פרשת נח: חז"ל מעמידים זו מול זו שתי דמויות מצילות עולם ומשנות עולם, נח ואברהם. נח מוצא חן בעיני ה', נח איש צדיק תמים, מה היתה צדיקותו?
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
במה הוא מצא חן בעיני ה'? מה היה מיוחד באדם הזה? התורה רומזת לתשובה בלידתו, "ויקרא את שמו נח, לאמור, זה ינחמנו ממעשינו ומעצבון ידינו, מן האדמה אשר אררה ה'", יש את הקללה של "קוץ ודרדר תצמיח לך", נח ממציא את המחרשה, ומאז העולם החקלאי יכול לפרוח, הוא עסוק בתיקון העולם, תיקון הטכנולוגיה והמדע של אותם הימים.
נח המשקיע את כוחותיו ומחשבותיו בתיקון העולם, בבניין העולם, בעזרה לאנשים בקיום החקלאי שלהם, הוא זה הראוי גם להציל את העולם בשעת המשבר, במבול.
מי שמתקן את העולם ראוי גם להציל את העולם. מול נח עומד אברהם. אברהם אבינו לא התעסק בטכנולוגיה, אברהם התעסק במוסר, בערכים, הוא מלמד את עצמו ואת צאצאיו את מידת החסד, את האמונה בה', את ההכרה בקב"ה.
כשחז"ל מעמידים את נח מול אברהם הם מציבים לנו זה מול זה, את תיקון העולם ברמה הטכנולוגית והמדעית כפי שכל כך מצוי ומרכזי בעולם המודרני, מול העולם המוסרי, הערכי, האמוני, החיבור לאלקים. עם ישראל כהמשך של אברהם צריכים לדעת שעיקר מטרתנו, עיקר ייעודנו בעולם זה תיקון העולם במלכות שדי, תיקון העולם במובן המוסרי, במובן הערכי, ובעיקר במובן האמוני.
מה דעתך בנושא?
7 תגובות
2 דיונים
נועם
הרבי מלובביץ' ישו
15:26 27.08.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גפני
אני מתרשם שלא כבודו של נח מדבר מתוך גרונך [שאכן ראוי לנו לשמור עליו מאוד מאוד וגם עם חזל מבקרים אותו עדיין אסור לנו לדבר על צדיקי וקדושי התנך בגובה...
אני מתרשם שלא כבודו של נח מדבר מתוך גרונך [שאכן ראוי לנו לשמור עליו מאוד מאוד וגם עם חזל מבקרים אותו עדיין אסור לנו לדבר על צדיקי וקדושי התנך בגובה העיניים]אלא מה שמזעיק ומקפיץ אותך ,הוא המסר החרדי הכל כך נוקב שהכותב מעביר, שערכי המוסר מעמידים את העולם ומקיימים אותו פי מיליון מהערכים וההתקדמות המדעית, זה ורק זה מה שהדריך את מנוחתך
המשך 22:40 09.10.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
ואת השאר תהדוף לשוליים עד שיבוא אליהו
23:13 09.10.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
בפירמידת המוסר מה שנח הנחיל או זכה להנחיל זה את הבסיס הרחב של הפירמידה. ללא בסיס זה אין את ההמשך
22:13 09.10.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
אגדת החידלון של נח מופרכת והגיע זמנה להינפץ. ==================================== הייחוס הפטולוגי לנח כדמות חודלת ונרפת אשר פעלה אך אנוכית למען עצמה, הינה גישה משוללת כל יסוד במקרא. היא עשתה ועושה...
אגדת החידלון של נח מופרכת והגיע זמנה להינפץ. ==================================== הייחוס הפטולוגי לנח כדמות חודלת ונרפת אשר פעלה אך אנוכית למען עצמה, הינה גישה משוללת כל יסוד במקרא. היא עשתה ועושה עוול בל יכופר לדמותו של איש שהיה צריך לתפוס מקום שונה ואחר, השווה למשה. כן שווה למשה. שהתהלך את האלוהים [שהיה בסודותיו] ואף כמו משה מצא חן בעיני ה'. איך אפשר להטיל דופי ערכי ומאסיבי כזה באדם ,שנאמר עליו וכאמור כמו משה כי מצא חן בעיני ה'. עיני ה' סורקות כל אדם בכל הזויות ובכל המהויות האפשריות . אם היה רבב רציני שכזה בנח , הקב"ה לא היה מטביע בו את מטבע הלשון השמור בהמשך אך למשה. צדיקותו התמימה התבטאה קודם לכל בדורותיו .שהיה דואג ומסור להם יותר מאשר לעצמו. נח עשה כל שאפשר לדחות את הקץ ולכך יש "אלף" רמזים במקרא וגם בנביא. חבל מאד שאנו ממשיכים להיסחף במגמה ההיסטורית ודוקטרינרית, ששמה לה למטרה להאפיל ולגמד אושיות בראשית עד לאברהם .ורק ממנו להתחיל לנסוק ולסמן את האנשים הראויים לכבוד שממי [ראו למשל גם נמרוד,שעליו נאמר כי היה גיבור ציד לפני ה' ביטוי האוצר בחובו- עולם מלא של איכות אנושית שונה ואולי נדירה. אמרנו אלף רמזים הנה לנו רמז בולט אחד. ישנה התייחסות לכאורה כפולה לכך שנח עשה את אשר צווה . פעם ראשונה בציווי של "אלוהים" ופעם שנייה בציווי של "ה'" . וכל כך למה ?. מסיבה פשוטה בפעם הראשונה שעליה נאמר : "כן עשה" נח קיים את כל הציווים הטכניים בניית התבה וכו' ולכן נאמר כאמור "כן עשה". לרמז שאת ההמשך נח התעקש לא לעשות וההמשך הוא הכניסה לתבה . הנה כי כן גם ברגע האחרון, ניסה נח לדחות את הגזירה .למנוע בגופו את המבול נח בהפגנתיות סרב להיכנס לתבה וביקש מה' להיספות עם שאר האדם . עד שהפעם הציווי הנוסף היה חזק יותר בשם הוויה [גם ביטוי לתן וקח עם ה']. לאלץ את נח לקיים הציווי להינצל ולהכנס לתבה . זו הסיבה שלגבי פעם זה נאמר "ככל אשר ציווהו ה' דגש על הביטוי : "ציווהו". ציווה אותו בפעם נוספת על גופו שייכנס לתבה וינצל ויציל את השארית . עוד קודם לכן נח הוא שביקש ברית והבטחה מה' להמשך קיום העולם בברית של התחייבות הדדית ואף על כך אפשר להוסיף ולהכביר מילים. אשר על כן לא ייפלא שגם הנביא שלא היה מושפע מהגישה הדוקטרינרית של היהדות התלמודית מייחס לנח את הכבוד שממנו "מנח" נשבע הקב"ה להימנע יותר מהשמדת העולם והאדם. [גם לגירסה שהכוונה "למים" הרי שנח זכה שבעולם יהיו רק מים שאין בהם יותר איום של מבול ולפיכך כל המיים שבעולם לאחר המבול נקראו : "מי נח" .......... הנותן..... והאומר..... משה אהרון
המשך 22:04 09.10.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גילי אור הרמן
הדבר כולל ביזוי גדולי התנך והפצת תנך בגובה הגרביים
11:33 08.10.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
למה לפגוע
איזה ביזוי ?
22:16 09.10.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר