לא כל שאלה היא שאלה הלכתית ומצריכה לשאול רב - סרוגים

לא כל שאלה היא שאלה הלכתית ומצריכה לשאול רב

האדם צריך לזכור שיש לו שכל ישר, ויש תחומים שבהם אפילו נכון יותר להפעיל את השכל הישר ולפעול על פיו. אפילו בתוך ההלכה לעתים יש מרחב בחירה, ודווקא משום כך, צריך גם שתהיה לנו משמעת, שתהיה לנו מסגרת. זו לא כפייה

author-image
לא כל שאלה היא שאלה הלכתית ומצריכה לשאול רב
  (צילום: מכון ידעיה)

הרב יעקב מדן: מישהו איים עליך?

"ועבדתם את ה' א-להיכם" – בשנה האחרונה כולנו חווים הגבלות על החופש שלנו בחסות החוק, כדי לשמור על חיינו. בפרשת השבוע משפטים מקבל עם ישראל המון מצוות מפורטות, ולכולן מטרה אחת – עבדיי הם ולא עבדי עבדים. אבל האם אין בכך הגבלה של החופש שלנו? מכון ידעיה והאתר לדעת להאמין בסרטון של הרב יעקב מדן:

עוד באותו נושא

הרב מדן: "לכפר על חילול השם ולהתחסן ראשונים"


9

טוענים שההלכה מושתתת על כפייה חיצונית. אמנם, יש בזה משהו נכון, אם כי ההלכה אינה כופה; הרי החפץ חיים לא יצא מתוך המשנה ברורה והרים שוט על אף אדם, והוא גם לא תפס אף אחד בגרון, או משך לו באוזן! הוא כתב מה יהודי שומר הלכה צריך לבחור לעשות. לכל אחד מאיתנו יש כל יום בחירה האם לקיים את ההלכה או לא לקיים אותה.

כפייה מהסוג הזה שמאפשרת לאדם את הבחירה האם הוא רוצה לחייב את חייו למסגרת מסודרת, היא דבר נכון בכל תחום. גם כשאנו בוחרים מה לאכול לארוחת צהריים ובלי קשר לכשרות, כדאי מאוד לאכול בתוך מסגרת ולא ארוחות שחיתות. כך גם כשהולכים לישון וכשקמים, נכון לעשות זאת בתוך מסגרת. החופש עלול להביא אנשים לאובדן כל משמעת פנימית.

לא כל שאלה היא שאלה הלכתית ומצריכה לשאול רב. האדם צריך לזכור שיש לו שכל ישר, ויש תחומים שבהם אפילו נכון יותר להפעיל את השכל הישר ולפעול על פיו. אפילו בתוך ההלכה לעתים יש מרחב בחירה, ודווקא משום כך, צריך גם שתהיה לנו משמעת, שתהיה לנו מסגרת. זו לא כפייה.

אף אחד לא עומד עלינו עם שוט. אף אחד אפילו לא מצלם אותנו באיזושהי מצלמה, וייתן לנו קנס אחר כך בגין אי שמירת ההלכה. דווקא היום, כשבכל צעד שאנחנו הולכים ברחוב יכולה להיות מצלמה נסתרת שמצלמת אותנו, או קול שמקליט אותנו, השאלה אפילו מפליאה עוד יותר. פעם אמרו לאנשים, "דע מה למעלה ממך, עין רואה ואוזן שומעת", והם התלוננו על "כפייה". היום דע מה למעלה ממך, עין רואה ואוזן שומעת – זו עובדה קיימת, מכל מקליט ומכל טלפון ומכל מצלמה, אנו חיים היום בתחושה של דע מה למעלה ממך. אז מעל המצלמה יש עוד עין, ולא נורא שנזכור את זה. ועם כל זאת אנו צריכים לזכור שיש לנו הרבה חופש והרבה בחירה באפשרות לשמור על ההלכה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
כבוד הרב, האם...
דתי לאומי | 13-02-2021 22:31
כבוד הרב, האם בדורנו הרב חושב שלאנשים יש שכל ישר? לענד לפי מה שקיבלתי מרבותיי, עדיף להתייעת עם תח כמעט בכל דבר על מנת לקנות שכל של תורה. מהיכן נלמד דעת תורה? איך נשמש תלמידי חכמים אם לא עי התייעצות עמם בכמה שיותר דברים(והתבוננות במעשיהם)? הרי אנחנו מושפעים מהתרבות המערבית כל כך, ובהכרח שכל החלטה שלנו תהיה משוחדת הרבה או במקצת. כל היהדות תלויה בהמשכיות החכמה של רבותינו אל הדור הבא, כך היה מעולם, התורה עברה מרב לתלמיד. ותורה זה לא רק פסקי ההלכה אלא תורת החיים.
כל הכבוד לרב, כשיש בעיה במכונת כביסה, פונים ל
טכנאי | 18-02-2021 14:06
צודק הרב, כשיש בעיה במכונת כביסה מזמינים טכנאי ולא רב. לא כל בעיה היא בעיה הלכתית. אנשים פונים לרבנים בשאלות רפואיות במקום לפנות לרופא. פונים לרב כשיש בעיות כלכליות במקום לפנות ליועץ מקצועי. רב חכם יודע לומר זו לא המומחיות שלי פנה למומחה בתחום.
2
על פי מחקר אמפירי רב שנים שערכתי, מתברר ש...
מר בחור | 14-02-2021 1:15
מתברר שלא לכולם יש שכל ישר. להרבה מדי אנשים בקושי יש שכל.
3
לרבני הגוש ברור שאין להם שכל ישר
דבורה | 14-02-2021 9:20
למידן אין אפילו טפה של שכל ישר. כל מה שיוצא מפיו מופרך לגמרי שלא לומר אמנון בזק הכופר.
אני מוחה...
ינון | 14-02-2021 18:21
אני מוחה על ביזוי תלמידי חכמים
תשובה לדבורה
רפאלה סגל | 14-02-2021 10:53
איך את מעיזה לדבר בזילזול כנגד רב גדול , ראש ישיבה . לאן הגענו???
4
כל עניין בחיים שלנו היא בהקשר להלכה
שוקי26 | 14-02-2021 10:19
הלוואי שהיה לציבור שלנו כבוד לחכמים שלנו.
5
אוקסימורון: למאמין בחבר הדמיוני אין שכל ישר
שאול | 16-02-2021 9:58
איך אדם דתי יכול להפעיל שכל ישר? כל מהות הדת היא אמונה, העתקת דרכי האבות הקדומים וציות עיוור לחכמים ולאלה שיש להם תקשורת ישירה לחבר הדמיוני. הבקשה של הרב מדן להפעיל שכל ישר לא עושה שכל.
תגובה ל- 5
פלוני | 18-02-2021 0:25
אינך מבין באמונת תורת ישראל! אתה חושו שהאמונה היהודית מבוססת על אמונה עיוורת בעוד שהאמונה היהודית היא האמונה המבוססת ביותר מבחינה פילוסופית, היסטורית וחושית! אם אתה רציני, אני מציע לך לדרוש ולחקור היטב את הנושא ולא ללכת שולל אחרי סטיגמות שלבסוף יגרמו לך להצטער מאוד על דבריך. בכל מקרה, אם יש לך קצת שכל בקודקודך, עדיף לך לא להתלוצץ ממה שאתה לא באמת מכיר ויכול להיות אמיתי, כי אז התביעה עליך תהיה הרבה יותר חזקה.