לא הפסדנו: יהודית ודמוקרטית למרות הכל / תגובה לאריה יואלי

לא הפסדנו: יהודית ודמוקרטית למרות הכל / תגובה לאריה יואלי

נכון, בבתי הכנסת עדיין אסור להתכנס, ומנייני הרחוב המותרים מוגבלים ל-19 מתפללים בלבד, זאת בעוד שברחובות תל אביב וירושלים מפגינים מאות ואלפים, אבל זה לא אומר דבר על היחס שבין יהדות ודמוקרטיה במדינת ישראל – אלא על היחס שבין אחריות ובין דתיות

לא הפסדנו: יהודית ודמוקרטית למרות הכל
  (צילום: גרשון אלינסון/ פלאש90; תמונה קטנה: ללא קרדיט)

מי שיסתובב ברחובות ישראל בימים אלו עלול לקבל את הרושם שאכן הפסדנו, כפי שטוען אריה יואלי, ו"ישראל היא מדינה דמוקרטית ולא יהודית" מפני שמותר להפגין ואסור להתפלל בבית כנסת, אבל זה רושם מוטעה, שלא לומר מטעה.

אמת, המונים משתתפים בהפגנות מול ביתו של ראש הממשלה נתניהו בירושלים ומול ביתה של נשיאת בית המשפט העליון חיות בתל אביב – וחלקם לא שומר על ההנחיות ולא עוטה מסכה כנדרש, שלא לדבר על שמירת מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם.

נכון, בבתי הכנסת עדיין אסור להתכנס, ומנייני הרחוב המותרים מוגבלים ל-19 מתפללים בלבד, זאת בעוד שברחובות תל אביב וירושלים מפגינים מאות ואלפים, אבל זה לא אומר דבר על היחס שבין יהדות ודמוקרטיה במדינת ישראל – אלא על היחס שבין אחריות ובין דתיות.

תפילה בבית כנסת היא חלק חשוב מאורח החיים היומיומי של כל יהודי שומר תורה ומצוות, ועדיין תפילה כזו היא מותרות מבחינה הלכתית יבשה ולא חובה מוחלטת; תחילה יש חובה להתפלל, לאחר מכן יש חובה להתפלל במניין, ורק לבסוף יש הידור בקיום התפילה ברוב עם ובתוך מקדש המעט. אכן, אם על המאזניים עומדות סכנת ההדבקה וההידבקות בקורונה בכף אחת, וההידור להתפלל בתוך בית כנסת בכף השנייה – פיקוח הנפש מכריע, וחוש האחריות גובר על הרצון להתפלל בתוך מתחם סגור.

החופש להתפלל במניין גדול הוא גם זכות קדושה, אבל קדושים יותר החיים, ומי שמסתכן בתפילה במתחם סגור, עליו אפשר לומר את דברי הנביא, "גם כי תרבו תפלה – אינני שמע, ידיכם דמים מלאו".

ובכל זאת, אם יש סכנת הדבקה, איך זה שמתירים הפגנות המוניות, ולאיפה נעלמה קדושת החיים פתאום? – יש לכך תשובות רבות, אבל הן לא באמת רלוונטיות, כי לא מפיהם של המפגינים אנחנו חיים. הם מוכנים לסכן את חייהם וחיי רבים אחרים בגלל הרצון שלהם למחות כנגד נתניהו. עצוב, מצער ואף מקומם. אבל זה לא אומר שאנחנו צריכים ללמוד מהם.

עוד באותו נושא

הפסדנו: ישראל היא מדינה דמוקרטית ולא יהודית


41

ובכל זאת, נקודה אחת: מדינת ישראל מתירה הפגנות המוניות ואוסרת תפילות המוניות לא בגלל שהיא יותר דמוקרטית ופחות יהודית, אלא בגלל שהיהדות לא זקוקה לתפילות המוניות כדי להתקיים, בעוד שהדמוקרטיה לא יכולה בלי הפגנות המוניות כאלו (וליתר דיוק: ההומניזם הליברלי, שהזכות להפגין כחלק מהזכות לחופש דעה היא חלק מעולם ערכיו).

מדינת ישראל היא עדיין מדינה יהודית, דמוקרטית וליברלית, למרות ההיתר להפגין ברחובות והאיסור להתפלל בבתי כנסת. אפשר להירגע.

=======

אליהו גליל הוא 'רכז יחד' – זהות יהודית בקהילה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
הנה החנפן של הליברלים מגיב
חולדה גורביץ | 02-08-2020 11:17
וכצפוי מצדיק את הליברלים.
2
לא הבנתי חופש...
אלון | 02-08-2020 11:44
לא הבנתי חופש הדעה זה הדת שלהם כיאלו מה ? זה כמו העגל החדש הם רוקדים כמו מסטולים ועל סמים ואלכוהול ולא מעניין אותם כלום כמו מצדה כמו הקנאים בחרבון בית המקדש אין חדש תחת השמש אמר החכם ה תשלח משיח דחוף
3
לא יהודית ולא דמוקרטית
תגובה | 02-08-2020 12:22
מציפים את הארץ במאות אלפי גויים - בניגוד ליהדות ובניגוד לדמוקרטיה. חילולי שבת המוניים - בניגוד ליהדות ובניגוד לדמוקרטיה. פולחן אנטי יהודי של אוסף של קללות כל ראש חודש בכותל - בניגוד ליהדות ובניגוד לדמוקטיה. 98 אחוז מהעם רוצה יהדות ורוצה כותל יהודי. רק 2 אחוז מהעם הם שונאי דת ורוצים לדרוס את המאמינים. אבל המדינה למרבה הצער שומעת לאותם 2% רפורמים ותומכיהן שרוצים להשמיד את היהדות בישראל. כל ראש חודש קבוצה של רפורמיות מחללות את ספר התורה בכותל - עושות פולחן של קללות שמביא פורענות לעולם - ושוטרי ישראל עושים להן משמר כבוד ועוצרים כל אישה שמנסה למחות - בבלפור מותר לאיים על ראש הממשלה ברצח - ובכותל אסור להגיד מילה נגד פולחן הקללות והנאצות של הרפורמיות. אז מה זה? זה יהדות? לא. זה דמוקרטיה? גם לא. הכל בולשיט. שלטון של 2% רפורמי כופרני ואלים על 98% מהעם שסובל. אז אין כאן לא יהדות ולא דמוקרטיה. רק שלטון של ערב רב. זה מה שיש לנו פה. נקודה.
4
כל ההפגנות של...
חלי | 02-08-2020 13:48
כל ההפגנות של השמאל האנרכיסטי והאנטישמי ממומנות על ידי ,הבורגנות החזירית. ראו את ההסעות ההמוניות ,השלטים המודפסים ,וכל משתתף מקבל שכר יומי.לא חשוב שכל הפגנה הופכת לקן צרעות של הדבקות בקורונה,זה לא מעניין את הבורגנים מצידם שכל היהודים ימותו.העיקר שהחזירים יחזרו לשלטון.
חלי - רוב מוחלט של היהודים הנדבקים הם חרדים
המורה להיסטוריה | 02-08-2020 21:54
אז איך זה קשור להפגנות המחאה? עובדתית - בהפגנות הסיכוי להידבק קטן בהרבה מאשר בישיבה שבה נחשפים יום יום במשך שעות לאותם החולים. מפת ההדבקה ברורה לצערנו - יישובים ושכונות עם רוב חרדי, וגם במגזר הערבי. דווקא במגזרים החילוניים ההדבקה נמוכה מאד
5
תפילה במניין זה מותרות?!
שלמה | 02-08-2020 14:00
כאשר יש פיקוח נפש או אפילו ספק פיקוח נפש אמתי, אין דיון. אבל מזה זמן, וכל אחד ישים כרצונו את האצבע על נקודת הזמן המסוימת, שאין שקיפות והמצב מעורפל, וההחלטות על הטלת סגרים או הסרתם מתקבלות בגלל מניעים פוליטיים. אני חולק בתוקף על דברי הכותב. ברוב עם הדרת מלך הוא לא פריבלגיה. הוא שיקול הלכתי משמעתי. וקו שתפילה במנין, או בלשון חזל ציבור, היא ממש לא מותרות.
תפילה במניין זה מותרות?
תגובה לשלמה | 02-08-2020 16:40
כן, בהחלט. אם אתה לבד באי בודד, מה, לא תתפלל? בטח שתתפלל. לא תשמור שבת? בטח שתשמור. אבל מניין לא יהיה לך ואין מה לעשות. בכל מקרה פיקוח נפש דוחה הכל וזה אומר לא רק שמבטלים מפני מוות ודאי אלא גם מפני סיכון החיים ובריאות הציבור. כל היופי ביהדות זה שהיא הולכת עם החיים ולא נגדם. להתעקש על מניין בזמן שבו כל התקהלות מסכנת את שאר הציבור זה חוסר הבנה מוחלט של מה זה בכלל שמירת מצוות.
6
אתה הבנת את...
יעקב | 02-08-2020 15:06
אתה הבנת את מה שכתבת?
7
העניין הוא מצד הממשלה מה הם אוכפים
שלמה ר | 02-08-2020 15:19
העניין הוא שאם המפגינים היו מפגינים שם תפילה לקב״ה, אז היה נסגר העסק מיד..עד מתי חובשי כיפות ימשיכו להתחנף לחילונים על חשבון עמידה על ערכי הקודש
8
זכותכם להתפלל כמה...
בן בן | 02-08-2020 16:31
זכותכם להתפלל כמה אנשים שתרצו. זכותם להפגין כמה אנשים שירצו. לא כל כך אכפת לי מיהדותה של המדינה, אבל כל עוד שתי הזכויות הנ''ל אינן מתממשות - דמוקרטיה אנחנו לא.
9
צודק. כל הכבוד.
קוראת | 02-08-2020 16:34
מילים יפות וחכמות. כך גם נמדדת הנהגה: הנהגה רוחנית אחראית קוראת למאמיניה לנהוג באחריות ובשיקול דעת. כל המפגינים שעכשיו ברחובות, למה הם מפגינים? כי אין להם אמון בהנהגה שלהם, אין להם תחושה שההחלטות נעשות לטובתם. דווקא בעת משבר זה הזמן הכי חשוב של מנהיגים רוחניים לשמש דוגמה ולנהוג באחריות. לא להיכנס לתחרות עם מי שפועל אחרת ולהגיד למה הוא כן ואני לא, אלא להיפך - לשמש דוגמה ולהראות לציבור שאפשר לסמוך עלינו ושחיי אדם תמיד יהיו בראש מעיינינו.
10
בושה שאדם כזה...
גג | 02-08-2020 17:52
בושה שאדם כזה מפיץ יהדות! יהדות דוגלת בחיים, אבל לא זה ערך עליון. קידוש ה זה ערך עליון. קידוש החיים על גבי כל השאר זה נצרות!
שטויות. וחי...
אחמד קסום | 03-08-2020 0:31
שטויות. וחי בהם. זה קודם.
11
אין בכתבה מילה אמת
אירא | 02-08-2020 21:07
מדינת ישראל אינה מתנהגת כמדינה יהודית ופועלת בכל דרכיה כמדינה אנטי דמוקרטית בעליל. דמוקרטיה יכולה לפעול ולהתקיים היטב בלי הפגנות המונים. מי שמניע ומממן את הפגנות ההמונים היא הסתה פרועה ומימון של גורמים עוינים מהארץ וממדינות זרות. (כולל ארוחה חגיגית בוולדורף אסטוריה)
12
מה אפשר לצפות...
חיפאי | 03-08-2020 11:53
מה אפשר לצפות ממתלקק שכזה... קודם כל שיתירו לכל מי שרוצה להיות במספרים אחידים וכל קהילה תחליט כמה מותר שיהיו כדי לא להדביק אחרים לפי המלצות. ברגע שהמספרים שונים בגלל סיבת ההתכנסות בלבד הרי אתה מודיע לכולם שיש כאלה ששויים יותר ויש כאלה ששוים פחות וזו הבעיה והיא בעיקר גם בעיה דמוקרטית
13
סרוגים
חיים | 03-08-2020 22:34
במקרה הגעתי לאתר האינטרנטי הזה. תוכן הכתבה והתגובות משקפות איזה קהל הזוי, שחצן , מתנשא , אלטיסטי, בעיניי עצמו, חיים כאן. על חורבן בית ראשון ושני שמעתם ?? ולמה ? אתם יודעים ?