אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

זו ההזדמנות לתקן את העולם החרדי/ תגובה למאמר של אחי

משפחה אחת, שתי דעות. יוסי לונדין קרא את מה שכתב אחיו הרב חגי על הצורך בהתקרבות של הסרוגים יחד עם החרדים והתרגז. לדבריו בחברה החרדית יש זחיחות, סגירות וחוסר אחריות שחייבים להשתנות, ודווקא עכשיו כש'הבית היהודי' הוא שחקן מרכזי בפוליטיקה זה הזמן לטיפול שורש.

זו ההזדמנות לתקן את העולם החרדי/ תגובה למאמר של אחי
  לתקן את החרדים. מודעת רחוב (פלאש90)

את מאמרו של אחי (הביולוגי, לא "הבנטי") הרב חגי שליט"א על הצורך בהעדפת החרדים על פני לפיד, קראתי (והתרגזתי) מיד לאחר שסיימתי לעיין בספר הנהגותיו של סב סבתי ר' דוד בהר"ן זצ"ל.

ר' דוד מותיקי ירושלים, היה יהודי שחייו היו פשוטו כמשמעו בתוך ארבע אמות של הלכה. חיים של חסד, של יראה ואהבה, של לימוד תורה ללא גבולות ותוך הקרבה לאין קץ, של דקדקנות בכל מצווה ושל מסירות אדירה לחינוך ילדיו וקרוביו. את ר' דוד ואת צאצאיו הרוחניים הייתי שמח בהחלט לקחת איתי לאי בודד כהמלצת אחי, ולחיות איתם חיים של תורה ויראת שמיים.

אולם, לצערי, בספר על ר' דוד, כמו בכל הספרות החרדית ישנם עוד כמה פרקים המעלים תהיות האם שותפי לאי הבודד אינו שוגה לעיתים בשגיאות טראגיות העולות ביוקר רב, לו ולעמו. כך למדתי מהספר כיצד ר' דוד וחוגו טעו בשעה שכינו במכתביהם את אליעזר בן יהודה "בן השטן הארור" ואסרו בכל תוקף על השימוש בעברית.

הם טעו במלחמה שאסרו על כל נסיון של חיבור למפעל הציוני ולמוסדות הלאומיים, ובכך שראו בהרצל ובאנשיו משיחי שקר המאיימים על שלום העם. צאצאיו של ר' דוד הממלאים את שכונותיה החרדיות של ירושלים, ובחלקם מגדפים היום בעברית רהוטה את ממשלת ישראל, תוך שהם נהנים מהגנתה וממימונה, הם ההוכחה הטובה ביותר לטעות זו.

לא כל בני המשפחה דבקו בטעות. בנו, ר' נחום ויספיש זצ"ל יצא משכונות ירושלים וכחקלאי חרדי בודד היה מראשי המושבה שפיה עד שנפל על משמרתו במאורעות תרצ"ח. ר' נחום ניסה להציב מודל לבני הישוב הישן של התיישבות חרדית השומרת על קלה כבחמורה מתוך תקווה כי רבים ילכו בעקבותיו, אך לשווא. סבי, הרב צבי לונדין זצ"ל הבין גם הוא את הטעות החרדית בשעה שנאלץ כבן ישיבה בחברון של תרפ"ט להתחבא באימה בעת שהפורעים שחטו את חבריו. שחיטה שהתאפשרה לאחר שראשי הישיבה והישוב החרדי סירבו לקבל סיוע מ"ההגנה", כי "הערבים יוצאים רק נגד הציוניים".

שניהם היו בין המעטים שהבינו את הטעות והצטרפו לציונות הדתית שהבינה כי אין שום סתירה בין תורה לחיים של יצירה, לאומיות ואחריות. אולם, לגודל האסון ההיסטורי, הם ושאר המצטרפים לציונות הדתית היו במיעוט. מרבית הציבור החרדי נותר נאמן לעמדתו המסורתית ולפיה "חדש אסור מן התורה". מרבית הציבור החרדי המשיך להאמין ששקר הציונות והבל המודרנה, שדברי הרב קוק על התחדשות התורה ודור הגאולה הינם הבל ורעות רוח, שכל מי שאינו מיישר קו עם "הגדוילים שלנו" תורתו אינה תורה, ומחלוקות לשם שמיים (כמו ויכוח בין אחים באדיבות "סרוגים") יכולות להתקיים בגבולות גזרה מצומצמים מאוד (של כמה רחובות בבני ברק וירושלים).

הזחיחות כלפי מי שאינו ליטאי

הלם השואה והקמת המדינה שהוכיחו מעל לכל ספק את צדקת הדרך הציונית דתית, אפשרו חלון הזדמנויות קצר לשינוי המצב. רוב הציבור החרדי הבין את טעותו. הוא לחם, התיישב, נשא במאמץ הלאומי ותנועות פוליטיות כמו "פועלי אגודת ישראל" (ז"ל) סללו דרך חדשה של תורה והתיישבות, יחד עם נאמנות מלאה לדרך החיים החרדית. אולם, חלון ההזדמנויות נסגר חיש מהר.

ניסיונות כפייה חילוניים, החלטתו האסטרטגית של "החזון איש" זצ"ל לכונן מחדש את עולם התורה, ונדיבותם של ראשי ממשלות כבן גוריון ובגין, שחשו נוסטלגיה כלפי מי שנתפסו כממשיכי העולם היהודי הישן, כל אלו אפשרו את הקמתה של "חברת הלומדים". חברה זו הצליחה במשך חמישה עשורים לכונן מחדש את החברה החרדית ולהעצים אותה על מעלותיה בתחום התורה והחסד, אך גם על חסרונותיה וטעויותיה.

המרכזיות שבטעויות אלו הינם הזחיחות, הסגירות וחוסר האחריות. את הזחיחות ניתן לחוש היטב בתחושת העליונות כלפי כל מי שלא "ליטאי" יקרא כלומר: חסידים, ספרדים ובעיקר ד"לים, כפי שמקובל ב"יתד נאמן", לכנות את חובשי הכיפות הסרוגות, שכלל אינם ראויים לתואר רב (אלא אם כן צריכים אותם למשא ומתן הקואליציוני).

