הכנסת לשעבר דב שילנסקי עשה רשימה ארוכה של הקהילות ותאריך הרצח, כך שהקרובים של הנספים, יכולים לדעת פחות או יותר מתי נרצחו יקיריהם.
מה דעתך בנושא?
3 תגובות
0 דיונים
יהודיה
כואב הלב, יהודי ליטא היו מיוחדים וייחודיים בהתמדתם בלימוד התורה, התורה היתה מונגשת עבור כל יהודי ברמתו, הסנדלר ושואב המים גם למדו תורה. קהילה קדושה שנמחקה.
22:02 20.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירושלמי אחד
מוסר השכל, פעם אחת זלזלנו בעונק הכוונות הזדוניות של שונאי ישראל וזו הייתה התוצאה לעולם לא עוד!
18:57 15.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
את אלוהיה . אחת השגיאות היותר קשות של היהדות האורטודוקסית היא טיאטוא עניין השואה לפינה נשכחת או לסבך העלום של "הסתר פנים". ובכך התחמקו מהתמודדות ...
את אלוהיה . אחת השגיאות היותר קשות של היהדות האורטודוקסית היא טיאטוא עניין השואה לפינה נשכחת או לסבך העלום של "הסתר פנים". ובכך התחמקו מהתמודדות תיאולוגית ישירה עם הנושא הכבד של השואה. השואה היא בראש ובראשונה אושייה תורנית עליה ניבא משה רעיא מהימנא בטרם הסתלקותו בשלהי פרשת וילך ["הרעה של אחרית הימים"] וככזו התעלמות ממנה היא כעין הצבת אבן נגף בפני המשך תהליך הגאולה ותקיעתו . כל עוד לא יתברר ועד תום העניין התיאולוגי של השואה לא תהא תקומה מלאה ששואה ותקומה נכרכו יחדיו.[כעולה משירת האזינו"]. היהדות צריכה לקיים משפט היסטורי של עניין השואה ובו יתבררו כל הנושאים הכרוכים בשואה כולל העמדת האלוהים למשפט על מה שמכונה : "הסתר פנים". וכמובן יהיו גם נתבעים נוספים כנאשמים נוספים רלוונטיים. יהיו הקצוות החרדים מכאן והמתבוללים המשכלים משם. אם יש משמעות לקריאה האלוקית : " לכו ונשפטה " הרי שהוא דווקא ביחס לשואה וביתר שאת . כן הדברים לא הזויים, אפשר וחבה לתבוע לדין את האלוהים על השואה . ואם הוא לא יתגונן יקרא כל אדם להגן עליו ואם משפט היסטורי שכזה יתקיים בהיקף ובמעמד בינלאומי תהייה זכאית כנסת ישראל לפסק דין בהעדר הגנה או לגופם של דברים, לפסק של חיוב השמיים לגאולה שלמה על אתר היהדות חייבת לעצמה קיום משפט היסטורי ובו תתבע את אלויה לדין על השואה . משה אהרון
המשך 22:15 13.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר