אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

אקט מוסרי: אנחנו נדרשים לחזור להתפלל בחוץ

התפילה בבית הכנסת היא הדבר החשוב ביותר עבור רבים- היא מרכז עבודת השם שלנו. אבל, זהו בדיוק האקט המחנך שאנו נדרשים אליו. ויתור על התפילה בפנים והחזרתה החוצה. הקפדה יתירה הנה צו מוסרי

אקט מוסרי: אנחנו נדרשים לחזור להתפלל בחוץ
  מתפללים מחוץ לבית כנסת בגוש עציון (צילום: גרשון אליסון/ פלאש 90)

הרב אליעזר ברקוביץ  היה מגדולי ההוגים היהודים של המאה והעשרים. רבים מכירים את דבריו על השואה ועל אחריות האדם והאלוקים המסתתר, אך שיטתו על ההלכה פחות מוכרת.

הרב ברקוביץ גרס שאחד מתפקידיה המשמעותיים ביותר של ההלכה הנו החינוך, החינוך של האדם לקבל החלטות שלא נוחות לו, או שאינן טבעיות לו בדרך קבע, כך מתי שהאדם יעמוד אל מול מבחן מוסרי הדורש ממנו ללכת כנגד מה שנוח לו, הוא יהיה מספיק מאומן בללכת נגד האינסטינקטים הטבעיים שלו בכדי לעמוד במשימה.

עוד באותו נושא

משרד הבריאות דורש צמצום בבתי כנסת ובחתונות

האמת היא, שישנם המון טעמים אחרים לקיום ההלכה וודאי שזה אינו טעם יחיד, אבל שאני מסתובב בחוץ בימים אלו, אני כל כך מבין את דבריו של הרב ברקוביץ. שהולכים בחוץ, שנפגשים עם אנשים, לא כולם עם מסיכות ורבים לא מקפידים על הכללים של משרד הבריאות.

ברור לכל שהקפדה על כללי הקורונה אינה נעימה, אינה נוחה ובחום הישראלי מאוד קשה. מאוד קשה להסתובב עם מסיכה, מאוד קשה להגביל בילויים, מאוד קשה לשנות את אורח החיים. זה קשה במיוחד לצעירים, לבריאים נטולי מחלות רקע ובכלל לאלו שחשים שהם לא בסיכון. אבל ברור לכל שהקפדה יתירה הנה צו מוסרי- הקפדה יכולה למנוע הדבקה, הקפדה יכולה למנוע התפשטות המחלה לאלו שנמצאים בסיכון.

אבל לאנשים קשה לוותר על אורח החיים אליו הם רגילים. יהיה בסדר אנשים אומרים. לא רק על שטויות קשה לוותר, אלא גם על דברים ערכיים. קשה לוותר על בית כנסת, קשה לוותר על מנין גם במחיר של סיכון אישי, קשה לוותר. אבל יש פה ספק פיקוח נפש, יש פה סכנה ממשית. ועדין, ישנם כאלו שבוחרים לזלזל בהנחיות.

זהו הטבע האנושי- חוסר הרצון לשנות מהמוכר והידוע. חוסר הרצון להגביל את עצמי ולשנות את ההרגלים הישנים. ונראה שהאדם מתגלה במלוא חולשתו המוסרית בימים אלו. הוא מחפש כל תירוץ למה לשבור את ההנחיות. האדם מחפש הנאות, גם הנאות שבקדושה ולא נכנע לצו הקטגורי של המוסר.

עוד באותו נושא

אף אחד לא רוצה להפסיד ובסוף כולנו מפסידים

זהו מבחן מוסרי מהמעלה הראשונה- האם אנו מסוגלים כחברה לקבל על עצמנו מגבלה למען אלו שבסיכון, למען המעטים שידבקו- או שאנו ממשיכים כאילו הכל כרגיל ומדחיקים את השאלה המוסרית. זהו מבחן, ונראה שאנו לא עומדים בו בהצלחה.

העולם שלפני הקורונה היה עולם של שיח על מימוש עצמי, על בקשת האני העצמי והגשמת רצונות. אבל נראה  שגם הגיע הזמן להחזיר למרכז הבמה את השיח של המחויבויות לחוק, לקוד, להקשבה לחוק כצו קטגורי, המציאות מוכיחה שקצת שכחנו את השיח הזה מאחור. ההלכה היא לא רק אורח חיים דתי, אלא כלי מחנך שדוחק בנו ללכת גם נגד ההרגלים שלנו, הגיע הזמן שבתור אנשי ונשות הלכה נהיה המובילים של השינוי שכה נצרך בחברה הישראלית בהתנהלות בימים אלו.

מה זה אומר בפועל? אנו נדרשים להחמיר על עצמנו לפחות כמו ההנחיות, אך לעיתים גם יותר. יותר מדי פעמים אנו מתנהלים כאילו הכל כרגיל. לא שומרים על מרחק, נפגשים עם חברים, יושבים בלי מרווחים. אבל האמת היא שלא, לא הכל כרגיל- יש מגיפה בעולם, יש מגיפה בישראל.

ההלכה רגישה למציאות משתנה. ההלכה מכירה את המונח מצוות עשה שהזמן גרמא. מצוות העשה שהזמן גרמא של ימים אלו הנה להיזהר בפיקוח נפש. לשנות מדרך ההתנהלות הרגילה של לפני הקורונה, לא להתכנס בחללים סגורים ובימים אלו של עליה בתחלואה גם לא בבתי כנסת.

אכן התפילה בבית הכנסת היא הדבר החשוב ביותר עבור רבים- היא מרכז עבודת השם שלנו. אבל, זהו בדיוק האקט המחנך שאנו נדרשים אליו. ויתור על התפילה בפנים והחזרתה החוצה תחנך אותנו לזכור שלא הכל כרגיל ותראה לעולם מסביב שלא הכל כרגיל ואולי כך תיעצר העלייה במגיפה.

זהו צעד קשה, אבל בתור אנשי ההלכה אני מרגיש שאנו מחויבים לו.

 

הרב אביע"ד סנדרס הוא מנהל השמה במכון למנהיגות הלכתית ע"ש סוזי ברדפילד, ור"מ במדרשת או"ת לינדנבאום, מבית רשת 'אור תורה סטון'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
אם הציבור לא יקפיד בסוף כל אחד יתפלל יחיד
אריק | 02-07-2020 14:42
וחבל שזה כך כי לכך הציבור מוביל . לך תשכנע מבוגר שלא שם מסכה מסיבה אידיאולוגית משוכנע בשטויות של פרופסור לס . בגלל אחד ויחיד ליצן כזה הבית כנסת נסגר לכל הקהילה .
רינת | 02-07-2020 14:59
השטויות לא של פרופסור לס, אלא של מי שמכריח אותנו לשים מסכות. הן לא רק שלא מועילות. הן אפילו מזיקות לבריאות. ולסגור בתי כנסת עכשיו בקייץ בחום הכבד זו התעללות באנשים.
2
כספי חנה | 02-07-2020 14:57
יפה כתבת!! זה מתאים לכלל האוכלוסייה,יש הרבה מה ללמוד וליישם.הכל נכון,כל מילה בסלע.יישר כוח והרבה בריאות לכולם!!!
3
עם כל הזהירות בניתוח הגותי של ההלכה, יש במאמר
הגותהלכה חשובוזהירות | 02-07-2020 15:02
דברים יפים מאוד, גם קל להסכים למסקנה המעשית, רק די בשמירה עד המילימטר האחרון של הוראות משרד הבריאות, ולהתפלל בתוך בית הכנסת.
4
בליל של שטויות
דרור | 02-07-2020 15:03
אין שום סיבה בריאותית לעזוב בתי הכנסת. אם שומרים מרחק , לא אמורה להיות כל בעיה. מי שרוצה להחמיר - שיחמיר על עצמו ולא יבוא. אל תפריע לאחרים של פוחדים מכל זבוב להתפלל בצורה נאותה. אין פיקוח נפש, לפחות לא באחוזים שמצדיקים פעולהק קיצונית.
5
טאוטאו | 02-07-2020 15:05
עוד דתי מחמד. תסגור את בתי הקפה והמסעדות מה יש לכם מבתי כנסת? טמבלים חסרי תועלת.
6
שוב הניאו-רפורמי הזה מקשקש ????????????????
א | 02-07-2020 15:26
אולי שיגזור על שומעי לקחו (אולי שליש מנין) שילכו ויתפללו בהרי האוורסט ויעזבו אותנו בשקט...
7
עידן | 02-07-2020 15:57
שקר הקורונה- הפחידו אותנו מהמונשמים והנה אין עלייה במספר המונשמים זו ראיה מוחשית לשקר שמאכילים את הציבור. הנפטרים לא נפטרו מקורונה אלא מזיקנה או ממחלות הרקע שלהם. רוב הנדבקים כלל לא חולים ובמקרה הכי גרוע קצת חום שיעול וכאב גרון.