פרשת ויצא: אחרי עשרים שנה שיעקב אבינו נמצא בבית לבן, הוא קורא לרחל ולאה אליו, לשדה, ורוצה להגיד להן 'בואו נחזור לארץ כנען'.
יש בפסוקים דבר תמוה ביותר בצורה בה הוא מספר להן למה לחזור: "וַיְהִי בְּעֵת יַחֵם הַצֹּאן", אנחנו מבינים על מה מדובר, "וָאֶשָּׂא עֵינַי וָאֵרֶא בַּחֲלוֹם, וְהִנֵּה הָעַתֻּדִים הָעֹלִים עַל הַצֹּאן, עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּבְרֻדִּים. וַיֹּאמֶר אֵלַי מַלְאַךְ הָאֱ-לֹהִים בַּחֲלוֹם, יַעֲקֹב. וָאֹמַר הִנֵּנִי. וַיֹּאמֶר, שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה כָּל הָעַתֻּדִים הָעֹלִים עַל הַצֹּאן, עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּבְרֻדִּים, כִּי רָאִיתִי אֵת כָּל אֲשֶׁר לָבָן עֹשֶׂה לָּךְ" וכו' ולך לארץ כנען.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
מה הדבר הזה?? יעקב אבינו רועה צאן, מתעסק עם ייחום הצאן בשביל לקבל את שכרו עקודים ברודים ונקודים, ובתוך הדבר החומרי הזה, הנמוך הזה, של ייחום הצאן, שם יעקב רואה נבואה?
אנשים רבים בתנ"ך ראו ופגשו מלאכים בחלום נבואי, אבל בצורה הזאת??
פרשתנו עוסקת בנקודת מפנה בהיסטוריה היהודית. היה את אברהם ושרה, את יצחק ורבקה, ואת יעקב עצמו, שהם אנשים יחידים, ובפרשתנו אנו מתחילים את הצעד הראשון לקראת עם ישראל. יעקב מקים משפחה, שכמה דורות אחר כך תהפוך לעם. מה הפרשה מספרת לנו על הקמת המשפחה, על תחילת גדילתו של העם?
שני דברים מרכזיים, דבר אחד כמובן המשפחה עצמה, נשיאת הנשים ולידת הילדים, זה הדבר הבסיסי ביותר, אבל מעבר לכך התורה מתעסקת הרבה מאוד עם הצאן, המרעה, עם הכסף והרכוש.
היווצרותו של עם ישראל נשענת על העניין הביולוגי של הקמת המשפחה ועל עניין הכסף והרכוש!
דברנו פעמים רבות על קידוש החומר, על תורה ועבודה, ועל חכם גיבור ועשיר אצל הנביא, בפרשתנו, בפסוקים שראינו, העניין הזה מגיע לפסגה אדירה – יעקב אבינו, בחיר האבות, מגיע לנבואה דווקא בשיא החומריות.
אומר הרב קוק שאמנם הקדושה הרגילה יכולה להתגלות גם בלי עולם הטבע, אבל הקדושה העליונה נמצאת בתוך עולם הטבע. ולכן יעקב אבינו מגיע להתגלות נבואית דווקא בשיא החומריות.
שיא קידוש החומר מופיע בפרשה שבה עם ישראל נבנה, בצעדים הראשונים שלו.למה התורה מדברת בפרשתנו על המשפחה? – זה ברור, התחלנו מיחידים למשפחה, ומשם לעם, ולמה הפרשה מדברת על הצאן והרכוש? – כי שם יש את קידוש החומר בצורתו העוצמתית והגדולה ביותר, בנבואת יעקב, וזה אחד הייעודים המרכזיים של עמנו.
מאות שנים אחר כך יבוא שלמה המלך, וימשיל בשיר השירים את מערכת היחסים בין ה' לעמו לאהבת איש ואשה. יחלפו עוד כמה מאות שנים, ורבי עקיבא יגיד שכל הכתובים קודש, ושיר השירים הוא קודש קודשים.
מה דעתך בנושא?
2 תגובות
0 דיונים
משה אהרון
יעקב המתוסכל חווה שוב ושוב את התעללויות לבן והרהר בחלום הראשון ובהבטחות. וכך בטרם החלום ההשגחה הפנתה תשומת ליבו שמשהו מתחיל להתעורר הוא השגיח שרק הטלוים הנקודים והברודים [סוד...
יעקב המתוסכל חווה שוב ושוב את התעללויות לבן והרהר בחלום הראשון ובהבטחות. וכך בטרם החלום ההשגחה הפנתה תשומת ליבו שמשהו מתחיל להתעורר הוא השגיח שרק הטלוים הנקודים והברודים [סוד בפני עצמו] עולים על הצאן ואז בלילה בחלום הסביר לו המלאך שכך מתכוון הקב"ה לגמול לו ברווחה ושהוא צריך גם לעשות מעשה עיסקה עם לבן על הוולדות שיוולדןו מאותה ההופעה
המשך 10:18 29.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
יעקב למרבה הצער בגלל התעסקותו בבכורה ובהופעתו לאביו , נגזרה עליו דרגת נבואה נמוכה יותר אך שבחלום. כך בחלום כשיצא את כנען וגם שם "כיכב" החומר". וכך כשלבן...
יעקב למרבה הצער בגלל התעסקותו בבכורה ובהופעתו לאביו , נגזרה עליו דרגת נבואה נמוכה יותר אך שבחלום. כך בחלום כשיצא את כנען וגם שם "כיכב" החומר". וכך כשלבן הגדיש הסאה והקב"ה בא שוב בחלום להזכיר כי זו העת למלא את ההבטחה שבחלום הראשון. אז מה עניין החומר החומר היה כבר מראשית והוא הובטח ועתה יש קיום ההבטחה
המשך 10:13 29.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר