לנצל את הטרגדיה הזו לסגירת חשבונות עלובה? - סרוגים

לנצל את הטרגדיה הזו לסגירת חשבונות עלובה?

איפה הייתם עד עכשיו? גם לכם יש חלק בכך שבמקום לדפוק על השולחן ולעסוק בנעשה במקומות אלו, העדפתם להתעלם. כיצד מקום קדוש מנוהל על ידי חבורת עסקנים?

author-image
לנצל את הטרגדיה הזו לסגירת חשבונות עלובה?
  אילוסטרציה (צילום: דוד כהן/ לאש 90)

כבר חצי שבוע חלף מאז הטרגדיה הגדולה בהר מירון, זו שהותירה אותנו פעורי פה ועם עיניים רטובות מדמעות.

מאז היותי ילד ועד לשנה זו, מעולם לא עליתי למירון ביום ל"ג בעומר, אך השנה כשנטל העבודה עליי, נאלצתי להצטרף להמונים שכבר שהו בהר.

מלכתחילה, אינני יכול לעמוד במקומות הומי אדם, ולכן הגעתי בשעות שהכבישים פנויים. בשעה 01:09 דקות, הגעתי כבר בסמיכות ליישוב עצמו, עוד רגע קט והייתי ניצב על עמדתי.

עוד באותו נושא

בן דהן: "הייתה תחושה מזויפת כאילו יש אחראי"


3

הדרך הארוכה כבר התישה אותי, עצרתי את הרכב וביקשתי להרוות מעט את צמאוני, כשתוך כדי אני נוטל לידיי את מכשיר הטלפון שלי, להתעדכן בנעשה מאז שעליתי על הרכב ועד לאותו הרגע.

בדיוק כשפתחתי את הטלפון, קיבלתי את ההודעה המבשרת רעות: "דיווח ראשוני, אר"ן במירון". מי כמונו אנשי התקשורת התרגל להודעות מסוג זה, שלאחר רגע מוצאות את עצמן מוכחשות וכך גם האמנתי שיהיה הפעם. "נו בטח יתברר שאיזה ילד נפל וזהו" אמרתי לעצמי בביטחון, אבל אז, הכביש שעצרתי בצידו והיה ריק עד לאותה השעה, הפך לזירת מלחמה.

סירנות האמבולנסים וניידות המשטרה החרישו את אזניי, אמבולנסים מסוגים שונים שעטו בדרך אל ההר, ניידות משטרה חלפו בזו אחר זו, עם שוטרים זוטרים או קצינים ומפקדים ואז הבנתי: אסון גדול קרה.

עד הבוקר הדמעות כבר זלגו

אט אט החלו להתקבל התיעודים והתמונות, ילדים רכים מתחננים לצאת אך גורלם כבר נחתם, בני ישיבות שחורות כסרוגות, אצילי הנפש וגבורי הרוח, חיפשו רק עוד מעט אוויר לנשימה אך מצאו את עצמם נפרדים מהעולם באמירת השם אחד.

כל הדרך חזור, כמו של שאר המוני אזרחי ישראל, גם הלב שתת דם, וכשהגעתי בשעות לפנות בוקר הביתה, הדמעות כבר זלגו.

מאז אותו יום, הטרגדיה לא מפסיקה להכות, התמונות הקשות צפות, הסיפורים של בני המשפחות מהדהדים והלב מסרב להאמין שהטרגדיה הזו קרתה.

רבים רבים מדברים בשבחם של הנספים, מספרים כיצד רשב"י רצה אותם קרוב לידו, אך אני ברשותכם אגע בשאלה שבוודאי רבי שמעון מצפה לשמוע עליה תשובה: מדוע חיכיתם לאסון הזה?!

(צילום: דוד כהן/ פלאש 90)

במהלך הימים האחרונים תוקפים רבות את הנציגים החרדים על כך שהתגאו בהצלחתם לבטל את ההגבלות ולמעשה איפשרו את הגעת ההמונים. בתקשורת, יש כבר מי שקראו להם ליטול אחריות אישית ולהתפטר, אחרים דרשו לפתוח בחקירה ואני עומד נבוך: איך לא תבושו לנצל את הטרגדיה הזו לסגירת חשבונות עלובה, רק בגלל מניעים פוליטיים.

שלא תטעו, אני בעד וועדת חקירה, אבל בין הכותרות שצוטטו בדבר ביטול ההגבלות לבין האסון במירון, אין דבר וחצי דבר. בסך הכל דיברו על ביטול הגבלות הקורונה ויפה פעלו הנציגים החרדים בהם השרים דרעי, ליצמן ואחרים שדרשו למנוע אפליית שומרי תורה.

אם, כך בוודאי תוהים אתם, מה הטענה שלי כלפי הנציגים החרדים. אז זהו, שבמשך שנים אנחנו הציבור הפשוט תוהים, הכיצד שמקום קדוש כמו אתרא קדישא מירון מנוהל על ידי חבורת עסקנים שמתנהלים כמו באגודה עותמנית עתיקה, ופועלים בחוסר סמכות מוסרית.

נשיא המדינה בהדלקות נרות נשמה לזכרם של נספי האסון במירון (מארק ניימן, לע"ם)

איפה הייתם עד עכשיו?

הכיצד זה שממשלת ישראל מאפשרת אחזקת והחזקת מקומות אלו בידי עמותות פרטיות המשוות לבעליהן מעמד של רמטכ"ל בעיני עצמו ובעיני יחצניו, כשבמשך שנים רבות הכל מוזנח.

נכון, בשנים האחרונות נעשו מעט שיפוצים במקום, אבל איפה הייתם עד עכשיו? למה לא דרשתם לשמור על שלום הציבור ושלא תספרו לי שהעומס והצפיפות זה משהו חדש. כבר לפני עשרות שנים, מו"ר אבי נרמס כמעט למוות בידי ההמונים ביום ההילולא, ומאז הוא מורה לכל שומעי לקחו (שהגיעו לאחר מכן) שלא לעלות להר ביום הזה.

פינוי פצועים במירון (צילום: דוד כהן/ פלאש 90)

האנדרלמוסיה וההזנחה, היא מסורת רבת שנים ובמגזר החרשי היה מי שמעוניין בכך. זה אפשר לו להתנהל בצורה אפלה, כשאפילו למשרד הממשלתי שמעסיק אותו אין דרך לברר או לאכוף.

תגידו, אתם השתגעתם? הייתם זקוקים לאסון כזה בשביל להבין שצריך לנער פה את כולם? ולא, הטענה שלי היא לא רק על הנציגים החרדים, אלא על הממשלות כולם. איך אפשרתם את המסחרה הזאת, איך אפשרתם לגופים פרטיים לעשות במקומות אלו כבשלהם ללא שום ביקורת.

אז כן, על כך ראוי שתקום ועדת חקירה, לא פרלמנטרית ולא מילים מכובסות, אלא ועדת חקירה ממלכתית כאן ועכשיו. כזו שתבדוק היטב, איך ייתכן שמדינה רבונית, מנהלת מקומות כאלו באמצעות גופים מנותקים, שדואגים קודם כל לעצמם.

גם אתם אשמים

והרשו לי עוד מילה: גם אתם חבריי בתקשורת הכללית אשמים.

גם לכם יש חלק בכך שבמקום לדפוק על השולחן ולעסוק בנעשה במקומות אלו, העדפתם להתעלם. אנחנו בתקשורת החרדית (ובוודאי בעיתון יום ליום) עסקנו לא אחת בתחקירים אודות הנעשה בעמותות אלו, במעקבים אחר החלטות ממשלה שונות וגם בהגשת שאילתות שגרמו ללא מעט אנשים לרצות בהיעלמותנו, אבל באותו הזמן בדיוק, אתם המשכתם לראיין את פלוני ואת אלמוני ולפני כל אירוע כזה נתתם להם במה כאילו מדובר במושיעי המגזר ובאנשים שפועלים לרווחתנו, בזמן שרוב הציבור ביקש בסך הכל גוף אחד שישליט פה סדר ולא באמצעות עמותת מקורבים.

כן, אז רגע לפני שאתם בתקשורת הכללית קוראים להפקת לקחים, כדאי שגם אתם תפיקו לקח ותבינו: לא כל אחד שנמצא בתפקיד כלשהו מייצג את כולנו, לא כל אחד שקורא לעצמו רמטכ"ל או קמב"ץ הוא באמת מפקד על צבא. לפעמים הוא רק רוצה להיות כזה ובטוח שעם התואר יגיעו החיילים ולצערי אתם הייתם חלק מהחיילים, שאפשרו את מסע השתיקה שהוביל לאסון הקשה ולטרגדיה הזו.

 

הכותב הינו עורך ראשי עיתון יום ליום

אסון מירון: גיוס המונים לסיוע משפחות הנפטרים והנפגעים – לחצו כאן >>

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
במקום לעלות לרגל להר הבית, עולים למירון.
המציאו דת חדשה | 03-05-2021 13:12
המציאו דת חדשה. במקום לעלות לרגל להר הבית, עולים למירון. במקום להדליק מנורה בבית המקדש, מדליקים במירון. אחרי זה שואלים למה הקבה כועס עלינו???
ואולי אתה...
גשש בלש | 03-05-2021 18:16
ואולי אתה המצאת דת חדשה? להר הבית ואת המנורה רק לכוהן הגדול מותר לעלות ולהדליק
מה קשור...
ביל גייטס ימחשמו | 03-05-2021 18:11
מה קשור ידבילית
2
אני מסרב להיכלל...
גדי מעין | 03-05-2021 15:33
אני מסרב להיכלל בתגובה של הבורחים מאחריות אישית: כולנו אשמים....
3
יופי , אז...
ט | 03-05-2021 18:05
יופי , אז אתה רוצה להעביר את האשמה מאנשי המפלגות החרדיות , על המדינה ! יופי הכי קל להאשים את המדינה , זאת המדינכ הציויינית הזאת , למה לא להאשים אותה ....
4
אתם גרמתם לרצח...
ביל גייטס ימחשמו | 03-05-2021 18:11
אתם גרמתם לרצח כדי לקחת את המקום לידכם וליצור פה סדר עולמי חדש. מה חשבתם שאנחנו לא יודעים שכל הרצח היה מתוכנן מראש כדי ליצור פה סדר עולמי חדש. אתם רשעים מהבונים החופשיים משתפים של אמריקה-האילומינטי והוותיקן עובדים לעגל הזהב, ימח שמכם רוצחים
5
עפרא לפיך
כלב | 03-05-2021 18:29
תתבייש איך אתה מדבר עושה חשבונות שמים אולי הגיע הזמן שתשב בביד של מעלה ולהחליט במקומם
6
אתה שואל למה...
אילה | 04-05-2021 0:52
אתה שואל למה שר הדתות בעשרים שנים האחרונות לא עשה מעשה ? זה כמו לזרוק רימון ולראות אותו מתגלגל חזרה אליך , היית צריך לענות לעצמך קודם ואז לכתוב , מה שלא מסיר את האחריות ממי שהעלה את האנשים על אוטובוסים ורכבות ומי שעמד על הטריבונה וראה את הפתחים וההמונים ומי שנתן אישור מהנדס , זה לא סותר אבל מעל הכל הרשבי נתן פסד ברור וקשה מנשוא והדבר היחידי שהתבקש באותו רגע זה ללכת ללמוד אותו עד שתמצא הפרשנות הראויה וההבנה האמיתית של דבר הרשבי . לא יום לאומי יום לימודים ארוך
7
אי אפשר להאשים...
חיה מאמו | 04-05-2021 10:21
אי אפשר להאשים אף אחד!!! די תפסיקו עם זה,אני אמא לילד שעדיין מאושפז בביח,הילד שלי מרוסק!!!!!אלו ימים קשים מאוד,זה רצון הקבה בלבד!!!הבן שלי היה צריך להיות למעלה לפי הנתונים הקיימים אבל הקבה החליט להשאיר לנו אותו במתנה,כי רק הוא מחליט!!!! שכל אחד יעשה חשבון נפש עם עצמו מה הוא צריך לתקן וזהו!!! אנחנו כולנו אחים לאבא אחד בשמיים ואבא לא אוהב שהילדים שלו רבים ומאשימים אחד את השני!בדמעות ובכאב תמשיכו להתפלל על כולם ועל הבן שלי מרדכי בן חיה
8
זה לא הוגן...
עו | 04-05-2021 13:56
זה לא הוגן כל מה שעשו המפלגות הדתיות היו בשביל הגבלות הקורונה ולא על בטיחות ואתה מביא תמונה כאילו שהם הביאו את ההמונים על אף הסכנה כולם שתקו כולל אותך ועכשיו כולם גבורים עדיף למצוא פתרונות במקום לחפש את האשמים למנוע אסון כזה גם במקומות אחרים ודאי שיעלה להישמר ולהיזהר ולעשות כל מה שביכולתנו אבל כל יהודי מאמין שנגזרה גזרה קשה משמים ואלה קורבנות קדושים