ג' באלול: עשרה דברים שלא ידעתם על הרב קוק - סרוגים

ג' באלול: עשרה דברים שלא ידעתם על הרב קוק

הוא היה הרב של עזריאל קרליבך ודוד רזיאל, היה ממקימי העיר בני ברק והקים מפלגות וישיבות. לכבוד ג' באלול, משה נחמני מביא 10 דברים שלא ידעתם על הרב קוק זצ"ל

author-image
ג' באלול: עשרה דברים שלא ידעתם על הרב קוק

1. בשנת תרנ"ט יזם הראי"ה קוק זצ"ל את הקמת התנועה הדתית-לאומית הראשונה בהיסטוריה, שנקראה "ציונים שומרי תורה", וזאת כשלוש שנים לפני ייסוד המזרחי בשנת תרס"ב.

2. בשנת תרס"ט הקים הרב בעיר יפו את ישיבת 'אוצר חיים' בה למדו צעירים מחוננים שהגיעו מרחבי העולם. תוכנית הלימודים החדשנית כללה מקצועות חול, שפות (כולל גרמנית וצרפתית), ולהבדיל – קבלה ופנימיות התורה.

עוד באותו נושא

ג' באלול: אפשר לתמצת את הרב קוק בשתי מילים. צפו


3

3. בשנת תרע"ד יצא הרב ל"מסע המושבות" המפורסם, אשר נועד בעיקר כדי לחזק את שמירת המצוות בקרב החלוצים. היה זה מסע אחד מתוך ששה מסעות שקיים הרב בחייו במושבות ברחבי הארץ.

4. בשנת תרע"ח הקים הרב את תנועת 'דגל ירושלים', במטרה לעורר את תחיית הקודש כחלק מתחיית האומה. ראשי הסניף הירושלמי של התנועה היו הרב יצחק ירוחם דיסקין והרב יוסף חיים זוננפלד. כעבור שנתיים הפכו השניים להיות גדולי מתנגדיו, בעמדם בראש 'העדה החרדית'.

5. בשנת תר"פ קיבל הרב את משרת הרבנות בירושלים, אולם הרעיון עצמו עלה כבר עשר שנים קודם לכן, בשנת תר"ע, עם פטירתו של הרב שמואל סלנט רבה הקודם של ירושלים.

6. בשנת תרפ"ג הקים הרב את ישיבת מרכז הרב. בין תלמידיו אשר למדו ממנו תורה: דוד רזיאל (מפקד האצ"ל), רבי הלל ליברמן (מייסד ומנהל 'בית יעקב'), הרב משה צבי נריה (מייסד ישיבות 'בני עקיבא') ועזריאל קרליבך (עורך 'מעריב' מיום היווסדו ועד לפטירתו). תכנית הלימודים שניסח הרב עם תלמידו 'הנזיר', לא התממשה עד היום.

7. בשנת תרפ"ד היה הרב קוק הרוח החיה בהקמת המושבה החרדית-ציונית בני ברק, ותמך רבות במייסד המושבה החסיד ר' יצחק גרשטנקורן.

עוד באותו נושא

90 שנה להקמת בני ברק: מה שלא סיפרו לכם


4

8. הרב קוק ביקש מתלמידיו לעברת את שם משפחתם. כך למשל, תלמידו הקרוב הרב משה גורביץ זצ"ל, עורך 'אורות האמונה', עברת את שמו ל"אריאלי". לתלמידו הרב צמח גרין, קרא הרב: "צמח ירוק"; רבי יידל סורוקשבל מגרודנא הפך לרבי יהודה גרשוני, ומקורבו ר' אליעזר אורדנג שינה את שם משפחתו ל"אלינר".

9. בשנת תר"ץ נוצרה חסידות חדשה בפולין בה נקבצו עשרות רבות של חסידי גור, אלכסנדר, סוכוטשוב וחצרות נוספות, אשר העריצו את הראי"ה קוק והפכו להיות חסידיו בלב ובנפש. החסידות נקראה 'בית אברהם' (על שמו), והחסידים התרכזו בבתי כנסת משלהם. אילולי השואה, בה נספו רוב החסידים, הייתה החסידות צומחת ומתרחבת לחצר גדולה, הפועלת עד היום.

10. במשך כל חייו פעל הרב קוק להרבות שלום בעולם, הן שלום בעם ישראל, בין המפלגות השונות, והן שלום כללי בין עמי העולם. בתחילה ניסה להקים את תנועת "שלום לעם" לאיחוד כל המפלגות בעם. בשנים מאוחרות יותר דרבן את תלמידו הרב משה אפרתי (איש-שלום) להקים תנועת שלום עולמית, ובסוף ימיו נבחר הרב כחבר המועצה של "חבר שלום העולם" בירושלים.

==

משה נחמני הוא מנהל ארכיון 'אור האורות'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
את ספרו שמעות הראיה אין להשיג
בארי | 02-09-2019 14:04
ספר שיצא בהוצאת הסוכנות היהודית. לספרי הרב סולוביצ'יק יש תקציבים , אבל להוצאה מחודשת של ספר המתאר בשנים הכי פוריות שלו את דברי התורה שמסר בסעודות שלישיות, בעריכת הרב הדרי, אין תקציב. גם לא משיגים תקציב ממשרד החינוך מאז ימי השר הסרוג שי פירון.. חבל דעבדין
2
סילחו לי על הבורות, מה מצוין בג' באלול?
הבן שיודע לשאול | 02-09-2019 16:58
סילחו לי על הבורות, מה מצוין בג' באלול?
תשובה
חיעג | 02-09-2019 19:00
יום פטירתו של הרב זצל
3
אא
איתן | 02-09-2019 22:12
משנת הרב קוק חיה וקיימת. ציבור גדול הולך בדרכו. הרב היה בהחלט ענק בתורה ובאהבת ישראל. אבל בהשקפה, חלקו עליו גדולים וטובים. ר חיים מבריסק היה מגדולי המתנגדים לציונות. כנל מהריל דיסקין. כנל ר אלחנן וסרמן שהיה תלמידו המובהק של החפץ חיים. החזון איש אסר ללמוד בספרי אורות. בזכות הרב קוק קיבלנו את הציבור המוגדר מזרחי. ציבור איכותי לכל הדעות, אבל היום, רבני המגזר, רבני מכינות או ישובים, הפכו להיות גדולי הדור (בעיני המגזר), וגדולי הדור החרדים מוצגים כחשוכים. גם הגדולים יותר כמו הרב דוב ליאור או הרב אבינר לא משתווים בגדלות התורה לרב קנייבסקי, למשל. גם הם יודו שכך. הרב צבי יהודה כתב שלאומיות קודמת לתורה והביא ראיה מברכות התורה, שאנו אומרים קודם אשר בחר בנו מכל העמים ורק אחכ ונתן לנו את תורתו. כך גם מגדלים את הצעירים. בחדרו של הרב צבי יהודה היתה תמונה של הרצל. מה שמוכיח לכאורה שאפשר להיות יהודי מוערץ גם אם הוא מחלל שבת, למשל. אז גם אם הטעות בדרך נבעה מאהבת ישראל, היא עדיין טעות. והיא הכתה שורשים שכבר אי אפשר לסלקם. ואכמל.
אתה טועה ומטעה.
גור | 04-09-2019 11:53
בחודש אלול ראוי לדבר בשבח ולא לחלק ציונים לגדולי תורה בשום מחנה ,כולם עובדי ה'. כל אחד מטפס על ההר מכוון שונה ואין שום סטירה . להרבות אהבה ולא מחלוקת.
4
תגובה לידיעה 9
גיל | 03-09-2019 14:26
כבר היום יש חסידות לרב קוק, זוהי הציונית הדתית והכיפות הסרוגות
5
קליפת נוגה
חמי | 05-09-2019 23:40
ומה לא יודעים על דברי חנופה בשבח הרשעים. שחילנו את עמי. ומה היתה תרומתו בעזרה להרשעים להשתלט על הנהגת ישראל. ומה אמר בכנס של בית המינות האוניברסיטה העברית
מוחה על הדברים
מוחה על הדברים | 12-09-2019 9:24
מעבר לזה שקצרה בינתינו מהיקף בינתו וידיעותיו של מרן הרב זצל צריך להבין גם את התקופה והמהלכים הנדרשים
6
ואהבת לרעך כמוך
נועם | 07-09-2019 12:46
ואהבת לרעך כמוך
7
וראנסי
נועם | 07-09-2019 12:47
וראנסי עיר הקודש לבודהיסטים
8
הרב קוק
יהודז | 11-09-2019 16:29
דאג לחקלאים בכך שהקים את הסדר המכירה בשמיטה. היום הרבנים הורסים אותנו ומעדיפים את החקלאות הערבית ואלה השותפים של ביבי.
9
הרב ארהם יצחק כוהן קוק
גליה גולדשמיד | 31-01-2021 20:34
ציור של הרב קוק
10
הרב
גליה גולדשמיד | 31-01-2021 20:35
ציור של הרב קוק רקע עם תמונה של הרב קוק
11
הרבי
נועם | 31-03-2021 7:22
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף