ילד בן 7 עבר התעללות חמורה בתלמוד-תורה - סרוגים

ילד בן 7 עבר התעללות חמורה בתלמוד-תורה

זכור לי מקרה שהגיע אלי אברך בשנות ה- 30 לחייו וכולו שבור ורצוץ. הוא גילה שבנו בן ה- 7 עובר בכל יום התעללות מצד "הרב'ה" וכן מצד חבריו לכיתה. בבית הילד לא אמר כלום אך היה מרטיב בלילה ומתנהג בפחד ומדבר בשקט ולא היה שואל שאלות אלא נהג להתכנס בתוך עצמו

אלון שמיר, חדשות סרוגים
ילד בן 7 עבר התעללות חמורה בתלמוד-תורה
  אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר (צילום: shutterstock.com)

אני קם בבוקר, דואג להעיר את בני ובנותיי, דואג להם לאוכל ולספרים ושולח אותם למקומות הלימוד שלהם. ועכשיו אני רגוע!

באמת אני רגוע? אולי מישהו שם מציק להם, מתעלל בהם? אולי אחד התלמידים או אחד מעוברי האורח פוגע בהם חס וחלילה. אני מאוד מקווה שלא ורוצה להאמין כי הילדים שלי שמורים טוב ושהמחנכים ידעו איך לשמור על הילדים שלי.

אך האם זה ככה? לצערנו אנו שומעים יותר ויותר על התופעה במסגרתה מחנכים ודמויות בעלות סמכות מנצלים כוחם לרעה. כיום מתגלה אמת שהייתה ידועה כבר מזמן. שבעצם המחנכים אשר אמורים לדאוג לילדנו ולהיות המחנכים שלהם בשעות שאנו, ההורים, אינם נמצאים איתם- פוגעים בילדנו פגיעה אנושה, הן בחינוך והן בערכים

בכדי להבין את עומק הפגיעה בנפש הילד (ולא משנה באיזה גיל הוא ) צריך להסתכל כיצד הילד רואה את המחנך שלו.

שימו לב למשל כיצד אנחנו מתייחסים לבוס בעבודה או לרב שלנו או לכל אדם אשר מיצג סמכות. אנו נותנים לו כבוד וסומכים על דבריו ועל הנהגתו מתוך ההבנה שהוא לא ינסה לפגוע בנו שהרי אנו חולקים מטרות משותפות. אם וכאשר אנו מגלים כי הדמות הסמכותית בעצם התכוונה לפגוע בנו או שהוליכה אותנו שולל אנו מתקוממים ומרגישם פגועים ואפילו נקל עלינו יהיה להיכנס לדיכאון זמני בעקבות הסיטואציה (לפעמים אפילו קבוע).

הסביבה יכולה להרוס את הילד

אצל הילד זה בא לידי ביטוי באותו אופן – רק יותר חזק. כי הוא לא יודע להבדיל בין טוב לרע ולכן אצלו נתפס המחנך כדמות שכל דבריה אמת צרופה. לכן אם הוא אומר משהו זאת האמת ומה שהוא, הילד חושב – כנראה שזוהי טעות. בעקבות כך הילד משנה את התפיסה האישית שלו על עצמו וגם את היחס שלו לסביבתו. מכאן ניתן ללמוד על העוצמה וההשפעה שיש למחנך. בכוחם לבנות או להרוס את הילד ואנו מצפים ומשלמים להם בכדי לבנות (לתיקוני שדרתיך ולא לעיוותי).

זכור לי מקרה שהגיע אלי אברך בשנות ה- 30 לחייו וכולו שבור ורצוץ. הוא גילה שבנו בן ה- 7 עובר בכל יום התעללות מצד "הרב'ה" וכן מצד חבריו לכיתה. בבית הילד לא אמר כלום אך היה מרטיב בלילה ומתנהג בפחד ומדבר בשקט ולא היה שואל שאלות אלא נהג להתכנס בתוך עצמו. באחת משיחות השבת של האבא עם בנו הם הגיעו לפרשת "וישב" ושם מסופר על מה שעבר יוסף מצד אחיו. או אז הילד פלט- "איזה כייף ליוסף, לפחות הפסיקו להציק לו". האבא שהיה רגיש שאל את בנו למה הוא חושב כך ואז התגלה הסיפור.

shutterstock_163308200

שאלתי את האבא מדוע הוא לא הולך לדבר עם המחנך ומנהל המוסד על אשר ארע. התשובה הפתיעה אותי. האב ענה: "למה ללכת אליהם", הוא תמה, "הרי כל מה שהמחנך אומר זה תמיד נכון".

בשיחה עם האב התברר שגם הוא עבר מסכת לא קלה של התעללות בצעירותו והוריו שלו אמרו לו שהם מאמינים "לרב'ה" ולא למה שהוא טוען ואומר. מאז, הוא עדיין לוקח את קביעת הוריו כדבר אמיתי וקבוע למרות שכיום הוא כבר מבין בשכלו שהם טעו, ושזה לא נכון ועל אף שהוא בעצמו כבר הורה מבוגר שיודע להבחין בין טוב לרע, אמת ושקר. לכן במסגרת אותו מקרה היה צורך לטפל גם באב על מה שהוא עבר בצעירותו בכדי שיוכל לקבל כוח לעמוד מול המחנך וההנהלה וגם בבן הצעיר כדי שלא יהיו לו משקעים ממה שהוא עבר.

אנו כהורים צריכים לשים לב לסימנים מחשידים אצל ילדנו כגון: התכנסות עצמית ,פחד, שינוי בהתנהגות או ירידה בשמחה או חזרה להתנהגות של גיל שלא מתאים לו (אפילו העדפה לשחק עם ילדים קטנים במקום עם ילדים בני גילו המעיד על חוסר יכולת להתמודד עם מישהו ב'גודל' שלו). וכמובן לסגנון הדיבור של הילד.

במצב שראינו שינוי מדאיג חובה עלינו לדובב את הילד בצורה עדינה כגון לשאול אותו אם כייף לו במקום הלימודים שלו? האם כייף עם החברים שלו ? איך עוברת עליו הדרך מהבית למקום הלימודים וחזרה? האם יותר כיף לו לשחק עם ילדים קטנים מאשר גדולים? (ואם התשובה כן לשאול אותו מדוע).

במצב שגילנו את המקור לשינוי אנו חייבים לפעול מהר בכדי שלילד לא יישארו משקעים.

אנו חייבים להסביר לילד אנו איתו ולצידו ואנו נעזור לו להתגבר על הבעיה. ניתן גם לשתף את הילד בחיפוש אחר הפתרון לבעיה.

דבר חשוב נוסף הוא שאם נראה כי צריך להעביר את הילד למקום אחר כדי לבצע זאת מהר ובהקדם.

במקרה שרואים גם אחרי הטיפול בבעיה שנשארו את הילד התנהגויות שונות יש לקחת אותו כמה שיותר מהר לאיש מקצוע או לשלבו במסגרת טיפולית מומלצת בכדי לתת לו כלים להתמודד עם הבעיה (בכדי שלא יישארו משקעים לאורך זמן).

ולכל המחנכים דעו לכם כי את מתעסקים בעסקי נפשות ממש.

אנא דאגו טוב לילדנו!

מדי שבוע, אלון שמיר – מטפל מוסמך בסוגסטיה ו- NLP יענה לשאלות הקוראים. ניתן להפנות שאלות באמצעות מערכת התגובות או ישירות לכתובת המייל: alon.shamir.nlp@gmail.com

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
שאלה לאלון
יואב | 26-11-2013 13:06
אני שמח לקרוא את הטורים שלך, הם מצוינים אני אב לילד בן 5 שלאחרונה הוא מסתגר בתוך עצמו. אני חושש זה מעיד על משהו שקורה בגן. איך צריך לנהוג במקרה כזה?
2
קושי
יונת | 26-11-2013 13:29
הבן שלי מסוגר, הפך להיות עצוב, עיניו כבויות. עד לפני תחילת שנת הלימודים הוא הי' ילד חברותי, חביב, שמח, קופצני. אני לא רוצה לחשוב שקורה לו משהו לא טוב בבית ספר. מה עושים?
3
כותרת שקרית
שמעון | 26-11-2013 13:42
למה לשים כותרת כאילו מדובר בארוע שעכשיו קרה, ואיול בתוכן זה מסופר כמקרה זכור לכותב שורות אלו מלפני כך וכך שנים.
4
מה זה אומר על הבת שלי?
פ'' | 26-11-2013 15:08
בתי בגן חובה, יוצאת בבוקר במצב רוח חיובי וחוזרת כנ"ל. אבל....כשהיא משחקת עם הבובות שלה אני שומעת דברים שאני בטוחה הם חיקוי של הגננת, כולל לשים בובות בפינות, לנעול אותן באמבטי', לצרוח עליהן כולל שימוש באיומים, ולהכות על כפות ידיהן עם סרגל. חוץ מהנ"ל, היא שרה, מספרת סיפורי תורה, רוקדת ועוד. ברור לי שהיא לא ראתה את ההתנהגות שמקום אחר, וזה בא מחיי היום יום בגן. מה עושים?
5
למספר 1 ו 2
אלון שמיר | 26-11-2013 15:45
תיפנו אלי באימייל ואני אתן לכם דרכים לבדוק ולדעת מה עבר על הבן שלכם צריך גם יותר מידע על הילד אבל חשוב מאוד זה לדובב את הילד ולראות היכן הוא מתחמק מלענות תשובה
6
וואוו ממש קריטי
דוד | 26-11-2013 17:31
נקודות מאוד חשובות ומחכימות. תודה על הנחת הדברים על השולחן אולי באמת הגיע הזמן להחכים את מחנכי ילדינו ואותנו עד כמה יש משמעות לכל מעשה ודיבור כלפי ילדינו וננהג בהתאם. כמובן, לטובת כולנו. ושוב, תודה על הארת הנושא. יישר כח!!
7
למספר 4 פ
שמיר אלון | 26-11-2013 18:19
לא תמיד טוב להניח הנחות צריך לדבר עם הילדה כחלק מהמשחק ואז לשאול אותה היכן היא ראתה את או שמעה את זה חשוב מאוד לא להראות לילדה שאת לחוצה או שזה מפריע לך וכשתדעי היכן הבעיה תוכלי לטפל בה בקלות כך תמנעי מהילדה משקיעים
8
ההכללה במשפט המצוטט להלן היא מבישה
אלי | 01-12-2013 3:18
"כיום מתגלה אמת שהייתה ידועה כבר מזמן. שבעצם המחנכים אשר אמורים לדאוג לילדנו ולהיות המחנכים שלהם בשעות שאנו, ההורים, אינם נמצאים איתם- פוגעים בילדנו פגיעה אנושה, הן בחינוך והן בערכים" אין הסתייגויות? אין חלוקה? אין מחנכים טובים ונפלאים? באמירה פשוטה, 'ידוע שהמחנכים הינם....'? זה בסדר להעלות תשומת לב, זה בסדר לפרסם את עצמך, אבל אם אתה צריך לעשות זאת ע"י השפלה כוללנית של כל מחנכי ישראל, (ואני יודע שלא התכוונת, אבל זה לא מספיק), כנראה שזו המעלה היחידה שלך, שהם לא בסדר.
9
תגובה לאלי
אלון שמיר | 02-12-2013 23:44
אכן לצערי נפלה טעות ונוצר רושם שיש הכללה אני מבקש סליחה מכל אותם מחנכים אשר עושים את עבודתם נאמנה ונפגעו מתוך המאמר ויהי רצון שהקב"ה יציל אותנו מכל טעות ומכשול
10
רק לידיעה, אלון שמיר נעצר בחשד לאונס מטופלות
איציק | 04-08-2016 16:27
הדאגה שלו מאד משכנעת
11
רק לידיעה, אלון שמיר נעצר בחשד לאונס מטופלות
איציק | 04-08-2016 16:28
הדאגה שלו מאד משכנעת http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=1202754