פנימיות בקטנה: מה צריך לעשות כדי לצאת מהצרות?
הרב מיכה בלוך מסביר בדבר תורה קצר לפרשת וארא על משמעות שמותיו של הקב"ה, מדוע בני ישראל במצרים זכו להנהגה ניסית בעוד האבות קיבלו הנהגה בדרך הטבע - וכן איך לצאת מצרה לגאולה פרטית
בפרשת השבוע כתוב: "וידבר אלוקים אל משה ויאמר אליו אני ה'. וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב בא-ל ש-די ושמי ה' לא נודעתי להם." (שמות ו,ב-ג)
כל שם משמותיו של הקב"ה מסמל פן נוסף של התגלות ה' בעולם, כפי שמביא המדרש בשמות רבה בשם רב אבא בר ממל: אמר הקב"ה למשה שמי אתה מבקש לדעת? לפי מעשי אני נקרא. לפעמים אני נקרא בא-ל ש-די, בצב-אות, באלוקים וב-ה'.
כשאני דן את הבריות אני נקרא אלוקים, כשאני עושה מלחמה ברשעים אני נקרא צב-אות וכשאני לא מעניש את האדם כפי החטא שלו ואני אומר לייסורים שלו די אני נקרא א-ל ש-די, וכשאני מרחם על עולמי אני נקרא ה'. כלומר, הקב"ה נקרא על שם מעשיו.
הפסוק מלמד שבזמן האבות הקב"ה לא התגלה בשם ה' אלא בשם א-ל ש-די. בשם הויה(ה') הקב"ה מתגלה בין בניסים גלויים בין בניסים נסתרים, שהם גילוי ה' בטבע. ואילו בשם א-ל ש-די ה' מתגלה רק דרך דבר מתוחם (טבעי), כפי שאומרת הגמרא בחגיגה שבעת שנברא הרקיע היה מתפשט והולך בלי גבול עד שאמר הקב"ה לעולמו די ונעצר הרקיע מלהתפשט עוד. הדבר שמלמד על צמצום שהיא ההנהגה שעל פי הטבע.
כך גם הניסים שהיו לאבות, התלבשו בטבע. כגון: שרה ילדה את יצחק בהיותה בת 90 שנה, כי חזר לה אורח כנשים (שזה הנס) ובמצב כזה אשה יכולה באופן טבעי ללדת. אברהם אבינו נלחם נגד ארבעת המלכים עם שלוש מאות ושמונה עשרה איש (וי"א רק עם אליעזר ) וניצח אותם. זה נס שמלובש בדרכי מלחמה, בטבע. גם הברכה שהיתה ליצחק בימי הרעב, כשהוא זרע בארץ ומצא בשנה ההיא מאה שערים היא ברכה שהתלבשה בדרך הטבע.
למה בני ישראל זכו להנהגה מעל הטבע?
בני ישראל זכו להנהגה שמעל הטבע (הנהגה ניסית) בזמן מכות מצרים וכן בזמן ירידת המן והענן במדבר. נשאלת השאלה מדוע זכו בני ישראל בהנהגה שכזו בעוד שהאבות הונהגו בהנהגה טבעית?
הכוזרי מסביר שבני ישראל הונהגו בהנהגה ניסית לא בגלל שהם היו גדולים מהאבות, אלא בגלל שהם עבדו בפרך ועל כן הרמה הרוחנית שלהם היתה נמוכה ורק על ידי ניסים גלויים אפשר היה לחזק אותם מבחינה רוחנית.
הנתיבות שלום מביא שבכל זמן וכך גם במצרים היה צריך להיות הכל בדרך הטבע. אולם אז בני ישראל היו צריכים להיות שם ארבע מאות שנה, אך מכיון שהם ירדו למ"ט שערי טומאה, ועד שהיה מתרחש תהליך הטבעי יתכן והיו בני ישראל יורדים לשער החמישים של הטומאה שממנו כבר אי אפשר לצאת, עשה הקב"ה "ניתוח חירום" והוציא אותם בניסים שמעל הטבע – כמשל על המלך שבנו נפל לבור והוא ירד מיד להצילו עם בגדי המלכות.
איך לצאת מצרה, לגאולה פרטית?
בעל הטורים מביא את פירוש הראש שבזמן שבני ישראל היו בשעבוד מצרים, האבות היו מתפללים למענם. אמר להם הקב"ה: האם מישהו מכם מוכן לגרוע מאותיות שמו, ואני אגרע משנות השעבוד? אברהם ויעקב השיבו בשלילה ואילו יצחק הסכים ואמר: מן הדין שיקרא שמי בשין כמו שכתוב בתהילים ושבועתו לישחק. אני מוחל על כבודי ויכתב שמי באות צדי, וההפרש בין ש' ל-צ' הוא מאתיים ועשר שנים ,על כן השעבוד התקצר מארבע מאות שנים למאתיים ועשר שנים – ואז גאל הקב"ה את ישראל בניסים גלויים.
הרמב"ן כותב שמתוך הניסים הגלויים אדם מודה בניסים הנסתרים. לכן כשאנו לומדים בפרשיות אלה על הניסים הגלויים, עלינו להבין שה' מתגלה ועושה לנו ניסים בכל דבר גם בדרך הטבעית.
דבר נוסף שעלינו ללמוד מלימודינו זה, כפי שמביא הנתיבות שלום, שתמיד אנחנו עובדים את ה' בקיום רגיל של תורה ומצוות, אולם כאשר אנחנו צריכים לגאולה פרטית טוב שנעשה הידורים, שהם שלא כטבע הרגיל וה' יוציא אותנו מהצרה לגאולה שלא בדרך הטבע באופן הרגיל.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו