השער לזוגיות טובה: הדדיות זה שם המשחק - סרוגים

השער לזוגיות טובה: הדדיות זה שם המשחק

'הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות' כבר כתב הסופר והמשורר סמואל ג'ונסון. המשפט הזה מכה בנו פעמים רבות, גם במקומות לא צפויים. על מה אני מדברת?

השער לזוגיות טובה: הדדיות זה שם המשחק
  צילום: שאטרסטוק

מגיל אפס כמעט, הבנות כבר רוצות להתחתן וחושבות על הבית שיקימו בעתיד. איך יראה, מה בדיוק יהיה שם וכמה ילדים יהיו להם. מה שהם כנראה לא חושבות, זה על הדרך להגיע לחלום זה.

חיי נישואין דורשים מאתנו עבודה ועמל יומיומי. אני תמיד משווה את הזוגיות לטיפוח הבית. כמו שמטפחים את נראות הבית ומקפידים לסדר ולנקות כל אבק ולכלוך, קל וחומר צריך לעשות כן בתוכן של הבית ולהקפיד שהדברים עומדים על תילם.

עוד באותו נושא

ארגון הרבנים הסרוגים: זה הגיל המומלץ להתחתן


20

חשוב להדגיש כי הזוגיות והקשר ההורי, הם הבסיס ועמוד התווך ליציבות כל הבית. כשאנחנו נשקיע בשורשים של הבית, בזוגיות, ממילא הפירות – הילדים, יצאו לפועל באורח בריא ונכון.

למה הכוונה?

השבוע נחשפתי לדילמה שעלתה באחד הפורומים לגבי המחויבות הגברית לאישה וכן המחויבות הנשית לגבר.

בתקופה שבה אנו חיים, ערכי התנועה הפמיניסטית נכנסו חזק וחלחלו בתודעה הציבורית. מה שהפך עיקר לטפל ולהיפך ואף שינה את שיח הצרכים הטבעיים של כל מין. למשל, אם עד ימינו היה ברור שהגבר צריך כבוד מהאישה, מנהיגות, סמכות והובלת הבית והאישה צריכה, רגישות, הבנה, הכלה, האזנה; היום הצרכים הבסיסיים הללו, הושתקו ונכנסו נרטיבים חלופיים שמהווים מפנה חד מהקיימות הטבעית של המינים. אפשר להגיד כי המגמה שיהיו פה חילופי יוצרות, אכן קרתה.

יש דין בתורה לדרך ההתנהגות הנאותה בבית, שהרמב"ם מרחיב עליו. הרמב"ם משרטט את הדרך הזוגית הנכונה פחות או יותר כך: על הגבר לכבד את אשתו יותר מאשר את עצמו ולאהוב אותה כמוהו. וכן, שלא יטיל עליה אימה יתירה ויהיה דיבורו עימה בנחת ולא יהיה עצב ולא רגזן. מאידך, האישה מצווה שתהא מכבדת את בעלה במאוד; שתהיה נינוחה ובסבר פנים יפות ותעשה כל מעשיה על פיו ויהיה בעיניה כמו מלך – מהלכת בתאוות ליבו ומרחקת כל מה שישנא. זאת גם הסיבה לכך שהאישה פטורה מ'כיבוד הורים' כי היא מחויבת לבעלה.

עוד באותו נושא

בצלאל, הרווקות זו לא בעיה פוליטית, אז אל תטפל בה


50

האם אכן כך קורה בימינו?

גברים לעיתים מרגישים שדורשים מהם ביצוע של מאמר הגשש: 'תהיה גבר תהיה סמרטוט'. ישנו שיר נפלא של המשורר אהרל'ה אדמנית שממחיש את הדברים חזק מאוד:

אִישׁ חַיִל

מִישֶׁהוּ רוֹאֶה?

מַכְנִיס וּמוֹצִיא

וְתוֹלֶה

וּמוֹלִיךְ וּמֵבִיא

כְּבִיסָה, יְלָדִים, קְנִיּוֹת, זֶבֶל, אֹכֶל

לֹא רוֹצֶה יוֹתֵר לִמְשֹׁל

וּלְפַרְנֵס וּלְכַלְכֵּל וּלְהַרְבִּיעַ וּלְהַשְׂבִּיעַ

רוֹצֶה רַק

לִהְיוֹת

חַלָּשׁ

לְהִתָּלוֹת

הַיּוֹם גַּם לִי

יֵשׁ הוֹרְמוֹן

לֹא הַרְמוֹן אוֹ אַרְמוֹן

כְּמוֹ פַּעַם

אפשר לסכם שיש אמירה שמרחפת באוויר של הכלה לצרכים הנשיים יותר מהגבריים. גברים מפחדים להגיד בקול  שהאמירות הללו מחלישות אותם ונותנות להם הרגשה של "סוג ב'". הם גם לא מעיזים להשמיע את הצרכים והרצונות האמתיים שלהם. ואם נהיה כנות עם עצמנו, בהחלט נוכל להודות שישנה קבלה של הרגשות שלנו יותר מאשר של הגברים. מבינים יותר את הצרכים הנשיים ואף מדגישים את חובות הגבר על פני חובות האישה. ובזכויות, זכויות האישה בהחלט יותר מודגשות.

הדדיות

מי לא רוצה לבנות בית בריא מתוך שמחה ואהבה?

הדדיות בין הגבר לאישה היא חיונית ביותר. הדדיות היא אולי שם המשחק.

יש להפנים את ההבנה שאם עיקר הצורך של הגבר, הוא כבוד, אז הבעה אוהבת של זוגיות טובה, מצריך את האישה להעניק כבוד לבעלה. מדובר על כבוד אמתי ולא משחקי כבוד. אם עיקר צורך האישה הוא הקשבה ואמפטיה, על הגבר לתת לה צורך זה, גם אם זה לפעמים נראה כמעט בלתי אפשרי. חשוב שהגבר והאישה ילמדו את דרכי ההתנהלות אחד כלפי השני. סך הכול, המטרות משותפות: להגדיל את האהבה, לתת ולהקנות לשני את מה שבאמת צריך, לגדל משפחה ולייצב את החיים. בקיצור: לתת תחושה שאנחנו מגדלים ביחד מצע בריא ונכון לבית שעומד על תילו.

אהבה זו הסיסמה

אהבה מתבססת על מחויבות. על נתינה לשני. הבה נחזיר את הנורמליזציה.

'ואהבת לרעך כמוך', זו חובה שמוטלת על שני בני הזוג. שבו בנחת על כוס קפה ועוגה, ואולי תוכלו לשמוע מבן זוגכם את משאלות ליבו הכמוסות ביותר. מה הוא באמת היה רוצה; אלו צרכים הוא לא מרגיש שהוא מקבל, או היה רוצה לחזק.

אתם עומדים להיות מופתעים.

 

הדסה חיימוביץ, פסיכותרפיסטית ויועצת זוגית ומינית.

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
מכבסת מילים צריך...
יצחק | 03-03-2021 23:38
מכבסת מילים צריך רצון עז לשמר את הזוגיות משני הצדדים ולא לחיות בגחמות לקחו לי וכן על הזה הדרך והמבין יבין
2
כתבה מקסימה. צודקת בכל. כל הכבוד.
יוסי | 07-03-2021 22:08
צריך ללמד כבר בבית ספר כללי היתנהגות אלו. כל גיל והרמה שלו.. זו הבעיה המרכזית בחיי הנישואין בישראל.