אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

"הטובים לתקשורת" המהפכה של אורי אורבך טובה?

אורי אורבך המנוח, שבימים אלו מציינים שש שנים להסתלקותו, טבע את הביטוי "הטובים לתקשורת". זמן נפלא לבחון את ההשתלבות והפרדוקס הדתי לאומי בנוגע לכך. הקהילתיות מול הישראליות

"הטובים לתקשורת" המהפכה של אורי אורבך טובה?
  מפקד גלי צה"ל לשעבר ירון דקל בטקס לזכרו של אורבך (צילום: תומר נאמבורג /פלאש 90)

6 שנים ללכתו של אחד האנשים המשפיעים ביותר על הציונות הדתית, אורי אורבך ז"ל, שהיה שנון, רהוט ובעל צורת הסתכלות יוצאת דופן. הוא יצר את חווית הילד הדתי בספריו הרבים ובהקמת עיתון אותיות.

אורי דילג בחן על הקונפליקטים אותם חווה ילד, נער ואדם דתי. הומוריסט, סופר, שדרן, פורץ דרך ובסופו של דבר גם נכנס לזירה הפוליטית ושם בדרכו הנעימה חולל מהפכות שקטות.

עוד באותו נושא

הסדנה להנדסת התודעה: משהו עמוק חסר בספר


10

אחד המשפטים המזוהים איתו ביותר הוא "הטובים לתקשורת", בהשאלה מהטובים לטיס המפורסם.

אורבך עמד בין הציבור הדתי לאומי לבין הציבור הכללי. הוא הבין את הפערים, את מה שנקבע בזירות התקשורתיות שעה שחבריו מתכנסים פנימה ועושים ואף עסוקים בשלהם.

בראי הזמן, מהפכה כזו אפשר לומר אולי שאליה וקוץ בה. אם עד הקו אותו התווה אורבך, הציונות הדתית חייתה במעין קהילה סגורה, המדברת עם עצמה, פתאום היו לה נציגים במיינסטרים הישראלי. עמית סגל אחד החלוצים, אך גם לפניו היו כמה, בוודאי אחריו.

באדיבות ערוץ כנסת

הפרדוקס של הכתב הדתי אם נחזור במנהרת הזמן, היה תמיד, עד כמה הוא מייצג את המגזר בזירה התקשורתית שנתפסה לרוב עויינת, ועד כמה הוא איש תקשורת בלתי תלוי ועצמאי.

כמו בציבור הדתי, גם כתבים חרדים עברו לאחרונה מהפך ובשנים האחרונות משתלבים בכלי תקשורת מרכזיים. דוגמת; מיכאל שמש, יקי אדמקר, אהרן רבינוביץ' ואחרים.

הקונפילקט אותו קונפליקט. ראו כמה הם סופגים השמצות על כל דיווח על הפרת הנחיות במגזר החרדי. או כל פיסת חדשות בתוך הקהילות על דברים שלא חשופים לעין הציבור.

סוכנים כפולים ופריצת האוטונומיה

אם בעבר הישראליות הייתה מונהגת בידי מיינסטרים חילוני ברובו, והגה התקשורת היה בידיו, בצידו התנהלו קהילות אוטונומיות מבחינה תרבותית-חברתית. והנה הגיעו הכתבים מתוך המגזר, והחלו לשמש מעין סוכנים כפולים.

אם פעם עלוני שבת היו מיועדים לציבור מתפללי בתי הכנסת בלבד, היום, כל מה שנכתב שם, וזה ידוע לעורכים – עלול להגיע לידי הציבור בכללו, והם אפילו מקווים לכך.

ככל שנכסו כתבים מגזריים לעיתונות הכללית, האוטונומיה התרבותית נפרצה. מחד, הכתבים יכלו להביא ולהבין את הניואנסים בצורה שאינה מעוותת את הדברים, כפי שפעמים רבות מצאנו שכך נעשה, מאידך ההבנה של אותם ניואנסים יכלו לשמש כחרב פיפיות, ומה שאמר מן דהו לצאן מרעיתו בחדרי חדרים, הפך להיות כותרות ראשיות.

בעצם כתבי המגזר, וכל מגזר באשר הוא, פורמו במשהו את הייחודיות הקהילתית ויצרו השתלבות בישראליות במה שהופך להיות בדרך ל- "שפה אחת ודברים אחדים".

כתבים מגזריים עם בנט (צילום: פורום תחריר ז"ל)

הפלורליזם יוצר גם אחידות. יש שיראו בזה פגם ופגיעה בייחודיות, פתאום כל רב קהילה קטנה חייב לדעת את כללי התקינות הפוליטית- ראו למשל מה קרה עם כניסתו של הרב גזהי לש"ס, לאחר התבטאויות שנשלפו מהיוטיוב שנאלץ להסיר את מועמדותו (ומאידך המאבק בפרסום עיוות דבריו של הרב נאמבורג ממכינת עצמונה)

אבל למי שמתכוון להיות חלק בלתי נפרד מהישראליות, מי שרוצה להיות משפיע ולהשתלב, זה דווקא מגוון, ויוצר אינטרקציה חיובית בתוך כלל הדעות, התפיסות, והקהילות במדינת ישראל.

הדילמה הזו נושנה והיא מלווה אותנו גם במערכת הפוליטית הנוכחית. עד כמה ההשתלבות מטשטשת את הייחודיות. היא הייתה בנוגע להשתלבות קצינים בצבא, בשילוב באקדמיה, בתקשורת, בתעשיית המוזיקה ובמבנה הפוליטי.

הדיון הזה יכל להיות תאורטי בלבד, אילולי תכנית ההתנתקות והעקירה, שלוותה בסיקור חד צדדי כמעט. באיחור מה הציונות הדתית חוותה על בשרה, שהיא יותר מידי התכנסה בד' אמותיה, שעה שהזירה הציבורית הייתה מופקרת.

גם עולם הרשתות החברתיות והטלפונים החכמים שיוצר מעבר מהיר של מידע ממקום למקום, כבר לא מאפשר התכנסות.

נכון, לכל דבר מחיר. והיה משהו מאוד ראשוני ובונה בהיכנסות סביב מדורת השבט. אבל לא היה אפשר להחזיק בערכים של תורה ועבודה, כשמסתגרים.

כי השיח, והמיזוג, הישראליות ושילוב של חברה, ציונות, עם, ארץ ותורה – נדרש במציאות של ימינו על אף הקשיים. ואורי אורבך ז"ל, היה שם כדי לסלול את הדרך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
ירון דקל. מזכיר את הנואמים של גרמניה ב1939
שטיר מר | 10-02-2021 19:29
ירון שונא את המגבעת של החרדים וכל מה שזז בימין. אימחי אסמו