בראשית: איך צריך להתחיל את התורה?

הקב"ה, כותב את תורתו ופותח בבראשית ובתיאור הבריאה, ואז מגיע ר' יצחק, ואומר לקב"ה, היית צריך לכתוב את זה אחרת. אנו מכירים את המושג חוצפה ישראלית, אבל זה כבר עובר גבול... ר' יצחק מלמד אותנו שהתורה איננה רק ספר חוקים, אלא בראש ובראשונה היא ספר מוסר. ומי שיהיה מוסרי ישלוט בארץ ישראל

בראשית: איך צריך להתחיל את התורה?
  פלאש90

בראשית – אמר רבי יצחק: לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מ"החודש הזה לכם", שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל.

ומה טעם פתח בבראשית? משום "כח מעשיו הגיד לעמו, לתת להם  נחלת גוים", שאם יאמרו אומות העולם לישראל לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גוים הם אומרים להם: כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה, ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו.

בכך מתחיל פירושו על התורה של רש"י, העיקרי שבפרשני התורה, והוא כדרכו, מצטט מדרש כדי לבאר את הפסוק. אלא שעיון במדרש זה מעלה שאלה חריפה. הקב"ה, כותב את תורתו ופותח בבראשית ובתיאור הבריאה, ואז מגיע ר' יצחק, אמנם הוא אמורא אבל עדיין הוא בשר ודם, ואומר בעצם לקב"ה, היית צריך לכתוב את זה אחרת. אנו מכירים את המושג חוצפה ישראלית, אבל זה כבר עובר גבול.

אלא שר' יצחק לא בא לבקר את הקב"ה, חלילה לנו לומר, שאמורא יעשה מעשים שכאלה. ר' יצחק בא לשלול צורת חשיבה בה אנשים תופסים את התורה. ישנם אנשים הרואים בתורה רק כספר חוקים, אוסף של מצוות. מבחינתם, כל תיאור הבריאה, סיפורי האבות וירידת עם ישראל למצרים הוא מיותר. "עזוב אותי מהסיפורים, מה תכל'ס צריך לעשות?". עבור אנשים כאלה, באמת התורה הייתה צריכה להתחיל מ"החדש הזה לכם" שהיא מצווה ראשונה.

מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן

ומדוע אם כן, בכל זאת התורה מתחילה קודם כל בסיפורי הבריאה והאבות? ועל כך עונים "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים". התורה אינה ספר היסטוריה ואינה קובץ חוקים. אמנם היא מלמדת אותנו אירועים היסטוריים ומכילה קובץ של חוקים, אבל לא זאת עיקרה. עיקר התורה היא "כח מעשיו הגיד לעמו", היא ספר מוסר. היא ספר המתאר את השגחת הקב"ה בעולם.

השגחה זו מתגלה דרך סיפור הבריאה ודרך מעשי האבות. היא מתגלה בירידת בני יעקב למצרים ודרך המסע המופלא ביציאה משם. מתוך סיפורי התורה מתגלה כיצד ה' פועל בעולמו, כיצד הוא משגיח על בריותיו.

המצוות גם הן חלק מן המערך המוסרי, מטרתן היא רצון להדבק במעשי הקב"ה: "מה הוא נקרא רחום, אף אתה הייה רחום, מה הוא נקרא גומל חסדים, אף אתה הייה גומל חסדים". ועל כן, כל המצוות מכילות תוכן מוסרי. ועל כן כאשר העמים ששלטו בארץ ישראל, נהגו בצורה לא מוסרית, הם סולקו מן הארץ על ידי עם יותר מוסרי. וכאשר עם ישראל התנהג בצורה לא מוסרית, גם הוא הוגלה מכאן. לכן התורה לא מתחילה במצוות אלא קודם כל בהשגחה, בשרשרת הדורות של בחירת עם ישראל וייחודו המוסרי מול שאר העמים.

ר' יצחק מלמד אותנו, כי המאבק של עם ישראל איננו בהכרח לאומי, אלא הוא מאבק על מוסריות – מי שיהיה מוסרי ישלוט בארץ ישראל. והמאבק של אומות העולם כיום נגד מדינת ישראל והעם היהודי היא בדיוק בנקודה זו – להוכיח שהמדינה לא מוסרית ובשל כך אין לה זכות קיום.

כאשר אדם מתחיל לכתוב ספר, הוא בדרך כלל כותב לו הקדמה, בה הוא כותב מה עתיד להיות בספר. רש"י בחר לפתוח דווקא בדיבור זה את פירושו על התורה, כדי שהלומד את פירושו יגש לתורה מתוך הראייה הזו. כלומר, עוד לפני שאתה מתחיל ללמוד את התורה, תדע מה הולך להיות תוכן הספר.

אתה הלומד את הפירוש על התורה, דע לך, שלא מדובר רק בקובץ חוקים או רק בסיפורי עם, מדובר כאן בספר שהעיסוק המרכזי שלו הוא המוסר הא-לוהי.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
אחרי מאה ועשרים יבואו לאישה שאינה צנועה ויגידו לה כך...
| 30-09-2013 2:05
אחרי מאה ועשרים יבואו לאישה שאינה צנועה ויגידו לה כך...... "את, הרגת ככה וככה אנשים. ואת, גרמת לתאונת דרכים ביום פלוני. ואת, גרמת לכך ולכך ולכך" ואז, תבוא האישה לפני רבונו של עולם ותגיד "אני??? שכל חיי לא פגעתי באיש, אלי מייחסים את העברות האלו?"... ואז יבואו ויראו לה שביום פלוני בשעה פלונית היה לך עליה לתורה במקום שיש שם בחורים וגברים, וביום פלוני בשעה פלונית הלכת ברחוב והחטיאה את בחורי ישראל, וביום אלמוני דיברת בחוסר צניעות וכד', וכך יזכירו לה כל חטאיה בקדושה וצניעות שבעוונות אלו היא גרמה לאסונות רבים ועל כן תתן כעת את הדין. ובפרט על חילול השם בבית הכנסת בחגים הקדושים. אם כן, עלינו בנות ישראל להבין שכששומעות אנו על אסונות בעם ישראל - חיילים שנספו ונהרגו ע"י מחבלים, תאונות דרכים, עניות, יתומים ואלמנות ועוד כהנה וכהנה רח"ל תכף ומיד על כל בת ישראל כשרה לבדוק את עצמה אם יש לה חלק בפורענות הזאת , אם חטאה או החטיאה, שהרי נאמר "חרב נוקמת נקם ברית" ואמרו רז"ל: אין אנדרלמוסיה ופורענות באה לעולם אלא כשיש תערובת אנשים ונשים כלומר, פירצה בגדרי הצניעות. יש לנו עוד לראות כמה חביבה וחשובה שמירת הקדושה כדי להגן על כלל ישראל - אומרים חז"ל "הים ראה וינוס" - מה ראה? ראה ארונו של יוסף שנאמר בו "וינוס ויצא החוצה", כלומר ראה הים את זכות עמידתו בניסיון של יוסף הצדיק (הניסיון שאשת פוטיפר ניסתה לפתותו לקיים עימה עבירה רח"ל) ובזה נקרע הים לבני ישראל. הרי עוד רמז שגאולתן של ישראל תלויה בעמידה איתנה ובשמירה קפדנית על גדרי הקדושה והצניעות ושרק בזכות ששמר יוסף על קדושתו זכו ישראל לקריעת ים סוף.