אלף נערות בשנה נחטפות ומוחזקות על ידי ערבים - סרוגים

אלף נערות בשנה נחטפות ומוחזקות על ידי ערבים

בועדת העלייה והקליטה נחשפו היום נתונים קשים בנושא חטיפה ושידול של צעירות עולות על ידי בני מיעוטים בדואים וערבים. יו"ר הוועדה ח"כ דני דנון: "לעצור את התופעה הקשה לפני שיהיה מאוחר מדי, הקשרים מתחילים מרצון על ידי פיתוי, ונגמרים בכפייה של התעללות נפשית".

author-image
אלף נערות בשנה נחטפות ומוחזקות על ידי ערבים
  יש עוד אלף כמוה. (פלאש90)

מעל 1,000 פניות בשנה על חטיפות ומערכות יחסים מתוך כפייה של נשים ונערות על ידי בני מיעוטים, מגיעות לארגון "יד לאחים", כך נחשף היום (ד') בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. חלק גדול מהנחטפות הינן עולות חדשות במצב סוציו-אקונומי נמוך, או ישראליות ממשפחות מצוקה.

יו"ר הוועדה ח"כ דני דנון (הליכוד) דרש "לעצור את התופעה הקשה הזאת לפני שיהיה מאוחר מדי. הקשרים מתחילים מרצון על ידי פיתוי, ונגמרים בכפייה של התעללות נפשית, מינית ופיזית".

לדבריו, 1,000 פניות הן רק קצה הקרחון, ומקרים רבים כלל לא-מדווחים. "חטיפת נשים צעירות והפיכתן לשפחות זה תסמין של מדינת עולם שלישי ולא של ישראל בשנת 2011."

דנון קורא להקמת צוות ממשלתי לטיפול בבעיה על ידי תכניות מניעה, מתן סמכויות נוספות לראשי הערים למניעת שוטטות בני-מיעוטים בערים, ובמקרה הצורה גם פתרון הסוגיה באמצעות חקיקה בכנסת.

המשטרה: לא מכירים את התופעה

פקד רחל גרייבן קצינת מדור נפגעי עבירה במשטרה, טענה כי במשטרה לא מוכרת התופעה אך "יש טיפול כללי בבעיות אלימות על רקע זוגי בלי התייחסות לרקע הלאום". לדבריה, יש מקרים בודדים שדומים למה שתואר בתקשורת.

רוב חברי הכנסת של הועדה טענו בתוקף כי התופעה מוכרת להם היטב זה שנים-רבות, ממקומות מגוריהם, ממשפחות שפנו אליהם ומטיפול ממושך בעניין מול הרשויות והמשטרה. כן אישרו את הנתונים נציגי מחלקות הרווחה בעיריות באר שבע וקרית גת.

בנצי גופשטיין, מכ"ל ארגון להבה המטפל בנושא, סיפר כי בחורה בת 17 מאזור נהריה הייתה אמורה לאחרונה להתאסלם ולהתחתן, ובית המשפט הוציא ברגע האחרון צו-מניעה והרחיק אותה מביתה.

"משרד החינוך לא נותן לנו להיכנס לבתי ספר ולהסביר לתלמידות על הסכנה –  בטענה שמדובר בגזענות. כשם שהמדינה נלחמת בהתבוללות בחו"ל כך היא צריכה לאסור על פיתוי קטינה בצורה כלכלית". לדבריו, עולים חדשים מועדים יותר לתופעה בגלל מצבם הכלכלי, והם גם אינם מודעים להבדלים בין העמים.

יעל בריל, רכזת הדרכה ארצית בכישורי-חיים ממשרד החינוך ענתה כי אכן "עד היום דיברו על שוויון, רב תרבותיות ודו-קיום. משרד החינוך צריך להיות שוויוני ולכן לא נוכל לתת כניסה לארגונים הללו".

לדבריה, מערכת החינוך מזהירה מפני פיתויים ומלמד מכיתה א' ועד י"ב זיהוי סכנות – אך ללא מיקוד במגזר מסוים. היא הבטיחה כי המשרד "ילמד את התופעה ויכין חומרים בהתאם".

הצלחנו לאסלם מתנחלת

העוסקים בתופעה הסבירו כי מדובר בעיקר בנערות עולות מחבר העמים או מאתיופיה וכן בישראליות ממשפחות מצוקה. ח"כ רוברט טיבייב המכיר את התופעה בעיר מגוריו אופקים הדגיש כי מיעוט התלונות נובע מחוסר האמון שמערות אלו חשות כלפי המשטרה וציין כי הרקע אינו רק כלכלי אלא הניכור מהחברה הישראלית שיש לפתור ע"י השקעה ממלכתית בחינוך.

ח"כ ניסים זאב (ש"ס) סיפר על "בת למשפחה חרדית מביתר עילית שהייתה שבויה בכפר חוסאן הסמוך, והערבים פירסמו כי זכינו לקחת מתנחלת ולאסלם אותה".

זאב קרא לאסור בחוק המרת דת עד גיל 21.

העובדת הסוציאלית אלינה צנעני, מארגון "יד לאחים" טענה כי לארגון מגיעים כאלף פניות בשנה, וכ 19% מהפניות הן עולות, בעלות בוחן שיפוט לקוי, שאין להן כלים לזהות ניצול ופיתוי. הרב אריה הלר, המסייע לעדה האתיופית הזהיר כי כ-60 בנות הקהילה חיות היום ברהט, ובבאר שבע כ 200 בנות מצויות בקשרים רומנטיים עם בדואים.

יוסי גנץ מנכ"ל יד לאחים הוסיף כי סגן ראש עיריית עפולה סיפר כי בנות בגילאי 12-13 עוברות לגור בכפרים הערבים הסמוכים לעיר, והשנה קיבל ארגונו חמש פניות למשפחות של בנות 11 שנקלעו לאותו המצב. הוא הזהיר כי בגלל מחסור במקומות במעון טיפולי, אין המשטרה מבצעת צווי בית משפט להוצאת קטינות אלו מהכפרים הערבים. נתונים אלו אושרו גם ע"י נציגי משרד הרווחה.

ח"כ שלמה מולה (קדימה) טען לפני כחמש שנים הוא טיפל בבעיה דומה עם בנות העדה ברחובות, ו"אם המידע על 60 בנות אתיופיות ברהט נכון – הרי שאמות הסיפים בארץ צריכים לרעוד. צריך להקים ועדת משנה ולעקוב אחרי העניין אם בחסות הליברליות נעשים מעשים חמורים. הארגונים הללו עושים עבודת קודש אבל בכך אין די".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו