אין ספק שצריך לזכור את נרצחי השואה ולהתפלל לעלוי נשמותיהם. השואה צריכה להלמד על ידנו, ועלינו ללמוד ממנה לקחים. אלא שיש לתהות האם הדרך שבה אנו מזכירים אותה נכונה היא.
כל עוד אנחנו אלה שלומדים על השואה יש לעסוק בכך רבות. אך מדוע אנו מביאים אורחים גויים מחו"ל ליד ושם? הלא ביד ושם רואים את העם היהודי מושפל ומחולל עד עפר. מדוע נרצה אנו להניף על נס את בושתנו?
אדם שהושפל לשפל המדרגה וחולל כבודו עד עפר, לא יתלה בראש חוצות תמונה המראה כיצד הוא מלחך את העפר וכיצד הוא מושפל. בזאת הוא רק ינציח ויאריך את חרפתו. אילו היינו עם גאה, היינו לוקחים את אורחינו לא ליד ושם אלא לכור האטומי בדימונה ולבסיס חיל האויר בחצרים, למען יכבדונו וייראונו. אבל אנחנו עם מושפל, בשפלותנו גאוותנו. למה?
ומילא עם שהחליט לותר על כבודו, אבל באיזו זכות אנחנו מוחלים על כבודם של האנשים שנרצחו בשואה. ביד ושם מוצגות תמונות שבהן נראים יהודים במצב מאד לא מכובד, וד"ל. אין ספק שאיש מהם לא היה מסכים שתמונתו במצב כזה תתנוסס בראש כל חוצות. אך לא די שהנאצים חללו את כבודם, הנהלת יד ושם מוסיפה לחלל את כבודם לאורך שנים, ומציגה את אותן תמונות לקהל הרחב. כי אלה לא בני אדם, אלה מוצגים מוזיאוניים, אלה אוביקטי שואה.
הצגת היהודים במצבם המושפל היא יד ושם למעלליה הרעים של החיה הנאצית, אך הם אינם יד ושם לנרצחי השואה. אילו רצינו להקים יד ושם לנרצחי השואה, היינו צריכים להראותם לא בבשתם אלא בכבודם, כפי שהיו לפני שהושפלו.
השואה היא זכותנו על הארץ?
אז למה אנחנו נוהגים כך? האמת היא שהשאלה הזאת לא כ"כ חשובה. חשוב שנכיר בטעות שיש בצורה שבה מזכירים אנו את השואה, ונתקן זאת. אך עם זאת, השאלה למה אנו נוהגים כך היא שאלה מענינת ומסקרנת, ולכן ננסה להשיב עליה.
אין ספק שמאחורי הרצון לפרסם את מה שהיה במחנות, עומדת נטיה טבעית מאד. כל אדם וכל עם שעשו לו עול נוטה לזעוק את זעקתו באזני העולם, להוקיע את הרשע בראש חוצות ולפרסם את מעלליו הרעים. כל מי שעבר חויה קשה רוצה לזעוק.
ואולם דומה שיש כאן משהו עמוק יותר. הצבור בישראל נוטה להתיחס לזכר השואה בחרדת קודש. חרדת קודש כ"כ גדולה, עד שא"א ללמוד שום לקח מהשואה, כל השואה לשואה היא חלול הקודש.
נראה שהסיבה שבגללה כ"כ חשוב לנו לקחת כל אורח מחו"ל ליד ושם, הוא שבאיזה שהוא מקום במעמקי לבו של הציוני החילוני, נדמה לו שהשואה היא המקור לזכותנו על ארץ ישראל. לכאורה, אם הטעם להובלת האורחים לאתרים שונים, הוא להצדיק את קיום המדינה, כדאי לקחת אותם לחברון, כדי להראות להם שאבותינו קבורים בארץ הזאת. כדאי גם לקחת אותם לשכם, ולהזכיר שכאן נכרתה ברית ביננו ובין הארץ, ועוד ועוד.
אבל הציוני החילוני הרי לא יעלה על הדעת לנהוג כן, הוא הרי לא באמת מאמין שהארץ הזאת היא שלנו. הוא שואף בכל מאודו להיות חלק מהעולם הנאור, ולדידו ההסטוריה מתחילה עם יסודו של האו"ם. מדוע א"כ מגיעה לנו הארץ הזאת? כי אנחנו שפלים, נבזים ומסכנים, ואם לא תהיה לנו מדינה יהרגונו. אין לנו ממש זכות על הארץ הזאת, היא לא באמת שלנו, אבל זכותנו לגזול אותה מבעליה ע"פ המוסר הנוצרי של רובין הוד, כיון שאנחנו קטנים, מסכנים ועשוקים.
נמצא שהציוני החילוני איננו מוכן לקחת את אורחיו לכור האטומי, מאותה סבה שאינו מוכן לקחת אותם לחברון. כבר אמר מי שאמר שקשה להוציא את היהודי מהגלות, אבל קשה הרבה יותר להוציא את הגלות מהיהודי. הציוני החילוני איננו מוכן לזקוף את ראשו מול הפריץ בגאוה ולומר "האמת עמי", הוא גם אינו מוכן לזקוף את ראשו ולומר הזהרו ממני. הוא מוכן רק לעמוד מול הפריץ בהכנעה ולהתחנן שיתן לו לחיות כי הוא מבוזה ומושפל דיו.
הציוני החילוני אוהב ללעוג ליהודים שהלכו כצאן לטבח, אבל הוא לא שונה מהם בהרבה. בשואה היהודים לא העזו להרים ראשם בגאון מול הגוי השולט בחו"ל, והלכו אחריו אף אל המות. ובארץ היהודים הקימו מדינה שאינה מעזה לעמוד על שלה בגאון מול הגוי. היא מעזה לצאת נגד גרמניה רק מאז שהעולם ממילא שונא אותה, ואפשר לחסות בצלן של בעלות הברית. קדש הקדשים של המדינה הוא ההשפלה היהודית ביד ושם.
יש אנשים שעומדים מול העולם בגאון ומביעים את אמונתם וצדקתם, ויש אנשים שחושפים לראוה את מומיהם ופצעיהם ומבקשים רחמים. מסתבר שמדינת ישראל בחרה בדרך השניה.

מה דעתך בנושא?
19 תגובות
0 דיונים
רימון
לכל המגיבים, אם הבעיה היא החשש שיכירו את המצולמים, ולא השאלה ההיסטורית, שיטשטשו להן את הפנים, וכך אין סיכוי שמי מהן תזוהה על פי סימנים אלה או אחרים.
23:45 17.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאן דהוא
אך אם לא יספרו מה היה לא נדע עד כמה היתה השואה נוראית. מצד שני אולי יש מקום לשנות מעט את גוון המקום, ולא להציג תמונות מבזות כמו עירום(לא בגלל משהו...
אך אם לא יספרו מה היה לא נדע עד כמה היתה השואה נוראית. מצד שני אולי יש מקום לשנות מעט את גוון המקום, ולא להציג תמונות מבזות כמו עירום(לא בגלל משהו דתי, אלא בגלל הכבוד) או לא להרבות בתמונות של מסות של אנשים הרוגים וכן להוסיף עומק על האנשים עצמם, שלא יהיו "אובייקט". וכן במקביל לקחת את האורחים מחו"ל גם למקומות היסוד של העם היהודי. אין סתירה.
המשך 09:16 12.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהושע
אתה כותב: "אף אחד לא מכיר ולא יודע מי הדמויות המצולמות, וממילא אף אחד לא יכול להצביע על עצמו או מי מזולתו כנפגע". האם היית מסכים שתמונת עירום שלך תפורסם במוזיאון...
אתה כותב: "אף אחד לא מכיר ולא יודע מי הדמויות המצולמות, וממילא אף אחד לא יכול להצביע על עצמו או מי מזולתו כנפגע". האם היית מסכים שתמונת עירום שלך תפורסם במוזיאון שבו איש אינו מכיר אותך? אדם נורמלי לא יסכים.
המשך 21:23 08.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבנר
מה הקשר בכלל בין השואה ליציאת מצרים? קשרים אין. הבדלים יש למכביר. יציאת מצרים היא אירוע חיובי, הולדת עם ישראל. חלק בסיסי במהלך והתיכנון האלוקי. השואה היא אסון. על יציאת מצרים אנו...
מה הקשר בכלל בין השואה ליציאת מצרים? קשרים אין. הבדלים יש למכביר. יציאת מצרים היא אירוע חיובי, הולדת עם ישראל. חלק בסיסי במהלך והתיכנון האלוקי. השואה היא אסון. על יציאת מצרים אנו צריכים לספר כדי להודות ולהלל ולשבח את ה' על מופתיו ונפלאותיו. על השואה...? והחשוב ביותר: על יציאת מצרים ה' ציווה אותנו לספר. על השואה לא. ועם זאת - אפילו בשביל לספר על יציאת מצרים, לא הייתי מביא תמונה משפילה של סב סבי במצרים, תמונה שמן הסתם לא היה מסכים שתתפרסם. יתרה מכך: גם אני סובר שצריך להזכיר את השואה, ולשאול מה הלקח שעלינו להפיק ממנה, למה האלוקים הביא עלינו את השואה, ומה עלינו ללמוד ממנה. (אמנם - אם הגויים ירצו להכחיש אותה - מה אכפת לי?). השאלה היא באלו אמצעים יש להשתמש לשם כך. וכן: באיזו תדירות יש להזכיר אותה, והאם להזכיר את הקרבנות או את השואה עצמה.
המשך 20:55 08.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רימון
אני ממש לא מבין את הצורך הנלהב להזכיר את יציאת מצרים כמה פעמים ביום. השואה היא פרק עגום וחשוב בתולדות עם ישראל, וטרם המדינה. נסיונות להסתיר, להתעלם, הם דבר ראשון...
אני ממש לא מבין את הצורך הנלהב להזכיר את יציאת מצרים כמה פעמים ביום. השואה היא פרק עגום וחשוב בתולדות עם ישראל, וטרם המדינה. נסיונות להסתיר, להתעלם, הם דבר ראשון כלים של מכחישי שואה, אסור להחביא את המעשים הנוראים שנעשו שם, מן הסתם צריך ללמוד להסתכל על המציאות, קשה ככל שהיתה, בעינים קצת יותר בוגרות, בוגרות היסטורית וציונית. אף אחד לא מכיר ולא יודע מי הדמויות המצולמות, וממילא אף אחד לא יכול להצביע על עצמו או מי מזולתו כנפגע.
המשך 19:19 08.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף
בשביל מה העולם צריך לדעת? בשביל לקבל רעיונות לעתיד? בשביל ללמוד מהנאצים איך הורגים יהודים? בשביל להנות ממראות של יהודים מושפלים? אולי בשביל משהו אחר?
17:38 08.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבנר
כאשר אתה רוצה לדאוג לזכרו של אדם יקר שאהבת, גם אם בשנתיים האחרונות לחיייו הוא היה חולה, עם מבט כבוי בעינים, ומחובר למיליון צינורות, כאשר אתה תעשה לו אזכרה אתה...
כאשר אתה רוצה לדאוג לזכרו של אדם יקר שאהבת, גם אם בשנתיים האחרונות לחיייו הוא היה חולה, עם מבט כבוי בעינים, ומחובר למיליון צינורות, כאשר אתה תעשה לו אזכרה אתה תתעלם מהשנתייים האחרונות. אתה לא תציג תמונה שלו עם שפה שמוטה ומיליון צינורות, אתה תציג תמונות שלו מכל שאר משך חייו, כאשר הוא היה אדם פעיל ונמרץ. כך גם נרצחי השואה - אם אתה חרד לכבודם ורוצה להזכירם - הצג תמונות המראות את מה שהם היו אלמלא נגעה בהם ידו הרשעה של הנאצי. הצג תמונות שמראות את יהדות אירופה המפוארת בתפארתה. כמו שכאשר אתה מנציח נפגע טרור, תראה מה הוא היה לפני שפגעו בו, ולא את גופתו המרוטשת. כך גם נרצחי השואה - אם המטרה שלך היא לכבד את זכרם - הצג את העולם היפה שהיה לפני שפגעו בו הרשעים. אם אתה מציג אותם בשעת השואה - סימן שלא זכר הנרצחים מעניין אותך. השואה עצמה היא זו שמעניינת אותך. כבוד הנרצחים לא מעניין כקליפת השום את הסבתא החורגת שלך. אתה מעוניין להזכיר את השואה עצמה. כלומר: להקים אתר הנצחה מפואר למפעל הנאצי.
המשך 17:03 08.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דמגוגיה זולה
15:53 08.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
הטענה שלך שימי האבל בשנה הם על אסונות יותר קטנים מהשואה, אולי אולי אולי אולי נכונה, אם המדד היחיד שלך הוא ספירת גופות. אבל מכל בחינה אחרת: ברור שהשואה היא...
הטענה שלך שימי האבל בשנה הם על אסונות יותר קטנים מהשואה, אולי אולי אולי אולי נכונה, אם המדד היחיד שלך הוא ספירת גופות. אבל מכל בחינה אחרת: ברור שהשואה היא אסון פחות גדול מחורבן הבית, חורבן ממלכת ישראל, ויציאת ישראל לגלות. שעליה אנו מתאבלים שלשה שבועות בשנה. יתרה מכך - כל היהודים שנרצחו במהלך כל הגלות הארוכה לא היו נרצחים אלמלא יצאנו לגלות. אבל גם בלי זה - נכון שלנספי השואה כיהודים פרטים קרה אסון חמור מאד בשואה, אבל לעם ישראל ככלל, קרה אסון הרבה יותר גדול והרבה יותר חמור בחורבן הבית, חורבן הממלכה, והיציאה לגלות. שלשה אסונות גדולים שכל אחד מהם בפני עצמו הוא חמור בהרבה מהשואה. אבלות ספירת העומר היא אולי על עניין יותר קטן, אבל האבלות היא לא שבעה שבועות אלא רק מאסרו חג עד ל"ג בעומר. פחות מארבעה שבועות. מעבר לכך - ברור שצריך לזכור את השואה, השאלה היא באיזה מחיר. האם כדי לזכור מותר להראות תמונה של אדם שודאי לא היה מסכים להצגתה??
המשך 15:36 08.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ביני
יש הרבה חילוניים (לדעתי רובם) שחושבים כמוך, ויודעים שהזכות שלנו מתבטאת בחברון, אף שחלקם מוכן למסור אותו כדי להשיג שלום (מדומה - אך הם מאמינים לנביאי השקר).
12:51 08.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר