אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

צפו: קצר על הפרשה | נח המדען הראשון בעולם

התורה מספרת לנו שנח היה איש צדיק תמים בדורותיו אבל במה הצדיקות הזו התבטאה? אנחנו לומדים זאת בתיאור מדוע נקרא שמו נח. הרב יששרכר היימן בסרטון קצרצר על פרשת השבוע. צפו:

צפו: קצר על הפרשה | נח המדען הראשון בעולם
  (תמונה: שאטרסטוק)

פרשת נח: חז"ל מעמידים זו מול זו שתי דמויות מצילות עולם ומשנות עולם, נח ואברהם. נח מוצא חן בעיני ה', נח איש צדיק תמים, מה היתה צדיקותו?

במה הוא מצא חן בעיני ה'? מה היה מיוחד באדם הזה? התורה רומזת לתשובה בלידתו, "ויקרא את שמו נח, לאמור, זה ינחמנו ממעשינו ומעצבון ידינו, מן האדמה אשר אררה ה'", יש את הקללה של "קוץ ודרדר תצמיח לך", נח ממציא את המחרשה, ומאז העולם החקלאי יכול לפרוח, הוא עסוק בתיקון העולם, תיקון הטכנולוגיה והמדע של אותם הימים.

נח המשקיע את כוחותיו ומחשבותיו בתיקון העולם, בבניין העולם, בעזרה לאנשים בקיום החקלאי שלהם, הוא זה הראוי גם להציל את העולם בשעת המשבר, במבול.

מי שמתקן את העולם ראוי גם להציל את העולם. מול נח עומד אברהם. אברהם אבינו לא התעסק בטכנולוגיה, אברהם התעסק במוסר, בערכים, הוא מלמד את עצמו ואת צאצאיו את מידת החסד, את האמונה בה', את ההכרה בקב"ה.

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת נח תשפ"ב

כשחז"ל מעמידים את נח מול אברהם הם מציבים לנו זה מול זה, את תיקון העולם ברמה הטכנולוגית והמדעית כפי שכל כך מצוי ומרכזי בעולם המודרני, מול העולם המוסרי, הערכי, האמוני, החיבור לאלקים. עם ישראל כהמשך של אברהם צריכים לדעת שעיקר מטרתנו, עיקר ייעודנו בעולם זה תיקון העולם במלכות שדי, תיקון העולם במובן המוסרי, במובן הערכי, ובעיקר במובן האמוני.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
cuav
גילי אור הרמן | 08-10-2021 11:33
הדבר כולל ביזוי גדולי התנך והפצת תנך בגובה הגרביים
התכוונת אולי בגובה המעיים
למה לפגוע | 09-10-2021 22:16
איזה ביזוי ?
2
נח שווה למשה
משה אהרון | 09-10-2021 22:04
אגדת החידלון של נח מופרכת והגיע זמנה להינפץ. ==================================== הייחוס הפטולוגי לנח כדמות חודלת ונרפת אשר פעלה אך אנוכית למען עצמה, הינה גישה משוללת כל יסוד במקרא. היא עשתה ועושה עוול בל יכופר לדמותו של איש שהיה צריך לתפוס מקום שונה ואחר, השווה למשה. כן שווה למשה. שהתהלך את האלוהים [שהיה בסודותיו] ואף כמו משה מצא חן בעיני ה'. איך אפשר להטיל דופי ערכי ומאסיבי כזה באדם ,שנאמר עליו וכאמור כמו משה כי מצא חן בעיני ה'. עיני ה' סורקות כל אדם בכל הזויות ובכל המהויות האפשריות . אם היה רבב רציני שכזה בנח , הקבה לא היה מטביע בו את מטבע הלשון השמור בהמשך אך למשה. צדיקותו התמימה התבטאה קודם לכל בדורותיו .שהיה דואג ומסור להם יותר מאשר לעצמו. נח עשה כל שאפשר לדחות את הקץ ולכך יש אלף רמזים במקרא וגם בנביא. חבל מאד שאנו ממשיכים להיסחף במגמה ההיסטורית ודוקטרינרית, ששמה לה למטרה להאפיל ולגמד אושיות בראשית עד לאברהם .ורק ממנו להתחיל לנסוק ולסמן את האנשים הראויים לכבוד שממי [ראו למשל גם נמרוד,שעליו נאמר כי היה גיבור ציד לפני ה' ביטוי האוצר בחובו- עולם מלא של איכות אנושית שונה ואולי נדירה. אמרנו אלף רמזים הנה לנו רמז בולט אחד. ישנה התייחסות לכאורה כפולה לכך שנח עשה את אשר צווה . פעם ראשונה בציווי של אלוהים ופעם שנייה בציווי של ה' . וכל כך למה ?. מסיבה פשוטה בפעם הראשונה שעליה נאמר : כן עשה נח קיים את כל הציווים הטכניים בניית התבה וכו' ולכן נאמר כאמור כן עשה. לרמז שאת ההמשך נח התעקש לא לעשות וההמשך הוא הכניסה לתבה . הנה כי כן גם ברגע האחרון, ניסה נח לדחות את הגזירה .למנוע בגופו את המבול נח בהפגנתיות סרב להיכנס לתבה וביקש מה' להיספות עם שאר האדם . עד שהפעם הציווי הנוסף היה חזק יותר בשם הוויה [גם ביטוי לתן וקח עם ה']. לאלץ את נח לקיים הציווי להינצל ולהכנס לתבה . זו הסיבה שלגבי פעם זה נאמר ככל אשר ציווהו ה' דגש על הביטוי : ציווהו. ציווה אותו בפעם נוספת על גופו שייכנס לתבה וינצל ויציל את השארית . עוד קודם לכן נח הוא שביקש ברית והבטחה מה' להמשך קיום העולם בברית של התחייבות הדדית ואף על כך אפשר להוסיף ולהכביר מילים. אשר על כן לא ייפלא שגם הנביא שלא היה מושפע מהגישה הדוקטרינרית של היהדות התלמודית מייחס לנח את הכבוד שממנו מנח נשבע הקבה להימנע יותר מהשמדת העולם והאדם. [גם לגירסה שהכוונה למים הרי שנח זכה שבעולם יהיו רק מים שאין בהם יותר איום של מבול ולפיכך כל המיים שבעולם לאחר המבול נקראו : מי נח .......... הנותן..... והאומר..... משה אהרון
3
בלי נח לא הייתה צומחת פירמידת המוסר
משה אהרון | 09-10-2021 22:13
בפירמידת המוסר מה שנח הנחיל או זכה להנחיל זה את הבסיס הרחב של הפירמידה. ללא בסיס זה אין את ההמשך
4
למשה אהרון
גפני | 09-10-2021 22:40
אני מתרשם שלא כבודו של נח מדבר מתוך גרונך [שאכן ראוי לנו לשמור עליו מאוד מאוד וגם עם חזל מבקרים אותו עדיין אסור לנו לדבר על צדיקי וקדושי התנך בגובה העיניים]אלא מה שמזעיק ומקפיץ אותך ,הוא המסר החרדי הכל כך נוקב שהכותב מעביר, שערכי המוסר מעמידים את העולם ומקיימים אותו פי מיליון מהערכים וההתקדמות המדעית, זה ורק זה מה שהדריך את מנוחתך
אחי גפני. קח ממני מה שתקח.
משה אהרון | 09-10-2021 23:13
ואת השאר תהדוף לשוליים עד שיבוא אליהו