פרשת ניצבים-וילך: כולנו מחכים לביאת משיח בן דוד שיגאל את העולם, ובאיזשהו תהליך נסי מיוחד וקדוש, יביא אותנו לעולם המושלם, פסטורלי, יבנה את המקדש, יחזיר את הנבואה, כל עם ישראל יחזור בתשובה, והכל יבוא על מקומו בשלום. זאת האמונה היהודית המפורסמת.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

הרב יששכר היימן בדבר תורה לפרשת נצבים

פרשת השבוע מספרת לנו סיפור אחר. בסוף פרשת ניצבים מופיעה "פרשת התשובה", התורה מפרטת בעשרה פסוקים ארוכים את תהליך החזרה בתשובה השלם, הסופי, את הגאולה העתידה, ושם מופיע "ושבת עד ה' אלוקיך", "ושב ה' אלוקיך את שבותך", "ומל ה' אלוקיך את לבבך", "ואתה תשוב ושמעת", והוא ישוב, ואתה תשוב, אנחנו שבים אליו והוא שב אלינו, כולם שבים לכולם, עוד תשובה, ועוד תשובה, ועוד תשובה.

הביטוי משיח זו טרמינולוגיה של חז"ל, לכן משה לא אומר את המילה "משיח", אבל הוא לא מתאר איזה אירוע חד פעמי שפותר הכל, משה מתאר תהליך ארוך ומורכב.

ישעיהו בפרק י"א, פרק שאת תחילתו קוראים בחג העצמאות, מדבר על "וגר זאב עם כבש, ונמר עם גדי ירבץ", אין יותר רשעה בעולם, המשיח שעליו מדובר בפרק הוא משיח בן דוד "ויצא חוטר מגזע ישי", המשיח הזה מריח ביראת ה', ומביא את העולם למצב של "מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים", כל הארץ מלאה בדעה את ה', כל האנושות מאמינה בה', ולכאורה הכל טוב, אין רשעה, כולם מכירים בה', ומה טוב מזה? ממשיך הנביא ואומר "והיה ביום ההוא, שורש ישי אשר עומד לנס עמים, אליו גוים ידרושו, והיה מנוחתו כבוד".

לכאורה נגמר, הכל מצוין, בעיני הגויים המשיח מכובד, את עם ישראל הוא מתקן, את מערכת המשפט, את האמונה, והנה משיח בן דוד גאל את העולם.

היינו מצפים שפה יגמר הפרק, אבל לא, גם אחרי ביאת המשיח יש את הפסוקים הבאים "והיה ביום ההוא יוסיף ה' שנית ידו לקנות את שאר עמו, אשר ישאר מאשור וממצרים" וכו', בפסוקים הבאים הנביא ממשיך לתאר לנו מה יקרה אחרי ביאת משיח בן דוד, עדיין יש שארית יהודים בחו"ל, והם צריכים לעלות לארץ ולעבור תהליכים שונים.

משיח בן דוד לא פותר את כל הבעיות של עם ישראל, הוא מקדם אותנו עוד צעד מאוד דרמתי, ומאוד חשוב, בתהליך הגאולה, אבל גם אחריו עדיין התהליך ממשיך להתפתח. תהליך הגאולה של עם ישראל ושל העולם, זהו תהליך ארוך, שלא נגמר ב"בום" משיחי כזה או אחר.