פרשת מקץ: בפרשתנו, יוסף נהיה משנה למלך מצרים. בתנ"ך יש עוד דמות יהודית שעולה לגדולה ונהייתה משנה למלך – מרדכי היהודי.

חז"ל במדרש רבה משווים בין מרדכי לבין יוסף, כמו שאצל יוסף "ויהי כדברה אל יוסף יום יום", בניסיון עם אשת פוטיפר, כך אצל מרדכי עם עבדי המן ויהי "כאמרם אליו יום יום", וכמו שיוסף לא שומע לאשת פוטיפר, כך מרדכי לא שומע לעבדי המן, והמדרש ממשיך להשוות בפסוקים בין סיפורו של יוסף לסיפורו של מרדכי, עד השיא, שאצל יוסף נאמר "ויקראו לפניו אברך", ולפני מרדכי קראו "ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו".

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

WhatsApp Video 2020-12-17 at 08.34.37

המדרש מחבר בין שתי דמויות, יוסף ומרדכי, מה משותף ביניהם? גם בתחילת הסיפור התנכ"י על עם ישראל, וגם בסיומו, בסוף ההיסטוריה התנכי"ת, יש שתי דמויות של יהודים שמגיעים להיות משנה למלך. איפה? – אצל אומות העולם, זה במצרים אצל פרעה וזה בפרס אצל אחשורוש. בצורת השלטון שלהם הם לא מתנהגים בצורה יהודית, אלא הם מתנהגים על פי הכללים המצריים או הפרסיים.

לעומת יוסף יש לנו את יהודה. בפרשתנו יהודה לא נהיה מלך, אבל אנחנו יודעים שיעקב יברך אותו "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו, עד כי יבוא שילה ולא יקהת עמים", יש את מלכות יהודה, מלכותו של דוד, והוא מולך בעם ישראל בצורת שלטון יהודית, תורנית.

אנחנו חיים היום בתקופת משיח בן יוסף, תקופה שבה יש לנו שלטון יהודי עצמאי, ואנחנו לא תחת שלטון מצרי, פרסי או יווני, ברוך ה'. אבל שיטות השלטון, וגישת השלטון היא דמוקרטיה מערבית, מבית מדרשה של יוון העתיקה, או אירופה המתחדשת וארצות הברית, אנחנו חיים בארצנו כמו יוסף, יש שלטון יהודי אבל התיאוריה והשיטה השלטונית היא של אומות העולם.

אנחנו צריכים להתפלל שיום אחד יבוא משיח בן דוד. המיוחד בשלטונו של משיח בן דוד – שהוא שלטון יהודי, עם קריטריונים יהודים. יחד עם המלך האולטימטיבי, כדוד, משיח בן דוד, יש את הנביא, את הכהן הגדול, ואת ראש הסנהדרין, יש מערכת שלטונית שלמה ומורכבת, שהיא שלטון על פי קנה מידה ועקרונות יהודיים, ולא כמו אצל יוסף ומרדכי שצורת השלטון היא מאומות העולם.