"ב-2021 צפויה עליה חדה במקרי האנטישמיות" - סרוגים

"ב-2021 צפויה עליה חדה במקרי האנטישמיות"

משרד התפוצות פרסם את דו"ח האנטישמיות לשנת 2020, שמצא כי מגפת הקורונה נוצלה להפצת תיאוריות קונספירציה אנטישמיות נגד יהודים. עוד הזהירו כי ב-2021 צפויה עליה חדה במקרי האנטישמיות ברחבי העולם

"ב-2021 צפויה עליה חדה במקרי האנטישמיות"
  אנטישמיות בארה"ב. ארכיון (צילום מסך)

לקראת יום השואה הבינלאומי אשר יצוין ביום רביעי הקרוב, משרד התפוצות חושף הבוקר (ראשון) את דו"ח המגמות והתקריות האנטישמיות לשנת 2020 ואת פעילות המשרד בנושא. בדבריהם הזהירו כי בשנת 2021 צפויה עליה חדה במקרי האנטישמיות ברחבי העולם.

על פי הדו"ח, המשך המגמות הקיימות צפוי להוביל לעליה חדה במקרי האנטישמיות והאלימות כלפי יהודים ומטרות יהודיות ברחבי העולם. העלייה הצפויה תציב בפני הקהילות היהודיות אתגר משמעותי, בדגש על הקהילה היהודית בארה"ב על רקע משבר הקורונה והקיטוב החברתי.

עוד באותו נושא

ינקלביץ': מלבד הקורונה, סבלנו ממגפת אנטישמיות

הקורונה חיזקה את האנטישמיות

לפי הנתונים, מגיפת הקורונה משפיעה באופן ישיר על המגמות האנטישמיות השנה. בעוד שהסגרים הנמיכו את פוטנציאל החיכוך בין האוכלוסיות, והובילו לראשונה מזה שנים ל-0 נרצחים בתקריות אנטישמיות, התפרצות הנגיף הציתה גל האשמות ותיאוריות קונספירציה אנטישמיות כנגד יהודים.

"עם פרוץ המשבר נרשמו שלל ניסיונות של פעילים אנטישמים מוכרים לקשור בין יהודים לבין המגיפה" נכתב בדו"ח. "שיאם של נסיונות אלו בא לידי ביטוי במה שנראה היה כקמפיין איראני תחת ההאשטאג #Covid48, אשר הופץ 250,000 פעמים, נצפה בידי מאות מיליוני משתמשים בטוויטר והשווה את מדינת ישראל לנגיף הקורונה".

איפה נרשמו הכי הרבה מקרי אנטישמיות?

בארה"ב נרשמה העלייה הגדולה ביותר במקרי האנטישמיות בשנה האחרונה, כשהגורמים לעליה הם משבר הקורונה שהיכה קשות במדינה, הקיטוב הפוליטי במסעות הבחירות לנשיאות, הפצת תיאוריות קונספירציה והמחאות בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד. מסקר שערך הוועד היהודי האמריקאי (AJC)- תשעה מתוך כל עשרה נשאלים השיבו כי הם מוטרדים מאנטישמיות ושמונה מתוך עשרה  (82%) סבורים שהיא גברה בחמש השנים האחרונות.

גם בגרמניה, אשר תציין השנה 1,700 שנות חיים יהודיים בשטחה, אובחנה עליה נוספת באנטישמיות. בין 2017-2020 נפתחו 380 הליכים נגד פעילי ימין קיצוניים שעבדו במשטרה הגרמנית. חוקרים בתוך המשטרה מצאו עדויות לשוטרים לבושים מדים וסמלים נאצים ונחשפו שערוריות רבות הקשורות לאנטישמיות וגזענות בשורות המשטרה הגרמנית. מנגד, באוקראינה יש קשב רב מאשר בעבר לסוגיית האנטישמיות – כאשר ראשי המדינה ושרי הממשלה מתבטאים בגנות התופעה בצורה עקבית ונחרצת.

מרכיב נוסף שהוזכר הוא איסור השחיטה הכשרה שהועבר בחלק ממדינות אירופה השנה. "לראשונה מאז השואה, ישנו איום ממסדי על חופש הדת היהודי באירופה על ידי איסור מנהגים ותיוג יהודים בציבור על ידי הממסד" הזהירו במשרד התפוצות. "פסיקת בית הדין האירופי לצדק קבע כי כל מדינה תוכל לפסול באופן עצמאי שחיטה כשרה בגבולותיה, מבלי שהדבר יפר את החוק האירופי הכולל, וזאת תוך שהוא ממשיך להתיר ציד. הפסיקה מהווה תקדים מסוכן ומעלה חשש מהגבלות נוספות כגון איסור מילת בנים".

עוד באותו נושא

"איסור השחיטה הכשרה – מכה לחיי היהודים באירופה"


9

עוד צויין כי "השנה אימצו שלוש מדינות בעלות רוב מוסלמי את הגדרת האנטישמיות כסטנדרט לזיהוי אנטישמיות ברחבי העולם, בהן לראשונה גם מדינה ערבית – בחריין. השלוש מצטרפות למדינות רבות נוספות ביניהן ארה"ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה ארגונים בין לאומיים ואוניברסיטאות מובילות אשר אישררו את הגדרת העבודה לאנטישמיות הכוללת גם הכחשת שואה ואנטי ישראליות".

פחות אנטישמיות ברשתות החברתיות

כמו כן נקבע כי בשנה האחרונה נרשמה ירידה במספר הפוסטים האנטישמיים ברשתות החברתיות. "למרות שבכוחן של הרשתות החברתיות לעשות הרבה יותר כדי למנוע הפצה של דברי שטנה, נראה שהצעדים שנקטו הרשתות המרכזיות כנגד שיח שנאה הובילו את משתמשיהן הקיצונים ביותר להגר לרשתות פחות מפוקחות" נאמר בדו"ח.

לדבריהם, "נתוני מערכת הניטור של המשרד מצביעים על ירידה של כ50% במספר ההודעות האנטישמיות שפורסמו בטוויטר בין 2018 ו-2020. הרגולציה הגוברת ברשתות החברתיות דחקה את הפעילים הקיצונים לפלטפורמות 'אלטרנטיביות' ברשת, שהפכו למקלט עבור לאומנים לבנים וניאו-נאצים. המידע הייחודי שנאסף ממערכת הניטור של המשרד מראה שמשתמשים שהודרו מאתרים אלו פשוט עברו להשתמש בפלטפורמות נטולות רגולציה, שם הם יכולים להתבטא בחופשיות".

"המלחמה צריכה להיות גלובלית"

"במשך אלפי שנים שימש העם היהודי שעיר לעזאזל לכל חוליי העולם. לצערנו, האנטישמיות לא פסחה גם על המגפה הנוכחית" אמר שרת התפוצות עומר ינקלביץ'. "בעבר תופעה זו גרמה להרג של קהילות יהודיות שלמות, היום היא ממוחזרת ואף מקבלת תנופה ברשתות החברתיות. זוהי רק דוגמה אחת מני רבות לפנים החדשות שלובשת האנטישמיות בימינו אלה, ושיפורטו בדו"ח האנטישמיות של משרד התפוצות לשנת 2020".

"אם האנטישמיות היא תופעה גלובליות, גם המלחמה בה צריכה להיות גלובלית" קראה. "כולי תקווה שבשנה הקרובה נצליח לשלב ידיים בדרך למגר את נגיף האנטישמיות מהעולם. רק מאבק עיקש ובלתי מתפשר יוכל להדוף את המגפה הזו״.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
תציינו שלמשטרע יש חלק גדול בזה
יוני | 24-01-2021 10:44
מי שנפגש איתם גם באקראי לא יכול שלא לשנוא אותם.