האמת היא שהתלבטתי רבות אם נכון בכלל להגיב לדבריו של הרב בני לאו ולמסמך שכתב בעניין זוגות להט"בים. דעתו ופועלו בעניין התנועה הלהטבי"ת ידועים, ויכול להיות שכל ניסיון מענה רק יתן לגיטימציה לדרכו ושיטתו. אבל, בגלל שהדברים פורסמו באתר הפונה לציבור הדתי, הרגשתי שפטור בלא כלום אי אפשר, ויש צורך להעמיד דברים על דיוקם.
הבעיה הגדולה בדבריו של הרב בני לאו, לא מתחילה מההנחיות המעשיות שלו, אלא מהנחת המוצא שלו – ההנחה כי התורה, כפי שהיא נתונה לנו על ידי ה', היא לא מקור החיים שלנו, אלא רק אמורה לספק "פתרונות" או "השלמות" לחיים האנושיים המתנהלים לפי דעתנו האישית.
כך כותב הרב לאו: "גם אם אין למסגרת הדתית מענה לקידושין בין בני אותו מין, אין שום סיבה להתנכר ולהתכחש לזוגיות…". אולי התורה של הרב לאו באה רק "לתת מענה", אבל התורה שעם ישראל קיבל מסיני היא זו המגדירה לנו את המציאות כפי שהיא אמורה להיות.
אם לאחר כל הניסיונות וכל המאמץ מגיע עולם התורה למסקנה כי אין מציאות של נישואין בין בני אותו המין, משמעות הדבר הוא שאנחנו לא אמורים לקבל ניסיון ליצור מציאות כזו. אין כאן "התעלמות" או "הכחשה". יש כאן אמירה ברורה ובטוחה בעצמה – אדם אשר חפץ לבנות את חייו על פי דרכה של תורה צריך להתאים את עצמו לכך. לא תעזור מכבסת המילים – יצירת ברית זוגיות בין בני אותו המין באה בניגוד לדעת תורה. רוצים שני אנשים לחיות כך? בהצלחה. אבל אסור להעמיד פנים שהדבר מסתדר באיזו שהיא צורה עם התורה.
מתוך הדבר הזה עולים פגמים רבים בדבריו של הרב לאו. בתחילה אומר הרב לאו כי "מסמך זה אינו ספר הלכה אלא קובץ המלצות", ועם זאת בסוף דברי הוא אומר: "ההלכה אינה אוסרת על בני ובנות הקהילה הלהט"בית לגדל ילדים ולבנות משפחה". אפשר לשים לב לסתירה בין הרצון לא להיצמד להלכה, אך מצד שני להיתלות בחוסר ההתייחסות של ההלכה לגבי גידול ילדים בתוך משפחה להט"בית.
כמו כן, דורש הרב לאו מן הקהילה הדתית "להימנע משיפוט מעמדם הדתי של אנשים שיצאו מהארון, גם אם הם חיים בזוגיות". מעבר לשאלה ההלכתית לגבי מינוי אנשים לתפקידי ציבור כאשר עוברים הם בפרהסיה על דיני תורה, יש כאן נקודה בסיסית יותר: האם קהילה שרואה עצמה הולכת על פי דרכה של תורה, לא יכולה להביע את עמדתה כלפי הצהרה של מי מחבריה? האם ההיתר להכריז על אמונה דתית או תרבותית שמורה היא רק לאלו אשר "מעזים", ואילו הציבור אשר רוצה לשמור על טהרת המשפחה כפי שקיבל הוא ממורי דרכו לא זכאי להשמיע את קולו? אבל, כאשר נקודת המוצא היא העמדה האישית, ודאי שדעת התורה נדחקת הצידה.
ועוד לא דיברנו על הקביעה ש"המציאות מלמדת שאיש או אשה אינם בוחרים מרצונם החופשי בנטייה הזו, ולכן אין מקום לחשש שמגמת ההכלה תגרור סחף ובלבול זהויות בקרב צעירות וצעירים". באמת? האם אצל כולם זו נטייה שאיננה בבחירתם? והאם אין סכנה שהדורסנות הלה"טבית תסחף אחריה צעירים מבולבלים?.
בתחילת דבריו אומר הרב לאו כי המסמך שכתב "הוא מפגש בין עולם האידיאה לבין עולם המציאות". נראה שבבחירה בין שאיפה לחיי קדושה לבין כניעה לחיי חומר, הרב בני לאו כבר החליט באיזה צד הוא בוחר.
=======
בועז גרינווד הוא מחנך בישיבה התיכונית במודיעין
מה דעתך בנושא?
57 תגובות
8 דיונים
הומלס
צרות מוח שלא מכירה באחר, בשונה ובהתקדמות הזמן ומעדיפה להיצמד לטקסטים שפעם היו פריצת דרך והיום הם במקרה הטוב טריוואלים ובמקרים רבים אחרים - פרימיטיביים. מצידי תשמור ותקיים, עם דומיך,...
צרות מוח שלא מכירה באחר, בשונה ובהתקדמות הזמן ומעדיפה להיצמד לטקסטים שפעם היו פריצת דרך והיום הם במקרה הטוב טריוואלים ובמקרים רבים אחרים - פרימיטיביים. מצידי תשמור ותקיים, עם דומיך, כל תג וכל פרט. תירקו זה על זה בטקסי חליצה, תעגנו אלמנות וכן, תחרימו הומואים (שטיפשים מספיק כדי להישאר חברים בקהילתכם). אבל יש דברים שאסור: אסור לכם להפוך את זה לחוקי המדינה ואסור לכם לעשות את טיפולי ההמרה שלכם - אם מי שעושה אותם רוצה להמשיך להחזיק ברישיון כפסיכולוג או פסיכיאטר.
המשך 12:17 17.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליריס
שלום קטונתי מלהעביר ביקורת וזה נכון כי מי אני שיטיף אבל דבר אחד ברור לא מתקנים עוול בעוול של השני ולכן אין להצדיק את העולה
08:16 16.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהו
שמישהו יסביר לי, שבת ומשכב זכור הם באותה רמת חומרה (סקילה, אם אני לא טועה, אז למה לגבי שבת אנחנו כל כך מכילים, ואילו משכב זכור לא? אם הם באותה...
שמישהו יסביר לי, שבת ומשכב זכור הם באותה רמת חומרה (סקילה, אם אני לא טועה, אז למה לגבי שבת אנחנו כל כך מכילים, ואילו משכב זכור לא? אם הם באותה אמת חומרה, יש להתייחס אותו דבר, אלא אם כן יש כאן לא רק שיקול תורני, אלא סלידה טבעית, ואם כך, לאדם שנולד כזה, אנחנו מתייחסים אליו בהפלייה לא בגלל שהתורה ציוותה, אלא משום שזה נראה לנו לא טבעי ותועבה. נקודה למחשבה)
המשך 21:41 15.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מסכים
בתגובה ל: מישהו
לא רק בגלל הסלידה, החשבון פשוט, החילונים הם הרוב במדינה, והם מחללים שבת, אז אוי ואבוי לצאת נגדם, אבל הלהטבי"ם הם מיעוט קטן, ולכן מאד קל להקפיד איתם בתורה על קוצו של יוד, מי שחלש וקטן, תמיד מקפידים איתו על הכל, לחזק והשולט תמיד נותנים הנחות, אם דתיים היו יוצאים נגד מחללי שבת היו גומרים להם על הצורה, שום שיקול תורני.
