פרשת דברים: אחד מגדולי התלמידים של ה"חפץ חיים", הרב אלחנן וסרמן הי"ד, שנרצח בשואה, היה מגדולי המתנגדים לציונות, וכך הוא כותב: "אבי הרעיון הלאומי החדיש בישראל הוא בעל 'השחר' הידוע…"
הוא כנראה חשב כי התורה שבקה כבר חיים ויש לרשת אותה, ולשם כך המציא תחליף לתורה בצורת הרעיון הלאומי… ממילא הרעיון הלאומי אינו אלא אליל חדש, והוא בכלל עבודה זרה", יש לנו תורה, "תורה צוה לנו משה", ואתה מביא לנו עכשיו את הצד הלאומי במקום התורה? – זאת עבודה זרה.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
ממשיך הרב וסרמן: "במשך הזמן הוליד הרעיון הלאומי בן, ונקרא שמו לאומי-דתי, השם מוכיח כי התואר 'דתי' לא יספיק לבדו אלא יש להשלימו בתואר 'לאומי'… אם הרעיון הלאומי הוא בבחינת עבודה זרה, אזי הרעיון הלאומי דתי הוא בבחינת עבודה זרה בשיתוף", אומר הרב אלחנן וסרמן הי"ד הצד הלאומי נוצר כתחליף לתורה וממילא זו עבודה זרה, ואם מנסים לשלב בין הצד הלאומי לצד הדתי זו עבודה זרה בשיתוף.
מה אומר לנו על כך משה רבינו? ספר דברים הוא נאום הפרידה של משה, והנאום הזה מסודר להפליא על פי פרשות השבוע, למרות שהפרשות התחלקו בצורה הרבה יותר מאוחרת. הבה נתבונן בפרשות הראשונות.
פרשת דברים פותחת בעניין משפטי קצר של מינוי השופטים, אבל רוב מוחלט של הפרשה מתעסק בארץ ישראל, בחטא המרגלים ואחר כך בכיבוש עבר הירדן המזרחי. כמעט כל פרשת דברים היא לאומית, ציונית, בירור הצד הלאומי של עם ישראל והקשר שלו לארץ ישראל.
פרשת ואתחנן שנקרא בשבוע הבא מתעסקת במתן תורה, בקריאת שמע, "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא הא-להים בשמים ממעל…" הפרשה מתמקדת בצד התורני בצורה מאוד משמעותית וחזקה. הפרשה השלישית, פרשת עקב, מדברת על השילוב – אם עם ישראל רוצה לרשת את הארץ הוא צריך לשמור את התורה. יש לנו שני דברים, שני כוחות: הצד הלאומי של פרשת דברים, והצד התורני של פרשת ואתחנן, אומר לנו משה בפרשת עקב שהשילוב ביניהם הוא השילוב הנכון.
כשהלאומיות והתורה משתלבים בהרמוניה, נוצר הבסיס להמשך הספר שמדבר על המצוות, בפרשת שופטים המצוות הלאומיות, בפרשת כי תצא המצוות הפרטיות וכו'.היכולת לשמור תורה ומצוות במובן השלם תלויה בעמידה על שתי הרגליים, על הרגל הלאומית של פרשת דברים ועל הרגל הדתית של פרשת ואתחנן, מתוך הרמוניה מלאה ביניהן.
מה דעתך בנושא?
5 תגובות
0 דיונים
עובד זר
זה עבודה זרה
13:27 18.07.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עובד זר
זה עבודה זרה
13:27 18.07.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
אם החרדים היו לומדים לעומק פרשת השבטים : והשניים מחצה. כי אז שואה כזו שחווינו בהיקף שכזה לא הייתה . מה היא אותה פרשה המתנופפת כדגל בפרשת מטות ובפרשת דברים. ...
אם החרדים היו לומדים לעומק פרשת השבטים : והשניים מחצה. כי אז שואה כזו שחווינו בהיקף שכזה לא הייתה . מה היא אותה פרשה המתנופפת כדגל בפרשת מטות ובפרשת דברים. יוזמתם של השבטים ,תחילה היו שניים :שבט ראובן ושבט גד , נבעה תחילה אך משיקולים כלכליים אישיים. ומשה הטיח בפניהם : "תרבות אנשים חטאים" . דברים קשים ביותר . וודאי קשים פחות מתרבות החלוצים הציוניים החילוניים שהאזינו לקול הזמיר והתור [נכון לא התורה] ובאו לארץ ישראל לשמש כחלוצים לפני המחנה. והנה כל מה שביקש משה ללמד לדורות כי יש והגאולה מתרחשת וגם נעזרת בחלוצים שאינם בעלי התרבות התורנית . אם לקח זה שביקש משה לחקוק בתורה לדורות היה נלמד לא היו החרדים מזלזלים במפעלם של הציונים החילוניים. וכך יש יסוד סביר להניח שהשואה לא הייתה נופלת עלינו . וודאי לא במלוא היקפה. יותר מזה,משה גם פקפק בחוסנם של שני השבטים לשמור על אחדות עם אחיהם מעבר לירדן מערבה ולכן סיפח להם חצי שבט מנשה שיהווי גשר חי של חיבור ואחדות שחלילה שבט מישראל לא "ינשה" או ינשור. חבל שהחרדים לא מתרחקים מהתורה מרחק ראייה פחות טוב ויותר קול שמיעה של היקום משל לא רואים "ה" של תורה לשמוע סוף סוף קול "התור". משה אהרון
המשך 11:41 18.07.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
הלאומיות היא ביטוי להשגחה גאולית. כחלק מתהליך הגאולה היה צורך תחילה בחבק [מסגרת] פיזית לקיבוץ ואחדות עם ישראל בארץ ישראל. ככזו שימשה ומשמשת הלאומיות כקרדומו של משיח. בהמשך יבואו גם...
הלאומיות היא ביטוי להשגחה גאולית. כחלק מתהליך הגאולה היה צורך תחילה בחבק [מסגרת] פיזית לקיבוץ ואחדות עם ישראל בארץ ישראל. ככזו שימשה ומשמשת הלאומיות כקרדומו של משיח. בהמשך יבואו גם התכנים הרוחניים המשלימים .אותו תוכן תורני מזוק מסיגים ואשר ינפח נשמה יתרה בגוף המתעורר. מי שאיחר להבין את זה תרם לא מעט לשואה האיומה. משה אהרון
המשך 11:13 18.07.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סבבה
של הרב הגאון הרב וסרמן הי"ד שהיה ענק שבענקים וגדלותו המוסרית והתורנית לא ניתנת לתיאור, את הפרשיות הללו וודאי שידע על בורים ואני בטוח שהעניק להם פרשנות עמוקה ונכונה, בשונה...
של הרב הגאון הרב וסרמן הי"ד שהיה ענק שבענקים וגדלותו המוסרית והתורנית לא ניתנת לתיאור, את הפרשיות הללו וודאי שידע על בורים ואני בטוח שהעניק להם פרשנות עמוקה ונכונה, בשונה מהפרשנות הנ"ל שפשוט לא כתובה בפרשה. ב. בפרשה לא ראיתי בכלל משום כיוון את הפרשנות שהעניק המאמר הנ"ל וכן לא ראיתי שמוזכר כל קשר למושג לאומיות, שלאומיות למי שמכיר ועצם הרעיון העומד בבסיסו זה בכלל מושג מודרני שהתפתח במאות השנים האחרונות, בהתאם להתפתחויות העולם וכל קיומו קשור למקום בו העולם נמצא כיום, אני ממליץ לבדוק את הדברים. ואם כבודו רוצה לטעון שמצוות יישוב ארץ ישראל קשורה איכשהו ללאומיות, OK אבל מי אמר? כי אם ננתח את ב' המושגים נראה שהקשר בין המושג לאומיות כיום לבין המושג מצוות יישוב ארץ ישראל קלוש ורחוק כרחוק מזרח ממערב, תבדקו. אז לפני שמעזים בכלל לדבר או לנסות לחלוק על דעותיהם של גדולי עולם, (אם אפשר) יש לעשות דברים רבים, אבל הראשון שבהם זה ללמוד את הפרשה כמו שצריך... שבת שלום!
המשך 14:03 16.07.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
הרעיון הלאומי - עבודה זרה הרעיון הלאומי מתכחש למהותו של יהודי. ציונות ויהדות לא הולך ביחד נקודה.
12:57 16.07.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר