א. השר כהנא מנסה לייחס את עיקר הביקורת של המתנגדים לרפורמות שלו – ל"פוליטיקאים חרדים שהזיזו אותם ממוקדי הכח". הוא, לעומת זאת, נשען על "תמיכה רבנית מוחלטת", לדבריו.

אבל כהנא מתעלם במודע ממאות הרבנים – ציוניים וחרדים כאחד – ששוללים את רפורמת הכשרות שלו מכל וכל. צריך לשים לב מי הרבנים שעומדים על כף המאזניים, לעומת ארבעת הרבנים שתומכים בו לטענתו:

קודם כל מדובר על הסמכות ההלכתית הבכירה – הרבנים הראשיים, וגם על כל חברי מועצת הרבנות הראשית, שתוקפים את רפורמת הכשרות בצורה חריפה מאוד. אי אפשר לטעון שהרבנות הראשית חשובה לך, ובאותה נשימה לצפצף ולהתעלם מדעת הרבנים הראשיים וכל חברי המועצת. בנוסף, מדובר גם על ההיררכיה התורנית – זקני רבני הציונות הדתית, שהתבטאו במילים קשות כנגד הרפורמה – ומאות הרבנים שהצטרפו אליהם במכתבי המחאה השונים שפורסמו נגדה. למשל הרב יעקב אריאל שליט"א אמר ש"מדובר באסון, זו החלטה שתיצור אנרכיה בתחום הכשרות במדינת ישראל!". כמו כן מדובר גם על הרבנים בעלי הנסיון בתחום – רבני ערים רבים שעוסקים במשך שנים רבות בתחום הכשרות – כדוגמת הרב מיכה הלוי, הרב מרדכי נגארי והרב שמואל אליהו.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

הרב יצחק לוי על רפורמת הכשרות (דוברות הכנסת)

להתעלם מרוב מנין ורוב בנין של רבני ישראל, ולהסתמך על מספר מועט של רבנים (ועוד שכמעט אף אחד מהם לא עסק בכשרות) זהו מעשה חמור מאוד! כיצד היינו מתייחסים למשל לשר הבריאות, אם הוא היה אוסר ללכת עם מסיכה, בטענה שארבעה רופאים אמרו לו ששהייה ממושכת עם מסיכה מזיקה נזק בלתי-הפיך לכלי הנשימה, נגד כל ארגוני הבריאות ורוב ככל המומחים?

ב. כשהשר נאלץ בכל זאת להתייחס להתנגדות הרבנית העזה נגדו, הוא משיב: "יש גם רבנים שחושבים אחרת". הבעיה היא שזו טענה שלמעשה אפשר היום להכשיר על ידה כל מעשה, חמור ככל שיהיה. בדורנו, עם התפשטות הליברליזם, קשה למצוא שרץ שאין עליו הכשר מאיזה רב. פתאום רב אחד מתיר לאישה ללכת עם מכנסיים, רב אחר מתיר לנשים לרקוד עם ספרי תורה, השלישי מברך ב'חתונה' להטבי"ת, הרביעי מתיר לערוך ליל הסדר בזום, והחמישי פוסק שצריך להעביר את כל הכותל לשליטת הרפורמים. סליחה, לא את כל הכותל, רק חלק ממנו. מרגיע.

בימינו, לכל היתר שתרצה לבסס או מהלך שתרצה להוביל – תוכל למצוא רב או שניים שחושבים כמוך. וכבר היו מי שהמליצו על כך את הפסוק: "ויאמר עשיו יש לי רב…"

כהנא עצמו משתמש בנוסחה הזו של: "יש רבנים שחושבים אחרת" גם ביחס לשאר הרפורמות שהצהיר עליהן לאחרונה: על כוונתו לאפשר נישואין אזרחיים שלא דרך הרבנות, הוא טוען שהיא "נתמכת על ידי רבנים גדולים", על כוונתו לאפשר גיור סיטונאי בדרכים שאין להן בסיס הלכתי רחב הוא מגן בכך שהוא "נשען על כתפיים הלכתיות מאוד רחבות".

נזכרתי שעוד לפני הבחירות, אחרי שבנט קרא לציבור לצפות בשבת (!) בראיון שלו בטלוויזיה, כהנא תירץ את המעשה ברדיו קול חי: "יש רבנים שמתירים להצטלם לפני שבת לתכנית שתשודר בשבת". אני זוכר היטב גם את הגמגום שלו כשנשאל על ידי המראיין החרדי מי הם הרבנים המתירים, עד שהשיב לבסוף שהוא ישלח לו את שמותיהם לאחר התכנית. (אני לא יודע אם בסוף הוא אכן מצא את שמות הרבנים האלו או לא, אך כאמור, זה לא ממש משנה).

ג. "את המתח בין הדת למדינה צריך לפתור בהסכמות חברתיות רחבות" – כתב כהנא בקשר לתכניתו בענין הנישואין האזרחיים. הבנתם? עם הרפורמים והקונסרבטיבים צריך לנהל דיאלוג ולהגיע להסכמות רחבות על הנישואין ועל הכותל, אך מהרבנים האורתודוקסיים, שומרי הגחלת, אפשר להתעלם, איתם כבר לא צריך "הסכמות רחבות", ומספיק להסתמך על מיעוט שולי של רבנים!

ד. כהנא לא הולך פה רק נגד רוב מנין ורוב בנין של הרבנים. הוא פועל בכל הרפורמות שלו גם נגד הרצון של רוב עם ישראל. לא יתכן שמהלכים כל כך דרמטיים בעולם היהדות יוכרעו על ידי ממשלה שהרוב היהודי מתנגד אליה! האם מנצור עבאס וחבריו הם אלו שיכריעו מה יעלה בגורלה של הרבנות הראשית?!

ה. גם רואים שהציבור לא מתלהב מהתכניות של כהנא. למרות (ואולי בגלל) הרפורמות הללו, ימינה צונחת בסקרים. ובהתחשב בעובדה שימינה נהנית תמיד מסיקור אוהד (תרתי משמע) – ובכל מערכות הבחירות היא מקבלת כמה מנדטים פחות ממצבה בסקרים – המסקנה העולה בבירור היא שבנט וכהנא בקושי עוברים את אחוז החסימה.

לכן נקרא מכאן לשר כהנא: כבוד השר, אין לך מנדט לפרק את הרבנות הראשית! אין לך מנדט לפלג את העם! אין לך מנדט לפגוע במרקם הציבורי של היהדות במדינה! אנא ממך, השר כהנא, חזור בך מהרפורמות ההרסניות הללו, שהן מהתכניות החמורות ביותר שידעה מדינתנו. עדין לא מאוחר לעצור את הטירוף. חדל אש!

==

אברהם ליפשיץ הוא תושב ירושלים העוסק בחינוך