חשוב להמשיך את דרך המכבים ולעלות להר הבית - סרוגים

חשוב להמשיך את דרך המכבים ולעלות להר הבית

יש קשר בין עליה להר הבית למכבים. הסיבות ליציאה למלחמה היו מגוונות, אבל המטרה הייתה טיהור המקדש וחזרה לחיים היהודיים במקום הקדוש ביותר. המכבים חגגו במקום גם שלא הכל היה מושלם

חשוב להמשיך את דרך המכבים ולעלות להר הבית
  הר הבית (צילום: אולביה פיסטוסי/ פלאש 90) תמונה כותבת (צילום: הדס פייגנבום)

המלחמה ביוונים עדיין לא הסתיימה, עדיין קשה. לפני שנה יהודה המכבי נכנס עם חייליו לבית המקדש שבהר הבית, הוציא את הפסלים, מחק כל זכר יווני, טיהר את הכלים.

השנה קבעו יום טוב על שזכו לטהר את המקדש ולחזור להקריב את הקורבנות כסדרם. זאת הייתה המהות של מלחמת המכבים. הסיבות ליציאה למלחמה היו מגוונות, אבל המטרה הייתה טיהור המקדש וחזרה לחיים היהודיים במקום הקדוש ביותר.

עוד באותו נושא

אשכרה נס: חידון היסטרי לחג חנוכה

ההוכחה הפשוטה לדברים היא שנקבע שמונה ימי הלל ושמחה, אחרי טיהור המקדש, עוד במזמן שהמלחמה המשיכה במלוא העוז. לא קבעו את החג מיד בטיהור המקדש. טיהרו את המקדש, שמחו שמחה גדולה וחזרו למלחמה. רק בשנה שאחרי הטיהור, המכבים הבינו את גודל הנס והחסד, וקבעו שמונה ימים טובים.

הם המשיכו לחגוג באותם ימים בכל שנה גם אחרי שיהודה נפל בקרב, ואחרי ששמעון נשאר לשלוט בירושלים ביד רמה.

המשיכו לחגוג גם כשהכהנים הגדולים התחלפו בכל שנה, וכבר לא היה מושלם. המשיכו לחגוג אפילו אחרי שבית המקדש נחרב. כי החגיגות הן לא רק זיכרון לזמן טוב, להבנה שכשאלוקים נלחם בשבילנו אפשר לנצח גם כשקטנים וחלשים. החגיגות ָמגיעות גם בשביל ההווה והעתיד; החגיגות באות להזכיר לנו מה צריכות להיות השאיפות שלנו, למה צריך להתקדם.

העולם לא שלם בלי בית מקדש, בלי לטהר את המקום הקדוש ביותר לעם היהודי וחידוש העבודה. בשביל לטהר את מקום המקדש צריך לבטוח בקב"ה שיעזור ולהתקדם לבניין המקדש. השמחה בחג באה להזכיר לנו שגם כשהכל עוד רחוק משלמות, יש לנו לאן להתקדם בגאולה, וזה אפילו יכול להצליח.

מי שרוצה להמשיך את דרך המכבים בצורה הראויה ביותר, ראוי שיטבול ויעלה בטהרה להר הבית. בשמחה. נכון, המציאות לפעמים מקוממת; העובדה שאין לנו יכולת לעלות להר הבית עם ספרי תורה היא אות קלון לממשלת ישראל לדורותיה. ובכל זאת, ההתקדמות הגדולה בהר הבית בשנים האחרונות היא בזכות עליה של יהודים רבים להר.

כל יהודי שעולה הוא חלק מקירוב הגאולה ובניין המקדש. זאת הדרך היום להחזיר את המנורה ועבודת התמיד לעולם: לעלות להר הבית בטהרה.

 

אילה בן גביר, היא חברה במנהלת הר הבית

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
לא בפרופורציות ביחס לגדולי האומה שאוסרים.
מד | 02-12-2021 15:25
.
2
חשוב יותר לשמור על ההלכה ולהימנע מאיסורי כרת.
טל | 02-12-2021 23:51
פשוט וקל
3
המאמר שלה הוא...
גרשון | 03-12-2021 0:20
המאמר שלה הוא הסיבה מדוע אסור לעלות. תפיסה שיטחית וחיצונית למקום בית מקדשנו. ה' ירחם. אפילו הרב ליאור המתיר שעליו מסתמך איתמר בעלה, אוסר על נשים לעלות. כל ההתנהלות שלה מהבטן ולא מיראת שמים ושאלת תלמידי חכמים. ככה לא נבנה את המקדש אלא רק נחריב את הרוח שבתוכנו.
4
היית מציע לרב...
דרך המכבים .... | 03-12-2021 7:23
היית מציע לרב הנכבד לזכור לאן הובילה בסופו של דבר דרך המכבים ... במיוחד את התנהלות כהנים המושחתים , לי זה מזכיר אתכם , שחשקו בתפקיד הכהן הגדול וקיצצו את אוזנו של הורקנוס, בנו של אלכסנדר ינאי, כדי שהוא לא יזכה בתפקיד, מאחר שלכהן שמשמש במקדש אסור להיות בעל מום ...
5
המכבים לא נלחמו נגד הרבנים
משה | 03-12-2021 9:11
הרוב המוחלט של גדולי ישראל אוסרים עלייה להר הבית ואפילו הרב של בעלך, הגאון הרב ליאור שליטא, אוסר על נשים לעלות אז מי הרב שלך שבעקבותיו את קוראת לעם ישראל ללכת נגד הרבנות הראשית ונגד רבותיהם?
6
הצטלמת סלפי בהר...
יהודי שכוסף להר ביראה | 05-12-2021 8:26
הצטלמת סלפי בהר הבית? אוי כמה חמוד.. טיפשות וחוצפה כנגד כל גדולי ישראל. וגם אם יש רב גדול שהתיר(שאגב אוסר על נשים לעלות) אם היה סנהדרין היה לו דין זקן ממרא! הר הבית ובית מקדש תלויים ברמתו הרוחנית של העם ולא יעזור אם יש כמה צדיקים כדוד המלך..
7
הר הבית הוא המקום הקדוש ביותר.
יהודי פשוט | 06-12-2021 0:57
ומפאת כך כדי להינצל מאיסורי כרת אסרו גדולי הדור להיכנס אליו. עד ביאת משיח צדקנו בקרוב אמן. חנוכה שמח לכולם וחודש טוב.