פנימיות בקטנה: איך להזדכך כדי להמליך את הקב"ה?
הרב מיכה בלוך מסביר בדבר תורה קצר לפרשת האזינו מה מסמלים השמיים והארץ ביחס לתורה, ואיך אפשר להזדכך כראוי בכדי להמליך את הקב"ה ולהשתוקק להידבק בו
במהלך פרשנותו על פרשת השבוע, רש"י מביא את השמים והארץ שיהיו עדים לברית בין הקב"ה ועם ישראל, שאם יאמרו ישראל שהם לא קבלו את הברית, יעידו השמים והארץ, שהם נצחיים, שהם כן קבלו.
האר"י הקדוש מביא שהשמים והארץ הם שני חלקי התורה – תורת הנגלה ותורת הנסתר. תורת הנגלה כל אחד יכול ללמוד, היא קרובה אלינו כארץ. תורת הסוד היא גבוהה מאד, מביאה הרבה שפע, 'יערף כמטר לקחי'.
מי שעדיין לא הכין לעצמו 'כלים' כדי לקבל את השפע בלימוד הנסתר, יכול להיות לו נזק מכך. לימוד הנגלה מתאים לכולם כי הוא ה'שעירים עלי דשא', העשב שרק מתחיל לצמוח, שצריך טיפות דקות להצמחה – או כטל, עליו נאמר 'תיזל כטל אמרתי', שאיננו מזיק לאף אחד ורק מצמיח.
כדי להגיע ללימוד הנסתר אנחנו צריכים להכין לעצמנו 'כלים' שנעשים על ידי לימוד תורת הנגלה, ומתוך כך יש לנו את היכולת ללמוד תורת הנסתר.
לתקן את המידות, ולהמליך את הקב"ה
הגמרא בבבא בתרא (דף כ"ה ע"ב) אומרת ש'יערוף כמטר לקחי' זו רוח דרומית, 'תיזל כטל' זו רוח צפונית, ה'שעירים' זו רוח מזרחית, ו'כרביבים עלי עשב' זו רוח דרומית.
יש הסבר מה ענינו של כל רוח מארבעת הרוחות. הגמרא בברכות אומרת שצריך להמליך את הקדוש ברוך הוא במילה אחד של קריאת שמע על ארבע רוחות השמים וכן למעלה ולמטה על ששה קצוות.
המאור ושמש מסביר שהקורא קריאת שמע ממליך על עצמו את הקדוש ברוך הוא, אבל עליו לדעת שהוא צריך בתחילה לתקן את מידותיו, ורק אז הוא יוכל להמליך באמת את הקדוש ברוך הוא על עצמו.
לפי זה 'האזינו השמים ואדברה', 'יערוף כמטר וכו", בא ללמד שלאחר ייחוד ה' יחד עם הזדככות המידות, אפשר אגיע לדרגה של 'כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלוקינו', ונשתוקק להדבק בקב"ה.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו