יהדות וציונות על מזרן הג'ודו - סרוגים

יהדות וציונות על מזרן הג'ודו

אחת לארבע שנים האולימפיאדה מביאה איתה שיח על ספורט והישגים. כדאי לנצל את ההזדמנות ולהשקיע בפיתוח תרבות ספורטיבית בישראל, בעיקר בשביל הילדים והתרבות שלנו

יהדות וציונות על מזרן הג'ודו
  (צילום: שאטרסטוק)

במוסד האקדמי בו למדתי היה קורס בחירה בשם ספורט ופוליטיקה. כגבר שספורט לא מעניין אותו בכלל אבל פוליטיקה ממש כן, נרשמתי לקורס בהנחייתו של ד"ר עדו נבו.

עוד באותו נושא

אכזבה בטוקיו: שגיא מוקי הודח בשמינית הגמר

הקורס חשף אותי לתרבות הספורטיבית הענפה בעולם כולו, והיה חוויה בלתי נשכחת בעיקר בזכות העובדה שהוא הכריח אותנו לשנן שנים ומיקומים של האולימפיאדות (המשחקים האולימפיים, כמו שהוא התעקש שנכון לכנותם).

בין השורות היה ברור כי החינוך לספורט וספורטיביות פשוט לא קיים בישראל, והנפגעים העיקריים מכל זה הם הילדים |והתרבות שלנו שחסרים את הנורמליות הזו של החיים.

זה לא היה כך תמיד. אם נלך קצת אחורה בהיסטוריה לתקופת הישוב, נגלה שכל תנועה פוליטית החזיקה מועדוני ספורט משלה. העיסוק בספורט התאפיין במרידה בדימוי הגלותי הרך וחישול יהודי חדש-ישן, "יהדות של שרירים" כפי שניסח זאת מקס נורדאו.

עוד באותו נושא

אנה משתפת: "לטוקיו 2020 היו לי תוכניות גדולות"

 

כך נוסדה "מכבי" הא-פוליטית בשנותיה הראשונות, "הפועל" של הסוציאליסטים, "בית"ר" הרוויזיוניסטית ו"אליצור" הסרוגה. היחס לתנועות הללו היה אוהד גם מהכיוון הדתי, כפי שניסח זאת הראשון לציון הרב מאיר חי עוזיאל זיע"א: "תנועת המכבי בכלל ובארצנו בפרט, חביבה היא בעיני… תנועה זו הייתה ותהיה אחת משאיפותינו הלאומיות: לראות את בנינו הצעירים מלאי כוח עלומים למודי ה' משכילים ונבונים, ועם זה מגודלים בנעוריהם בקומה זקופה ובנפש בריאה וצועדים קדימה לקראת תחייתנו הרוחנית והלאומית גם יחד…".

בשנים הראשונות של המדינה, החינוך לספורט עבר שינוי ונתפס כאמצעי להכשרת הצעירים לשמש כחיילים מוצלחים. ד"ר ארתור בירם שעמד בראש מערך החינוך הגופני בתקופה הזו טבע את הסיסמא: "קצב אחיד ותנועה משותפת הם חינוך לדייקנות". תפיסה זו הוטמעה בחינוך הגופני בבתי הספר בישראל כך שניתן היה לראות תלמידים מבצעים תרגילי סדר אחידים בכל שיעורי החינוך הגופני.

עוד באותו נושא

הישג היסטורי: מדליה ראשונה לישראל בטוקיו

עם השנים הלכה ההגדרה והתעדכנה עד שהיום היא עומדת על "לעצב, לפתח ולטפח אצל התלמיד דפוסי פעילות והתנהגות גופנית וספורטיבית, במסגרת עבודת צוות, בגבולות הפוטנציאל האישי שלו, לשם הבטחת איכות חייו, בריאותו ואישיותו" (כפי שנוסחה ב-2016).

הכל נשמע נפלא, אבל בפועל? יא'חסרה, המצב על הפנים. המורים לחנ"ג אמורים ללמד 55 שעות לימוד לאורך השנה, אך בפועל (מתוך בדיקה של מכון וינגייט) עולה כי לא מבוצעים יותר מ-45 שיעורים בשל מדיניות החופשות. בניקוי של טיפול בבעיות משמעת, בדיקת נוכחות, מנהלה, ושחרור לפני השיעור הבא – התלמידים לא פעילים בשיעור ספורט יותר מ-17 דקות נטו.

למה זה כ"כ נורא? כי היום אנו יודעים לומר בוודאות כי הספורט לא חשוב רק ליצירת אורח חיים בריא ושריפת קלוריות בעולם בו אנשים מבלים סך שעות בלתי מבוטל בישיבה. פעילות ספורטיבית מפחיתה את סיכויי התחלואה ומשפרת את תפקודן של מערכות הגוף. משפרת את הקורדינציה ומיטיבה תפקודים נוירולוגים, זיכרון ויצירתיות.

פעילות גופנית מגבירה את השמחה, משפרת את התפקוד החברתי, משפרת את הדימוי העצמי ומפחיתה חרדה ודיכאון. היא מגבירה את יכולת השליטה ברגשות, משפרת את היכולת לנהל קשרים אישים ומונעת התנהגות הרסנית. יתר על כן, הפעילות הספורטיבית מגבירה את עניינם והנאתם של התלמידים מן הלימודים בכלל ואת התוצאות הלימודיות, הישגים וציונים בלעז

גם במישור האישי, התרומה של הספורט ממשיכה הלאה לערכים של משמעת, התמדה ומאמץ בעולם בו הכל אינסטנט ויש אפילו ניתוחים פלסטיים לשתילת שרירי סיליקון. הספורט דוחף את התלמיד להכיר ביכולותיו ולכוון גבוהה, מהר, וחזק יותר. הערכים האלו דוחפים את האדם והחברה בה הוא פועל ליזום ולפעול מתוך אמונה ביכולותיו, לעשות את הדברים בצורה שלמה ומדויקת, חמש אצבעות על העמוד ורק אז לחזור.

ובחזרה למשחקים האולימפיים בטוקיו והמדליות בהן זכינו או שלא. יש לנו הרבה מה לשנות עוד בשלבי החינוך לספורט במערכת החינוך הממלכתית. אחרי שנפריח את תרבות הספורט אצל הצעירים, אפשר וכדאי לנהל דיון לא רק על היקפי התמיכה בספורט אלא גם על שיטת החלוקה של אותה התמיכה. כיום הוא מוענק ישירות לאיגודים ולמועדוני ספורט, ללא שנקבעה מדיניות או פיקוח באשר לאופן שבו יחולקו הכספים בין יעדי ספורט כלליים והישגיים.

שולח מכאן ברכת הצלחה לנציגנו במשלחת הממלאים אותנו בגאווה על הישגיהם בכל יום ויום, ובתקווה שנזכה להעמיד דור מצוין בערכיו, בלימודיו ובספורט.

=======

ראובן הכהן הוא יועץ אסטרטגי ומתאמן חובב. עוזר אישי לנשיא המרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
מה?? אני בשוק!!
הראל | 30-07-2021 11:04
יש עוד גדולי תורה שהתייחסו לספורט חוץ מפסקת ההתעמלות של צעירי ישראל של הרב קוק??
2
כתבה מעניינת ומעוררת...
צ'יקיטה בוניטה | 30-07-2021 16:18
כתבה מעניינת ומעוררת שיח