אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

האם ניתן להקפיד יותר על שלימות העם והתורה, ופחות על שלימות הארץ?

החיבור והקשר בין שלושת השלימויות הוא דבר אחד ממש ולא ניתן להפריד ביניהם. זהו ענין פנימי ועמוק הקשור לבחירת הקב"ה בישראל. וכשחסר בשלימות הארץ – באופן ממילא חסר גם בשלימות העם ובשלימות התורה

האם ניתן להקפיד יותר על שלימות העם והתורה, ופחות על שלימות הארץ?
  (צילום:עבד ראהים חאטיב/ פלאש90; תמונה קטנה: ללא קרדיט)

במדרש תנחומא נאמר: "חביבה ארץ ישראל שבחר בה הקב"ה, אתה מוצא כשברא העולם חילק הארצות לשרי האומות ובחר בארץ ישראל, מנין? שכן משה אמר בהנחל עליון גוים, ובחר לחלקו ישראל שנאמר כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו, אמר הקב"ה יבואו ישראל שבאו לחלקי וינחלו את הארץ שבאה לחלקי".

בתורת החסידות, ובהרחבה גדולה בתורתו של כ"ק אדמו"ר זי"ע מליובאוויטש מבואר באופן נפלא, הכוונה העמוקה של הביטוי "בחירה":

בדרך כלל אין מושג של בחירה, כי אם "העדפה". כאשר אדם רואה שני חפצים, כגון שני רהיטים או שתי בתים שונים ולוקח אחד מהם – אין זו בחירה אלא "העדפה", הוא מעדיף את הדבר היותר טוב בעיניו. כאשר שני הדברים שוים לחלוטין, והאדם לוקח משום מה דוקא את אחד מהם, ללא כל הסבר – זוהי "בחירה" אמיתית.

ו"מבשרי אחזה אלו-ה": גם אצל הקב"ה כביכול, לו נאמר שהקב"ה 'העדיף' את עם ישראל, ניתן היה להבין שזהו כתוצאה ממעלות מסוימות, בגלל נשמת היהודי הקדושה וכיוצא. מאחר שנאמר אצל הקב"ה הביטוי "בחירה", פירושו של דבר שמדובר בענין כה פנימי ועמוק, שלמעלה כביכול מכל ענין של מעלה וטעם.

וכדברי אדמו"ר הזקן ב'תניא': "ובנו בחרת מכל עם ולשון – הוא הגוף החומרי הנדמה בחומריותו לגופי אומות העולם". בגוף היהודי כשלעצמו אין מעלה על פני גופו של הגוי – אך דוקא בכך מתבטא ענין הבחירה, שהרי לו מדובר היה בנשמה לא היתה זו בחירה כלל, משום שלאומות העולם אין נפש אלוקית שהיא חלק אלו-ה ממעל ממש. הבחירה היא רק בדבר שכלל לא ניכרת בו שום מעלה על פני זולתו.

כלומר, ענין זה ש"בחר בנו מכל העמים" הוא ענין מופלא ועצום שלמעלה מכל הבנה שלנו, כביכול הקב"ה 'מוכרח' לבחור בעם ישראל, כי הם דבר אחד עם עצם פנימיותו ממש, ללא כל אפשרות למציאות אחרת.

ועם היות עניין הבחירה בישראל דבר עצמי ופנימי כל כך, באים חז"ל ומתארים זאת כדבר אחד עם הבחירה בתורה ובארץ ישראל – הבחירה ונתינת התורה הן דבר אחד, וכך גם הבחירה של הקב"ה בעם ישראל היא ענין אחד עם הבחירה בארץ ישראל – "אמר הקב"ה יבואו ישראל שבאו לחלקי וינחלו את הארץ שבאה לחלקי", כביכול בשניהם היא אותה בחירה שלמעלה מרצון – שניהם "באו לחלקי".

הביטוי "שלושת השלמויות" הפך למטבע לשון, כלומר, ישנה הקפדה על שלימות עם ישראל, הקפדה על שלימות התורה והמצוות, והקפדה על שלימות ארץ ישראל.

מידי פעם לקראת הבחירות, נשמעים התבטאויות שניתן להקפיד פחות על שלימות הארץ, כי כביכול הנושא קשור לנושאים מדיניים, אבל "לפחות מקפידים יותר על שתיים מהשלימויות – שלימות התורה ושלימות העם".

דבר כזה הוא בלתי אפשרי. החיבור והקשר בין שלושת השלימויות הוא דבר אחד ממש ולא ניתן להפריד ביניהם. זהו ענין פנימי ועמוק הקשור לבחירת הקב"ה בישראל. וכשחסר בשלימות הארץ – באופן ממילא חסר גם בשלימות העם ובשלימות התורה.

לא לחינם רואים לאורך ההיסטוריה ובימים אלו באופן מוחשי למול עינינו, שאלו הנאבקים ופוגעים בשלימות התורה ושלימות עם ישראל, הם אלו שבסופו של דבר פוגעים בשלימות ארץ ישראל. גם "גנרלים" שבצעירותם מסרו את נפשם להגנת הארץ, מסוגלים לפתע לפגוע בארץ ישראל, עד שלא ניתן להבין זאת בשכל אנושי – הם הסכימו להקים ממשלה עם אויבי ישראל התומכים בהשמדת עם ישראל רחמנא-ליצלן!

והסיבה פשוטה: אין כל אפשרות לשמור על אחת או שתיים משלושת השלמויות ולהקפיד על האחרות. הקשר ביניהם הוא קשר עמוק, ובלשון החסידות "קשר עצמי", שהוא דבר אחד עם הקשר העצמי שלהם לבורא עולם עצמו כביכול.

כדברים הללו הכריז הגה"ק הרב מנחם זעמבא הי"ד לפני 83 שנה, בכנסיה הגדולה של 'אגודת ישראל': "ולכן רק אנשים כאלה, אשר להם העוז המר לקרוע גזרים מתורתינו התמימה והקדושה – הם אשר ירהיבו בנפשם לקרוע גם את ארצנו לגזרים. אבל אנחנו שומרי התורה וחרדים על דבר ה' של תורה שבכתב ושבעל פה, מראשו ועד סופו, מוסרים את נפשנו על כל אות ואות, ועל כל מנהג שבישראל – בשום אופן לא נוכל להסכים אפילו על צעד ושעל אחד מארצנו הקדושה".

בפרט שכך נפסק בשלחן ערוך בהלכה המפורסמת באורח חיים סימן שכ"ט שע"י מסירת שטחי ארץ ישראל לנכרים מסכנים את כל העם היושב בציון כי "משם תהא הארץ נוחה ליכבש לפניהם". ניתן לראות זאת במוחש, שבכל פעם שמוסרים ומוותרים על שטחי ארץ ישראל רואים מיד תוצאות של פגיעה בחייהם של יהודים אנשים נשים וטף, רחמנא-ליצלן. החל מאוסלו ועד להתנתקות, שנועדו "להביא שלום ובטחון", ותמורת זאת הביאו לאלפי הרוגים ופצועים, לא תקום פעמיים צרה, ולפחד ותסבוכת בטחונית וכלכלית שעד היום ישראל אינה יכולה לצאת מה'פלונטר' אליו הכניסה את עצמה.

לכן יש להכריז באופן חד וברור: לא ניתן להפריד בין שלימות הארץ לשלימות התורה והעם. פחות הקפדה על שלימות הארץ משמעותה פחות הקפדה על שלימות העם ושלימות התורה! לא "שלימות אחת" חסרה – אלא כל שלושת השלימויות חסרות! כי אצל הקב"ה יש חביבות מיוחדת לתורה ולארץ ישראל ולעם ישראל, באופן של "בחירה" פנימית, וכביכול "אינו יכול" להיות בלי שלשתם ביחד.

ומן העבר השני – "מרובה מידה טובה": רואים במוחש, מי שקשור, מחובר ודואג לשלימות העם והתורה – ההקפדה על "שלימות הארץ" היא אצלו באופן הכי מחמיר עד קצה אחרון ועד מסירות נפש. כך ראינו באופן עקבי אצל נשיא ורועה ישראל בדורנו, הגאון האלוקי הוד כ"ק אדמו"ר זי"ע, שביטא בכל מהותו את שלימות התורה, שלימות הארץ ושלימות העם באופן מוחלט ללא גמגומים ופקפוקים.

יחד עם זאת יש לזכור ש"כל התורה ניתנה לעשות שלום בעולם", אין שלום בלי תורה, ובלי שלימות הארץ על-פי התורה, שרק הן יחדיו, הן שלומו ושלימותו של עם ישראל, ב"ארץ אשר תמיד עיני ה' אלקיך בה מראשית שנה ועד אחרית שנה".

===

הרב יוסף שמואל גערליצקי הוא יו"ר קונגרס הרבנים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
נועם
נועם | 07-08-2020 18:11
נועם שמואלי יהודה פוליקר נועם בן ישראל
2
זהירות - זה יוביל למלחמת אחים עקובה מדם
משה אהרון | 09-08-2020 10:15
אם אמת הדבר כעולה ממאמר זה, מדוע חיכו עמך ישראל אלפיים שנה ולמעשה מאסו בארץ מלבוא אליה באש ובמים. אלא שהאמת אחרת וכן יש מדרשים שפורשו אך לזמנם וכי במחן ההיסטורי העתידי הם הולכים אט אט ומאבדים מאמינותם שעל פי העקרון של ומלאה הארץ דעה את ה' מיום ליום נערם אור נוסף. הנה אם כן אנו אוחזים בתורת גלות מנקודת ראות זו המשך אחיזה בפירוש שגוי של מדרש שגוי יכול חלילה להמיט עלינו אסון. האמת הנעדרת היא אחרת יהרג ואל יעבור רק על השלמות האחת - עם ישראל . שאר השלמויות תורה וארץ ישראל עד פיקוח נפש של כלל ישראל . שבעד ארץ ישראל ותורה אין ולא תהייה לעולם - מלחמת אחים.. תזהרו שלא נפספס בניין בית שלישי . לעשות הכל שלא תהא מלחמת אחים על תורה וארץ ישראל שכל מה שנפגום באלה משיח יבוא ויתקן לא כן באובדן נפשות מישראל שכך יש לפרש הכתוב לכתחילה ובעדיפות ראשונה : חלק ה' עמו. שזה העיקר בעיני הקבה - עמו. כל השאר בבחינת נילווה [יעקב] הוא חבל נחלתו - שלמות הארץ. שבגאולת הקץ שלמות ארץ ישראל ושלמות תורת ישראל מצויים בכלל בתחום הפרורוגטיבה של משיח צדקנו. יש להשתדל בעד התורה ואץ ישראל עד לדרגה של פיקוח נפש. עבור כלל ישראל צריך וחובה אפילו למסור את הנפש.
3
אין מדינה בלא תורה - זה הטעם לקיומנו כאן
מרא דאתרא | 09-08-2020 22:10
בלי שנדע תורה לא נדע מדוע בכלל אנחנו שייכים לחבל הארץ הזה דווקא. ובלי קיום מצוות התורה לא נהיה עם. כלומר התורה היא ה-בסיס לקיומנו כעם ולזכותנו על ארץ ישראל.