את מאמרו של אחי (הביולוגי, לא "הבנטי") הרב חגי שליט"א על הצורך בהעדפת החרדים על פני לפיד, קראתי (והתרגזתי) מיד לאחר שסיימתי לעיין בספר הנהגותיו של סב סבתי ר' דוד בהר"ן זצ"ל.
ר' דוד מותיקי ירושלים, היה יהודי שחייו היו פשוטו כמשמעו בתוך ארבע אמות של הלכה. חיים של חסד, של יראה ואהבה, של לימוד תורה ללא גבולות ותוך הקרבה לאין קץ, של דקדקנות בכל מצווה ושל מסירות אדירה לחינוך ילדיו וקרוביו. את ר' דוד ואת צאצאיו הרוחניים הייתי שמח בהחלט לקחת איתי לאי בודד כהמלצת אחי, ולחיות איתם חיים של תורה ויראת שמיים.
אולם, לצערי, בספר על ר' דוד, כמו בכל הספרות החרדית ישנם עוד כמה פרקים המעלים תהיות האם שותפי לאי הבודד אינו שוגה לעיתים בשגיאות טראגיות העולות ביוקר רב, לו ולעמו. כך למדתי מהספר כיצד ר' דוד וחוגו טעו בשעה שכינו במכתביהם את אליעזר בן יהודה "בן השטן הארור" ואסרו בכל תוקף על השימוש בעברית.
הם טעו במלחמה שאסרו על כל נסיון של חיבור למפעל הציוני ולמוסדות הלאומיים, ובכך שראו בהרצל ובאנשיו משיחי שקר המאיימים על שלום העם. צאצאיו של ר' דוד הממלאים את שכונותיה החרדיות של ירושלים, ובחלקם מגדפים היום בעברית רהוטה את ממשלת ישראל, תוך שהם נהנים מהגנתה וממימונה, הם ההוכחה הטובה ביותר לטעות זו.
לא כל בני המשפחה דבקו בטעות. בנו, ר' נחום ויספיש זצ"ל יצא משכונות ירושלים וכחקלאי חרדי בודד היה מראשי המושבה שפיה עד שנפל על משמרתו במאורעות תרצ"ח. ר' נחום ניסה להציב מודל לבני הישוב הישן של התיישבות חרדית השומרת על קלה כבחמורה מתוך תקווה כי רבים ילכו בעקבותיו, אך לשווא. סבי, הרב צבי לונדין זצ"ל הבין גם הוא את הטעות החרדית בשעה שנאלץ כבן ישיבה בחברון של תרפ"ט להתחבא באימה בעת שהפורעים שחטו את חבריו. שחיטה שהתאפשרה לאחר שראשי הישיבה והישוב החרדי סירבו לקבל סיוע מ"ההגנה", כי "הערבים יוצאים רק נגד הציוניים".
שניהם היו בין המעטים שהבינו את הטעות והצטרפו לציונות הדתית שהבינה כי אין שום סתירה בין תורה לחיים של יצירה, לאומיות ואחריות. אולם, לגודל האסון ההיסטורי, הם ושאר המצטרפים לציונות הדתית היו במיעוט. מרבית הציבור החרדי נותר נאמן לעמדתו המסורתית ולפיה "חדש אסור מן התורה". מרבית הציבור החרדי המשיך להאמין ששקר הציונות והבל המודרנה, שדברי הרב קוק על התחדשות התורה ודור הגאולה הינם הבל ורעות רוח, שכל מי שאינו מיישר קו עם "הגדוילים שלנו" תורתו אינה תורה, ומחלוקות לשם שמיים (כמו ויכוח בין אחים באדיבות "סרוגים") יכולות להתקיים בגבולות גזרה מצומצמים מאוד (של כמה רחובות בבני ברק וירושלים).
הזחיחות כלפי מי שאינו ליטאי
הלם השואה והקמת המדינה שהוכיחו מעל לכל ספק את צדקת הדרך הציונית דתית, אפשרו חלון הזדמנויות קצר לשינוי המצב. רוב הציבור החרדי הבין את טעותו. הוא לחם, התיישב, נשא במאמץ הלאומי ותנועות פוליטיות כמו "פועלי אגודת ישראל" (ז"ל) סללו דרך חדשה של תורה והתיישבות, יחד עם נאמנות מלאה לדרך החיים החרדית. אולם, חלון ההזדמנויות נסגר חיש מהר.
