על חֶבְרָה ובחירה
כל אדם באשר הוא נולד לתוך חברה, תרבות, אמונות, מצב כלכלי והלך רוח משפחתי מסוימים. כלי ההכרה וקטגוריות החשיבה שלו באופן טבעי מעוצבים על-פי תבניות החיים של אותה סביבה.
לסביבת החיים בה ילד גדל ומתבגר יש השפעה אדירה על עתידו – ייתכן וסביבתו הטובה תאפשר לו תנאי צמיחה טובים, וייתכן להיפך. ייתכן ויבחר להיות ענף נוסף מאותה תרבות כללית, וייתכן ויבחר להתנתק ולהצמיח שורשים אחרים.
מה מקומה של הבחירה החופשית בתוך המציאות הזו? הבחירה תמיד קיימת, אך היא מושפעת משני מרכיבים מאוד מהותיים: עוצמת ההשפעה של החברה בתחום מסוים, וכמובן אופיו של האדם.
ככל שהתרבות הכללית מושכת את הילד או האדם למקום מסוים בצורה יותר חזקה – כך הבחירה בכיוון אחר נעשית קשה יותר. ילד שגדל לתוך חברה בעלת ערכים מסוימים, אינו פתוח לקלוט ערכים אחרים – שכן אלה הערכים שמשפחתו, שכניו וחבריו משדרים לו.
כשיגדל הילד, הניתוק המוחלט מבית גידולו יהיה קשה, הבחירה בסל ערכים שונה תדרוש ממנו המון אומץ לב וגבורה. במקום בו דפוס החיים התקבע, נעשית הבחירה החופשית לדבר קשה ביותר – אך עדיין אפשרי. הבחירה תמיד ממתינה ומצפה לאדם בקרן זווית.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
פרעה – בעל בחירה חופשית?
"ואני אקשה את לב פרעה" (שמות ו, ג). את המילים הללו בוורסיות שונות אנו מכירים כבר היטב. ובכל שנה מתעוררת התמיהה מחדש – אם מקשה ה' את לב פרעה, מדוע הוא נענש? אם נשללת ממנו הבחירה החופשית להוציא את בני ישראל ממצרים – מדוע הוא והמצריים צריכים לחטוף עשר מכות?
כנגד השאלות הקשות מתעוררת מיד תשובתו הידועה של הרמב"ם בהלכות תשובה (ו, ג): "לפיכך כתוב בתורה ואני אחזק את לב פרעה, לפי שחטא מעצמו תחלה והרע לישראל הגרים…נתן הדין למנוע התשובה ממנו עד שנפרע ממנו, לפיכך חזק הקב"ה את לבו". במילים אחרות, רשעותו היתירה של פרעה מנעה ממנו את הבחירה החופשית.
הרמב"ן הולך בכיוון אחר לפיו הכבדת הלב מצד ה' הייתה רק בחמש המכות האחרונות כעונש על כך שבחר פרעה להכביד את ליבו מתוך בחירה חופשית בחמש המכות הראשונות.
רש"י מסביר שהכבדת הלב הייתה במטרה להחדיר את האמונה בלב ישראל ובעולם באמצעות ריבוי המופתים, בעוד האברבנאל מסביר שהכבדת הלב אפשרה לפרעה לקבל תשלום מלא על מעשיו – ורק כך יהיה לו מקום לכפרה אמיתית.
הכבדה שמאפשרת בחירה
אולם דומה כי הסברו של הספורנו נוגע בנקודה עמוקה מאוד בעניין זה. כפי שציינו בפתיחת הדברים, מקומה של הבחירה נידון ביחס למה שעומד מולה, ביחס לאופציות האחרות שמושכות את לב האדם.
אומר הספורנו: כל מלך בעל דעת שממלכתו מתפוררת מול עיניו, עמו סובל סבל רב והארץ נשחתת בעקבות מופתים אלוהיים – היה משלח מיד את בני ישראל מארצו. במצב הזה – לא ניתנה לפרעה אפשרות אמיתית של בחירה חופשית. הוא לא הכיר בצורה מודעת בערך של עם ישראל. המופתים האדירים הם אלה שהניעו אותו.
"והנה אמר האל יתברך ואני אקשה את לב פרעה, שיתאמץ לסבול המכות ולא ישלח מיראת המכות את ישראל, למען שיתי אותותי אלה בקרבו, שמהם יכירו גדלי וטובי וישובו המצרים באיזו תשובה אמתית".
אם כן, הכבדת הלב נוצרה על מנת לאזן, למתן את ההשפעות מסביב, להשקיט את הרעש החיצוני ויראת הלב המידית. במקום הזה, של מנוחת הנפש, יוכל פרעה לשלח את בני ישראל ולשוב בתשובה מתוך הכרה אמיתית ביד ה' אשר על עמו.
מה דעתך בנושא?
6 תגובות
0 דיונים
תוהה
למרות כל הניסים שראו בני ישראל, לא הצליחו להתאפק 40 יום ועברו לעגל הזהב. למה?
15:01 19.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
משה אהרון <hoomoshev@gmail.com> שבת, 16 בינו׳, 22:42 (לפני 23 שעות) אני בס"ד. עשר, עשר, עשר ================. בעשרה מאמרות נברא העולם וכל הרשעים המחריבים את העולם מחללים את עשר המאמרות. אלה סופם להיות מוכים בעשר מכות...
משה אהרון <hoomoshev@gmail.com> שבת, 16 בינו׳, 22:42 (לפני 23 שעות) אני בס"ד. עשר, עשר, עשר ================. בעשרה מאמרות נברא העולם וכל הרשעים המחריבים את העולם מחללים את עשר המאמרות. אלה סופם להיות מוכים בעשר מכות . עשר כנגד עשר החל ממכת דם [הפיכת מים לדם] וכלה במוות של ממש במכת בכורות . לעומתם צדיקים שבונים את העולם למעשה משדכים נשמת חיים לעשרה המאמרות בשיכלולם גם לעשר הדיברות . שהשמיעה והדיבור הם הם נשמת אפם של החיים שמצווה האדם לשמוע את עשר המאמרות ולהטמיע את משמעותן כבסיס רעיוני בחייו וכמו גם להוסיף ולשמוע תדיר את דבר ה' שבתורה. משה אהרון
המשך 22:29 17.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
בס"ד. רשעים עונשם אינו בחטף. כשם שהם פזרו רוע מתמשך בעולם כך עונשם חייב להיות נפרס על תקופה ממושכת וכעל מנת שיסוד זה של המשכיות יתקיים חלק מהעונש הוא...
בס"ד. רשעים עונשם אינו בחטף. כשם שהם פזרו רוע מתמשך בעולם כך עונשם חייב להיות נפרס על תקופה ממושכת וכעל מנת שיסוד זה של המשכיות יתקיים חלק מהעונש הוא קשיות לב כאמור לקבל את כל "מנת האנטיביוטיקה" עד תומה. והעיקר גם למצות את האפקט האמוני מי שזיהם את אויר האמונה לאורך זמן רב .יש צורך בזמן רב בהתאמנה לשפר ולטייב את אויר האמונה בכך שכל העולם יראה את המידה כנגד מידה......
המשך 22:25 17.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לייטנר יעקב
גיא היטיב להציג את הקושי המרכזי בפרשה ואת תשובת הפרשנים לשאלה יישר כח
15:58 15.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכל
מקסים ומענג כרגיל. אשריך
15:40 15.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
חזק וברוך לגיא המוכשר!
11:29 15.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר