היום בהיסטוריה: 80 שנה לנפילתו של דוד רזיאל - סרוגים

היום בהיסטוריה: 80 שנה לנפילתו של דוד רזיאל

באותו יום בו יצאו כ"ג יורדי הסירה ללבנון יצאה חוליית האצ"ל לעירק. בכ"ג אייר תש"א (41) כשהיו ליד שדה התעופה בחבאניה מטוסים גרמנים הפציצו את השיירה ורזיאל וקצין בריטי נהרגו

היום בהיסטוריה: 80 שנה לנפילתו של דוד רזיאל
  דוד רזיאל אוסף התצלומים הלאומי

היום בהיסטוריה: כ"ג באייר תש"א – 80 שנה לנפילתו של דוד רזיאל

דוד רזיאל נולד למשפחה דתית ציונית בכסלו תרע"א (1910), בוילנה. משפחתו עולה ארצה ואביו שימש כמורה לעברית בבית-ספר תחכמוני בתל אביב. דוד לומד בתחכמוני והולך ללמוד בישיבת חברון אך מכיוון שלמדו ביידיש עובר דוד ללמוד בישיבת מרכז הרב ללמוד בעברית.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: 80 שנה לכ"ג יורדי הסירה

לאחר מאורעות תרפ"ט, דוד מקדיש את חייו להקמת צבא שיגן על עם ישראל ומצטרף לארגון ההגנה בירושלים. במקביל למד באוניברסיטה העברית, עם אברהם שטרן.

כשהוקם האצ"ל היה מראשוני חבריו ומגייס את אברהם שטרן ומתבלט בכישוריו הצבאיים. במחתרת אימץ לעצמו את הכינוי בן ענת ובן ירוחם. רזיאל ושטרן כתבו ספר הדרכה לשימוש באקדח וחתמו ד. ראש ר"ת של שמותיהם.

אברהם תהומי שהקים את האצ"ל חוזר להגנה אך דוד ואברהם ממשיכים באצ"ל נאמנים לז'בוטנסקי ולשאיפתם להקים צבא לעם היהודי.

בשנת תרצ"ט (39) ממנה ז'בוטינסקי את דוד רזיאל למפקד האצ"ל, ז'בוטינסקי אמר כי חיכה לאדם כמותו 15 שנה, ורזיאל מוביל את ההעפלה הבלתי לגאלית והופך למפקד הנערץ על חייליו.

לאחר פירסום הספר הלבן מגביר האצ"ל בפיקודו של ריאל את הפעילות נגד הבריטים.

אך כשנפתחת מלחמת העולם השנייה ז'בוטינסקי מורה לרזיאל לשתף פעולה עם הבריטים אך שטרן לא מסכים עם ההוראה וחברי הנפש נפרדים.

כשהחלה בעירק בהובלת המופתי הפיכה נגד הבריטים ותמיכה בגרמנים. ביקשו הבריטים לחבל במתקני הנפט בחבאניה למנוע אספקת דלק לגרמנים. למשימה גויסו ארבעה מלוחמי האצ"ל שלושה יעקב מרידור, טרזי, אהרוני (סיקה). מרידור לחץ על רזיאל שלא יצא, אך רזיאל, אמר מרידור, נאמן לקריאה אחרי… אמר הפעולה יותר מדי אחראית שאני לא אלווה אותה.

באותו יום בו יצאו כ"ג יורדי הסירה ללבנון יצאה חוליית האצ"ל לעירק. בכ"ג אייר תש"א (41) כשהיו ליד שדה התעופה בחבאניה מטוסים גרמנים הפציצו את השיירה ורזיאל וקצין בריטי נהרגו.

רזיאל נקבר בקפריסין והועבר להר הרצל בשנת תשכ"א בהלוויה המונית. לאחר מותו הועלה לדרגת אלוף. יום נפילת רזיאל הוא יום אזכרה לכל חללי האצ"ל.

הרב צבי יהודה מורו וחברו של רזיאל כתב עליו: שהיה בו שילוב מופלא של עדינות ורצינות בלימוד התורה ושל אומץ לב וחוסן לצאת להגנת עמו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו