היום בהיסטוריה: מבצע תשורה - צה"ל פושט על שדה התעופה בביירות

היום בהיסטוריה: מבצע תשורה - צה"ל פושט על שדה התעופה בביירות

בעקבות פיגועי טרור נגד יעדים ישראלים בשדות תעופה בחו"ל, יצא כוח של צנחנים וסיירת מטכ"ל למבצע תשורה בשדה התעופה בביירות. בחצי שעה הושמדו 16 מטוסים ערביים, ללא נפגעים לכוחותינו

author-image
היום בהיסטוריה: צה"ל פושט על שדה"ת בביירות
  (צילום: סער יעקב, לע"ם)

היום בהיסטוריה: צה"ל פושט על שדה התעופה בביירות

עם סיום מלחמת ששת הימים סירבו מדינות ערב לקבל את תוצאותיה. נשיא מצרים נאצר יזם את מלחמת ההתשה כשבמקביל החלו לפעול אירגוני מחבלים למיניהם לפגוע במטרות ישראליות בארץ ובחו"ל. היעדים הראשונים לפיגועי טרור היו מטוסים או שדות תעופה שבהם נמצאים יהודים.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: אברהם שפירא זקן השומרים

המטוס הראשון שנחטף היה מטוס אל על בדרכו מרומא לישראל. האירוע השני התרחש בה' בטבת תשכ"ט, כשטרוריסטים ירו וזרקו רימוני יד לעבר מטוס אל על בנמל התעופה באתונה. מהירי נהרג אזרח ישראלי, ליאון שירדן ודיילת נפצעה.

בתגובה לשתי הפעולות, החליט ראש הממשלה לוי אשכול, על פעולה צבאית בשדה התעופה הבינלאומי של לבנון. כיוון שהמחבלים שחטפו את מטוס "אל על" יצאו מלבנון ואומנו בה. שם הקוד למבצע היה "מבצע תשורה".

בחצי שעה, 16 מטוסים הושמדו

במוצאי שבת אור לח' בטבת תשכ"ט,  המריאו 66 לוחמים מסיירת מטכ"ל וסיירת צנחנים במסוקים, לעבר שדה התעופה הבינלאומי ביירות.

הלוחמים הצטיידו בסמלי חברות ערביות, כדי לא לפגוע במטרות מערביות או ניטרליות. במטרה להבטיח את השמדת המטוסים, הונח מטען אחד על כל כנף שתוכנן להצית את הדלק המצוי במכלים שבכנפי המטוסים. לאחר כחצי שעה הושמדו 16 מטוסים והלוחמים חזרו לישראל ללא נפגעים.

מפקד המבצע היה הקחצ"ר רפאל איתן (רפול) שדרש מהלוחמים לפעול כשהם חבושים בכומתות אדומות. האגדה מספרת כי בזמן הפעולה, נכנס רפול למזנון בית הנתיבות, הזמין קפה ושילם בשטר ישראלי.

כששמע ראש הממשלה אשכול על הישגי המבצע אמר "או וי זמיר, היה מדובר בשלושה ארבעה חמישה מטוסים, איך זה קרה שפגענו בכל כך הרבה?"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
אך כמה שרפול...
דודו | 12-12-2021 19:33
אך כמה שרפול חסר היום . גבר שבגברים