22:34 15.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
בתגובה ל: מישהו
בתורה מאמר על משכבי זכר - ''תועבה'', כמעט ולא תמצא ביטוי כזה על איסור בתורה, מראה את השאט נפש מהתנהגות זו
10:01 19.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אנונימי
מישהו אין הכי נמי, גם מחללי שבת זה דבר חמור. אנחנו דנים בילד למשפחה תורנית שיצא מהארון, וכפי שציינת- באותה מידה יהיה קשה לקבל ילד דתלש. לא בגלל שהוא רע מיסודו אלא שבחר בדרך שונה מציפיות ואמונות ההורים. עם כל זה, קיים הבדל בין דתל"ש ולהט"ב, והוא מידת 'הצעקה' של הנושא בזמן נתון. לדוגמא , כאשר דתלש יתארח בבית הוריו עם אישתו- להורים לא יכאב, כל עוד לא יחלל שבת לנגד עיניהם שהרי הדבר כסכין נעוצה בציביון חינוכם. אך אין להשוות את המצב לאירוח הבן שיצא מהארון עם בן זוגו, משום ש'הסכין' נעוצה ומסתובבת מהרגע בה נכנס לבית, בין ביום חול בין בשבת. באותו משקל נבחן את החתונה. כאשר דתלש מתחתן, ההורים יגיעו- מאחר ו'הסכין' אינה נעוצה, אך אם יחליט לקיים את החתונה בשבת תוך חילול תורת ה' בה מאמינים הוריו- כאן יצטרכו ההורים להתמודד עם אותה שאלה שיתמודדו הורים לילד להט"ב שהחליט להתחתן עם גבר ולהזמינם לחופתם. לסיכום, גם בן שחוזר בשאלה זה דיון וקושי להורים. האם צריך לכבד את ההחלטה? כן, כמו שנכבד החלטה של כל אדם. האם נחייב עצמנו להסכים איתה ולראות אותה באור חיובי? ממש לא. דרך החיים שלנו נקבעת על פי התורה האוסרת חילול שבת ומשכב זכר, אין להתעלם מכך ואין להסתיר את נחרצות הנושא בעיני המחליטים אחרת. עם זאת, אזכיר שוב, יש להתייחס אליהם כבני אדם ולא יצורים מזוויעים חסרי תקנה, כמו שאין אני טורחים לציין בכל רגע חילוני מחלל שבת כחסר זכאות לחיים. (הדברים לא נותנים פתרון לניהול הקשר בין ההורים לבין הבן שבחר אחרת, אלא ניסיון קבלת תמונה על חווית ההורים בנושא.)
12:31 19.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמיד של הכותב
הוא כותב שהוא לא בא להתי משכב זכר אבל בשם ישיבות הקו הקדושות ניכנס ברב בני כי הוא לא חושב כמונו. אתם יכולים לחלוק אבל לא להגיד על הרב שהוא...
הוא כותב שהוא לא בא להתי משכב זכר אבל בשם ישיבות הקו הקדושות ניכנס ברב בני כי הוא לא חושב כמונו. אתם יכולים לחלוק אבל לא להגיד על הרב שהוא רפורמי ולא להפוך אותו לטמא, ואהבת לרעך כמוך אני ה' כמו שאתם שופטים את הרב ככה ישפוט אתכם, שיהיה לכם רק טוב ואם בא לכם לקלל אותי ולהגיד עליי רפורמי תהנו אני בן אדם שהולך בעקבות תלמידי חכמים שראו מעבר לארבע אמות הלכה. ורבנו אני בתור תלמיד שלך מבין כמה הדברים שאמרת זה אחד בלב אחד בפה
המשך 13:56 15.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דר'קינק
ללאו יש מעורבות אישית בנושא (אח) ולכן , אך לא רק בשל כך, אין לשמוע ואין להאזין לו כלל
19:35 14.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמעיה
אם סרוגים פורסים את דגל הזימה ככה חופשי באתר מגיע להם שהמלאך המשחית יכנס למערכת שלהם ויתחיל לעבוד אתר סרוגים תמותו
17:15 13.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ידידיה כהן
כ"כ נכון, כ"כ מדויק!
09:44 13.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א ש ר
כנראה שעד שזה לא יגיע קרוב אליך....תמשיך לדבר בשמיים בלי רגליים על הקרקע. אז....בוא נראה אותך מדבר גבוהה גבוה אחרי שתכיר את העניין מקרוב, ודי לחכימא
05:10 13.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רן
בתגובה ל: א ש ר
לא מאחל לאף אחד דבר כזה, אבל עם כל הצער והכאב, זה לא מתיר לאף אחד לבוא ולהתיר זוגיות חד מינית ולדבר על התורה כאילו היא מפריעה... התורה היא לא רק סט הלכות אלא דרך חיים .. מהקב"ה. אדם רוצה ללכת נגד התורה... נו שיתמודד..
23:21 14.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודח
דברי אמת וצדק הרבה זמן שלא ראיתי דברי חוכמה נקיים כאלו יישר כוח העמדת הדברים בצורה מדוייקת ביותר
02:43 13.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נפתלי
איש הגות. לא איש דתי
02:25 13.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר