אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

פנימיות בקטנה: זאת מידתו של אברהם לקיום רצון ה'

הרב מיכה בלוך מסביר בדבר תורה קצר לפרשת לך לך מהי המידה שליוותה את אברהם אבינו בזמן שהיה בדרך לארץ ישראל ועזב את מולדתו בציווי הקב"ה

פנימיות בקטנה: זאת מידתו של אברהם לקיום רצון ה'
  Gershon Elinson/Flash90

בפרשתנו כתוב: "לך לך… אל הארץ אשר אראך". איך אברהם אבינו ידע על איזו ארץ מדובר?

בבראשית רבה מובא בשם רבי לוי: בשעה שהיה אברהם מהלך בארם נהרים ובארם נחור, ראה אותם אוכלים שותים ופוחזים. אמר, הלוואי לא יהא חלקי בארץ הזאת. כיוון שהגיע לסולמה של צור ראה אותם עסוקים בניכוש בשעת ניכוש , בעידור בשעת עידור. אמר הלוואי יהא חלקי בארץ הזאת. מיד נגלה לו הקדוש ברוך הוא ואמר לו לזרעך אתן את הארץ הזאת.

עוד באותו נושא

פנימיות בקטנה: למה המבול נקרא על שמו של נח?


5

הספורנו אומר "אראך", בדווקא. הארץ אשר אתראך (אתראה עמך), אתגלה לך במראות אלוקים, היא הארץ אשר אליה תלך. לכן אברהם אבינו היה הולך בארץ ישראל והגיע עד אלון מורה, כיוון שהיה הולך ונוסע עד שיראה את הקב"ה. כשהגיע לאלון מורה, אז "וירא ה' אל אברהם" ואז, "ויבן שם מזבח לה' הנראה אליו", שבנה מזבח על על זה שהקב"ה התגלה אליו.

רש"י כותב: לך לך – להנאתך ולטובתך. ומהו להנאתך ולטובתך? האברבנאל כותב שארץ ישראל יש בה בעצמה סגולה נפלאה ויחס גדול בכדי לקבל את הניצוץ האלוקי.

בעץ חיים כותב האר"י שברקיע יש שער גדול ששיעורו כנגד כל ארץ ישראל, ונקודת האמצע שלו מכוונת כנגד בית המקדש, וסביב זה 70 חלונות שגם מהם יורד השפע. מכאן, שהשפע המגיע ל-70 אומות העולם, הוא מוגבל ומגיע דרך 'חלונות' בלבד, בעוד עיקר השפע יורד דרך השער לארץ ישראל באופן ישיר וללא הגבלה – וזה "להנאתך ולטובתך".

המידה המביאה לקיום רצון ה'

הבת עין לומד מהליכתו של אברהם על מידת הבטחון בה', כי באמת היה קשה לאברהם ללכת מבית אביו וממשפחתו ומאנשי שלומו וארץ מולדתו אשר הורגל בה כל ימי חייו, ובפרט שלא אמר לו בתחילה לאיזה ארץ ילך רק שיראהו אחר כך.

עיקר הבחינה במידת הביטחון היא לבוא לקיים את רצון הבורא, אפילו בדבר שקשה לו. מחמת מידות האמונה והבטחון שהיו לאברהם אבינו בבורא עולם, שבוודאי 'כל דעביד רחמנא לטב עביד', מידות אלו הביאו אותו לידי כך שיקיים את רצון הבורא אפילו בדבר קשה כל כך כמו לעזוב את ארץ המגורים בנסיבות האלה.

את הדברים לומדים מכך שכתוב כי אברהם בן חמש ושבעים שנה בצאתו מחרן, שיצא מחרן עם מידת הבטחון בה', כיוון ש"בטחון" בגימטריה זה יוצא 75, וזהו "ואברהם בן חמש ושבעים שנה בצאתו מחרן", עם מידת הבטחון.

יהירצון שנכיר בסגולותיה של ארץ ישראל, ומתוך בטחון בה' נזכה ותתקים בנו תפילת הרש"ש: "ותתן לנו ישוב טוב בארץ ישראל ללמוד תורתך לשמה בלי שום טרדה, ואל תשליכנו מלפניך ואל תצריכנו לצאת מארץ ישראל לחוץ לארץ, ותזכנו לראות בבנין בית המקדש במהרה בימינו אמן כן יהי רצון".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
נפלא.יישר כי. ...
משה ברקו | 30-10-2020 14:58
נפלא.יישר כי.
2
הקב"ה חיפש אב רם -גדול שעושה נפשות
משה אהרון | 30-10-2020 14:59
מהו :ואת הנפש אשר רכשו בחרן וליבי אומר לי שהכתוב מכוון בעיקר לנפש אחת עיקרית והוא דמשק אליעזר שאליעזר יתום היה, נקנה כילד על ידי אברהם ושרה להצילו . ושרה גדלה אותו כילדה ממש . והוא אשר גם מכונה בהמשך גם : יליד בית וגם מקנת כסף ודוק : על הלשון : יליד ביית אשר מתכתבת עם הלשון המאוחרת יותר : בן משק ביתי דמשק אליעזר וכל כך למה נקרא : דמשק. ששרה ואברהם אהבוהו עד כי היה כעין בן בבחינת דמו נשק להם דם-שק. והיה להם בין של מחמדים ונישוקים לכן גם נקרא בשם המשלים :אליעזר . שה' עזר לו ועזר גם לשרה להיות לה לשרה כעין בן מנחם. וכן גם על שם סופו שהקבה עזר לו לממש את עיקר שליחות בעולם : לשדך ליצחק את רבקה. והנה משכל העולם ראה בו כבן של אברהם ושרה. התעקש אליעזר עצמו להיות מכונה : עבד אברהם. ובמיוחד כשהלך אל משפחתו של אברהם ולא בכדי מכונה הוא שוב ושוב : עבד אברהם. והנה אברהם מכנה אותו תחילה : בן משק ביתי הוא דמשק אליעזר. ואחר כך מכנה אותו בין ביתי ששוב להדגיש כי אליעזר היה בן מחמדים בן משק של נשיקות כשהיה קטן . אל לבסוף אך נותר בין ביתי ולא בני שלי וגם הוא עצמו עמד על כינויו כעבד שיהא תקווה לאברהם ושרה ללדת בן משלהם משה אהרון
3
די לפנימיות שכל...
משה | 30-10-2020 15:39
די לפנימיות שכל כולה המצאה. רוצים תורת אמת
חנן חנן,...
משה | 02-11-2020 9:56
חנן חנן, אתה כופר שאין לו חלק לעולם הבא, כיוון שאתה מוסיף תורה חדשה שהקבה לא נתן אותה. אתה משנה ומעוות את תורת ה'. אין לך מדור אלא רק במדור השביעי עם כל המינים למיניהם
אז גם...
חנן כהן | 01-11-2020 13:57
אז גם אתה כופר.יש מדור לאנשים כמוך.
תורת הקבלה...
משה | 01-11-2020 8:02
תורת הקבלה היא המצאה. ואני נגד המצאות בתורה. אתה בעד? אז אתה רפורמי. אני לא.
אתה יהודי? הספורנו...
חנן כהן | 31-10-2020 23:12
אתה יהודי? הספורנו פרשן של תורת אמת.הארי כתב תורת אמת ואתה?אם אתה יוצא כנגד הדברים הכתובים אולי אתה ...גוי ,מסיונר או סתם....
4
מפלגת
נועם | 31-10-2020 7:24
חופש ביתי