היום בהיסטוריה: האצ"ל חוטף 5 קצינים בריטים - סרוגים

היום בהיסטוריה: האצ"ל חוטף 5 קצינים בריטים

האצ"ל לא הפקיר את לוחמיו. בי"ט בסיוון חמישה ימים לאחר גזר דין מוות, נכנסו לוחמי אצ"ל לבית המלון הירקון וחטפו חמישה קצינים בריטים. אחרי שבועיים הומתק גזר הדין למאסר עולם

author-image
היום בהיסטוריה: האצ"ל חוטף 5 קצינים בריטים
  מיכאל אשבל הי"ד

היום בהיסטוריה: י"ט בסיוון תש"ו – האצ"ל חוטף 5 קצינים בריטים

בג' באדר ב' תש"ו פרצו לוחמי האצ"ל מחופשים לחיילים בריטים לגדול שבמחנות הצבא הבריטי ששלטו בארץ למחנה צריפין. המטרה הייתה החרמת נשק ותחמושת. הפעולה התבצעה לאור יום כשכל חיילי המחנה הלכו לארוחת צהריים. תוך חמישים דקות פרצה משאית עמוסת תחמושת  במהלך הנסיגה ירו הבריטים אל הלוחמים, מיכאל אשבל ויוסף שמחון נפצעו קשה, שותתי דם הועברו לתא המעצר.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: כיבוש הבופור במלחמת לבנון ה-1

בי"ד סיוון תש"ו גזר בית הדין הצבאי גזר דין מוות על אשבל ושמחון.

האצ"ל לא הפקיר את לוחמיו. בי"ט בסיוון חמישה ימים לאחר גזר הדין באמצע היום נכנסו לוחמי אצ"ל לבית המלון הירקון שבתל אביב ששימש כמועדון לצבא הבריטי, וחטפו חמישה קצינים בריטים.

הפעולה נמשכה מספר דקות ונראתה כלקוחה מעולם הסרטים. ארבעה לוחמים מהאצ"ל נכנסו למלון ניתקו את קווי הטלפון, נכנסו לחדר האוכל השתלטו על עשרים הקצינים, בחרו ארבעה קצינים ויצאו  אל המוניות שהמתינו להם בחוץ. אליעזר (שרון) סודיט המכונה "קבצן" לקח קצין תעופה. את החמישה שמו בתוך ארגזים שהוכנו מראש ולקחו אותם לדרום תל אביב.

עונש המוות הומתק למאסר עולם

למחרת חטפו קצין נוסף בירושלים, אך כעבור יומיים הוא הצליח לברוח. את שניים מהקצינים החטופים בתל אביב שחרר האצ"ל, מהחשש שלא יוכלו להחזיק במשך זמן רב בכמות גדולה של אנשים ואלה יתגלו. אך שלושה קצינים נשארו במקום המחבוא. חטיפת הקצינים הייתה מהלומה חסרת תקדים ליוקרת השלטון הבריטי. המגעים לשחרור החטופים נמשכו כשבועיים ימים. לבסוף נכנעו הבריטים והמתיקו את גזר דינם למאסר עולם.

מיכאל אשבל נהרג בפריצה לכלא עכו, במשפטו אמר מיכאל: "יהיה מה שיהיה רבותיי, את רוחו של העם העברי לא תשברו ואת שאיפת החופש, המקננת בלב כל בניו, לא תשמידו".

מיכאל תירגם שיר פרטיזנים מיידיש לעברית "עלי בריקדות" לשרה רוזנברג "שרה הקטנה" (לימים אימה של ציפי לבני) השיר יהפוך להמנון השני של האצ"ל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
תמיד, לוחמי החופש "שלנו", הם
גבורה | 31-05-2021 11:35
הטרוריסטים של הצד שמנגד (צא וחשוב)