סערת השאלון | בהר המור נלחמים בדעות לא באנשים
אז כן. בהר המור רואים בעיות, זועקים עליהן, אפילו נלחמים נגדן. נגד התופעה, נגד התנועה, נגד האדם שמקדם אותה ופוגע. לא שמעתי מעולם פסילה של בוגרי ישיבת בית אל, כפי שטוען הבוקר המחרים של בוגרי הר המור

למדתי בהר המור ובישיבות 'קו' נוספות כ-10 שנים. לפחות העברתי בהן כ-10 שנים. גדלתי בבית 'הר המורניק', ונדמה לי שבחלק מהדברים גם אני קצת 'הר המורניק'. אני לפחות מקווה. כנראה גם אני 'לא משתלב באופן יציב'.
יש היום תרבות שלמה שאומרת שאין ערכים ואין אמירות. גם אנחנו, שחושבים שמותר לחשוב, מהססים. תגיד אבל אל תילחם. מפחדים לצאת חשוכים, הזויים.
בהר המור חונכתי שיש אמת, באמת. יש אמירה, יש ערכים שפגיעה בהם היא פגיעה אמיתית ומהותית, לא פחות מפגיעה פיזית. הרבה יותר ממנה. ראשי ישיבת הר המור מעזים להצביע על סכנות רוחניות, ולומר שהן מסוכנות, ואפילו להילחם בהן.
אני זוכר את עצמי כילד כשראיתי את אבא שלי, תלמיד של ראשי ישיבת הר המור, עם ערימת מסמכים שמוכיחה את ההתערבות האירופאית דרך הקרן החדשה בתהליכים שקורים בישראל. הרבה לפני שאיילת שקד חשבה לדבר על הקרן החדשה, ואם תרצו עוד לא קמה. צחקתי עליו: נו באמת אבא. הפראנויות של הרב טאו. בטח האירופאים יושבים ומתכננים איך להשמיד את ישראל.
מאז זרמו קצת מים בירדן. שלום עכשיו ושוברים שתיקה כבר מוקצה מזמן. כולם יודעים שהם זרועות של הקרן, סוכנת השינוי הגדולה. מהזרועות האחרות של הקרן חלקנו עדיין אוהבים להתעלם, אבל הירדן עדיין זורם וגם זה יבוא.
כשנפתלי בנט רץ לראשונה לראשות הבית היהודי, התפקדתי בהתלהבות. התווכחתי עם חברי בישיבה על ה'שיגעון' שלהם נגדו. אתם לא רואים שהוא אידאליסט אמיתי? סוף סוף הבית היהודי תהיה מפלגה אמיתית! הטענות על אג'נדות חצי רפורמיות לא שכנעו אותי. גם בזה טעיתי.
רק הבוקר בנט קרא שוב לחבק את אחינו הרפורמים ולקיים שיח איתם – דבר שכל גדולי הדורות מאז קמה הרפורמה לא הסכימו לעשות. בנט חיזק את החינוך הלהט"בי בהיותו שר חינוך כפי שאף שר שמאלני לפניו לא עשה.
אז כן. בהר המור רואים בעיות, זועקים עליהן, אפילו נלחמים נגדם. נגד התופעה, נגד התנועה, נגד האדם שמקדם אותה ופוגע. לא שמעתי מעולם פסילה של בוגרי ישיבת בית אל, כפי שטוען הבוקר המחרים של בוגרי הר המור. המחרים שלי. לא ראיתי אצל חבריי שהם מתרחקים מבוגרי מרכז, מבוגרי הישיבות החרדיות, ממי שלמד באקדמיה. בכלל לא זכור לי שפסלו מישהו מלכהן במוסדות ה'קו' בגלל המקום בו הוא למד.
בהחלט פסלו אנשים מללמד תורה אם חשבו שהם – לא המקום בו למדו בעבר – מלמדים באופן שלא ראוי ללמד תורה. דומני שגם בישיבת חולון 'יחרימו' רב רפורמי, למרות שהוא מעולם לא התפלג ולא פסל איש, 'רק' בגלל שהאופן בו הוא תופס את התורה ואת לימודה פסול, לדעת רבני ישיבת חולון. או שאני טועה, והר המור פסולים בעיני ראש ישיבת חולון אבל הרפורמים לא?
הגבול בין פסילת דעה ומלחמה נגדה לבין פסילה אישית שמאחוריה רק שנאה הוא גבול דק. הר המור ה'קשים להשתלב' מרבים לפסול דעות ולהילחם נגדן. יש כאלו שזה קשה להם. החברים שלי, לפחות, לא פוסלים אנשים בגלל המקום בו למדו.
כבוגר ישיבת הר המור, וכאדם שגדל בבית שחינך על ברכי תפיסות ה'קו' – ראיתי בדיוק למי מותר להיכנס לישיבות אחרות ולמי אסור. מי מחרים את מי ומאשים באופן אישי ומי לא. מעולם לא שמעתי שלבוגרי ישיבות אחרות אסור להיכנס להר המור, שמעתי בהחלט על רבנים בהר המור שאסור שכף רגלם תדרוך בישיבות מסויימות כי יהיה בלאגן.
מעולם לא שמעתי על תלמיד בהר המור שמפחד להיכנס לשיעורי רבנים שאינם ב'קו' כי חבריו יחרימו אותו, ראיתי יותר מפעם אחת תלמידי ישיבות אחרות שחששו להיראות בפומבי נכנסים לשיעורי רבני הר המור.
בהר המור נלחמים בדעות, מחרימים אג'נדות. יש אנשים שזה קשה להם, לדעתם אסור להילחם ולהחרים. אז הם נלחמים באנשים ומחרימים ישיבות. רק לי זה מזכיר את השמאל הישראלי?
=======
יאיר אוריאל הוא עורך ראשי באתר 24/6
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו