עיר הבירה של מדינת ישראל פורחת ומשגשגת, גרים בה מאות אלפי יהודים, ולכן ביום העצמאות כולנו מודים לבורא עולם על הקמת המדינה, על יישוב הארץ, על קיבוץ הגלויות ועל כל הדברים הטובים שהוא מעריף עלינו. האם זה עולה בקנה אחד עם הקינות בתשעה באב?
האם ניתן לומר בתשעה באב "העיר האבלה מבלי בניה, השוממה ממעונותיה"?? שאלה זו עלתה לאחר מלחמת ששת הימים ומשנה לשנה מתרבים הקולות והרבנים המדברים על שינוי נוסח התפילות. רבי משה מטראני, שהיה דיין יחד עם ר' יוסף קארו בצפת של המאה ה-16, מתייחס לעניין, ואומר במפורש שבזמן המשיח (=בדורנו) צריך לשנות את נוסחי התפילות בהתאם למציאות הנגאלת.
יש דברים שללא ספק המציאות השתנתה, אי אפשר ביום העצמאות לרקוד ולהודות בלב שלם על מדינת ישראל ובט' באב לבכות בדיוק כמו שבכו אבותנו, אז על בית המקדש צריך לבכות אין עדיין בית מקדש, אבל על ירושלים העיר? בתפילת נחם אנחנו מדברים על העיר. אנחנו צריכים להתפלל על מה שעדיין לא קרה, אך לשמוח על מה שכבר יש.
עלינו להחליט, או שיום העצמאות הוא רציני, ובאמת מודים לבורא עולם על הגאולה ועל המדינה, וזה בא לידי ביטוי ביום החורבן והגלות, בתשעה באב, או שמתאבלים בתשעה באב כאילו אין מדינה ואין ציונות, אבל אז ביום העצמאות צריך לגמגם… אי אפשר לאחוז את החבל משתי קצותיו, שהרי "ה' אלוקים אמת".

מה דעתך בנושא?
10 תגובות
1 דיונים
אמי
כנראה שהרב לא מודע למצב הרוחני של העם, כוונות הממסד המדיני ליהדות ובעיקר לחסרונו העצום של בית המקדש
10:20 30.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רוני
ישר כח!
21:19 29.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיא
מתי פעם אחרונה גרו בירושלים שבין החומות אלפי יהודים? מתי פעם אחרונה בהיסטוריה הסתובבו בירושלים מיליוני תיירים יהודים? מתי פעם אחרונה בהיסטוריה צבא ומשטרה יהודים היו אחראים על ירושלים?
17:24 29.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
מי קבע שהתפילה היא על ירושלים בין החומות של סולטן סולימאן? למה לא ירושלים שזכריה הנביא אמר עליה "פרזות תשב ירושלים? אני יותר מתחבר לתנ"ך ולנבואת זכיה מאשר לסולטן התורכי
17:23 29.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד בן מאיר
א. בימינו כל תלמיד נעשה מלך, ובלי לשאול את גדולי הדור יכול כל אחד לפרסם דעתו ברבים כאילו היה הרב הראשי. ב. כאחד שעובד בעיר העתיקה אני מרגיש כל שבוע...
א. בימינו כל תלמיד נעשה מלך, ובלי לשאול את גדולי הדור יכול כל אחד לפרסם דעתו ברבים כאילו היה הרב הראשי. ב. כאחד שעובד בעיר העתיקה אני מרגיש כל שבוע איך הנוסח הישן של תפילת נחם מתאימה. רק מי שאימו בא במגע רצוף עם הביזיונות בעיר העתיקה יכול לחשוב לשנות. ג. בתרופת הגאונים בארץ ישראל היה נהוג לומר ״בארצנו״, אבל הקיץ עם הפיאסקו של אי-החלת הריבונות - שוב הרגשנו עול הגויים על צווארנו.
המשך 16:14 29.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמי
בתגובה ל: דוד בן מאיר
תכלס צודק
10:19 30.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריאל
כבודו יש לך 2 טעויות: קודם כל תקופת משיח זו הגדרה ברורה ברמב"ם מבחינת מחלמה בעמלק בניית בית המקדש וקיבוץ גלויות ושלושתם לא התקיימו. זכינו רק לאתחלתא. דבר שני, הברכה...
כבודו יש לך 2 טעויות: קודם כל תקופת משיח זו הגדרה ברורה ברמב"ם מבחינת מחלמה בעמלק בניית בית המקדש וקיבוץ גלויות ושלושתם לא התקיימו. זכינו רק לאתחלתא. דבר שני, הברכה מדברת לא רק על מצב פיזי אלא בעיקר רוחני לא מושלם ועליו צריך לכוון.
המשך 15:35 29.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
שכונות הערביות ערב רב שולט בארץ ישראל עדיין אין גאולה שלמה
15:07 29.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
עיר דוד רובה ערבית, הרובע המוסלמי שהיה יהודי עדיין רובו מוסלמי, למעשה רוב העיר העתיקה יושבת מבלי בניה, בזויה ושוממה. בנוסף אני בטוח שהעיר אבילה על המקדש שאין בה. אין...
עיר דוד רובה ערבית, הרובע המוסלמי שהיה יהודי עדיין רובו מוסלמי, למעשה רוב העיר העתיקה יושבת מבלי בניה, בזויה ושוממה. בנוסף אני בטוח שהעיר אבילה על המקדש שאין בה. אין זה גורע מהשמחה והתודה לה' על מה שיש, ואין ספק שאנו בוכים פחות משבכו אבותינו, ואולי בצדק.
המשך 14:56 29.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל
המבי''ט וכל מי שחי אז בארץ לא אמר שמי שבארץ יאמר ''בארצנו''. ובחזון עובדיה ארבע תעניות עמוד שעז שלא לשנות תפילת נחם
14:10 29.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר