פנימיות בקטנה: למה ארון הברית מורכב מ'שברים'?
הרב מיכה בלוך מסביר בדבר תורה קצר לפרשת תרומה מדוע מידותיו הפיזיות של ארון הברית מורכבות מ'שברים', ואיך צמצום הקב"ה אל בית המקדש השפיע על השפע האמיתי והשלם שיורד לעולם
השפע האלוקי ירד לעולם דרך בית המקדש שהיה המשך של המשכן. במשכן, ואחר כך בבית המקדש, החכמה ירדה דרך ארון הברית שמקומו היה בחלק הקדוש ביותר, ולכן המצווה הראשונה שנאמרה בעשיית הכלים במשכן הייתה עשית הארון.
בפרשת השבוע כתוב "ועשו ארון עצי שטים אמתיים וחצי אורכו ואמה וחצי רחבו ואמה וחצי קומתו. וציפית אתו זהב טהור מבית ומבחוץ תצפנו…ונתת אל הארון את העדות אשר אתן אליך". בעשיית הארון כתוב "ועשו", בניגוד לעשיית שאר הכלים, עליהם נכתב "ויעש", כי בעשיית הארון השתתפו כל בני ישראל.
לכולם יש חלק בתורה, לימוד התורה של כולם חשוב אצל הקב"ה גם של הלומד תורה הרבה וגם של הלומד מעט. העיקר שיכוון בלימודו להיות מחובר לבורא עולם.
בעל הטורים מסביר כי המידות של הארון הן 'שבורות', "אמה וחצי" ולא מספרים שלמים, בכדי ללמד שלאדם יהיה קנין אמיתי בתורה אם האדם ידע שהוא לא יודע את כל התורה – האדם יהיה בתפיסה שהוא לא שלם. אם האדם יקנה את מידת הענווה ולא יתגאה בלימוד התורה, הוא ימשיך להתקדם בלימודו לרבדים נוספים בתורה.
'ארון' בהיפוך אותיות זה 'אורן', לומר לך שהתורה היא האור של עם ישראל. בכך שכתוב "וציפית אותו זהב מבית ומחוץ תצפנו", התורה מלמדת אותנו שהמידות הפנימיות של לומד התורה צריכות להיות טובות, ולא רק להראות מבחוץ כאדם שיש לו מידות טובות בעוד באמת המידות הן רעות – אלא "מבית ומבחוץ תצפנו". מתוך דברים אלו אנו למדים שהתורה שייכת לכל עם ישראל ומי שילמד אותה מתוך מידות טובות יזכה לקניין אמיתי בתורה.
הקב"ה צמצם את עצמו אל המשכן ובית המקדש
עוד נכתב בפרשה "ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם". נשאלת השאלה: איך הקב"ה ציווה על בניית המשכן כדי להשרות שכינתו שם? הרי דבר גשמי נכנס לתוך כלי, מה שאין כן דבר רוחני וודאי לא בורא עולם.
את שאלה זו מעלה האברבנל, ועונה עליה כי באמת הקב"ה נמצא בכל מקום, אבל הוא כביכול צמצם את אורו וקבע שהשפע הגשמי והרוחני שלו ירד לעולם דרך בית המקדש. כמות ואיכות השפע שתרד דרך בית המקדש תקבע על פי עבודת עם ישראל בבית הקדוש.
האלשיך כותב שלכאורה היה צריך להיות כתוב בציווי בנית בית המקדש ושכנתי בתוכו, אם כן מדוע כתוב "ושכנתי בתוכם"? עונה על כך האלשיך שעל ידי המקדש יש השראת השכינה בתוך נשמותיהם של עם ישראל, כפי שכתב גם הגר"א בהקדמה לספר יצירה וכפי שמובא בספר דברי יעקב של הרב עדס.
השפע האמיתי והשלם יורד לעולם דרך בית המקדש
במשכן ובמקדש ישנה השראת שכינה מיוחדת כמו שכתוב בחז"ל. לדוגמה, אסור לטמאים להיכנס למחנה שכינה. כדוגמא נוספת, כהן גדול יכול להיכנס לקודש הקודשים רק ביום הכיפורים בגלל הקדושה הגדולה הנמצאת שם. וכן ה' דיבר אל משה מעל הכפורת מבין שני הכרובים אשר על ארון העדות. כל זה בגלל השראת השכינה שהייתה במקום הקדוש.
בבית המקדש שרתה השכינה שגרמה לנו להיות דבקים בבורא עולם, השפע האמיתי והשלם ירד דרך בית המקדש לעם ישראל ומשם לאומות העולם. לאחר חורבן בית המקדש השפע יורד לעולם על ידי לימוד התורה והתפילות.
השפע הולך ומתגבר בימינו, כשעם ישראל חוזר לארצו שנותנת פירותיה בעין יפה, ויחזור לשלמותו בבניין בית המקדש. הדבר מעורר בנו געגועים לבית המקדש, לשפע השלם שירד דרכו, ולדבקות בה'. יהי רצון שיבנה בית המקדש במהרה בימינו.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו