אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

פרשת קרח: מה בין מהפכנות לשמרנות?

בחזונם האופטימי מאמינים המהפכנים כי יצליחו להוביל לשינוי חברתי, מדיני וכלכלי בסביבתם, ובכך לגאול את העולם מחסרונותיו. השמרנים מסתכלים על מהפכנים אלה בעין חדשנית ופסימית

פרשת קרח: מה בין מהפכנות לשמרנות?
  (צילום: שאטרסטוק; תמונה קטנה: ללא קרדיט)

ממשיכים אנו גם השבוע עם מסעותיו של דור המדבר – דור דעה. הפעם, במוקד פרשת השבוע, מתעוררת פרשה חדשה: קרח ועדתו פותחים במרד פוליטי כנגד משה ואהרון. בקריאה ראשונה אין ספק כי המחלוקת עניינה אחד – מלחמת מעמדות ושררה מצד קרח ובני בריתו כלפי מעמדם של משה ואהרון. מתגובתו של משה רבינו אכן כך הדברים מובנים: "לא חֲמוֹר אֶחָד מֵהֶם נָשָׂאתִי וְלֹא הֲרֵעֹתִי אֶת אַחַד מֵהֶם".

גם דמויותיהם של דתן ואבירם, שותפי קרח במרד, מצוירות במדרשים כבעלי עבר מפוקפק, כאלו שקופת שרצים מאחוריהם. האידיאולוגיה של המרד אינה לפי זה אלא דמגוגיה המסתירה את שאיפתו של קרח להשגת עוצמה פוליטית, עבורו ועבור בעלי בריתו.

עומק טענת קרח

עד כאן עולה הקריאה הראשונה והפשוטה של פרשייה מביכה זו. אלא שבמקורותינו מצויה אופטיקה אחרת בלתי צפויה, ההופכת את קרח לגיבור שיש בו הרבה מן החיוב. כיוון זה מגיע לשיאו בדברי אחד מענקי הקבלה, האר"י – ר' יצחק לוריא אשכנזי. האר"י מפנה אותנו אל דברי הפסוק "צַדִּיק כַּתָּמָר יִפְרָח" (תהילים צב, יג) ומצביע על האותיות האחרונות של שלוש מילים היוצרות את השם 'קרח'. קרח נענש, האדמה בלעה אותו, ואף על פי כן – קרח הלוי יהיה כהן גדול לעתיד לבוא.

טענתו של קרח לפני משה ואהרון היא: "רַב לָכֶם! כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדשִׁים וּבְתוֹכָם ה', וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'?". באופן פשוט, חוצפה ועזות-רוח נודפות ממילים קשות אלה. אולם באופן עמוק, קרח הוא מהפכן גדול, אידיאליסט השואף אוויר פסגות, מנהיג הדורש שוויון בקדושה בקרב כל ישראל. כנגד איש האוטופיה ניצב משה הריאליסט, היודע שאם האוטופיה תתממש, אזי עלולה המציאות להיות גרועה יותר ואף קטסטרופאלית. משימתו של משה קשה מנשוא. היכולת לאזן, להשקיט ולמתן כוחות רדיקאליים הלועגים למציאות הקטנה הנוכחית, בייחוד בשנות המדבר – אינה פשוטה כלל.

בין מהפכנים לשמרנים

המחלוקת הזאת נמצאת בחזית המאבק בין רדיקלים לשמרנים, גישות אותן נוכל למצוא בגוונים רבים ותחת שמות שונים. בחזונם האופטימי מאמינים המהפכנים כי יצליחו להוביל לשינוי חברתי, מדיני וכלכלי בסביבתם, ובכך לגאול את העולם מחסרונותיו. השמרנים מסתכלים על מהפכנים אלה בעין חדשנית ופסימית; לקחי הטראומות ההיסטוריות של המהפכנים מן העבר דורשים זהירות רבה,

