לאחרונה הולך ומתקבע המושג 'ישראל השנייה', שדים עדתיים ופוליטיים מתנוצצים כל פעם שהסוגיה הזו עולה והיא עולה, עולה חזק!

השד העדתי – אשכנזים וספרדים או ישראל הראשונה והשנייה – מה היה למניטו לחדש לנו על זה?

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

WhatsApp Video 2020-07-15 at 17.47.50

דווקא מניטו שגדל ב-20 שנותיו הראשונות בעולם ספרדי – אלג'יראי ואח"כ 20 שנה בעולם אשכנזי צרפתי. דווקא מניטו שהיה ספרדי והתחתן עם אשכנזיה, אסתר פפירמן. ודווקא מניטו שעבר הכשרה באנתרופולוגיה. משלושת הכיוונים האלה חייבת לבוא אמירה עמוקה ובהירה.

 

 

אז הנה: מניטו בשיעור מיוחד על שערי אורה לקראת סוף ימיו עסק בשאלה: מה ההבדל בין העימות שבין יצחק וישמעאל לבין העימות שבין יעקב ועשו? הוא עונה: שאלו הן שתי מלחמות שונות לגמרי, המאבק עם ישמעאל הוא על ירושת הארץ כמו גם המאבק מול ממשיכיו המוסלמים.

המאבק עם עשו הוא על הזהות, על הרוח, כמו גם המאבק עם ממשיכיו של עשו – הנוצרים. עד כאן הדברים יחסית ידועים. כאן עובר מניטו לסוגיה העדתית: הגלות של ישראל אצל ישמעאל זה העולם הספרדי; והגלות של יעקב אצל עשו זה העולם האשכנזי.

התחרות של היהודים והנוצרים בעולם הנוצרי זה הבעיה של יעקב אצל עשו; והתחרות של היהודים והמוסלמים בארצות האסלאם זו הבעיה של יצחק אצל ישמעאל. כלומר במבט אנתרופולוגי – יהודי, יש ליהודים 3 ארכיטיפים: אברהם יצחק ויעקב, אבל כשאני מסתכל על חיי היהודים באירופה לעומת חיי היהודים בארצות ספרד וארצות המזרח אני מזהה שהארכיטיפ של יהודיי אירופה הוא דווקא יעקב ושל היהודים שחיו תחת האסלאם הוא דווקא יצחק

מכאן מנתח מניטו את המציאות בישראל בצורה יוצאת דופן. על זה נדבר בשבוע הבא.

הרב ספי גלדצהלר, ראש בימ"ד הרוח הגדולה