ניסיונות כפייה חילוניים, החלטתו האסטרטגית של "החזון איש" זצ"ל לכונן מחדש את עולם התורה, ונדיבותם של ראשי ממשלות כבן גוריון ובגין, שחשו נוסטלגיה כלפי מי שנתפסו כממשיכי העולם היהודי הישן, כל אלו אפשרו את הקמתה של "חברת הלומדים". חברה זו הצליחה במשך חמישה עשורים לכונן מחדש את החברה החרדית ולהעצים אותה על מעלותיה בתחום התורה והחסד, אך גם על חסרונותיה וטעויותיה.
המרכזיות שבטעויות אלו הינם הזחיחות, הסגירות וחוסר האחריות. את הזחיחות ניתן לחוש היטב בתחושת העליונות כלפי כל מי שלא "ליטאי" יקרא כלומר: חסידים, ספרדים ובעיקר ד"לים, כפי שמקובל ב"יתד נאמן", לכנות את חובשי הכיפות הסרוגות, שכלל אינם ראויים לתואר רב (אלא אם כן צריכים אותם למשא ומתן הקואליציוני).
הסגירות באה לידי ביטוי בעצימת העיניים נוכח אחוזי השבאבניקים ההולכים וגדלים, נוכח העול הכלכלי האיום אחרי ארבעה דורות של משפחות אברכים וכמובן נוכח המשך ההתייחסות למדינה היהודית הריבונית כ"גלות". ואילו בחוסר האחריות ניתן להבחין ביחס המופקר לתקציב המדינה, בחוסר האחריות של תלמידי הישיבות החרדיות הנמלטים על נפשם מעיירות מופגזות, תוך שהם שוכחים לרגע את "רבנן לא בעי נטירותא" ומותירים את בני הישיבות הציוניות לעמוד בחזית (פרטים אצל תלמידיו של אחי בישיבת שדרות, ובכל ערי ישראל), בחוסר הזיקה לארץ ישראל (ע"ע איומי המפלגות החרדיות לקדם פינוי ישובים אם בנט ילך עם לפיד), וכמובן מעל הכל-בחוסר הנכונות לצאת למלחמת המצווה ואף לא לטרוח להגיד תפילה לשלום חיילי צה"ל.
אל מול חסרונות אלו העולם החרדי מלא ביתרונות אדירים. אורח החיים הצנוע, גודל המשפחה, המסירות, הרוחניות, דרך הארץ וכמובן לימוד התורה הינם יתרונות עצומים , בוודאי אם נשווה אותם לתרבות הראליטי והמועדונים (שגם להם יתרונות משלהם,אבל אין לי עוד אח להתווכח איתו על זה) אבל העולם החרדי חייב להשתנות, חייב שלא לטעות שוב ושוב בטעויות של ר' דוד בהר"ן ותלמידיו.
העולם החרדי חייב להשתנות
נכון, החלו כבר שינויים, הם חשובים ומשמעותיים, אך הם איטיים מדי. לא הציבור החרדי ולא עם ישראל יכולים לחכות עוד זמן רב. מאות האלפים שהצביעו בעיקר לסיסמא (השטחית והדמגוגית וכו') של שיוויון בנטל לא עשו זאת (ברובם) משנאה,אלא מתסכול ואפילו מיאוש נוכח התנהגותו הלא מובנת של חלק כל כך גדול וכל כך חשוב בעם ישראל.
"לעת כזאת הגעת למלכות"-מיקומו של הבית היהודי כשחקן הציר בשאלה עם מי וכיצד תורכב הממשלה מטיל על כתפיו משימה היסטורית. אינני מקנא בנפתלי בנט. הוא עומד כרגע על פרשת דרכים גורלית מבחינה פוליטית וערכית, נתון ללחצים אדירים ועשוי לצאת כמנצח הגדול אך גם כקרח (פוליטית כמובן..) מכאן ומכאן.
אני תפילה שהקב"ה יתן לו ולאנשיו את התבונה לסייע לעולם החרדי לשוב בו מטעותו ההיסטורית וליטול חלק חשוב בבנין המדינה היהודית שלנו. סיוע זה הינו כה חשוב עד שהוא עשוי להצדיק גם בריתות פוליטיות עם אישים שנמצאים אולי בעדיפות השנייה בנסיעה לאי הבודד. אולם, כדי שלא נמצא את עצמנו לבסוף על האי הבודד צריך הרבה יצירתיות, אחווה, מקוריות ונכונות לשינוי מהותי. בסופו של דבר וסליחה על ההתנשאות, גם ר' דוד וצאצאיו עוד יגידו לנו תודה.
==
יוסי לונדין הוא דוקטורנט למדעי המדינה בבר אילן ומורה ומרצה להיסטוריה ואזרחות במכללת 'אורות ישראל' וישיבת 'דרכי נעם'.
מה דעתך בנושא?
42 תגובות
0 דיונים
אלעד
למה עם ריר וקצף על השפתיים. ככלות הכל לפיד רוצה לעקור את הכל, וכל שיתוף הפעולה הוא בדיעבד שבדיעבד יוסי, השאר את הכעס לעתיד שלנו עם "יש עתיד", הם ממש לא...
למה עם ריר וקצף על השפתיים. ככלות הכל לפיד רוצה לעקור את הכל, וכל שיתוף הפעולה הוא בדיעבד שבדיעבד יוסי, השאר את הכעס לעתיד שלנו עם "יש עתיד", הם ממש לא תפללים לשלום המדינה ושלימות הארץ, החרדים לפחות מתפללים שלש פעמים ביום. אל נאבד פרופורציות.
המשך 01:12 04.03.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אתה לא חושב שכמות הכיפה הזרוקה, כן, זו לא טעות כתיב... מוכיחה כי הגשר בין החילונים לחרדים שבנו הדלי"לים הוא חד צדדי. 75 % דל"ים ברמות שונות שנשארו לכם לא מצדיקים...
אתה לא חושב שכמות הכיפה הזרוקה, כן, זו לא טעות כתיב... מוכיחה כי הגשר בין החילונים לחרדים שבנו הדלי"לים הוא חד צדדי. 75 % דל"ים ברמות שונות שנשארו לכם לא מצדיקים שתטיפו מוסר על שילוב ומעורבות. ההיפך הוא הנכון.... ואם אתה מחכים מתגובות קרא אותם שוב ושוב, ותראה היכן טעו ציבור ענק המאבד את רוב !!!!! בניו ובנותיו ברמה כזו או אחרת.......
המשך 18:51 03.03.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוטי
18:07 24.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
הנשים מתפכחות והנוער מוזן בסתר בקידמה וישנה יום יום זליגה להיות כאנוס בהפוכה או חוזר סמוי בשאלה או כחרד מורד בעל כורחו זו האמת ואין בילתה . המהפכה התחילה והמרד...
הנשים מתפכחות והנוער מוזן בסתר בקידמה וישנה יום יום זליגה להיות כאנוס בהפוכה או חוזר סמוי בשאלה או כחרד מורד בעל כורחו זו האמת ואין בילתה . המהפכה התחילה והמרד כבר כאן וזה לא קשור כלל בפולטיקה .
המשך 01:42 24.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מושי זוכמיר
נמשיך להסתגר ולהתבדל והכל כדי לא להגיע לפסקיו של ארגון בית הלל http://www.srugim.co.il/42639-%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%9C%D7%9C-%D7%9E%D7%95%D7%AA%D7%A8-%D7%9C%D7%94%D7%96%D7%9E%D7%99%D7%9F-%D7%97%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%A0%D7%99-%D7%9C%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%92%D7%9D-%D7%90%D7%9D-%D7%99
02:26 22.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביתר
להגיב למי שסובר שיש מקום לתת התרבות של הריאלטי והמועדנים למינהם, משפט שאומר הכל על כותב השורות הרדודות דלעיל. משפט כזה מראה בעליל כי הנ"ל שופט את הציבור החרדי בעינים...
להגיב למי שסובר שיש מקום לתת התרבות של הריאלטי והמועדנים למינהם, משפט שאומר הכל על כותב השורות הרדודות דלעיל. משפט כזה מראה בעליל כי הנ"ל שופט את הציבור החרדי בעינים של אדם חילוני, אדם שכמותך חייב להשתנות
המשך 01:28 22.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בבח
על כל אדם מישראל יש מחויבות לעשות תורתך קבע ומלאכתך עראי,אך לצערינו ,היום האמונה הפשוטה ,שהקב"ה הוא מנהל את העולם,כבר לא באופנה,איני מבין איך אדם עם חצי כיפה,ורואה שירה של...
על כל אדם מישראל יש מחויבות לעשות תורתך קבע ומלאכתך עראי,אך לצערינו ,היום האמונה הפשוטה ,שהקב"ה הוא מנהל את העולם,כבר לא באופנה,איני מבין איך אדם עם חצי כיפה,ורואה שירה של נשים,עובר עלדברי תורה,ואפילו לא מתבייש בזה,ולא עוד שמשבח זאת,אדם כזה יחליט מי ילמד תורה ומי לא. והייתי מצפה קודם מכל הישיבות ההסדר שהרבה מתוכם לא משרתים בכלל בצבא ,שקודם הם יתגייסו,אני מכיר ממרכז הרב כאלה. כמו כן איני מבין מדוע אזרח רגיל משרת 3 שנים,ואילו בישיבות ההסדר רק שנה וכמה חודשים,צריך להחליט אם ה' הוא האלוקים או הבעל. מה פתאום שבחורי ישראל שלא לומדים בהסדר ישרתו 3 שנים ,ואלה ישבו בישיבה ?גם הם צריכים לשרת 3 שנים. כשהרב עובדיה אמר בית של גויים פקפקתי,והיום אני מבין כמה טעיתי,כשהרב עובדיה אומר משהו,הרב יורם אברג'ל התבטא שהקב"ה בקשר רציף עם הרב עובדיה.אני יודע שיש המון מהמזרחי חסידים של הרב יורם,אני רואה אותם אצל. יש לי הרבה מה לכתוב,אבל לא יתכן שאדם שאינו שומר תורה כמו שצריך יחליט מי ילמד בישיבה ומי לא. בושה וחרפה.
המשך 00:17 22.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
pop
חרדים-הקלו מעלי את תשלומי מס הכנסה. חרדים-הקלו מעל בחורי ישראל את אורך השרות הצבאי-ניתן לקצר .
14:37 21.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי לונדין
הדברים מופנים בעיקר לדוד (תגובה 33) ולרוב הדוברים החרדים שניסחו דבריהם בטוב טעם וניהלו דיון עניני ומרתק שלמדתי ממנו רבות (כמובן שאין מה להתייחס למיעוט המגדפים הצעקני) א. אני בעד...
הדברים מופנים בעיקר לדוד (תגובה 33) ולרוב הדוברים החרדים שניסחו דבריהם בטוב טעם וניהלו דיון עניני ומרתק שלמדתי ממנו רבות (כמובן שאין מה להתייחס למיעוט המגדפים הצעקני) א. אני בעד תיקון בכל מקום ומשתדל כמיטב יכולתי הדלה לעשות מה שאפשר בנידון. ב. לצערי הרב מאוד הציבור החרדי לא השכיל לעמוד בקצב המתאים של השינויים הנדרשים (ע"ע מאמרו המרתק של הרב בלוך בכיכר השבת מאתמול) וכנראה שבלית ברירה אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים. איך ובאיזה מינון זו שאלה טקטית,אף אחד הרי לא חולם לשלוח מ"צ לישיבות. ג. למה זה דחוף? א. "חומריות" -ב"ה הציבור החרדי גדל מאוד. למדינת ישראל אין יכולת יותר להמשיך ולממן חברת לומדים של מאות אלפים. נקודה. אין לזה שום קשר לצורך בלימוד תורה שימשיך ויגבר בפוניבז', במיר, בחברון וגם בשבי חברון והר עציון. ב. רוחניות-אנחנו במאבק מתמיד על דמותה של המדינה כמדינה יהודית, אחד המכשולים הקשים בעימות מול המתירנות המערבית זה הדימוי שנוצר לעולם התורה כעולם לא טבעי, מנצל, ולא מוסרי במובן ה"דרך ארץ" וממילא מרתיע. הנזק הנגרם לתורת ישראל ולאפשרות להפיצה ולעצימה בדרך לממלכת כהנים וגוי קדוש הוא עצום . נזק אגב הרבה יותר גדול מהבינוניות הדתית שקימת בחלק מהציבור הדתי לאומי. אני לא צריך שיתחילו לדקלם את כתבי הראי"ה, אני רק מעוניין ,ואולי אולי אולי נוצרה קונסטלציה פוליטית מתאימה לכך, שהעולם החרדי יבין קצת מה קורה כאן מסביב ובעיקר שהזמן להתמודד גם עם הבעייה החומרית וגם עם הבעייה הרוחנית אוזל. רק שאלה היפוטתית לסיום: אם חלילה הקומבינות של רה"מנו יגברו ותקום ממשלת שמאל חרדים שלא תשנה כלום, מישהו יכול לשער מה יקרה כאן בבחירות הבאות מבחינת המוטיווציה של רוב הציבור כלפי הציבור החרדי? נראה לי שיתגעגעו לבנט ולפיד... פורים שמח, שיהיה "הדר קיבלוה" בכל עוצמתה ובכל גדולתה כתורת חיים ואידך זיל גמור
המשך 11:28 21.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
היטבת למנות את חסרונות העולם החרדי (ולזכותך, גם את המעלות). כחרדי אני בהחלט מבין על מה אתה מדבר ואם תרצה אוכל להוסיף לך כהנה וכהנה. השאלה הגדולה היא האם באמת...
היטבת למנות את חסרונות העולם החרדי (ולזכותך, גם את המעלות). כחרדי אני בהחלט מבין על מה אתה מדבר ואם תרצה אוכל להוסיף לך כהנה וכהנה. השאלה הגדולה היא האם באמת זאת הבעיה (ב ה הידיעה) של עם/מדינת ישראל כרגע ? האם הציבור שעליו אתה נמנה יכול להכריז על שלמות כך שהוא פנוי עתה לטפל בבעיותיו של זולתו ? האמנם נפתלי בנט "הגיע למלכות" כד לסייע (אכן התנשאות קשה) לחרדים לשוב בהם מטעותם, ע"י כפיה, ייבוש והרעבה ? יאיר לפיד לא רוצה להיות פראייר וזה הגיוני, אבל אתה רוצה לעזור ל"אינפנטילים" האלה לעצב את השקפת עולמם מחדש. מה שאתה אומר זה בערך כך: אחי החרדים, עיזבו את החפץ חיים, את החזון איש, את ר' שלמה זלמן אויערבך.. הם כולם טעו (וזכותך לחשוב שהם טעו) אני יוסי לונדין ונפתלי בנט נראה לכם את האמת ואם לא בטוב אז ברע.. צר לי יוסי, אבל זה אומר עליך לא מעט.. אני חוזר ואומר: יש הרבה מה לתקן בציבור החרדי ! אך האמן לי כי הם מספיק אינטליגנטים לעשות את זה לבד בקצב ובזמן שמתאימים להם. ואתה יוסי, אם רוח התיקון שורה עליך, פנה מזמנך לטפל בבעיות הקשות של קהילתך. בהתמודדות עם הזהות היהודית אל מול הישראלית, בתופעת החילון, ברפורמה הזוחלת בהלכה, בהשתרשות המוחלטת בתרבות המערב הקלוקלת (ולא רק בחלקיה הטובים) וכן, גם בסמים ובאלכוהול שלצערנו פשו גם שם. לא לכך כיוון המשורר ולא הראי"ה זצ"ל. הרב קוק דיבר על גאולה פיזית ורוחנית ולא על "האח הגדול" ו"סיינפלד". אם בקיומו של עם ישראל אנו עוסקים כאן, יתכן מאד כי הדרוש תיקון בציונות הדתית לא פחות קריטי ואולי יותר מהסוגיות שהעלית. ועוד לא דיברנו על אחינו החופשיים...
המשך 10:08 21.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר