אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

עולם המשפט: ריקנות ובוגדנות לטובתו של היחיד

כשאדם מפנה עורף, אינו נאמן, בוגד, בטובת הכלל, הוא בוגד בעצמו ובעצמיותו. עולם המשפט שהוא חי בתרבות זרה וריקנית, אין לו בעולמו לא אומה ולא עם ולא מדינה, ומתוך ריקנות בוגדנית כזו, אין לו אלא 'טובתו' של היחיד

עולם המשפט: ריקנות ובוגדנות לטובתו של היחיד
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

התייחסות ראש ישיבת הר המור, הרב מרדכי שטרנרבג, בעקבות פסיקת בג"ץ שהתפרסמה השבוע, המתירה הכנסת חמץ בפסח במקומות ציבוריים ואוסרת על אכיפה בעניין.

מהי טובת האומה?

"ואעשך לגוי גדול אמר הקב"ה לאברהם, אמר, הבטיח וקיים. אנחנו הגוי הגדול הזה, גוי גדול אינו עם של מיליונים ומיליארדים של יחידים, כמות אנשים – אלא מציאות כללית, הויה ממשית של אומה, בעלת נשמה, תוכן ומגמה, אידיאה שהיא תוכן חייה.

מי גוי גדול אשר לו אלוקים קרובים אליו כה' אלוקינו בכל קוראנו אליו.

עוד באותו נושא

בעקבות בג"ץ החמץ: הכנסת תחוקק חוק לכפייה דתית


13

ומי גוי גדול אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים ככל דברי התורה הזאת אשר אנוכי נותן לפניכם היום.

ישנה אומה ישראלית, יש עם יהודי, והעם זה אנחנו, יש לו מדינה שהקים אותה בעזרת ה' במסירות נפש שאין לה שיעור והוא מקיימה וממשיך לבנותה בלא הרף, בכישרון רב והיא הולכת ומתחזקת, בעצמה רבה וה' הוא הנותן לנו כח לעשות חייל.

מהי טובת האומה? מהי טובת העם? מהי טובת המדינה? זה מה שבאמת חשוב לכולנו ולכל יחיד ויחיד.

בחיים עולות שאלות רבות נוספות, מה טוב לי כיחיד?

ותמיד תמיד התשובה האמיתית לשאלות אלו, תהיה על רקע טובת האומה, הכלל, החברה, שהרי לעולם טובתו של היחיד אינה טובה באמת, גם ליחיד, אם היא סותרת את טובת הכלל.

כשאדם מפנה עורף, אינו נאמן, בוגד, בטובת הכלל, הוא בוגד בעצמו ובעצמיותו.

ריקנות בוגדנית של טובת היחיד

האם יש בינינו מי שרוצה להכניס חמץ בפסח לבית חולים כי זה טוב לו – אם זה לא טוב לחברה לעם לאומה?

אין אחד כזה אלא אם כן אין לו בחייו אומה, או שנטשטשה נוכחותה בחייו, והוא אינו שואל את עצמו מה טוב לה, או כתוצאה מהטשטוש הוא מרמה את עצמו, או משכנע את עצמו שזה לא משמעותי לאומה, אלא בגלל פלוני אלמוני או רב זה או זה הוא נאלץ לוותר על טובתו.

ועולם המשפט שהוא חי בתרבות זרה וריקנית, אין לו בעולמו לא אומה ולא עם ולא מדינה, ומתוך ריקנות בוגדנית כזו, אין לו אלא 'טובתו' של היחיד.

והעוול הזה, השקר הזה, אי הצדק הזה, יוצר ומחזק ומשליט את הגישה הלא מוסרית של היחיד והפרט, נגד החברה והמדינה העם והאומה, ובתוך המשפחה – איש נגד אשתו, אשה נגד בעלה, ילדים נגד הוריהם, ובעצם האדם נגד עצמו,

זה מזעזע – מקום המשפט שמה הרשע.

אנחנו מייחלים ומתפללים השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה ואחרי כן יקרא לך עיר הצדק קריה נאמנה. במהרה בימינו אמן.

==

הרב מרדכי שטרנברג הוא ראש ישיבת הר המור בירושלים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
24 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
אשרינו
ג | 14-01-2021 12:35
תביאו בבקשה עוד מדברי רבותינו הגדולים גדולי הציונות הדתית
2
הרב אומר את זה בכואבו את כאב האומה
אלי | 14-01-2021 12:49
אני בטוח שהרב אמר וכתב דברים לא כהתרסה אלא כרב שכואב לו כאב האומה
3
דברים ריקים ואי הבנה משוועת קוצר רוח
משה אהרון | 14-01-2021 13:10
באופייה ומהותה של זו הגאולה. .מי שבאמת מאמין באתחתלא יודע בגודל רוחו שההשגחה בכוונת מכוון בשלב הראשון המליכה את המשפט הקיים להשיג הישגים נחוצים להמשיך. אין גישתו של זה שונה מגישת אותם חרדים המכחישים באתחלתא....... מעשה אבות סימן לבנים (משה אהרון ) בסד. ולא שָׁמְעוּ אֶל מֹשֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה. כאז כן עתה. יש המכחישים גם כיום, באתחלתא. ומכחישים בזו הגאולה. משל גאולה היא הינף יד או איבכה. ולא מגוון של תהליכים ושלבים מורכבים כלשונות הגאולה השונים. אלה לוקים בקוצר רוח רעיוני. שאינם מבינים את יסודות המכניזים של זו הגאולה. כל כולם שקועים אך בעבודת ה' קשה [כביכול] . עבודה אטומה של פקעת חומרות וגדרות המתרחקים מהאדם כצלם אלוהים. על כן לא ייפלא כי אלה התדרדרו לדיוטא שפלה לחלל גם את האמת . ולתמוך הצורה עיוורת ואוטומטית בהנהגה מושחתת. משל אמונת האלוהים איננה חופפת לשמירת האמת והמוסר
התבלבלנו אבדנו אוריינטציה
משה אהרון | 14-01-2021 16:32
בסד. הרבה קולמוסים שרטטו לנו הוויות שווא כאילו יעקב אבינו ביקש לגלות לבניו את הקץ .בעוד שכל מה שביקש הוא ליתן בידם את סודה של גאולת הקץ באחרית הימים. סוד חשוב שבלעדיו הגאולה תקרטע ותהא כרוכה בהרבה חבלי גאולה. וכך אמר להם יעקב כי בעת האתחלתא. החשוב ביותר הוא יסודהאחדות השבירה.ושעל מזבחה יש להקריב הרבה אי שמירת מצוות בדקדקנות הראויה. שזה היסוד הראשוני כבסיס לבאות בבחינת הבסיס הרחב של הפירמידה.והנה ראו : וַיִּקְרָא יַעֲקֹב, אֶל-בָּנָיו; וַיֹּאמֶר, הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם, אֵת אֲשֶׁר-יִקְרָא אֶתְכֶם, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים. ב הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ, בְּנֵי יַעֲקֹב; וְשִׁמְעוּ, אֶל-יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם. הנה כי כן מה שיקרא להבדיל ממה שיקרה. כלומר ילמד באחרית הימים כי עיקרון ההקבצו ראשו ראשון לכל והוא קודם לעיקרון של שמעו. והנה גדולי ישראל אמיתיים שמריחים בריחה של זו הגאולה יודעים לעמוד בפרץ על מנת שלא להרחיב שסעים בעם. ואין אני יודע אם מאמר זה לא מחבל באפשרות לאחדות של הקבצו על מנת שבבוא המועד נקיים בשלמות ושמעו.
מה הקשר בין מה שכבוד הרב כתב לבין תגובתך?
יהודי | 14-01-2021 14:55
הרב בוודאי שלא מכחש בזאת הגאולה, אלא מתייחס לפסק בית המשפט שמעדיף טובת יחיד על פני טובת האומה. דברי הרב מאירים ומזהירים.
דברך ריקים ומלאים בהאשמות שווא.
מלכי | 14-01-2021 13:29
אז יש תהליכים - המצאת את הגלגל! הרב לא מכיר את זה???? דברך מלאים בהאשמות שווא שונות, מבלי שתכיר באופן אישי את כבוד הרב. מעתה יש לנו כתובת להבנת כל התהליכים . רק חבל לא כתבת טלפון או מייל, שנדע למי לפנות.
4
מעמיק ומחדד את...
יצחק | 14-01-2021 14:08
מעמיק ומחדד את המבט לשמוע את גדולי ישראל כואבים, את הכאב של העם והתורה מושפלים על ידי בגצ. ישר כח לכם סרוגים שהבאתם את דברי הרב מרדכי שליטא
5
לא סובלת את...
מתלמידיו. | 14-01-2021 15:17
לא סובלת את הר המור אבל אוהב אהבת נפש את הרב מרדכי. הקול השפוי בישיבה הזו.
איזה שיח מגעיל " לא סובלת" ת"ח יהודים יראי ה
יאיר | 14-01-2021 22:47
גם אני לא נמנה על תלמידהם אבל יש לי כבוד למקום תורה
6
אם הייתם מצליחים ליירט מלאך מזדמן באויר...
משה אהרון | 14-01-2021 16:53
הוא היה מספר לכם שהקבה יושב בעצבונו מפני אלו המכונים : גדולי ישראל. שבדקדקנותם כמו אותו זכריה אבוקלס מרחיקים עוד יותר את בניו של הקבה ממנו . שלא למדו דבר מגלות אלפיים ומאחאב שאהבת ואחדות כלל ישראל ויהיו מי שיהיו קודמת לכל.. שבמקום שהם יהוו מופת של אהבה ומתוך כך גם מופת של מצווה. הם כביכול דואגים למצווה ומרחיקים עוד יותר את הקבה מבניו. ואף מתרחקים הם אלה מאלה . ושאם כך מימלא גם לא יהא תוחלת לתורה ולמצווה. ביום שהכינוי הזה גדולי ישראל יגנז, תחדל האמת להיות נעדרת ובא לציון גואל
7
דברי הרב הם...
משיב | 14-01-2021 17:20
דברי הרב הם האמת הצרופה
כן, האמת נמדדת אצלכם על פי ש"אמרה"
משה אהרון | 14-01-2021 17:37
לא .אין ולא יהא תוחלת לדברים
8
בג"צ הוא בבחינת מת הנושא את עצמו
אלי | 14-01-2021 22:22
רוב העם איננו מאמין בבגץ, המנוכר לערכי ישראל סבא.
9
לא יעזור לכם, בג"צ מציל את הגאולה.......
משה אהרון | 15-01-2021 0:29
בסד. ציון במשפט תפדה. שבלי אמת ומשפט אין גאולה. וההשגחה יודעת כי בתי הדין של היום אינם ראויים ואינם מסוגלים להנפיק משפט ואמת אין בכוחם לכלכל את האמת הנדרשת לגאולה ראו דרך משל איך הדתיים והחרדים עשו בלוק לתמוך במנהיגות מושחתת. אז חסד עשה הקבה שהמליך עלינו התקופה כה רגישה את הבגצ את : בית גאולת ציון
10
את אשר יאהב יוכיח. מוקדשלאאהבתי אתכם....
משה אהרון | 15-01-2021 10:23
המופתים שניתנו בהר האלוהים ביד כל מנהיג בישראל =========================================== בסד המופתים שניתנו בהר האלוהים ביד כל מנהיג בישראל ======================================= כשמשה עמד בפעם הראשונה מול האלוהים לקבל את השליחות . ביקש הקבה להמחיש לו את מהות השליחות בשני מופתים : הראשון מטהו שנהפך לנחש והשני ידו המצורעת כשלג כשהיא בחביון חיקו . מה יש במופתים אלו . ואיזה מסרים טמונים בהם לכל מנהיג בישראל אם כן,מדוע נבחר המופת הראשון במצרים להיות מטה, הנהפך לנחש שמטה נועד להנהגת עם ישראל . ואסור שיהפוך בשום שלב לנחש ביד המנהיג - כמכשיר המופנה פנימה כלפי העם. מנגד, כלפי אוייבי ישראל. המטה חייב להפוך לנחש ארסי להכיש בהם ללא רחם ולהשיב להם לכל אוייבי ישראל . כגמולם. וכך גם ביקש המופת הראשון לאותת ולרמוז לפרעה. אם לא יאפשר מטה להנהגת העם לגאולה נחש יהיה מנת חלקו שהמטה מטה ההנהגה לגאולת ישראל יהפוך לו לנחש מכיש. אם רק ימשיך כאמור להתעלל בעם ישראל . ולעצור מבעדו להיגאל , והנה אם המופת הראשון היה ממין הכלי החיצוני למנהיג. המופת השני -היד המצורעת כשלג היה ממין ההגיינה האישית והמוסרית של המנהיג וכך ביקש לומר הקבה אתה יכול להיות מנהיג עם ידיים נקיות זך כשלג ואתה יכול להיות מנהיג מצורע כשלג . כשידיך אינם נקיות ואתה מנצל את היותך מנהיג לקושש טובות הנאה אל חיקך שלך משה אהרון
11
אדיוט
אזרחי | 17-01-2021 8:29
אדיוט
אסור לדבר...
יעל | 19-01-2021 0:02
אסור לדבר כך על תלמידי חכמים.
12
מדוע להשפיל?
אפרים | 17-01-2021 9:52
לא מצליח להבין מה המטרה של הכתבה האם הרב רוצה לשכנע את השופטים? ססמאות ודברי עלבון אינם משכנעים. האם הרב רוצה לשנות את החינוך בישראל? שוב, ססמאות ודברי עלבון אינם משכנעים. להיפך, להתקיף את האחר שהוא כלום!!! וקדם כפייה דתית גורמים תנועת הגנה כאשר ההגנה הטובה ביותר היא התקפה. אז מה התוצאה? פילוג ושנאה
13
אלה המנהיגים הרוחניים שלכם?
משונה | 17-01-2021 20:18
מדוע הכנסת חמץ לבית חולים הוא בבחינת לא טוב לעם ולאומה? כי הרב קבע? אם רוב הציבור חושב שזה רע הוא היה מעביר חוק שאוסר על אכילת חמץ בבתי חולים. כנראה שלעם ולאומה לא ממש אכפת מה אנשים אוכלים, או אולי הם מבינים שכשאדם מאושפז בבית חולים, ומאכלים (כשרים או לא כשרים) שהכינו לו בבית זאת נחמה קטנה ולא מזיקה. מגוחך לטעון שאין בעולמה של מערכת המשפט עם ואומה. התכלית של המשפט היא לשמור על הסדר החברתי ועל העם והאומה. אם אין מערכת משפט, יש אנרכיה: כל אחד עושה מה שהוא רוצה. כמעט כמו מה שקורה בשטחים- שאתם מיידים אבנים על שוטרים, שורפים כלי רכב של מגדים ומשתלטים על אדמות שלא שייכות לכם.
הרב ענה על השאלה שלך
אוריאל | 19-01-2021 19:05
ומי גוי גדול אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים ככל דברי התורה הזאת אשר אנוכי נותן לפניכם היום. - אין אומתנו אומה אלא בתורותיה (רסג)
14
תביאו תמיד את דב הרב מרדכי שליט"א
גיא | 18-01-2021 11:27
קול אמת וטהור בתוך העולם הנעלם הזה.
15
זה נכון ואמיתי...
ישי | 19-01-2021 0:01
זה נכון ואמיתי כול כך!!
16
בכבוד רב, אבל
יהודי | 21-01-2021 9:36
מאוד מכבד את התורה של הרב מוטי. אבל להתעלם מנקודת המבט האנושית של חילוניים, ערבים ועוד, שבסיטואציות של כפיה על הדת נחווית עבורם ככוחנות ורשעות, להתעלם מהרגשות הפשוטים הללו לטובת החלום היפה על ׳אומתנו ונשמתה׳ ולהחליט עבורם איפה אנו חיים זה כמו להתחתן עם חלום, ולגרום המון רוע במציאות. אני לא חושב שאף פוסק הלכה יתייחס ל׳אומה שהיא מציאות כללית, הוויה ממשית׳ בתור שיקול בפסיקה שלו. אני מצפה מרב שיתייחס כך למציאות, בעינים של פוסק ולא של הוגה מופשט.
17
ריקנות בוגדנית
משה | 21-01-2021 9:38
אחרי כל אהבת האומה הזו, לקרא לשופטים בבית המשפט ׳ריקנות בוגדנית׳ זה פאסיב אגרסיב. יש כאן אנשים שרואים את המציאות בלי המשקפייים המדומיינות של ׳ההוויה הכללית׳. והם רואים בני אדם, מכל הסוגים, שצריך לעשות ביניהם פשרות. מי גורם יותר טוב במציאות? תלמיד חכם גדול שמתכחש למימד האנושי הפשוט של הקיום, או שופטים ׳אזרחיים׳ שמנסים לקדם הסדרים אנושיים ? איני יודע