משה רבינו איננו 'שמרן' במובן ההמוני של המילה, אלא בעל ראייה חודרת ומדויקת. משה מכיר את יצר לב האדם, הוא מכיר היטב את מצבו הרוחני של עמו ואת התהליך העמוק שהנפש האנושית עוד צריכה לעבור כדי לעלות למדרגת ה'קדושה'. אכן, אומר משה לבלעם, העדה בכללותה אכן קדושה בפנימיותה, בעומק נשמתה, אך במדרגתה הנוכחית היא עוד רחוקה משם. כדי להגיע למצב שההנהגה הרוחנית תהיה פתוחה לכל, יש עוד שלבים רבים שצריך לעבור בדרך.

אוי לו לעולם אם האוטופיה של הקדמה המדעית תתגשם במדינות פרימיטיביות במוסריותם, והן תשגנה את סודות הידע המדעי המתקדם והמחריב. קרח מבקש לתת אטום רוחני לאומה שמתלמדת להכיר את עצמה. הזיווג הזה מסוכן ביותר, ועל כך עומד משה רבינו וכואב.

קרח טעה, לא ברצון או בחלון אלא בתזמון ובאופן הצגת הטענות. בשל כך, אותיות רק חותמות את הפסוק "צַדִּיק כַּתָּמָר יִפְרָח", כאומרות – בסוף הרגרסיה האנושית עתיד חזונו להתגשם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
יפה מאוד ...
משה כהן | 19-06-2020 12:33
יפה מאוד
2
דברים מרתקים ...
נוי | 19-06-2020 12:34
דברים מרתקים
3
עמוק ורלוונטי ...
יוסף | 19-06-2020 12:34
עמוק ורלוונטי
4
נהנתי ...
רחל | 19-06-2020 12:34
נהנתי
5
יפה מאוד חזק...
אמיר | 19-06-2020 14:21
יפה מאוד חזק וברוך ושבת שלום
6
גיא אמיר ניתוח מעמיק...
לייטנר יעקב | 19-06-2020 15:24
גיא אמיר ניתוח מעמיק ומקשים של הפרשה יישר כח
7
אשריך מאמר מרתק...
ד"ר פרוכטר | 19-06-2020 15:59
אשריך מאמר מרתק כמו תמיד
8
קורח כופר וטיפש היה
משה אהרון | 19-06-2020 16:16
קורח כופר היה ואף טיפש היה 19/06/2020 16:09:34 הרשעות של קורח היא למעשה כפירה. הוא ביקש לנתק את המציאות וההוויה מהשגחתו הרצופה של הקבה. ת וך התעלמות מכל ההיסטוריה עד הנה : יצאת מצרים ומתן תורה.ועוד . הוא יודע לומר תוך התחסדות כי כולם למעשה קדושים ובתוכם ה'. אך לפתע הוא מבקש לנתק את ההוייה מהשגחתו של ריבונו של עולם. הוא לא פחות מבטל את הקבה כגורם מוחלט של השפעה. ומייחס התנשאות ועוד של הנהגה כלל ישראלית לאנשים . משל בתחום זה שהוא פחות דרמטי מגאולת מצרים ומתן תורה. האלוהים לפתע לא משפיע וכי האוטונומיה של האנשים היא המוחלטת והיא הדומיננטית . זו לא מחלוקת ואפילו לא התגרות בהנהגה. זו כפירה ומרידה בריבון -בקבה. מי שפותח בקביעה : כי כולם קדושים כי קדוש אני ובתוכם ה' . לא יכול כשמדובר באנטרס אישי פתאום להתעלם מהקבה. ו ולהניח כי כל המגרש המעשי נשלט אך על ידי אנשים. כך קורח הטיפש עשה.. הנה כי כן בעיננו : קורח כופר היה ואף טיפש היה
9
הכופר מתגרה גם בבריאה
משה אהרון | 19-06-2020 17:24
קורח כופר וטיפש היה והכופר לעולם גם מיתתו משונה. גם בשינוי של מעשה הבריאה שהכופר לא רק כופר בקבה אלא בעצם הבריאה עצמה . משל הופך את הארץ על פיה להיותה שוב תוהו ובוהו . והארץ שנהפכה על פיה מבעבעת מבקשת מזור לעצמה. ואין לה מרפא אלא בבליעת הכופר - הופך משל בלעדי בליעה זו אין היא יכולה לשוב לתקנה והדורה. והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או יישוב הדעת . אנא חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים של גאולה. והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם.
10
יפה ועמוק מאוד...
ראובן | 19-06-2020 17:25
יפה ועמוק מאוד
11
מזל שהמהפכנים היהודים...
פ | 20-06-2020 13:39
מזל שהמהפכנים היהודים שינו את עולם הפוליתאיזם ולא חששו מחורבן החברה האנושית שבאה מהפסימיזם השמרני
12
מאמר מדהים ברמתו...
אבי קרמניצקי | 20-06-2020 21:22
מאמר מדהים ברמתו ובתוכנו. יישר כוחך.
13
עמוק מאוד! ...
ירון לוי | 20-06-2020 22:14
עמוק מאוד!
14
מאיר את הפרשה...
מאיר לוי | 20-06-2020 22:14
מאיר את הפרשה באור אחר
15
בין מרדנות לכפירה
משה אהרון | 21-06-2020 6:00
ויקח קורח - קשירת קצוות בנרטיב 21/06/2020 05:56:47 בסד. בפרשת קורח כבר כתבנו על העובדה כי לעניות דעתינו ובניגוד לפרשנות המקובלת קורח היה בכלל טיפש ואף הגיע לדרגת כפירה . עוד כתבנו שלפיכך גם הותאם לו עונשו ככופר : בליעתו על ידי האדמה גם הסברנו איך משתלבת בכל התמונה הזו גם הקטורת . דומה שכל שנותר על מנת לקשור הקצוות בזה הנרטיב להתייחס לשאלת הפתיח הראשונה שבפרשה ביחס למילים : ויקח קורח והשאלה שרבים התחבטו בה : מה לקח קורח כפתיח לכל הפרשה ? באיזה שלל בידיים הוא בא לבקש לפחות שויון בהנהגה. אם כן : ויקח קורח ביקש ולקח לקח אחר ושונה מעד הינה שעד הינה הלקח היה כי הכל מאיתו יתברך : הניסים הנפלאות וגם מתן ההסמכה להנהגה. ועתה טען קורח כי לא הקבה שלח ומינה את משה ואהרון וגם אולי את משה אך וודאי לא גם את אהרון ושבכל אופן ממתן תורה כולם שווים גם בקדושה וגם ברוח הקודש ומשכך משה ואהרון השתלטו למעשה על ההנהגה. משל בטענה זו גם ביטל קורח מכוחו של : הכל יכול לפקח ולהשגיח בהשגחה צמודה על התנהלותם של בני האדם. ובמקרה זה חמור יותר על עמו - צאן מרעיתו טענה זו כפירה היא מדרגה שנייה . שבדרגהת הכפירה הראשונה הכופר מבקש לאיין כליל את האלוקות - כאיננה וכאמור בדרגה השנייה להפחית מכוחה באספקטים מסוימים . משכך לקח קורח את משנתו זו ונתן גם עיזוז באנשיו : לקום לפני משה ולערער על סמכותו והנהגתו. בכך גם קורח למעשה ביטל גם מהעיקר הקיים משל בנה משכן חדש - משכן קורח והנותן.... והאומר....
16
כתיבה מדהימה כמו...
מיכל | 21-06-2020 10:59
כתיבה מדהימה כמו תמיד
17
יישר כח גיא...
חניאל נהרי | 21-06-2020 11:01
יישר כח גיא היקר על רעיונותך המיוחדים ונשמעים מאד אמיתיים
18
עומק מיוחד ...
יונתן | 21-06-2020 16:11
עומק מיוחד
19
מדהים ועמוק ...
רוני | 22-06-2020 8:51
מדהים ועמוק