הסגירות באה לידי ביטוי בעצימת העיניים נוכח אחוזי השבאבניקים ההולכים וגדלים, נוכח העול הכלכלי האיום אחרי ארבעה דורות של משפחות אברכים וכמובן נוכח המשך ההתייחסות למדינה היהודית הריבונית כ"גלות". ואילו בחוסר האחריות ניתן להבחין ביחס המופקר לתקציב המדינה, בחוסר האחריות של תלמידי הישיבות החרדיות הנמלטים על נפשם מעיירות מופגזות, תוך שהם שוכחים לרגע את "רבנן לא בעי נטירותא" ומותירים את בני הישיבות הציוניות לעמוד בחזית (פרטים אצל תלמידיו של אחי בישיבת שדרות, ובכל ערי ישראל), בחוסר הזיקה לארץ ישראל (ע"ע איומי המפלגות החרדיות לקדם פינוי ישובים אם בנט ילך עם לפיד), וכמובן מעל הכל-בחוסר הנכונות לצאת למלחמת המצווה ואף לא לטרוח להגיד תפילה לשלום חיילי צה"ל.

אל מול חסרונות אלו העולם החרדי מלא ביתרונות אדירים. אורח החיים הצנוע, גודל המשפחה, המסירות, הרוחניות, דרך הארץ וכמובן לימוד התורה הינם יתרונות עצומים , בוודאי אם נשווה אותם לתרבות הראליטי והמועדונים (שגם להם יתרונות משלהם,אבל אין לי עוד אח להתווכח איתו על זה) אבל העולם החרדי חייב להשתנות, חייב שלא לטעות שוב ושוב בטעויות של ר' דוד בהר"ן ותלמידיו.

העולם החרדי חייב להשתנות

נכון, החלו כבר שינויים, הם חשובים ומשמעותיים, אך הם איטיים מדי. לא הציבור החרדי ולא עם ישראל יכולים לחכות עוד זמן רב. מאות האלפים שהצביעו בעיקר לסיסמא (השטחית והדמגוגית וכו') של שיוויון בנטל לא עשו זאת (ברובם) משנאה,אלא מתסכול ואפילו מיאוש נוכח התנהגותו הלא מובנת של חלק כל כך גדול וכל כך חשוב בעם ישראל.

"לעת כזאת הגעת למלכות"-מיקומו של הבית היהודי כשחקן הציר בשאלה עם מי וכיצד תורכב הממשלה מטיל על כתפיו משימה היסטורית. אינני מקנא בנפתלי בנט. הוא עומד כרגע על פרשת דרכים גורלית מבחינה פוליטית וערכית, נתון ללחצים אדירים ועשוי לצאת כמנצח הגדול אך גם כקרח (פוליטית כמובן..) מכאן ומכאן.

אני תפילה שהקב"ה יתן לו ולאנשיו את התבונה לסייע לעולם החרדי לשוב בו מטעותו ההיסטורית וליטול חלק חשוב בבנין המדינה היהודית שלנו. סיוע זה הינו כה חשוב עד שהוא עשוי להצדיק גם בריתות פוליטיות עם אישים שנמצאים אולי בעדיפות השנייה בנסיעה לאי הבודד. אולם, כדי שלא נמצא את עצמנו לבסוף על האי הבודד צריך הרבה יצירתיות, אחווה, מקוריות ונכונות לשינוי מהותי. בסופו של דבר וסליחה על ההתנשאות, גם ר' דוד וצאצאיו עוד יגידו לנו תודה.

==

יוסי לונדין הוא דוקטורנט למדעי המדינה בבר אילן ומורה ומרצה להיסטוריה ואזרחות במכללת 'אורות ישראל' וישיבת 'דרכי נעם'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
42 תגובות - 42 דיונים מיין לפי
1
סליחה , הבית היהודי כרת ברית עם האדמו"ר יהיר לפיד
שמשון | 19-02-2013 12:44
וזה ייזכר לבנט ושותפיו. בנט מתנהג כמו פיל בחנות חרסינה. הוא לא מבין את המציאות
2
חייבים רק להגיד שמשפחת לונדין גידלה שני חבר'ה רציניים
רענן | 19-02-2013 13:22
בהצלחה
3
שמשון, העניין הוא לא ברית, אלא
רועי | 19-02-2013 13:22
מיקום נכון של כל השחקנים. לפיד ידע את מקומו והגיע הזמן שגם החרדים.
4
אולי אתה צריך להשתנות
דתי לאומי | 19-02-2013 13:34
תכלס החברה הצעירה בציבור החרדי יותר פתוחה ממה שחושבים, לספרים של סאטמר רוב הציבור החרדי כיום לא מסכים איתם (מאמר ג' שבועות ולשון הקודש) ואף סולד מהם. לגבי יתד נאמן, אפילו החזו"א אמר: הם לא שומעים לי, אז מה אתם מתייחסים אליו. יש מה לשנות בציבור החרדי אך לא באלימות זה יעשה התוצאה הפוכה, הציבור משתנה יותר מהר ממה שחושבים, תוך עשור או שניים, ההבדלים בין הציונות הדתית לחרדית יהיו רק על אמירת הלל בברכה.
5
נניח שהבנת את הבעיה, אבל הפתרון שלך מעיד שאתה לא מכיר
סטודנט | 19-02-2013 13:37
את החרדים, כל כפיה תביא להסתגרות וחזרה אחורנית. תחשוב שינסו לכפות על המתנחלים צמצום בניה בארץ ישראל האם זה יגרום לחידוד עמדות לימין או להתמתנות?
6
מה צריך לקרות
מאיר | 19-02-2013 13:48
כדי שכל ויכוח, אם לא בעם ישראל כולו אזי לפחות במחננו, יתנהל בתחושה שהוא בין אחים ובסגנון מכובד שכזה?
7
בבקשה חרדים תלמדו איך מנהלים ויכוחים בבתים דתיים-לאומיי
אמונה | 19-02-2013 14:10
שימו לב: מצד אחד איש אקדמיה, מצד שני אחד מהרבנים העולים בציבור הדתי לאומי, ותראו איך שניהם בכבוד ובענייניות מנהלים דיון.
8
השינאה לתלמידי חכמים היא הדבק בין לפיד לבנט
אורי | 19-02-2013 14:14
9
יוסי צדיק מאחיו חובה על החברה החרדית לערוך חשבון נפש
צבי | 19-02-2013 14:34
אין ספק שהחרדים מרויחים ביושרמ את הטינה אליהם . הם ציבור שבחר להקרא כקולקטיב חרדים אז כל אחד נושא באחריות לטוב ולרע של כל אחר בעדה ., מה לעשות והרע צף ומבהיל , מקללות וגידופי הרב עובדיה דרך לא לומדים המתחזים בפטור ללומדים , דרשות של איומים והפחדות ושנור רע בכל פינה . מותר לומר להם כי הם ממש טועים ונדמה להם שלא רואים ושומעים אותם בקלקלתם .
10
מגיב 1שמשון אם בנט פיל אתה עכבר המצב זורה ולא חנות חרס
מעין | 19-02-2013 14:41
11
שאנחנו רואים אותכם (המיזרוחניקים) אנו משוכנעים לא לשנות
חרדי גאה | 19-02-2013 15:11
כלום!!!!!
12
גדולי עולם התורה הח"ח ר'אלחנן ווסרמן החזו"א ר'ש שקאפ++
מדרשיסט | 19-02-2013 15:45
כווולם טעו והרצל נורדאו וייצמן גרינבוים (אבי הקאפו) צדקו ??!!! הקשב לאחיך הצדיק , מי שקרוב לתורה, יש לו את הכלים לבחון את האמת
13
ציוני-דתי=דתי לשעבר
דויד | 19-02-2013 15:48
אני הייתי ציוני-דתי וברוך השם עברתי ליהדות אמתית של החרדים! הרבה חילונים בעבודה היו דתים לאומים משמה שאתם מתבוללים עם החילונים בסדר גודל שיהודים בחו"ל מתבוללים עם הגוים. בושה עליכם..לא מספיק דור שלם של יהודים כשרים שהיום מחללים שבת למען הציונות? אתם רוצים עוד גם לקלקל את הכשרים? תשמעו לרבנים הגדולים ותנו כבוד לתורה!
14
אני עד היום לא סולח לחרדים
ידידיה | 19-02-2013 16:04
על כך שלא חלקו כבוד למר"ן פוסק הדור הגר"א שפירא זצ"ל
15
קצת דרך ארץ בבקשה
נועם | 19-02-2013 16:14
אתה לא מתבייש לדבר בבוטות כל כך כנגד סבא שלך אתה החכם הגדול ביותר והוא הצדיק והטיפש הגדול ביותר
16
צודק אבל לא חכם
עידו | 19-02-2013 16:16
התיאורים הנ"ל המתייחסים לחסרונותיה של החברה החרדית (יחד עם מעלותיה הגדולות) הם נכונים בהחלט, אבל צריך להיות חכם, אין דרך אמיתית ליצור שינוי בכפייה, רק בלחץ פוליטי מתון יחד עם הידברות ועידוד. בנוסף לזה הציונות הדתית (שאני נמנה על בניה) מתעלמת לחלוטין מהסיבה שהחרדים גזרו על עצמם הסתגרות. הסיבה המרכזית היתה ועדיין היא תקיפה להיום שראשי הציונות החילונית הובילו קו ברור של התכחשות לתרבות היהודית והקמת עם חדש עם תרבות חדשה. גם כיום, למרות שאף אחד לא אומר זאת בגלוי, הדבר המרכזי שמטריד את יאיר לפיד ודומיו אינו הנשיאה בנטל והבעיות הכלכליות שהחברה החרדית מעלה אלא בעיקר העובדה שבכיתה א' יש כיום שיויון בין כמות התלמידים החרדים והדתיים לבין כמות החילוניים. החשש הגדול של יאיר לפיד ודומיו ממהפכה תרבותית הוא שמפחיד את יאיר לפיד והרבה ממצביעיו. הדרישה של שיויון בנטל ולימודי ליבה טומנת בחובה מאויי לב לשינוי תרבותי, למציאות שבה רוב בני החברה החרדית יהיו חרדים המעורים עמוק לא רק בנטל אלא בעיקר בתרבות, כאלו שממילא בניהם יהיו חשופים לכל הזיהום של תרבות זאת ולא יוכלו להוות אלטרנטיבה תרבותית לעולם החילוני. אני בטוח שאם מנהיגי הציבור החרדי לא היו חשים את האיום הזה הקיים במודע ובתת מודע, הם מעצמם היו מזמן מעודדים יציאה לשוק העבודה ולימודים אקדמיים כפי שמקובל בקהילות חרדיות בחו"ל. מי שמדבר על הזדמנות לשינוי המצב חוטא לאמת אם הוא מסתכל רק על תחלואיה של החברה החרדית. על מנת לפתור את החולי צריך לפתור את שורש הבעייה והוא דרישה מהעולם החילוני לשינוי תרבותי- כשאני עובר ברחוב ורואה תמונות ופרסומות מליאות בדוגמניות הלבושות למחצה לשליש ולרביע זה מבטא עבורי אלימות תרבותית דרסנית שמשפילה אותי ואת כל ערכי התרבות שלי, כשמחנכים את הילדים של השכן החילוני שלי לדימוקרטיה, הפירוש הוא חירות הפרט לעשות מה שעולה על דעתו, הפירוש הוא שהילדים של השכן שלי מעורטלים מכל תרבות יהודית ומלאים בערכים חסרי קוד תרבותי, תרבות כזאת שבבוקר הילד שומע מלים גדולות מהמחנכת שלו נגד אלימות ובערב הוא רואה סרטים מלאי אלימות כי זה רק סרט, תרבות כזאת שאנשי הרוח שלה נלחמים על מעמד האשה אבל יוצרים סרטים המשפילים את מעמד האשה עד עפר ומציגים אותה כאובייקט מיני הנועד לשרת את הגבר, תרבות כזאת בה מחנכים גבוהה גבוהה לנתינה ולשירות אבל במקביל מחנכים לתפוס כפי יכולתך, לפיתוח קריירה אישית נהנתנית אשר המושא שלה להערצה זה אנשים שעושים כסף למרות שהרבה מהם דורסים את זכויות העובד הקטן- זוהי התרבות הישראלית העכשווית שהחרדים פוחדים ממנה ועשו לעצמם גטו. לעומת זאת הציונות הדתית שביקשה להיות שותפה (ובצדק) שילמה על כך מחיר תרבותי כבד מאוד ולצערי אנחנו מתעלמים מזה. לכן מי שרוצה לחנך את החרדים ולהכניס להם ליבה הוא חייב לדעת שלפני זה הוא חייב לטפל בליבה הקיימת היום ולעשות בה מהפיכה יסודית כשהליבה הישראלית תשתנה לחלוטין ותהפוך להיות ליבה יהודית, כזאת שבאמת מחנכת נגד אלימות, כזאת שבאמת מכבדת את האשה, אז כל התמונה תשתנה ותוכלו לראות איך התהליך של השינוי בחברה החרדית נעשה מאליו. כל עוד שיש דרישה חד צדדית לעשות את השינוי בצד החרדי בלבד, אז כמו שאומרים, חבל על הזמן, החרדים ימשיכו לחיות עם חומות יהודיות, כאלו שיוצרות אמנם הרבה חולאים, אבל יחד עם זאת משמרים עבורנו ועבור כל ישראל הרבה מהליבה היהודית שגם אנחנו בציונות הדתית איבדנו.
17
מסכים עם 7. תלמדו חרדים זה בדיוק המודל שאצלכם אין
חנן | 19-02-2013 16:28
18
ל12 ודומיו
אבי | 19-02-2013 16:36
גדולי העולם של הציונות הדתית הם הרב עוזיאל ראש המזרחי והרב הספרדי הראשון נכד לרב אליהו חזן חכם באשי שהיה גאון עולם וכן הרב קוק והאדמור מהוסיאטין נכד רבי ישראל מרוזין וכמובן תלמידי רבי כלפון הכהן הרב הראשי של גרבא שפסק לחגוג יומיים!! אז תעשה לי טובה תפסיק לקשקש על נורדאו ושמודאו ולגבי הרב וסרמן כל ילד בכיתה ג אצלנו כבר מכיר את התשובות לכל הטענות שמביא בספרו
19
תגובה לאלימות מחשבתית של הכותב
חרדי | 19-02-2013 16:52
כתבת שאנו מקללים את המדינה אך נהנים מהגנתה וממימונה, לגבי "הגנתה" הויכוח קיים במלוא עוזו ואין זה הפורמט המתאים לנהל דיון מורכב זה, לגבי "מימונה" אתה חצוף, אלו בנינו שתורתם אומנותם, מקבלים תקציב קטן (900 ש"ח, כל השאר בלבול מוח - אינטרסנטים מערבבים תקציבים לכלל האוכלוסיה כתקציבים חרדים, ולדוגמא אני החרדי לא זכאי להנחה בארנונה וגיסי הדת"ל מקבל כיון שהכנסתו מועטה), אך מוותר על תקציבים רבים אשר "פר נפש" הציבור החילוני מקבל מהם הרבה יותר כגון תרבות, ספורט, השקעה בתיירות עירונית (חרדים מטיילים בטבע), אבטחה בבת"ס (לצרכי פנים ולא מחשש טרור), אבטחה במקומות בילוי, לשכות פסיכולוגיות רבות עם חוקרי נוער וקציני מבחן שרשימת המטופלים החרדים שלהם מעטה עד לא קיימת, ועוד. העובדים בנינו משלמים מיסים (ואני בניהם) כמוך בדיוק, אא"כ כמו מופז תחליט שנקודות הזיכוי שאני מקבל במס הכנסה כי אני תושב (יש לי רק 2.25 כי אין לי ילדים קטנים) גם נכליל כתקציב חרדי כי אני הרי חרדי. אנו מקבלים הרבה פחות מהמגיע לנו כי מרוב התקציבים אנו מודרים, אך הגביה מאיתנו היא ככל האזרחים. ולשם שעשוע, עיר בפירפריה (שדרות למשל) שיחסית לשכנים שלך משלמים מועט מאוד מיסים כיון שאינם משתכרים סכומים המחייבים במס, אתה לעולם לא תעז לכתוב עליהם שהם נהנים מהמימון שלך, וזה המצב המדוייק (בתשלום לא במה שמקבלים) של הציבור שלי, משלמים כמוך אך מס' המרויחים סכומים גבוהים נמוך יותר, והסיבה שאתה כותב עליהם כך ולא על ה"שדרותים" וכדו' כי אתה שונא את הציבור שלי - וחבל!!! ומילה על אברכים, הם חיים על חשבונם הוי אומר חיים חיי סגפנות בשביל הערכים שלהם, זכותך לא לקנא בהם אך לא מוסרי הוא לכעוס עליהם רק כי אתה לא ברמה האישית שלהם.
20
לדויד חבל שחזרת בשאלה
אהרון | 19-02-2013 17:02
אתה יכול עוד לשוב בתשובה ולהיות דתי ציוני. אגב אנו בהחלט מקשיבים ושומעים לרבנים הגדולים ונותנים כבוד לתורה. הרבנים הגדולים שלנו הם למשל הרב דרוקמן ,הרב אבינר והרב ליאור.
21
קו המחשבה המיסיונרי של הכותב הוביל כבר לאינקויזיציה
בני | 19-02-2013 17:35
בספרד ולדברים דומים לאורך כל ההיסטוריה. גם הנוצרים היו בטוחים שהם עושים טובה ליהודים בכפיה להמרת הדת ממש כשם שהכותב משוכנע שהוא ובנט עושים טובה לחרדים בכפייתם לתרום לבנין המדינה שהיא ההיפך הגמור לכל דבר שבקדושה וכפירה בביאת המשיח
22
מגילה בסכנה
אסתר | 19-02-2013 21:55
וואו! לאחר קריאת המאמר המאלף עם האזכורים והתובנות ששואה השתרבבה לבינם, תפסתי את ראשי בשתי ידי ולפתע הלמה בי התובנה כי כל מה שקראתי במגילת אסתר עד היום היה כנראה חוסר הבנה מוחלט... ונתחיל בתובנות החדשות: מספרים לנו חז"ל כי סיפור המגילה מתחיל במסיבה רב לאומית שהייתה בה פתיחות רבה והוזמנו אליה כל העמים הנאורים של אותה תקופה ובכללם לשם שינוי אמנציפציוני גם האומה היהודית, כמובן שרוב העם ראה לעצמו חובה להשתתף במפעל האחשורושי המתקדם והשתתף במסיבה. רק אדם אחד מ"החרדים הקנאים והבדלנים" עמד וצעק כי הדבר יוביל לאסון וכי אל להם לעם ישראל לקחת חבל בחינגאות ובתרבות המתחנחנת לגויים המתקדמת. כמובן שלא שמעו לו וטענתם נשמעת צודקת: בהתבדלותך ובסגירותך תגרום לשנאה לאנטישמיות, מדוע לנהוג אחרת, להתנהג אחרת, להיות שונה ולהסתגר? ובאמת שוב כמו בכל הסיפורים הציוניים הקלאסיים של היום כשכל העם מילא את חובתו הלאומית כפי הוראות שלטון החוק וכרע והשתחוה להמן, עמד אותו אדם קנאי בעל התקן של "גדויילים" ולא נשא בנטל לא כרע ולא השתחווה, ואכן הוא ורק הוא גרם לאנטישמיות ולכמעט שואה שהייתה במגילה! זה סיפור המגילה המתאים לפי הנרטיב ששזור במאמר שכעת קראתי עיינו ותבינו. אך משום מה חז"ל במסכת מגילה לא הגיעו ל"עומק" של הכותב ומשום מה ראו את הדברים בהשקפה חרדית משהו... וכפי שאומרת הגמרא שאלו תלמידיו של רבי שמעון בר יוחאי מדוע נגזרה אז כליה? והתשובה הייתה... מפני שנהנו מסעודתו של אותו רשע... ודוקא ה"גדויילים" מרדכי ואסתר הם שהצילו את העם בתפילה זעקה ולימוד תורה של תשב"ר... ואידך זיל גמור... ואמנם מתאים ההבדל בין המאמר של האח בן התורה לאח המרצה... כי הלא כפי שכתב הרמב"ן בסוף פרשת בא: "אין לאדם חלק בתורת משה רבנו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם בין ברבים בין ביחיד אלא אם יעשה המצוות יצליחנו שכרו ואם יעבור עליהם יכריתנו ענשו" ... ואכן יהודי מאמין שיש לו חלק בתורת משה רבינו מאמין ויודע כי לא צבא שעליו נאמר פן יראה בך ערות דבר ושב מאחריך הוא סוד הקיום הנצחי שעל ידו עם ישראל שרד את האימפריות הצבאיות אלא התורה והמצוות! ורק אם נסתגר ונבוז לכל ההתפרקות והנחיתות כלפי כל "תרבות" גויית ונשאר חרדים לדבר ה' יש לנו סיכוי לשרוד. פורים שמח
23
תגובה ל19
דתי לאומי | 19-02-2013 23:00
לגבי המחיר שעולה 'אברך'- ניכר מדבריך שאתה מבין שמכללים גם את הפטור ממס הכנסה ובריאות בתור הטבה לחרדים. לגבי ההטבות לכלל האוכלוסיה- במדינה מתוקנת יש תרבות וספורט וכו' גם אם אתה לא שותף להם בפועל. זה דברים כללים. נכון הדבר שצריך לתת תקציבים יותר לפיתוח תרבות תורנית (שהיא דבר שחסר מאוד. ולא, ספר על הלכות ג'וקים באננס זה לא תרבות תורנית). דבר שני, הרבה מאוד חרדים עובדים בשחור. אתה בטח יודע יותר טוב ממני את זה. זה קורה גם בחברה הכללית אבל בציבור החרדי עושה רושם שיש גם קצת אידיאולוגיה נגד המדינה (כמו שמתגלה מפעם לפעם שקורה בקהילות יהודיות בארה"ב). דבר שלישי, המדינה צריכה לדאוג למי שלא יכול לדאוג לעצמו ולכן עוזרים לעיירות פיתוח. המדינה לא צריכה לדאוג למי שלא רוצה לדאוג לעצמו ולכן מי שבחר חיי עוני ודורש תקציבים זה גובל בחוצפה. דבר רביעי, אי שירות בצבא זה בעיה חברתית. אפשר לא לשרת בצבא אבל אז אל תסתכל על עצמך בתור חלק מהחברה (זה נכון גם לגבי מיסים שהוזכר לעיל), ואל תדרוש תקציבים. דבר אחרון, איך אתה רואה את המדינה בעוד 30 שנה כאשר החרדים יהיו הרוב ובהנחה שלא יהיה שינוי מהותי מהמצב כיום? אני פוחד מזה מאוד כי הכלכלה תתרסק, האינפלציה תעלה, ונהיה כמו ברית המועצות לאחר הפירוק. (על המצב הביטחוני אני לא מדבר- כי הצבא יהיה בקושי עצום). אני מאמין בבורא עולם שחונן לאדם דעת ויצליח לגרום שלא נגיע למצב הזה.
24
כל מה שפמניסטית רוצה זה שובינסט זה הכל והוא לא צריך לפח
לכל הפחדנים | 20-02-2013 3:40
25
אחים יקרים, תחדדו הבדלים!!!
| 20-02-2013 6:21
ני לא בטוח שאתם לא מסכימים. מעריך את שניכם! (מהיכרות אישית עם ר' יוסי, ומהיכרות וירטואלית עם הרב חגי)
26
זה ההבדל בין רב למרצה להיסטוריה.
רז | 20-02-2013 8:37
מסתבר שמי שיושב יותר בבתי המדרש אמור לדעת לדעת יותר טוב מה אלוהים רוצה מאיתנו. (במידה וזה מעניין אותך מה אלוהים רוצה..)
27
ל13 (בהנחה שאתה לא מתחזה) אני חזרתי מחרדי לדת"ל
אהרון | 20-02-2013 9:41
ובתור אחד שמכיר עולם זה מבפנים אני מעיד שיש הרבה יותר יר"ש אמיתית בציבור התורני לאומי מבחרדי אבל אתם מפחדים להודות בזה כי אז תיפול הטענה העקרית שלכם כאילו מי שהוא לאומי בהכרח הוא פחות מקפיד. וכאילו בלעדיכם אין קיום לעם היהודי, וזה מבוסס על שקר.
28
הדרך שלנו לא עם חרדים ולא עם חילונים - היא לפני כולם...
שני האחים טועים | 20-02-2013 12:58
חרדים לומדים לימודי קודש - אך לא ברור שביל מה - כי הם בחרו להתנתק מהעם ומהארץ ומעשייה החילונים מחזיקים את המדינה - אך יודעים בשביל מה, כי אין להם בסיס של תורה. אנחנו לומדים על מנת לעשות - ונתפלל שד' ייתן לנו ללמוד וללמד ולעשות. יש לנו הרבה במשותף עם חרדים ועם חילונים, אבל העיקר - לנו יש דרך וצריך להיות פתוח לכל מי שרוצה להצטרף - גם אם הוא חרדי וגם אם הוא חילוני
29
תגובה למגיב מס' 23
מגיב מס' 19 | 20-02-2013 17:15
נהנתי לקרוא תגובתך על אף שאיני מסכים עם דבריך, "תרבות" לא נקבעת ע"י המקובל בעולם, גם אתה תתמרמר אם המדינה תחליט לספק לך רק תרבות הודית או כל תרבות אחרת שאינך רואה בה עניין כי "זה מקובל" אצל מיליונים בעולם, אתה רוצה את מה שאתה קורא לו תרבות, כך גם אני על אף שאינך מפרגן לי את זה. אני מעריך שאתה ומס' רב שלך חבריך לא חושבים שנושא ג'קים באננס זה "תרבות תורנית" ולכן המדינה צריכה לספק לך את צרכיך ואני מסכים איתך, אך משום מה אתה וכותב המאמר חושבים שאני ומס' לא קטן ממס' חבריך הם אויר ולכן על אף שאנו חושבים על דברים אחרים שהם תרבות תורנית לדעתך אסור לספק לנו את זה, אמנע מלהגדיר זאת אך תודה רבה על שהינך "דוגרי". עבודה בשחור, קיימת לא במס' שאתם חושבים שקיימת (הרבה פחות מאצל נהגי מוניות, קבלני שיפוצים, מורים פרטיים, ותחומים רבים שהעוסקים בהם עפ"י רוב אינם חרדים - מניסיון לא מהערכה, בכולם השתמשתי רבות ומעולם לא נופקה לי חשבונית, ובכל זאת לא נראה לי שנתפוס אותך משמיץ אותם כקולקטיב ומציע איך להצר את צעדיהם אף בחיים האזרחיים), בכל מקרה אם ירד הנושא של "שירות צבאי" ירד המס' עוד יותר. זה לא חוצפה לאזרח לדרוש תקציב (במיוחד שהוא סביר) כמו שמרצים לעניין כלום דורשים (תפתח סיבוסים של מסלולים בכל אוניברסיטה, או אפי' בגל"צ ב 20:30 כל יום תראה דברים ונושאים הזויים שאנשי אקדמיה נאורים דורשים עליהם כסף ולך זה לא מפריע ולעולם לא תדרוש מהאקדמיה להיות יותר יעילה וענינית בנושאי ההשקעה שלהם) אפשר להשקיע במשמרי תורת ישראל קצת יותר מחוקרי מנהגי המשגל ברומא העתיקה וכדו' ר"ל. והם לא דורשים שתפרנס אותם הם מבקשים מינימום סביר והשאר מגוייס (מנדיבים מחו"ל ואף בארץ כמוני שחושבים אחרת ממך ומוכנים לתרום להם) ומה שחסר הם לוקחים על עצמם סגפנות שאני אישית מעריך ולעיתים מעריץ. את הבעיה החברתית של "שירות צבאי" אני מבין אותך אך אין לי פיתרון בשבילכם, אין דרך בעולם שזה יסתדר ואוכיח לך, עד שיש קבוצות חרדים בשחר (נכון אתם רוצים יותר, אני מבין גם את זה) באים ומחייבים אותם לשמוע "קול אשה" אז בעיני רבים זה מותר, הרבנים שלי לימדו אותי והראו לי מקורות בתלמוד ובפוסקים שזה אסור וכך אני מגביל את עצמי בביתי (אורחים) ובבליויים שלי, ואין לי עדיין הבנה למה הצבא שגה פה בצורה בולטת על רקע רצונם להראות שהצבא מתאים לחרדים, אין זאת אלא שבאמת בתוך תוכם גובר הרצון לשנות את אלו שכבר שם על פני הסיכוי לשכנע אחרים לבוא, אחרי דוגמאות כאלו שהיו עוד רבים אין דרך לשכנע אותנו שילד מאיתנו יכנס אליכם ויצא דתי באותו רמה, ועדיין לא הגעתי לנקודה שמי שלומד אני לא רוצה שיוציאו, כמו שאני מנסה כמיטב יכולתי לתמוך בו כספית אלחם שישאר שם, אנו שעובדים יש על מה לדבר אחרי שנראה שהמקום מתאים לנו, עד היום הצבא משתדל להוכיח שאין לתרבות שלנו (ששללת את הגטימיות שלה כבר בתחילת תגובתך) מקום עם כבוד בצבא, אז נכון שזה "בעיה חברתית" מצידך, אך מצידינו לשלוח ילדים ההולכים בהשקפה חרדית למקום כמו הצבא כפי שהוא מנוהל היום זה "בעיה חברתית והשקפתית חמורה" ואין לי ספק שגם בזה אתה לא מכבד אותי אפי' כבעל זכות להחליט מה זה תרבות ומה זה חברתית ובעצם אני אמור להקשיב לך מה טוב ומה נכון ומה חשבו ועל מה אפשר לוותר ועל מה אסור, אך אני חצוף ומנסה לקבל יסודות אלו ממורי ורבותי ממשיכי שושלות עתיקי ימים - ואם נתחיל עכשיו להתווכח אם רבי יוחנן היה סנדלר, אז אין לך מושג תנסה להכנס לרמת וסגנון החיים של אמוראים תנאים ראשונים ואחרונים שעבדו תראה שזה מאוד רחוק ממה שהיום מצפים כשאומרים "תצאו לעבוד". ודבר אחרון מה יהיה כשנהיה רוב, נו, שזו תהיה הבעיה - הקב"ה הביא לנו אחרי שעבוד מצרים (אופי של עבדים, האשמות של "נרפים אתם", ואיומים שלא יחזיקו מעמד כי מלכי כנען יהרגו אותכם, או רעב במדבר) והגיע אחרי זה גם שלטון של שלמה המלך שמלכים הגיעו אליו לכבדו, מרדכי היהודי היה מצטייר בעיני הישראלי כחרדי נודניק שלא מתפשר ורק מתבדל, יושב ובוכה ליד שער המלך, מכנס צומות במקום להיות פרטיזן ומשום מה הוא נהיה משנה למלך וידע להטיל מיסים ולנווט את המדינה לא רע, כן יעזרנו ולוואי שיהיה כאן משטר על דרך התורה ובסייעתא דשמיא (בזה אתה הרי מאמין) יהיה גם ביטחון גם כלכלה (אפי' גפני משום מה זכה להערכת יחימוביף ועוד שלא מאוהדיו הקבועים) וגם שלום בין אחים כשכולם יפנו לעיקר אחד והוא להרבות כבוד שמים וכל השאר כדברים משניים. יום טוב ידידי ובתקוה שיום אחד נהיה ראויים בעינך להיות בעלי השקפה משלנו ולא הולכים על פי מה שתחתיבו לנו.
30
ל28- ניכר שאינך מכיר את החרדים אלה ע"פ התקשורת ודמיונך.
| 20-02-2013 21:14
31
גם בישיבת ההסדר בחיפה הייתה הדגמה
סטודנט בחיפה | 20-02-2013 21:23
כמה ריקנית היא הסיסמא "רבנן לא בעי נטירותא" הנשמעת מהישיבות החרדיות, כשברחו במלחמת לבנון השניה, ונותרתי בחיפה עם כל הישיבה עד שנקראתי לצבא (הייתי חודש לאחר חתונתי בשל"ת). איני מבין את הרצון לעודד עולם תורני המתנגד למלאכה (ולא רק שאין עמה) החסר הכרת הטוב (אם אין דרך ארץ..) להמשיך בהשתמטות ממצווה וחובה מוסרית בסיסית של הגנה על עמנו וערי אלוקינו. יש הרבה דברים טובים בחברה החרדית, אבל למה לתמוך בצדדים השליליים?
32
רק ר' נחמן!!!
nestol420 | 20-02-2013 23:13
אם לא רבנו... אכלנו אותה...
33
יוסי יקירי, צודק אבל..
דוד | 21-02-2013 10:08
היטבת למנות את חסרונות העולם החרדי (ולזכותך, גם את המעלות). כחרדי אני בהחלט מבין על מה אתה מדבר ואם תרצה אוכל להוסיף לך כהנה וכהנה. השאלה הגדולה היא האם באמת זאת הבעיה (ב ה הידיעה) של עם/מדינת ישראל כרגע ? האם הציבור שעליו אתה נמנה יכול להכריז על שלמות כך שהוא פנוי עתה לטפל בבעיותיו של זולתו ? האמנם נפתלי בנט "הגיע למלכות" כד לסייע (אכן התנשאות קשה) לחרדים לשוב בהם מטעותם, ע"י כפיה, ייבוש והרעבה ? יאיר לפיד לא רוצה להיות פראייר וזה הגיוני, אבל אתה רוצה לעזור ל"אינפנטילים" האלה לעצב את השקפת עולמם מחדש. מה שאתה אומר זה בערך כך: אחי החרדים, עיזבו את החפץ חיים, את החזון איש, את ר' שלמה זלמן אויערבך.. הם כולם טעו (וזכותך לחשוב שהם טעו) אני יוסי לונדין ונפתלי בנט נראה לכם את האמת ואם לא בטוב אז ברע.. צר לי יוסי, אבל זה אומר עליך לא מעט.. אני חוזר ואומר: יש הרבה מה לתקן בציבור החרדי ! אך האמן לי כי הם מספיק אינטליגנטים לעשות את זה לבד בקצב ובזמן שמתאימים להם. ואתה יוסי, אם רוח התיקון שורה עליך, פנה מזמנך לטפל בבעיות הקשות של קהילתך. בהתמודדות עם הזהות היהודית אל מול הישראלית, בתופעת החילון, ברפורמה הזוחלת בהלכה, בהשתרשות המוחלטת בתרבות המערב הקלוקלת (ולא רק בחלקיה הטובים) וכן, גם בסמים ובאלכוהול שלצערנו פשו גם שם. לא לכך כיוון המשורר ולא הראי"ה זצ"ל. הרב קוק דיבר על גאולה פיזית ורוחנית ולא על "האח הגדול" ו"סיינפלד". אם בקיומו של עם ישראל אנו עוסקים כאן, יתכן מאד כי הדרוש תיקון בציונות הדתית לא פחות קריטי ואולי יותר מהסוגיות שהעלית. ועוד לא דיברנו על אחינו החופשיים...
34
בקצרה
יוסי לונדין | 21-02-2013 11:28
הדברים מופנים בעיקר לדוד (תגובה 33) ולרוב הדוברים החרדים שניסחו דבריהם בטוב טעם וניהלו דיון עניני ומרתק שלמדתי ממנו רבות (כמובן שאין מה להתייחס למיעוט המגדפים הצעקני) א. אני בעד תיקון בכל מקום ומשתדל כמיטב יכולתי הדלה לעשות מה שאפשר בנידון. ב. לצערי הרב מאוד הציבור החרדי לא השכיל לעמוד בקצב המתאים של השינויים הנדרשים (ע"ע מאמרו המרתק של הרב בלוך בכיכר השבת מאתמול) וכנראה שבלית ברירה אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים. איך ובאיזה מינון זו שאלה טקטית,אף אחד הרי לא חולם לשלוח מ"צ לישיבות. ג. למה זה דחוף? א. "חומריות" -ב"ה הציבור החרדי גדל מאוד. למדינת ישראל אין יכולת יותר להמשיך ולממן חברת לומדים של מאות אלפים. נקודה. אין לזה שום קשר לצורך בלימוד תורה שימשיך ויגבר בפוניבז', במיר, בחברון וגם בשבי חברון והר עציון. ב. רוחניות-אנחנו במאבק מתמיד על דמותה של המדינה כמדינה יהודית, אחד המכשולים הקשים בעימות מול המתירנות המערבית זה הדימוי שנוצר לעולם התורה כעולם לא טבעי, מנצל, ולא מוסרי במובן ה"דרך ארץ" וממילא מרתיע. הנזק הנגרם לתורת ישראל ולאפשרות להפיצה ולעצימה בדרך לממלכת כהנים וגוי קדוש הוא עצום . נזק אגב הרבה יותר גדול מהבינוניות הדתית שקימת בחלק מהציבור הדתי לאומי. אני לא צריך שיתחילו לדקלם את כתבי הראי"ה, אני רק מעוניין ,ואולי אולי אולי נוצרה קונסטלציה פוליטית מתאימה לכך, שהעולם החרדי יבין קצת מה קורה כאן מסביב ובעיקר שהזמן להתמודד גם עם הבעייה החומרית וגם עם הבעייה הרוחנית אוזל. רק שאלה היפוטתית לסיום: אם חלילה הקומבינות של רה"מנו יגברו ותקום ממשלת שמאל חרדים שלא תשנה כלום, מישהו יכול לשער מה יקרה כאן בבחירות הבאות מבחינת המוטיווציה של רוב הציבור כלפי הציבור החרדי? נראה לי שיתגעגעו לבנט ולפיד... פורים שמח, שיהיה "הדר קיבלוה" בכל עוצמתה ובכל גדולתה כתורת חיים ואידך זיל גמור
35
חרדים-אל תלמדו תורה בשבילי.
pop | 21-02-2013 14:37
חרדים-הקלו מעלי את תשלומי מס הכנסה. חרדים-הקלו מעל בחורי ישראל את אורך השרות הצבאי-ניתן לקצר .
36
המחלוקת כאן אם אלוקים מנהל את העולם ,או בני האדם
בבח | 22-02-2013 0:17
על כל אדם מישראל יש מחויבות לעשות תורתך קבע ומלאכתך עראי,אך לצערינו ,היום האמונה הפשוטה ,שהקב"ה הוא מנהל את העולם,כבר לא באופנה,איני מבין איך אדם עם חצי כיפה,ורואה שירה של נשים,עובר עלדברי תורה,ואפילו לא מתבייש בזה,ולא עוד שמשבח זאת,אדם כזה יחליט מי ילמד תורה ומי לא. והייתי מצפה קודם מכל הישיבות ההסדר שהרבה מתוכם לא משרתים בכלל בצבא ,שקודם הם יתגייסו,אני מכיר ממרכז הרב כאלה. כמו כן איני מבין מדוע אזרח רגיל משרת 3 שנים,ואילו בישיבות ההסדר רק שנה וכמה חודשים,צריך להחליט אם ה' הוא האלוקים או הבעל. מה פתאום שבחורי ישראל שלא לומדים בהסדר ישרתו 3 שנים ,ואלה ישבו בישיבה ?גם הם צריכים לשרת 3 שנים. כשהרב עובדיה אמר בית של גויים פקפקתי,והיום אני מבין כמה טעיתי,כשהרב עובדיה אומר משהו,הרב יורם אברג'ל התבטא שהקב"ה בקשר רציף עם הרב עובדיה.אני יודע שיש המון מהמזרחי חסידים של הרב יורם,אני רואה אותם אצל. יש לי הרבה מה לכתוב,אבל לא יתכן שאדם שאינו שומר תורה כמו שצריך יחליט מי ילמד בישיבה ומי לא. בושה וחרפה.
37
לא צריך
אביתר | 22-02-2013 1:28
להגיב למי שסובר שיש מקום לתת התרבות של הריאלטי והמועדנים למינהם, משפט שאומר הכל על כותב השורות הרדודות דלעיל. משפט כזה מראה בעליל כי הנ"ל שופט את הציבור החרדי בעינים של אדם חילוני, אדם שכמותך חייב להשתנות
38
ליוסי
מושי זוכמיר | 22-02-2013 2:26
נמשיך להסתגר ולהתבדל והכל כדי לא להגיע לפסקיו של ארגון בית הלל http://www.srugim.co.il/42639-%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%9C%D7%9C-%D7%9E%D7%95%D7%AA%D7%A8-%D7%9C%D7%94%D7%96%D7%9E%D7%99%D7%9F-%D7%97%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%A0%D7%99-%D7%9C%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%92%D7%9D-%D7%90%D7%9D-%D7%99
39
החרדים משתנים בלי הרף מכורים לאביזרי הקידמה ערב מרד !!!
נועם | 24-02-2013 1:42
הנשים מתפכחות והנוער מוזן בסתר בקידמה וישנה יום יום זליגה להיות כאנוס בהפוכה או חוזר סמוי בשאלה או כחרד מורד בעל כורחו זו האמת ואין בילתה . המהפכה התחילה והמרד כבר כאן וזה לא קשור כלל בפולטיקה .
40
אם אתה רוצה שינוי אתה חייב לעשות אותו ביחד
מוטי | 24-02-2013 18:07
41
ל 31 ול 34
| 03-03-2013 18:51
אתה לא חושב שכמות הכיפה הזרוקה, כן, זו לא טעות כתיב... מוכיחה כי הגשר בין החילונים לחרדים שבנו הדלי"לים הוא חד צדדי. 75 % דל"ים ברמות שונות שנשארו לכם לא מצדיקים שתטיפו מוסר על שילוב ומעורבות. ההיפך הוא הנכון.... ואם אתה מחכים מתגובות קרא אותם שוב ושוב, ותראה היכן טעו ציבור ענק המאבד את רוב !!!!! בניו ובנותיו ברמה כזו או אחרת.......
42
יוסי, אפשר להתווכח עם החרדים, אבל למה עם שנאה שכזאת?
אלעד | 04-03-2013 1:12
למה עם ריר וקצף על השפתיים. ככלות הכל לפיד רוצה לעקור את הכל, וכל שיתוף הפעולה הוא בדיעבד שבדיעבד יוסי, השאר את הכעס לעתיד שלנו עם "יש עתיד", הם ממש לא תפללים לשלום המדינה ושלימות הארץ, החרדים לפחות מתפללים שלש פעמים ביום. אל נאבד פרופורציות.