פרשת בראשית: אנשים רבים חושבים שהפמיניזם זוהי השפעה נוצרית, מערבית, חילונית, שלילית, ואין לנו ברירה אלא צריך איכשהו להסתדר אתה, ולמצוא בתוכה את הדרכים ההלכתיות הנכונות. אבל פרשת השבוע מספרת לנו סיפור אחר.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

WhatsApp Video 2021-09-30 at 06.56.37

אדם וחוה נמצאים בגן עדן, ויש להם מצוה קלה, כדברי חז"ל, העולם ההלכתי שלהם מאוד מצומצם, מצות עשה – "מכל עץ הגן אכול תאכל", ומצות לא תעשה – "ומעץ הדעת טוב ורע לא תאכל ממנו", עשה אחד ולא תעשה אחד. כידוע הם לא שמרו על ההלכה, נפלו וחטאו, והקב"ה מעניש את הנחש, את האשה ואת אדם.

העונש לאשה היה "ואל אישך תשוקתך, והוא ימשול בך", זאת אומרת, המצב שהיה כל ההיסטוריה שהעולם היה עולם גברי, ונשלט על ידי הגברים – מוצג בתורה כעונש, כמצב לא אידיאלי, כמצב לא מושלם.

ואכן, הנביאים שמדברים איך העולם ייראה לעתיד לבוא, מדברים על שוויון. זכריה אומר על ירושלים דברים שהתגשמו בימינו, "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים… ורחובות העיר יימלאו ילדים וילדות משחקים ברחובותיה", גם הזקנים וגם הזקנות, גם הילדים וגם הילדות, וזאת כביטוי לשלמותה של ירושלים.

הנביא יואל מדבר על חזרת הנבואה, ואומר "ונבאו בניכם ובנותיכם", גם הבנים וגם הבנות יזכו לנבואה. הנביאים נותנים לגאולה משמעויות רבות, וביניהם גם חזרה לסוג של שוויון מגדרי. זו אינה השפעה נוצרית, זאת אמירה יהודית של תיקון חטא אדם וחוה, תיקון הקללה של העונש.

מה שנשאר לפוסקי הדור זה לתת לשוויוניות ביטוי הלכתי, כדי שלא ניפול לאותו בור שנפלה חוה, אלא נלמד ליצור עולם שוויוני על פי ההלכה.