מספרים שבאמצע תפילת יום הכיפורים, אחת מנשות העיירה חשה בצירי לידה. ניגש רב העיירה והורה לעגלון: "מהר, קח אותה אל הרופא בעיר הסמוכה".
"לנסוע בעגלה? ביום הכיפורים?" תהה העגלון, כשעיניו פעורות.
"שמעת מה אמרתי? אל תתעכב לרגע", השיב הרב לעגלון.
"שמע כבוד הרב", אמר פתאום העגלון בהיסוס, "אני חלש מהצום, ואין לי אפשרות לרכב כך. אני חייב ללגום מעט משקה ולהתחזק".
הרב השיב לו: "אם אין שום ברירה קח כמה לגימות, רק צא כבר לדרך".
"כן כן, מיד, רק שכמה לגימות לא יספיקו, ואולי אוכל קצת ביצים ובשר, כך שאוכל לדאוג ליולדת" השיב העגלון לרב.
ושוב חזר ואמר הרב לעגלון: "עשה מה שצריך, ובלבד שתיקח את המסכנה".
חזר העגלון ואמר לרב: "אקח אותה ללא דיחוי כמובן, אלא שאני חושש שאם לא אעשן מעט, לא אתרכז בדרך, ואפספס את הפנייה לעיר הסמוכה".
גם על כך השיב הרב ואמר: "קח משקה, בשר, ביצים ועשן מה שאתה צריך לעשן, ופשוט סע!".
שמע העגלון את דברי הרב וביציאתו אמר לעצמו: "מי יודע כמה היתרים נוספים יש לרבנים האלה, והם לא מגלים לנו".
רבים חושבים שלרבנים יש יכולת להתיר כל דבר, הכל תלוי ברצונם. יש אנשים שחושבים שתפקידו של הרב הוא להתיר איסורים. צריך ללכת בדרכי הקב"ה שעליו נאמר: "מתיר אסורים" אל תקרי אסורים, אלא איסורים. הקב"ה הטיל עלינו תרי"ג בעיות, שהרב צריך לפתור אותן שלא יפריעו לנו.
כמובן, שאין זו הדרך הנכונה. ראשית אין בכוחו של הרב להתיר איסורים. הקב"ה לא נתן לחכם את הסמכות לבטל את האיסורים שהטיל עלינו. הרב מגלה מה אסור ומה מותר. ויכול למצוא דרכי היתר, אבל לא יכול להתיר את האסור. אם סנהדרין טעו והורו שאחד מהאיסורים בתורה לא קיים, והציבור הלך אחר דבריהם יש חובה להביא קרבן (עיין תחילת מסכת הוריות).
אפילו סנהדרין אין בכוחה לבטל את האיסורים שבתורה. כבר נאמר בתורה "לא תוסף עליו ולא תגרע ממנו" (דברים יג, א), יש איסור להוסיף על מצוות התורה ולבטל אותן. ציווי זה נאמר בעיקר על הסנהדרין (עיין ספר "תורת נביאים", מאמר בל תוסיף).
יותר מכך, הציוויים אינם בעיות אלא אתגרים שאנחנו שמחים שהקב"ה הטיל עלינו לקיימם. כבר נאמר שהקללות באות עלינו משום: "תחת אשר לא עבדת את ה' א-להיך בשמחה" (דברים כח, מז). זוהי זכות גדולה לקיים את מצוות ה', ועלינו להיות בשמחה שהקב"ה זיכה אותנו בקיום מצוותיו.
אכן, לפעמים אין זו דרך קלה ונוחה ויש קשיים בקיום התורה והמצוות. הרב צריך להכיר בקשייו של השואל ובוודאי לנסות להקל עליו בבדיקה מעמיקה אם יש אפשרות לפסיקה לקולא או להיתר. אולם, לא תמיד נמצא ההיתר והאיסור נשאר, וכאן תפקידו של הרב לרומם את השואל להרגיש את השמחה בקיום התורה והמצוות.
יש להסביר לו שאם הקב"ה הטיל עליו איסור זה על אף הקשיים הגדולים יש בכך סימן לכוחו האדיר של השואל, שבוודאי יוכל לעמוד בניסיון. אין הקב"ה מטיל ניסיונות על אנשים אם אין בכוחם לעמוד בהם. כפי שכתב הרמב"ן (בראשית כב, א): "ודע, כי ה' צדיק יבחן, כשהוא יודע בצדיק שיעשה רצונו וחפץ להצדיקו, יצוה אותו בנסיון; ולא יבחן את הרשעים אשר לא ישמעו". עליו לשמוח בזכות לקיים ציוויו של הקב"ה וכבר נאמר: "לפום צערה אגרה" (לפי הצער השכר).
הגרי"ד סולובייצ'יק (במאמרו "זה סיני") כתב דברים נפלאים בעניין זה: "התורה קוראת ליהודי לחיות חיי גבורה הרואית, חיי הקרבה מסירות נפש. לא נוכל להתיר לאשת איש ולא משנה כמה טרגי יהיה המקרה להינשא מחדש בלי גט. לא נוכל להתיר לכהן לשאת גיורת. ולעתים המקרים הם מאוד טרגיים. אני יודע זאת מנסיוני האישי.
בא לפני מקרה של נערה גויה שנעשתה גיורת צדק. היא לא הצטרפה לעמנו בגלל שנתנה עיניה במישהו. (אח"כ) היא פגשה בחור יהודי שבא מרקע חילוני ולא היה לו כל ידע ביהדות. היא קירבה אותו ליהדות, והם השתדכו. הוא ביקש להתחקות על עקבות אבותיו לכן ביקר בבית עלמין בו קבור סבו, וראה סמל מוזר על אבן המצבה: עשר אצבעות, כשהבהונות והאצבעות הקדמיות יוצרים כמעט משולש. הוא התחיל להתעניין הוא חשב שזה סמל מיסטי וגילה שהוא כהן. מה נוכל לעשות? זאת ההלכה: כהן אסור בגיורת. אנחנו נכנעים לרצון העליון-על-כל יתברך שמו לעד.
אך לומר שההלכה איננה רגישה לבעיות, אינה נענית לצרכים של אנשים, זהו שקר מוחלט. ההלכה נענית לצרכים גם של הקהילה וגם של היחיד, אך להלכה יש את המסלול שלה. היא נעה במהירות קבועה מסויימת, יש לה תבניות של היענות לאתגרים משלה, יש לה קריטריונים ועקרונות משלה. אני נצר של בית רבני. האמינו לי שר' חיים (סולובייצ'יק ,סבו של כותב המאמר) היה רגיל לנסות בכל כחו להיות מיקל. אבל ישנם גבולות גם לקולות של ר' חיים. כשאתה מגיע לקו הגבול כל שתוכל לומר הוא: 'אני נכנע לרצון העליון על כל יתברך שמו לנצח נצחים'.
כשעצב בלבי, השתתפתי בסבלה של האשה האומללה שהייתה הכלי לחזרתו לחיק היהדות, ואז היא איבדה אותו. קמה, והלכה לדרכה. מסיבה זו אמר הרמב"ם שתלמוד תורה שווה לקבלת עול מלכות שמים" (עד כאן דברי הגרי"ד).
הרב יהיה בדרגת "מתיר אסורים" ויקל על השואל מקשייו על ידי דברי נחמה ועידוד, אבל לא יהיה בדרגת "מתיר איסורים".
מה דעתך בנושא?
14 תגובות
3 דיונים
רות
שלא יתיר מהעיקר, אבל הצטרפו כל כך הרבה הלכות (ועוד מצטרפות) שהן בחזקת גדרות וסייגים, ושמא... וחלילה ש... והקפדות, ומנהגים שנוצרו להם ועוד ועוד. לפני אלף שנה היה יותר קל...
שלא יתיר מהעיקר, אבל הצטרפו כל כך הרבה הלכות (ועוד מצטרפות) שהן בחזקת גדרות וסייגים, ושמא... וחלילה ש... והקפדות, ומנהגים שנוצרו להם ועוד ועוד. לפני אלף שנה היה יותר קל לשמור מצוות, כך גם לפני מאה שנה. ההקצנה הדתית הולכת ומתרחבת, האבחנה בין עיקר לתוספות כבר איננה. הצורך לשאול רב על כל דבר, גם הוא מוגזם.
המשך 07:34 07.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בלוף התורה שבעל פה
הוא בעצם יכול לעשות מה שהוא רוצה עם הטקסט
18:25 27.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
יש בנידון זה לברר האם הוא כהן ייתכן שהוא לא כהן כלל יש תשובה ארוכה בשו"ת שבט הלוי האם כהן חילוני יש לו דין כהן וממילא גם צאצאיו אינם כהנים
09:19 27.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יקלה אבינדב
התורה אמרה לא זה לא
11:01 04.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
מתיר איסורים - זוהי גולת הכותרת של שבתאי צבי שר"י. ואתה מפנה כתב אישום חמור זה כלפי האוחזים בכלל הפסיקתי של "כוח דהיתרא עדיף". וכי חלילה מרן רבנו עובדיה ע"ה...
מתיר איסורים - זוהי גולת הכותרת של שבתאי צבי שר"י. ואתה מפנה כתב אישום חמור זה כלפי האוחזים בכלל הפסיקתי של "כוח דהיתרא עדיף". וכי חלילה מרן רבנו עובדיה ע"ה היה שבתאי? התיר איסורים??? אלא עמל קשות, שעות, ימים ולילות למצוא פתח היתר לכל סובל, עשוק ודל. אבל זה בסדר - אנחנו יודעים שיש שני בתי ישראל. כך לימדנו הראי"ה קוק ע"ה. יש רבנות קשובה, אמיצה ומחוברת לכלל ישראל ויש רבנות היושבת בבתי המדרש וכל מרחבה הוא מפתח בית המדרש עד ארון הקודש.
המשך 08:45 27.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עגלון
מי שלא הבין מהו פסק הלכה .קיבל תשובה מהעגלון. שהבין העיקר שישלטו בך .ותכבד מה שאומרים לך ועל זה הוא רכב
18:30 26.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל לוי
הרב היחד שפגשתי שאומר אמת. לא אמת רבנית אלא אמת תורנית .רק שלא יתנפלו עליו וימחקו אותו .אשריך רבי .אולי יתאפשר וכולנו נלמד תורה נטו .ובזכותך עם ישראל יגאל.ויהפוף...
הרב היחד שפגשתי שאומר אמת. לא אמת רבנית אלא אמת תורנית .רק שלא יתנפלו עליו וימחקו אותו .אשריך רבי .אולי יתאפשר וכולנו נלמד תורה נטו .ובזכותך עם ישראל יגאל.ויהפוף לעם סגולה וגוי קדוש .ואת הרב נהפוך לשרברב .
המשך 18:05 26.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גמליאל
הכותב צודק במאה אחוז מהות הרבנים להתיר איסורים .דבר אסור מהתורה כאילו בורא עולם נתן להם את הכח לשנות? עד היום ראש השנה ביהדות יומיים .בורא עולם ...
הכותב צודק במאה אחוז מהות הרבנים להתיר איסורים .דבר אסור מהתורה כאילו בורא עולם נתן להם את הכח לשנות? עד היום ראש השנה ביהדות יומיים .בורא עולם ותורתו נאמר יום אחד. הרבנים תיקנו (כאילו התורה מקולקלת) התרת נדרים בערב יום כפור. זו בדיחה .התורה אוסרת .לא יחל דברו ככל היוצא מפיו יעשה .בכלל מי נתן לרבנים רשות להתעסק בדבר התורה .או שכולנו נשים ואנחנו לא יודעים התורה מכירה בכהנים ועוזריהם הלווים .כלהשאר לא רצויים זו הצרה של הרבנים .כל שנה בכיפור אנחנו אומרים את אשר אסרת התרתי השאלה אם הם מצטערים על כך או .מתגאים על כך אם הם מתגאים על כך .זו בושה ליהדות אם הם מצטערים על העשיה .מדוע אין תיקון .
המשך 16:45 26.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דני צור
המצוות שהציבור הדתי אמור להקפיד עליהן הן מצוות מהתורה שבעל פה, בתוספת אלפי שינויים ובעיקר החמרות שנוספו במאות השנים האחרונות. חשוב להדגיש שהתלמוד כתוכן בסיסי לרכישת ידע יהודי נוהג למעשה...
המצוות שהציבור הדתי אמור להקפיד עליהן הן מצוות מהתורה שבעל פה, בתוספת אלפי שינויים ובעיקר החמרות שנוספו במאות השנים האחרונות. חשוב להדגיש שהתלמוד כתוכן בסיסי לרכישת ידע יהודי נוהג למעשה רק מהמאה ה12 ככל המוקדם...
המשך 16:18 26.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
התורה ניתנה בע״פ. ויאמר זה דיבור . וידבר זה דיבור .הכל ניתן בעפ.עד פרשת וילך .שם נאמר שמשה כותב את התורה כולה על ספר כשהכל כתוב אין ערך לתורה שבעפ .מי שאין לו הסמכתא מן הכתוב הוא חוטא ומחטיא
17:24 26.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישעיהו
מזכיר לי את הילדות הרחוקה
15:43 26.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דותן
הקטן . והגדול
15:12 26.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר