בציבור הדתי מתחמקים מהנושא החשוב הזה - סרוגים

בציבור הדתי מתחמקים מהנושא החשוב הזה

לצערי, יש דמויות בציבור הדתי וגם בכלל, שלא מוכנים לעסוק בנושא. נדמה להם שעולם הזנות רחוק מהם ולא רלוונטי לעולמם למרות שהמחקרים מעידים כי ישנם צרכני זנות בכל חברה.

author-image
בציבור הדתי מתחמקים מהנושא החשוב הזה
  צילום: שאטרסטוק

פעם, כשהייתי מדריכת נעורים בקיבוץ, לקחתי את בני הנוער למסע היכרות עם החברה הישראלית. בין השאר יצאנו לסיור בדרום תל אביב. כשהגענו לרחוב פין, אמרה המדריכה להיכנס לרחוב בזוגות, לשמור על פרופיל נמוך ולא לנעוץ מבטים.

רחוב פין היה רחוב של זנות. אחת הנערות קיבלה הערות מגברים שישבו בצידי הרחוב. בתום הסיור, הוצאנו קלפי רגשות וביקשנו לבחור רגש שעולה בהם. אותה נערה שלפה את קלף הכעס. היא הייתה נסערת מאוד ואמרה שאף אחת לא צריכה לחוות כזאת חוויה ושהיא לא מבינה מדוע הבאנו אותה לכאן.

עוד באותו נושא

לא רק חוק: היחס לצרכני זנות צריך להשתנות


6

היא צדקה. אף אחת לא צריכה לחוות יחס כזה. אבל נשים חוות מבטים, הערות, נגיעות וכמובן תקיפות על בסיס יומיומי. נשים מכל מעמד ואוכלוסייה, בכל מגזר ומרחב – לא רק ברחוב פין. נדמה כי קיימת תחושה, שאם לא ניכנס לרחובות הללו, הם לא יהיו חלק מחיינו – רחוק מהעין רחוק מהלב.

אותה נערה הייתה בת 16 והתגובה שלה הייתה מובנת אך מהחברה שלנו נדרש יותר. עלינו להתבונן היטב בחצרות האחוריות, ולמגר ולהילחם בכל תופעה הקשורה בפגיעה בנשים המוחלשות בחברה. יש קשר ישיר בין רחוב פין לאיה נאפה, לאונס באילת, וכן הלאה.

השבוע התקיים שיח זיכרון לקורבנות הזנות בהובלת קואליציית הארגונים הדתיים למאבק בזנות. שיח מרגש שלא היה יכול לקרות לפני עשור ואף לא לפני חמש שנים. במהלך השיח, דיברה ליאת אלעזר – שורדת זנות. בין דבריה היא אמרה: אף אחת לא נולדת להיות זונה. ואכן, "המקצוע העתיק בעולם" אינו גזירת גורל אלא תופעה שביכולתנו ומחובתנו להילחם בה. בני אנוש מאז ומעולם פשעו וכנראה גם יפשעו, ועדיין עלינו להתאמץ ולהילחם בתופעות של פגיעה באחר ובאחרת.

גם כעת, לצערי, יש דמויות בציבור הדתי וגם בכלל, שלא מוכנים לעסוק בנושא. נדמה להם שעולם הזנות רחוק מהם ולא רלוונטי לעולמם למרות שהמחקרים מעידים כי ישנם צרכני זנות בכל חברה.

קואליציית הארגונים הדתיים למאבק בזנות חברה למטה למאבק וסחר בנשים, וביחד הצלחנו להוביל לחקיקת הפללת הלקוח, זאת לאחר שנים של ניסיונות. השותפות בין נשים מכל הסיעות עבור המאבק הוכיחה את עצמה. כעת יש לדאוג כי התקציב שאמור להיות בבסיס החוק אכן יגיע לשיקום וטיפול, ובכך יסייע לנשים, גברים, בני נוער וחברי הקהילה הלהטבקי"ת הנמצאים בזנות, לחיות חיים של שוויון וכבוד.

אנו עומדים בערב ראש השנה, ערב בריאת האדם. זעקת השופר תזכיר לנו כי כל אדם זכאי לחיים של חירות וכבוד ושוויון שכן כל אדם נברא בצלם אלוהים.

בימים בהם החברה הישראלית שסועה, מפולגת וכואבת כל כך, נדמה שכל אחד ואחת רוצים לתפוס נתח, לקבל את מה שמגיע להם, כל אוכלוסייה דורשת את זכויותיה, עומדת על שלה. עם זאת, חוסנה של חברה נמדד ביחסה למוחלשים, לשקופות, לאלו העומדים והעומדות בצידי הרחוב, בפינות החשוכות, בחדרים האפלים. זה הזמן שלנו לעצור ולהתבונן דווקא במי שנדמים כרחוק ורחוקה מאיתנו, להושיט יד ועזרה למי שלכאורה אינו מהשבט שלנו, ולומר  – עמה אנוכי בצרה. לא כי היא מהחבר'ה, לא כי היא "משלנו", אלא כי היא אדם.

מתפקידנו לחנך את ילדינו מגיל צעיר להרים את העיניים, לפתוח את הלב, לקחת אחריות ולדאוג לזולתנו.

 

לימור יעקב ספראי, מנהלת אגף חינוך מ.א. הגליל התחתון, חברת קואליציית הארגונים הדתיים למאבק בזנות, חברת הקיבוץ הדתי מעלה גלבוע ובוגרת מדרשת עין הנצי"ב.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
........................................... ...
שישי ישראלי עם יאיר בפוסיקט | 17-09-2020 10:12
...........................................
2
אישית , לא...
לא מטאטאים | 17-09-2020 12:00
אישית , לא מעורב בנושא. אבל יש רבנים שכן מתעסקים בעזרת סוציאלי גם בתחום הזה עם הצניעות שהנושא דורש.לכן , אי הידיעה על מעורבות אישי ציבור/רבנים, זה לא אומר שלא קיים.
3
לא יאומן. את...
אברהם | 17-09-2020 16:36
לא יאומן. את צרכני הזנות רואים כמו פושעים ולא טורחים להבין שיש פה אנשים מסכנים שצריכים עזרה. את הזונות לעומת זאת מבינים ומכילים. כמובן יש כאן אפלייה בניצוח נשי מחריד, שיודע למסכן את עצמו ולהשמיץ את היריב שבחר לעצמו. תכלה שנה וקללותיה.
אתה אמיתי?!...
בבר | 18-09-2020 11:07
אתה אמיתי?! מסכנים?! מה אתה אומר. מוכן לתרום מישהי או מישהו מבני משפחתך לסייע להם ולהקל על סבלם?! צדיק, תעשה מצווה
4
אם כבר לטפל בזנות,אז גם בפריצות ברחוב
בכור | 17-09-2020 16:47
ובמדיה
5
ברצינות? לחתם מישהי שתחווה הטרדה ואתם
ח | 18-09-2020 13:17
יוצאים כנגד פרשיות אונס?