ראש ישיבת 'אור עציון' וזקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן, עושה סדר בנוגע לשאלת קיום המניינים בשבת הקרובה בעקבות איסור ההתקהלות של מעל לעשרה אנשים מחשש להתפשטות נגיף הקורונה.

הרב השיב לשאלה פרטית של אחד מן התלמידים והבהיר כי כל מקום שהמרא דאתרא פסק לסגור את בתי הכנסת ולהתפלל ביחידות יש להקשיב למרא דאתרא של המקום.

וזו תשובתו של הרב: לשאלת רבים, האם בעקבות הוראות משרד הבריאות יש להפסיק ולהתפלל במניין?

כהקדמה, פשוט כי חשובה מאוד המשמעת העצמית להוראות הממונים על בריאות הציבור, ולא יעלה על הדעת שאנשים יעשו דין לעצמם במה שנוגע לפיקוח נפש של הרבים. יחד עם זאת, איננו צריכים להחמיר יותר מהוראות משרד הבריאות דווקא כאשר הדבר נוגע לענייני קודש.

אם הייתה הוראה של משרד הבריאות שלא לצאת מהבית – לא היינו מורים לצאת מהבית כדי להתפלל במניין. אבל מכיוון שאין הוראה כזו, ולצורך אירועים מסויימים התירו התקהלויות של עד עשרה אנשים – כגון חתונות, וכד', אין כל סיבה שלא להתפלל בעשרה.

ב"רמי לוי" התירו אפילו 100 אנשים בבת אחת ,בשאר המקומות התירו עד עשרה, ואין סיבה להחמיר יותר ממשרד הבריאות.

לגבי תפילת ליל שבת: בשום אופן אין לעשות מניין המוני בבית הכנסת. אמנם, צריך לעשות מניינים בבתים פרטיים, ובכל בית יתכנסו עשרה ויתפללו. גם בבית הכנסת אפשר לקיים מניין של עשרה. הדבר דורש הכנה והתארגנות, אבל זה מה שצריך לעשות.

לגבי תפילת שחרית בשבת; ברוך ה' יש הרבה ספרי תורה בהיכל, ואין סיבה שנשתמש בהם רק בשמחה תורה. גם כאן הדבר דורש התארגנות, יש להביא את הספר למקום התפילה כבר ביום שישי. אם אין 'בעל קורא' בכל המניינים, אפשר בחלק מהמניינים לקרוא בתורה גם אחרי מוסף, וכך יוכל בעל הקורא לקרוא במספר מניינים.

כפי שאדם מתארגן ליציאה לטיול וכדומה, גם לנושא זה צריך להתארגן, ואם מתארגנים זה אפשרי. בערים יש יותר מקום להבין את האומרים 'שכל אחד יתפלל בבית', מכיוון שלא יודעים מי בדיוק מגיע לבית הכנסת, אבל ביישובים קטנים, שכולם מכירים אחד את השני, אין שום בעיה להתארגן, ולהתחלק לקבוצות של עשרה.

הדברים שאנחנו אומרים נכונים גם מבחינת ההרגשה של האנשים. לומר לאנשים: 'תהיו בבית' לא מוסיף להם תחושה טובה מבחינת כל המציאות הזו.

שהקב"ה יזכה את כולנו בבריאות איתנה ושנזכה בקרוב מאוד להתפלל יחד עם כל עם ישראל במניין אחד.