פנימיות בקטנה: משמעות השם שניתן לתינוק - סרוגים

פנימיות בקטנה: משמעות השם שניתן לתינוק

הרב מיכה בלוך מסביר בדבר תורה קצר לפרשת שמות מהי החשיבות בבחירת שם עם משמעות לתינוק, ומסביר את ההבדל בפרשנות לשמות בני יעקב אבינו

author-image
פנימיות בקטנה: משמעות השם שניתן לתינוק
  גרשון אלינסון/פלאש 90

בפרשת השבוע כתוב "ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה את יעקב איש וביתו באו. ראובן שמעון …." וכו'. מפסוק זה אנחנו לומדים כי כשההורים קוראים לתינוק בשם, הוא ילווה אותו בחייו ויתן לו משמעות מיוחדת נוספת בכל שלב בחיים שלו.

נאמר בספר בראשית בעת לידתם של בני יעקב: ראובן כי ראה ה' בעניי. שמעון כי שמע ה' כי שנואה אנכי וכו'. המדרש על ספר שמות מביא: ראובן על שם כי ראה ראיתי את עני עמי, שמעון על שם כי שמעתי את נאקתם וכו'. כלומר השבטים נקראו על שם גאולתם של עם ישראל.

עוד באותו נושא

פנימיות בקטנה: מה לעשות כדי להינצל מעין הרע?

שואלים המפרשים: מדוע יש הבדל בין הסיבות לקריאת שמות בני יעקב בנאמר בספר בראשית לבין הסיבות שמביא המדרש לקריאת שמותיהם בספר שמות? עונים על כך המפרשים: הסיבה לקריאת השמות בעת זמן לידתם של בני יעקב נאמרה בספר בראשית, אולם סיבות פנימיות נוספות התגלו בהמשך לקריאת השם.

בתחילת הגלות פירוש השמות היה כדברי המדרש, וזאת כדי לתת כח ותקווה של גאולה בגלות מצרים, כפי שמובא ב'שם משמואל' שהקב"ה מביא רפואה לפני המכה, וכאן באו השמות ורמזו על הגאולה קודם הגלות.

דבר דומה כותב ה'פרי צדיק': שמות השבטים הוא שורש נפשותם והוא שורש החיות שלהם, בכל מקום שהשמות של השבטים נזכרים, יש כונה מיוחדת בהוראת שמותם על אותו הענין שמדובר שם.

המאור ושמש מוסיף שלכן גם כתוב "ואלה שמות בני ישראל". המלה "ואלה"- מוסיף על הראשונים כלומר על הנאמר בספר בראשית בעניין קריאת שמותם, שיתווסף ענין קריאת שמות השבטים כמו בספר שמות, בגלל ביאתם למצרים להמשיך הגאולה.

למה כשיעקב אבינו ירד למצרים הוא נקרא גם בשם 'יעקב' וגם בשם 'ישראל'?

בעת ירידת יעקב למצרים, בספר בראשית כתוב שמו של יעקב רק בשם זה בלי השם שהתווסף לו – ישראל. בניגוד לכך, בפסוק הראשון של ספר שמות מובא גם השם יעקב וגם השם ישראל. "ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה, את יעקב איש וביתו באו."

השם יעקב מורה על הכנעה, לב נשבר, שהוא כמו עקב הנמצא בסוף הגוף. ישראל בחילוף אותיות נקרא לי ראש, המלמד על התנשאות ורוממות הנפש. בנוסף, השם ישראל מלמד על השכל, על המוחין, והשם יעקב מלמד על המידות.

שני השמות משלימים זה את זה בירידה למצרים, כי קודם לירידה לא הייתה שלמות בכל אחד מהשמות בפני עצמו. ההכנעה לבדה יכולה לגרום ייאוש והתבטלות בפני מי שאינו ראוי להתבטל בפניו. וגם התנשאות ורוממות הנפש לבדה יש בה פגם כי היא יכולה לגרום למידת הגאווה והכעס, האדם יכול ללכת לפי רצונותיו בלי להתחשב באחרים.

על הפסוק "ואשר הציל אתכם מיד מצרים ומיד פרעה" כותב רש"י שמצרים אומה קשה, ופרעה מלך קשה. ומסביר השם משמואל שערך המלך לעומת העם, כערך הראש והשכל לעומת הגוף והלב.

פרעה שהיה מכשף גדול בכח הטומאה רצה לפגוע במוחין של ישראל, והמצרים שהיו מלאי תאוות רצו למשוך את ישראל לתאוות רעות. בירידת ישראל למצרים נכתבו שני השמות יעקב וישראל כדי שעם ישראל יוכל להתרומם ולצאת מהמקומות הנמוכים במצרים, ולהתגבר על פרעה ועל העם המצרי.

יש חשיבות עצומה לקרוא לתינוק בשם בעל משמעות חיובית, שם זה יקבל משמעות טובה ומיוחדת, בכל שלב שלו בחיים ויושפע עליו שפע טוב על פי שורש נשמתו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
דברים מתוקים ...
שמעון בר גיורא | 10-01-2021 6:47
דברים מתוקים