אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

פרשת בלק: תכנית השיווק הגאונית של בנות מואב

בנות מואב מחכות בשוק לאותם בחורים שלא באו לשוק לשם מסחר, אלא למטרות הנאה ושעשוע. שווה ללמוד וליישם את התכנית השווקית שלהם גם לעסקים שלנו

פרשת בלק: תכנית השיווק הגאונית של בנות מואב
  צילום: שאטרסטוק

כיצד יצרו בנות מואב תכנית שיווק להצעה שלא ניתן לסרב לה?

כך מתאר המדרש את הפיתוי של בנות מואב לבני ישראל, המופיעה בסוף פרשת בלק:

בשעה שישראל עוברים לטייל בשוק, זקנה אומרת לו: בחור, אי אתה מבקש כלי פשתן שבאו מבית שאן, והייתה מראה לו. זקנה אומרת לו ביותר, וילדה בפחות.

בנות מואב לא הלכו לאוהלי ישראל. באוהלי ישראל הייתה בוודאי הגנה מפני תכנים בלתי הולמים. מה טובו אהליך יעקב. בנות מואב מחכות בשוק לאותם בחורים שלא באו לשוק לשם מסחר, אלא למטרות הנאה ושעשוע. המפגש בין ישראל לבנות מואב מחוץ למחנה ישראל מאפשר את החשיפה הראשונה של מוצרי היוקרה מתוצרת ישראלית. מוצרים כאלה אינם נפוצים ולכן עקרון המחסור תורם ליצירת עניין במוצרים. התחרות בין שתי הספקיות מעבירה את החלטת הקנייה מבחירה לקנות או לא לקנות לבחירה ממי לקנות. אם אפשר לקנות בזול, למה להיות פרייאר?!

עוד באותו נושא

פרשת בלק: מיהו בלעם המודרני?

מכאן ואילך אומרת לו ילדה: אתה כבן בית שב ברור לעצמך. וצרצור יין עמוני מונח אצלה, ועדיין לא נאסר יין של גויים. וילדה יוצאה מקושטת ומבוסמת ומפתה אותו ואומרת לו: למה אנו אוהבין אתכם, ואתם שונאים אותנו?!

חשיפה למוצר ויצירת עניין לא מספיקים להבשיל את הקנייה ללא חיבור רגשי. רק לאחר שהרגשות הוצפו והשכל סיפק הסברים על הזדמנות הפז תבוא ההצעה שבאמת אי אפשר לסרב לה.

הרב יוני לביא עם הארה על פרשת בלק

טול לך כלי זה חנם, הלא כולנו בני איש אחד, בני תרח אבי אברהם, אין אתם רוצים לאכול מזבחותינו ומבישולינו, הרי לך עגלים ותרנגולים שחטו כמצוותכם ואכלו.

כשהרצון בשיאו, מטפלת המוכרת בהתנגדות נפוצה שבה היא ממסגרת מחדש את ההרחקה בין העמים כאילו מדובר בענייני כשרות ואז ההצעה היא הצעה שאי אפשר לעמוד בפניה. אין לך חשש, קח את הכלי אפילו בחינם. הנעה לפעולה מדויקת וברורה שלא ניתן לסרב לה.

מיד משקהו יין ובוער בו השטן, והיה משתטה אחריה.

המוכרת מפתיעה את הלקוח ונותנת לו יותר ממה שהוא ציפה לו. איזו חווית שירות! בשלב זה מתברר שכלי הפשתן היו מוצרי "קו ראשון" בלבד. הלקוח בשל למוצר הפרימיום במועדון מפוקפק של גילוי עריות ואפילו לקרוסייל (מכירת מוצר נוסף) של עבודה זרה. עם כזה תהליך מכירה מבריק, הלקוח דבק גם בערכים ובחזון של מואב, לפחות עד שיבוא פנחס ויפוצץ את הפרשה.

==

ד"ר עמית הולנדר הוא יועץ עסקי להגדלת הכנסות

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
שרית שרף | 01-07-2020 20:19
וואו.... איזו מיומנות מכירה... אבל רק מי שהוא טוב בתחומו היה שם לב לפרטים אלו במדרש. כל כך מתאים לעמית !!
עמית הולנדר | 01-07-2020 21:58
תודה רבה⁦☺️⁩
2
לא נעים לקלקל או להשבית שמחה ......
משה אהרון | 02-07-2020 11:45
בסד. מדרש ציורי ומדומיין וגם ההלבשה הפואטית בעיניי מעושה. שמגמת המקרא בכלל אחרת ושונה . המקרא פותח שישראל ישבו בשיטים לרמז על ישיבה שלילית של השתטות וכך בנות מואב הן שנצלו הסיטואציה ובאו בהמוניהן אל בני ישראל להיטמע בתוכם . שימו לב במעשה זה המקרא שוב ושוב מתייחס לפועל הכללי של העם - כעם ולא ליחידים : וישב ישראל. ויחל העם לזנות. וכן ותקראנה לעם לאכול. הנה כי כן המגמה הייתה הפוכה לא שישראל הלכו לשוטט בשווקים שלהם אלא הם בנות מואב הן שזלגו אט אאט למקום מושבו של העם עד כי בשלב מסויים קראו להם לאכול מזבחיהן כלומר הזמינו אותם לחגיגות סביב בעל פעור במקום מושבן . וישראל מאז ניצמדו לבעל פעור חיזוק לדברים שכשהמקרא מדבר בכל זאת על יחיד מבני ישראל [זמרי]הוא מתאר סיטואציה שאירעה בתוך מקום מושבם של ישראל
3
נורית צוקר | 05-07-2020 6:44
כתבת יפה מאוד!! הסתכלות מקורית ומעניינת.